Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4096
Hei. Idag lagde jeg sats med 5 KG sukker og en halv pakke 24 timers turbogjær. Jeg skal destillere det i en Air still ((Slik)

Trenger jeg og klarne satsen? Har destillert med den før og har aldri klarnet satsen og da har den hatt litt uggen smak.. .

Noen som har fremgangsmåter? Takker for svar
Tid klarner satsen. La satsen stå ca 18-20 grader til satsen blir helt blank og sedimenter faller til bunns. Så bruker du hevert får å unngå å få med bunnfallet opp.
Kjenner ikke air still annet enn jeg har sett på tuben og helt ærlig så er jeg sikker på enten en plastbrenner eller spiralbrenner gir deg bedre sprit. Du kan jo uansett sette mer sats enn 5 l når du først lager sats, også svir du av minst 25 liter i slengen. Air still høres ut som noe som skal være så enkelt at det ender opp å bli mer styr.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tid klarner satsen. La satsen stå ca 18-20 grader til satsen blir helt blank og sedimenter faller til bunns. Så bruker du hevert får å unngå å få med bunnfallet opp.
Kjenner ikke air still annet enn jeg har sett på tuben og helt ærlig så er jeg sikker på enten en plastbrenner eller spiralbrenner gir deg bedre sprit. Du kan jo uansett sette mer sats enn 5 l når du først lager sats, også svir du av minst 25 liter i slengen. Air still høres ut som noe som skal være så enkelt at det ender opp å bli mer styr.
Vis hele sitatet...
Vil påstå at plastbrenner eller spiralbrenner ikke gir noe bedre sprit enn Air still..
Har sats på 25L men måtte prøve 5KG sukker og halv pose turbogjær, fikk oppskriften fra en med god erfaring og sa det skal gi god sprit. Tenker heller på kvaliteten framfor mengde =)
Sist endret av cidica1; 27. september 2016 kl. 21:30.
Vel jeg har brent med kolonne og spiral. Spiral var overraskende bra. Virkelig. Tok vekk litt mer forsats enn vanlig og samme på slutten så lot jeg siste skvett gå utenom også der noe mer enn vanlig. Så blandet jeg ned og kjørte gjennom nytt filter. Superbra og et artig eksperiment. Og spriten ble så bra at om en fylte det på feks vodkaflasker så var det ingen som merket at de ikke drakk vodka men heimert
Hvis du skal brenne sterk sprit med airstill må du modifisere den bittelitt, ellers blir det bare 40-50% sprit (Eller sånn 1dl 60% da). Tror det skal holde å bare ha "avløpet" under overflaten av den destillerte spriten og teipe igjen lukket på airstillen.

Å klarne satsen hadde ikke jeg giddi å bruke tid på. Send det igjennom aktivt kull så blir spriten knallblank og god. Hvis du likevel vil klarne satsen har de det på europris. Les litt på nettet hva det het, var noen del 7 osv av noe..

Edit: Du må sende spriten gjennom aktivt kull etter brenning da, sånn forresten. Det lukter noe jævlig av det som blir igjen etter å ha brent en liter, men brenn så lenge som mulig, selv om det bare er sånn 20% i den siste literen kan du brenne dette om igjen med andre rester.
Sist endret av delysid; 27. september 2016 kl. 21:37.
Forresten på hvilken temperatur lar du satsen gjære ut? Noe særlig over 20 grader så blir det fort mye fuseloljer.
Husk også at under gjæringen så stiger tempen i gjæringskaret slik at det blir varmere der enn i rommet. Så holder feks rommet 25 grader så er det fort 28-29 grader i satsen når det gjærer som verst. Og det blir for varmt og kan påvirke smaken.
Sitat av delysid Vis innlegg
Hvis du skal brenne sterk sprit med airstill må du modifisere den bittelitt, ellers blir det bare 40-50% sprit (Eller sånn 1dl 60% da). Tror det skal holde å bare ha "avløpet" under overflaten av den destillerte spriten og teipe igjen lukket på airstillen.

Å klarne satsen hadde ikke jeg giddi å bruke tid på. Send det igjennom aktivt kull så blir spriten knallblank og god. Hvis du likevel vil klarne satsen har de det på europris. Les litt på nettet hva det het, var noen del 7 osv av noe..
Vis hele sitatet...
Jeg sitter igjen med 800ml med 60%, skal tilsette vann ned til 45% ca og deretter kjøre det gjennom aktivt kull .. Tenkte litt på og prøve og destillere det en gang til etter rensing, må vel sitte igjen med nokså sterk sprit da?

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Forresten på hvilken temperatur lar du satsen gjære ut? Noe særlig over 20 grader så blir det fort mye fuseloljer.
Husk også at under gjæringen så stiger tempen i gjæringskaret slik at det blir varmere der enn i rommet. Så holder feks rommet 25 grader så er det fort 28-29 grader i satsen når det gjærer som verst. Og det blir for varmt og kan påvirke smaken.
Vis hele sitatet...
Den står i et rom på ca 16 grader. Håper kvalitets sats
Sist endret av cidica1; 27. september 2016 kl. 21:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av matez Vis innlegg
Jeg sitter igjen med 800ml med 60%, skal tilsette vann ned til 45% ca og deretter kjøre det gjennom aktivt kull .. Tenkte litt på og prøve og destillere det en gang til etter rensing, må vel sitte igjen med nokså sterk sprit da?
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig din er av hakket bedre kvalitet enn den jeg har da. Jeg fikk ikke noe sterkere sprit selv om jeg prøvde å destillere den om igjen, men jeg testa aldri å forsegle endestykket og endte opp med å bli rimelig brisen av å ha denne i stua.

Prøv gjerne du og se, men jeg tror ikke det er verdt det. Kaster bort mye sprit som kunne vært drukket. Har hørt folk få 80% i lille knotten der, men hva skal man med det annet enn vedde og spy
Sitat av delysid Vis innlegg
Det er fullt mulig din er av hakket bedre kvalitet enn den jeg har da. Jeg fikk ikke noe sterkere sprit selv om jeg prøvde å destillere den om igjen, men jeg testa aldri å forsegle endestykket og endte opp med å bli rimelig brisen av å ha denne i stua.

Prøv gjerne du og se, men jeg tror ikke det er verdt det. Kaster bort mye sprit som kunne vært drukket. Har hørt folk få 80% i lille knotten der, men hva skal man med det annet enn vedde og spy
Vis hele sitatet...
Hehe, får vel bare utforske og prøve meg fram.
Jeg bruker gjærstopp og klarningsmiddel som man bruker til vinbrygging. Rister ut all co2 av satsen, tilsetter gjærstopp, venter i ca ett døgn og så hiver jeg i klarningsmiddel og venter nokk et døgn. Blir klart som vann :-)

Og hvis du bruker turbogjær så anbefaler jeg å ikke følge oppskriften helt. Gjæra spiser ikke opp alt sukkeret, så du kan med fordel bruke litt mindre sukker... er det sukker rester i satsen blir det gjerne litt bitter smak av sluttproduktet :-) I tillegg vør det gjære (som nevnt tidligere i tråden) gjære under 20 grader... Varmen i gjærdunken stiger fort når det begynner og stormgjære..
Sist endret av Up&Go; 27. september 2016 kl. 22:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.