Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6142
Jeg er midt i min egen cold turkey fra Apodorm. Jeg har lenge hatt lyst til å slutte, og plutselig fikk jeg motivasjon til å gjøre det. Jeg går min 5. natt i møte uten sovehjelp.
Jeg har brukt melatonin, apodorm, inovane, stilnock om hverandre i halvannet år. Nå har jeg lyst til å se hvordsn jeg fungerer i livet uten sovemedisin i kroppen.

De første nettene sovet jeg i sekstiden på morgenen. I natt tror jeg jeg muligens sovnet før kl 04.00. Jeg sover endel utover dagen, og er trøtt og energiløs.

Hvordan opplevde andre det å slutte? Hvor lang tid tok det før søvnen og natta ble normal igjen? Når var det verste over?
Tipset mitt er å ikke sove på dagen men tvinge kroppen til å følge en normal døgnrytme selv om man ikke får tilstrekkelig med søvn. Burde gå seg til etter en periode
Jeg føler meg rimelig heldig som ikke må stå opp kl 06.30 denne uka, slik at jeg kan sove litt på formiddagen. Søvnrytmen trenger ikke være perfekt fra første dag. Men klart, viktig ikke å snu døgnet.
Døgnrytmen min er vanvittig følsom. Jeg MÅ rett og slett være disiplinert nok til å bare holde meg våken til kvelds om jeg bare sover et par timer på natten. Anbefaler det samme til deg. Har vært bort i melatonin og imovane selv, men til uten noe særlig hjelp. Fikk bare ubehag, spesielt av imovane. Ble urolig i beina når jeg skulle legge meg. Fikk også veldig lavt blodtrykk av dem. Svimte av et par ganger faktisk. Men som sagt. Hold deg våken et døgn, så skal du se at ting ordner seg etter 1-2 dager maks.
Ok, jeg har snudd døgnet. Sovner på morgenkvisten etter å ha ligget søvnløs i senga hele natta, og sover til 12. Kan jeg bruke en sovetablett på å komme meg i bedre søvnrutine, sånn at jeg sover i natt, og holder meg våken hele morgendagen?
Jeg har ved flere anledninger tatt en sovetablett for å få døgnrytmen på rett kjør, men anbefaler heller at du følger de andres råd om å holde deg våken et døgn for å så legge deg en times tid før ønskelig sove-tid for å se en film/serie mens du lar kroppen hvile seg og forberede seg på å sove, husk å ha skjermbelysningen lav da lys er med å holde deg våken/opplagt. Etter filmen/noen episoder fra serien er ferdig kan du slå av skjermen, skru ned volumet og sette filme/siste episode på replay. Legg deg på godsiden, lytt etter hva som skjer og forestill deg bilder av hva som skjer/skjedde på tidspunktet i filmen da de forskjellige lydene/dialogene kommer. Dette er med å stimulerer hjernen din, som igjen fjerner noe av ditt fokus og eventuelle press for å sovne. Det er enklere å sovne når man ligger og "ser film" i tankene enn når man ligger å tenke "Jeg sovner jo aldri" eller "Nå begynner jeg å få dårlig tiden, må sovne ASAP!". Ikke se på klokken om du ikke klarer å sovne med det første da dette gjør hodet stresset og kroppen anspent på å prøve å sovne fort.
Gjerne prøv å ordne døgnrytmen med hjelp av en sovetablett, eller gjerne en innsovningstablett, men husk at det beste er å trene seg opp til å sovne på egenhånd. Om du ikke får sove innen klokken er fem om morgenen er det bare å kle på seg og ordne en god norsk sterk og svart kaffe og prøve på igjen i kveldningen. Lykke til, går seg til innen uken er over mest sannsynlig =)
Takk!
Jeg har hatt søvnproblemer siden tenårene, og det er mange år siden jeg lærte meg å akseptere situasjonen, slappe av, ikke stresse, aldri se på klokken, ikke koffein etter kl 18, ikke trene sent, ikke noe stimuli, drikke kamillete, gjøre pusteøvelser, ja her kan jeg fortsette lenge. Men tilslutt orket jeg ikke mer, og fikk innsovningsmedisin som jeg har gått på lenge. På grunn av tydelige bivirkninger og tilvenning vil jeg av pillene. Det har vist seg ikke å være så lett.
Og det er nå som jeg ikke har greid å sovne på fem netter at stresset kommer. Jeg er sliten, har snudd døgnet, ingenting virker, jeg ligger bare på sofaen hele dagen, uten å sove.
Jeg kommer til å ta en halv tablett i natt for å prøve å få noen timer søvn på riktig tidspunkt, for så å stå opp i rimelig tid og være aktiv på dagen. Og så møte neste natt uten sovehjelp. Det kan da ikke være så vanskelig? Jeg har holdt meg til lave doser hele tiden, men byttet merke mår jeg har blitt tilvendt det ene merket. Og sånn har det fortsatt.
prater bare piss
HelloInsomnia's Avatar
Du har ikke gått 5 dager uten søvn, det kan jeg garantere deg. Uansett om du har bare lugget i senga, så har du antagligvis sovet noe uten å selv vite det! Hold deg unna den pilla, og ta deg selv i skinnet - du vil ha det helt jævlig framover. Men søvn er naturlig, og dette klarer du!

Prøv å tell ned fra 100, og se for deg at du skriver ned talla. Lykke til kompis, stå på!
Hei,

Jeg har selv slitt med store søvnproblemer lenge, over 10 år. Det høres ut som du har prøvd de grunnleggende tiltakene som å ikke drikke koffein, alkohol etter kl 18, ikke de på klokken, pusteøvelser etc.

Jeg har brukt alt av medikamenter for søvn, da mener jeg absolutt alt av b/c-preparater vi har her til lands, og effektene dabber som kjent av med tiden, og du må øke doseringene. Nå oppgir du ikke hvilke doser du har stått på, på hvert medikament noe som kan være relevant. Nå vet jeg heller ikke hvordan den generelle livssituasjon er, jobber du/deltar på noen aktiviteter? Trening?

Det finnes ikke noe fasitsvar på hvor lenge etter effektene av disse pillene sitter i, men tipper at du kan få 2 litt kjipe uker om du går rett på cold turkey. Mitt søvnproblem er evig varende virker det som, og for min del er ikke målet å bli kvitt det, men redusere det mest mulig.

Send meg gjerne en PM, så kan jeg hjelpe deg å legge opp en strategi/nedtrappings/forbruksplan.

Sitat av Hellinsomnia
Du har ikke gått 5 dager uten søvn, det kan jeg garantere deg.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du dette? 5 døgn er ikke så uvanlig, jeg har selv gått 7-8 døgn uten ett sekund med søvn ved flere annledninger, uten noen form for stimuli med unntak av noen kopper kaffe.
Personlig ville byttet til quetiapin/seroquel i et par uker før jeg sluttet. Og slutte fra typen benzo og z-hypnotika er jævlig kjipt om man ligger der smånervøs med withdrawals. Også ville jeg prøvd ut melatonin for innsovning, det er en sterk antioksidant og mange tar det livet ut kun pga det.

Om du derimot er 5 dager inn i det så er det bare og fortsette!
Sist endret av Picard; 28. april 2016 kl. 10:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av HelloInsomnia Vis innlegg
Du har ikke gått 5 dager uten søvn, det kan jeg garantere deg. Uansett om du har bare lugget i senga, så har du antagligvis sovet noe uten å selv vite det! Hold deg unna den pilla, og ta deg selv i skinnet - du vil ha det helt jævlig framover. Men søvn er naturlig, og dette klarer du!

Prøv å tell ned fra 100, og se for deg at du skriver ned talla. Lykke til kompis, stå på!
Vis hele sitatet...
Frykten for å gå søvnløs enda en natt kan være ganske oppkvikkende skal jeg si deg.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Nå vet jeg ikke helt hva du holder på med, men om du går på skole er det kanskje bedre å utsette dette til sommeren der du ikke har like stort press på deg for å sove?
Haha, nei jeg har ikke gått fem dager uten søvn, men jeg har gått omtrent fem netter uten søvn. Jeg har sovnet på morgenkvisten og sovet endel utover formiddagen. De siste dagene begynte jeg å sove altfor lenge utover dagen. Dermed forsterket jeg bare problemet med å få sove til vanlig leggetid. For å forsøke å snu dette holdt jeg meg oppe lenge i natt, tok en halv tablett og sovnet godt til klokka ringte. Jeg hadde klokka på ringing passe tidlig så jeg skulle komme meg opp i grei tid, slik at sjansen for å sovne til natta skulle være litt bedre.
I natt fortsetter jeg uten sovemidler, og med klokka på ringing i morgen tidlig. Da er det opp, selv uten søvn.

Timingmessig er bra nå, jeg har en rolig periode i livet og med jobben. Jeg har derfor ikke så stort press på å få sove, jeg tåler dager med lite søvn bak meg. Jeg gjør dette kun for meg selv, det er min lyst og vilje.
Utrolig for en effekt en halv pille har etter fem dager uten. Jeg bare la meg ned og sovnet.
Sitat av Nurse Jackie Vis innlegg
Utrolig for en effekt en halv pille har etter fem dager uten. Jeg bare la meg ned og sovnet.
Vis hele sitatet...
Tror nok underbevisstheten spiller en viss rolle inn her. Når du vet at du ikke har tatt tabletten så vet du i underbevisstheten at du ikke faller i søvn, du må sovne for egen maskin. Dette bygger opp en viss uro som gjør det vanskelig å sovne, som sagt ligger dette i underbevisstheten så om du tenker på det eller ikke er ikke så relevant. Du tok en halv pille og av den grunn klarte underbevisstheten å slappe av da du vet at du har tatt noe som skal hjelpe til med søvnen og du slapper mer av. Dette er selvsagt bare tanker, men kan nevne hvordan underbevisstheten min ødela for søvnen min; Jeg gikk i lengre tid på innsovningspiller men klarte å kutte ut etter litt om og men. Når jeg lå over til kompiser/familie og ikke hadde med meg tablettene som en backup slet jeg veldig med å sove, men jeg stusset veldig på dette ettersom jeg ikke brukte pillene lengre. Om jeg tok med meg tablettene så var det veldig betryggende mtp. om jeg ikke fikk sovne så hadde jeg backup, noe som jeg ikke direkte tenkte på men som var en betydelig faktor for å få sove. Med andre ord så klarte jeg å sovne uten problemer så lenge jeg hadde med meg tablettene der jeg skulle sove uten å ta dem, men om jeg ikke hadde de med meg var det nærmere umulig å sovne.
Det er absolutt en stor psykisk placebo effekt. Den beste måten og ta sovetabletter er i en 1/3 mix ifølge en studie, hvor av 1 eller 2 av 3 piller er placebo-piller.

Men og vite det gjør ikke nødvendigvis saken noe lettere
Jeg sier ingenting om hvordan den halve pillen virket. Placebo eller ikke, det er jeg fullstendig klar over. Jeg er så klar over det at jeg ikke fant vitsen i å nevne det. Det bare virket.
Forøvrig kun to timer søvn påfølgende natt, kl 05 til 07. Nå prøve jeg å holde det gående til kvelden, og håper på et mirakel (søvn).

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Tror nok underbevisstheten spiller en viss rolle inn her. Når du vet at du ikke har tatt tabletten så vet du i underbevisstheten at du ikke faller i søvn, du må sovne for egen maskin. Dette bygger opp en viss uro som gjør det vanskelig å sovne, som sagt ligger dette i underbevisstheten så om du tenker på det eller ikke er ikke så relevant. Du tok en halv pille og av den grunn klarte underbevisstheten å slappe av da du vet at du har tatt noe som skal hjelpe til med søvnen og du slapper mer av. Dette er selvsagt bare tanker, men kan nevne hvordan underbevisstheten min ødela for søvnen min; Jeg gikk i lengre tid på innsovningspiller men klarte å kutte ut etter litt om og men. Når jeg lå over til kompiser/familie og ikke hadde med meg tablettene som en backup slet jeg veldig med å sove, men jeg stusset veldig på dette ettersom jeg ikke brukte pillene lengre. Om jeg tok med meg tablettene så var det veldig betryggende mtp. om jeg ikke fikk sovne så hadde jeg backup, noe som jeg ikke direkte tenkte på men som var en betydelig faktor for å få sove. Med andre ord så klarte jeg å sovne uten problemer så lenge jeg hadde med meg tablettene der jeg skulle sove uten å ta dem, men om jeg ikke hadde de med meg var det nærmere umulig å sovne.
Vis hele sitatet...
Jeg har sovemedisin i skuffen ved siden av senga uten at det hjelper meg noe. Men det er kanskje for tidlig.
Og ja, jeg vet jo alt om hvordan slike medikamenter virker, fysisk og psykisk. Det jeg ikke vet er hvordan det kjennes å slutte med dem. Eller det vil si, jeg kjenner jo på akkurat det nå, og hadde trodd det var enklere å kutte ut sovepillene. Mangel på søvn er vondt og gjør noe med motivasjonen. Men jeg fortsetter.

Sitat av Picard Vis innlegg
Det er absolutt en stor psykisk placebo effekt. Den beste måten og ta sovetabletter er i en 1/3 mix ifølge en studie, hvor av 1 eller 2 av 3 piller er placebo-piller.

Men og vite det gjør ikke nødvendigvis saken noe lettere
Vis hele sitatet...
Ikke sant. Placebo kan flytte fjell.
Sist endret av Nurse Jackie; 29. april 2016 kl. 17:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Picard Vis innlegg
Det er absolutt en stor psykisk placebo effekt. Den beste måten og ta sovetabletter er i en 1/3 mix ifølge en studie, hvor av 1 eller 2 av 3 piller er placebo-piller.

Men og vite det gjør ikke nødvendigvis saken noe lettere
Vis hele sitatet...
Det var en god ide! Jeg vurderer sterkt å begynne på sovetabletter nemlig (litt mindre etter å ha lest her, riktignok). Men hvordan får man tak i placebopiller? Tror liksom ikke jeg klarer å lure meg selv med fluortabletter...
Mørkt rom, leselys, god bok, trøtt, natta. (+seroquel)
Jeg føler med alle som har problemer med søvn, og som sliter med sovemedisiner av ulike sorter.
I over to år har jeg brukt Imovane og Zopiclon, litt til og fra, men etter hvert hver kveld. 24.mars kuttet jeg tvert fordi fylkeslegen ville ta fra meg førerretten for bil. Nå sover jeg veldig dårlig de fleste nettene, men ca to netter i uken sover jeg nok timer.
Å slutte brått ga meg ingen abstinenser, så den biten går greit.
Lykke til med å få søvnen på rett kjøl.
Klem fra Betty
Har du prøvd melatonin Nurse Betty?
Ja, jeg har prøvd melatonin, men det ga meg så syke drømmer at jeg ikke orket å ta det.
Klem fra Betty
Sitat av Picard Vis innlegg
Har du prøvd melatonin Nurse Betty?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har prøvd melatonin, circadin i mange måneder. Jeg hadde ikke noen hjelp av dem, men ifølge nevrologene kunne det ta måneder før cirkadin virket, så jeg prøvde og prøvde. Et tips fra nevrologen var også å tygge circadin-tabletten et par tre ganger, da kunne den virke bedre. Men nei.

Jeg har nå kommet meg gjennom min 8. natt fra jeg sluttet med sovemedisin. Det er hardt. Jeg hadde sovet 2 timer natta før og hold meg våken hele dagen. Jeg la meg litt før kl 23, og hadde store forhåpninger som ikke ble innfridd. Jeg var så trøtt at det føltes som jeg hadde lette synsforstyrrelser, men ingen søvn. Jeg holdt på å begynne å grine. Sovemedisin var lett tilgjengelig ved sid3n av meg, men jeg holdt meg unna.

Og det er jo da alt blir vanskelig. Søvnløshett er vondt og fortvilende. Frustrasjonen er stor, det grenser mot panikklignende tanker.

Men så sovnet jeg endelig i 3-4 tiden. Og sov for lenge, klokka var over 10 da jeg sto opp. Det var litt dårlig planlegging av meg ikke å stille klokka, men jeg har folk her og var sikker på at jeg kom til å bli vekket lenge før.

Vel, i natt har jeg iallefall sovet nok timer, men fremdeles på feil tidspunkt. Akkurat nå er det innsovning jeg sliter mest med, for når jeg endelig finner søvnen sover jeg jo endel timer, dog med mange, små oppvåkninger, hvor jeg sovner igjen.

Sitat av Nurse Jackie Vis innlegg
Haha, nei jeg har ikke gått fem dager uten søvn, men jeg har gått omtrent fem netter uten søvn. Jeg har sovnet på morgenkvisten og sovet endel utover formiddagen. De siste dagene begynte jeg å sove altfor lenge utover dagen. Dermed forsterket jeg bare problemet med å få sove til vanlig leggetid. For å forsøke å snu dette holdt jeg meg oppe lenge i natt, tok en halv tablett og sovnet godt til klokka ringte. Jeg hadde klokka på ringing passe tidlig så jeg skulle komme meg opp i grei tid, slik at sjansen for å sovne til natta skulle være litt bedre.
I natt fortsetter jeg uten sovemidler, og med klokka på ringing i morgen tidlig. Da er det opp, selv uten søvn.

Timingmessig er bra nå, jeg har en rolig periode i livet og med jobben. Jeg har derfor ikke så stort press på å få sove, jeg tåler dager med lite søvn bak meg. Jeg gjør dette kun for meg selv, det er min lyst og vilje.
Utrolig for en effekt en halv pille har etter fem dager uten. Jeg bare la meg ned og sovnet.
Vis hele sitatet...
Ok, her bør jeg kanskje legge til at jeg hadde drukket ei drøy flaske vin og tatt en 5 mg ketroax før jeg la meg. Og da jeg tok den halve sovepillen på natta følte jeg lettelse, og så sovnet jeg. Altså god virkning av alkohol og ketorax, og svært god placebovirkning av den halve pillen, som aldri hadde fått tid til å virke før jeg sovnet.
Sist endret av Nurse Jackie; 30. april 2016 kl. 21:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du skal lese bok når du skal sove, ikke se på tv eller drive med Ipaden. Dette sammen med god søvnhygiene er veien å gå.
Sånn, da var det gjort! På den tiende natta sovnet jeg greit i grei tid,( ganske fort til meg å være,) etter leggetid uten noen som helst av hjelpemidler og sov ok til morgenen. Jeg føler at kroppen enda driver og finner tilbake til seg selv etter langtidsbruk av sovemedisin, det skjer ting med mage og appetitt, jeg føler meg ikke så sulten lenger, og lurer på om dette har noe med medisinene å gjøre. Jeg er også spent på om fravær av sovemidler vil gjøre noe med energien min, som gjerne kunne vært bedre.