Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1657
Hei, jeg har lenge gått og tenkt på en ide til en app, men jeg usikker hvordan jeg kan utvikle den? Som dere kanskje skjønner så har jeg svært lite erfaring med programmering. Det jeg har er bare ideen og litt egenkapital, men det er ikke snakk om så mye kanskje 50 000NOK. Hvor bør jeg starte? Hvem bør jeg henvise meg til? Som kunne hjupe meg med utvikling av applikasjonen? Applikasjonen tror jeg er ganske avansert. Jeg vil ikke oppgi hva det er, men vi kan si det vil kanskje ligne litt på Uber sin app. Altså, appen må være koblet til gps/kart og at flere brukere kan være koblet til samtid. Et slags sosial nettverk, men ligner ikke på noe måte på facebook, twitter, instagram etc. I tillegg må det være mulighet å hente informasjon fra Internett. Som sagt jeg er veldig usikker på hvor mye det vil koste å programmere noe slikt og hvor mye det vil koste å opprettholde den? Så hoved spørsmålet mitt er. Hvor bør jeg starte? Er det å skrive en slags prosjekt/prototype for hele applikasjonen. Kontakte utviklere av applikasjoner og diskutere med de? .Og hvis noe her inne har en del erfaring innenfor programmering og utvikling av applikasjoner, og kunne tenkt seg dele informasjon. Så vil jeg sette stort pris på det.
Det er flere måter du kan gjøre dette på.

Det enkleste for deg, og trolig beste er å leie et lokalt selskap som tar seg av både utvikling og drift.
Kostnaden her vil sannsynligvis bli svært høy, trolig et millionbeløp om den er så kompleks som du gir uttrykk for.

Et annet alternativ er å opprette et selskap og ta inn utviklere som gjør jobben mot en eierpost i selskapet.
Få med folk på noe sånt er ekstremt vanskelig om du ikke har en eksepsjonelt god idé.

Det eneste reelle alternativet er nok å leie inn utviklere fra et lavkostland (India, Taiwan etc.) som gjør hele jobben utifra en spesifikasjon du har utarbeidet.
Her blir kostnaden veldig lav, men du vil trolig støte på en haug utfordringer med dårlig arbeid, ikke følger spec og vanskelig kommunikasjon.
Sist endret av Goophy; 19. september 2016 kl. 18:39.
Trådstarter
95 2
Har noen hatt erfaringer med utviklere fra andre land? I tillegg hvordan driver man en app når den er ute?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Min erfaring med outsourcing er at man får det man betaler for... hvis man er heldig. Lav pris gir lav kvalitet og kultur-/tidsforskjeller fører til misforståelser og dårlig samarbeid.

Anyways. Basert på det du skriver så er det aller første du trenger en CTO som kan designe løsningen for deg og definere hva du trenger mtp utvikling og drift.

La meg bare få gjøre det helt klart for deg at dette ikke er et prosjekt du selv kan være prosjektansvarlig og arkitekt for. Du har ikke kunnskapene du trenger og du vil tape alle pengene dine. Det er derfor man har medoppstarter med teknisk kompetanse.

Og som det ble nevnt over; basert på det du skriver så er dette et millionprosjekt. 50k kommer du ikke langt med
Sist endret av nso; 19. september 2016 kl. 20:01.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Det eneste reelle alternativet er nok å leie inn utviklere fra et lavkostland (India, Taiwan etc.) som gjør hele jobben utifra en spesifikasjon du har utarbeidet.
Her blir kostnaden veldig lav, men du vil trolig støte på en haug utfordringer med dårlig arbeid, ikke følger spec og vanskelig kommunikasjon.
Vis hele sitatet...
Tror du overvurderer litt hvor billig utenlandske utviklere er 50.000 er rett og slett alt for lite for et slikt prosjekt, spesielt om man ikke har noe utviklingskompetanse selv.

Enten må du finne finansiering eller noen som er villige til å jobbe "gratis" mot andeler av selskapet.
Trådstarter
95 2
Ja, jeg trodde alltid at det var kanskje litt urealistisk plan med min startkapital. Men har dere noe tips til hvor jeg kan finne app-utviklere som jeg kunne kontakter eller hvordan jeg kan prøve å skaffe meg finansiering?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Et av problemene du vil møte er at ingen gidder å forplikte seg til et så tåkete formulert prosjekt som det der. Hvis du skal få noen til å jobbe for så lite, må de være ekstremt interessert, og da må de faktisk vite hva som er dealen i prosjektet og ikke bare "litt som Uber, med et kart og litt som et sosialt nettverk men ikke Facebook". Det er rett og slett ikke spesielt informativt, og da er det også vanskelig å fatte noen interesse.

Det er vel for så vidt naturlig nok å ikke ville publisere noe man tror er en revolusjonerende idé, men det er sjelden dette det står på, og faren er slik jeg ser det mye høyere for at du aldri oppnår noen interesse fra noen som kan få det til å skje, enn at noen "stjeler" idéen.
Trådstarter
95 2
Hvis noen er interesserte i å høre mer så kan de gjerne kontakte meg på pm. Jeg holder på å skrive nokså detaljer beskrivelse om hva applikasjon går ut på, funksjoner den har, hva er målet med den etc. Jeg er ikke helt ferdig med den, men i løpet av noen uker vil jeg tro at jeg har den klar. I mens kan jeg gjerne fortelle det til dere, men jeg ønsker ikke å legge den ut på forumet.
https://www.codecademy.com - Lykke til

Det du beskriver høres fort ut som 500-3000 arbeidstimer. Timepris for en god utvikler ligger vanligvis på 1000 kr timen i Norge.
Sist endret av fuzzy76; 20. september 2016 kl. 11:38.
Du må vel validere (teste ut) ideen din først. F.eks lage en MVP landingsside og se om du får noe interesse. Søk litt på nettet rundt validering, mvp og landingssider så får du nok noen tips om hvordan det kan gjøres.
Sist endret av dggr; 20. september 2016 kl. 11:59.