Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 10071
Kanskje litt spesielt, Men noen som veit hvor man får kjøpt fersk jalapenos, Altså ikke denne dritten på glass som er dynket i lake?

Finner det ingen steder, Selv ikke Meny som påstår at de har det.... Om noen veit om butikker i Fredrikstad som har det, Så hadde jeg vært evig takknemlig..
Heisann! Har du sjekket Coop Extra? Fant på en Extra butikk langt oppe i Nord-Norge. Ingen aning om hvilke andre butikker du kunne finne det i.
Hadde det vært i Oslo hadde det vært tidenes enkleste ting.
Det er ikke noen restauranter du kan spørre på da? Jalapenos er jo på masse rart..
Takk begge to!

Jeg spurte ett par pizzasjapper men de kjøpte varene via en sånn bedriftsbutikk som jeg ikke kunne handle hos, Kunne kjøpe av dem, Men det var ganske så stiv pris!

Skal sjekke coop extra, De tok jo over ICA her så må sjekkes
De har ferske jalapenos i flere såkalte "innvandrerbutikker".
Der får du dem i løsvekt til helt grei pris. Vær oppmerksom
på at styrken kan variere endel.
Beklager å si det, men du får egentlig nesten kjøpt 'Jalapeno' ingen steder og over alt...
Med dette mener jeg, at de fleste i vanlige butikker aner ikke at det er mange arter og sorter chili. Dette ser det ofte ut som, om det gjelder leverandører også, slik som Bama. Så det som er merket som "chili", kan være alt fra 'Jalapeno' til 'Scotch bonet' (en type chili, som minst er 10 ganger sterkere enn 'Jalapeno' og tilhører en helt annen art.).
Så det dessverre det eneste sikre svaret jeg kan gi deg, er at du nesten må lære deg å kjenne igjen 'Jalapeno' igjennom utseende i "chilijungelen". Og et lite lysglimt er, at 'Jalapeno' er blant de letteste å kjenne igjen.
Jeg vil anbefale deg å søke etter "Jalapeno" i Wikimedia commons og Google, "få bildet på netthinna", og bruke dette i "jakten".
Lykke til med jakten!
Sist endret av aluminiumfluorid; 24. februar 2016 kl. 19:26.
Jeg har lett etter det samme.
Jeg synes jalapeno på glass kan være helt greit i mat, men det er så jævlig dyrt.
På den lokale kebabsjappa bestiller jeg alltid meny med MYE jalapenos siden av. Da får jeg et beger (samme str som rømmedressing) fylt til randen. Dette tar de ikke noe ekstra for, så eg tenker at deres leverandør heller ikke kan ikke ta
så mye for det.
Hva med bare så enkelt å dyrke dem selv? Mye mer gøy det og myyye billigere
Dyrker for øyeblikket habanero så må nok vente med jalapenos til de er ferdige!

Er så lei av å lage chilicheese med de på glass, Lite og slitsomt å kutte opp. Samt smaken synes jeg er på trynet. skal titte mer og gi tilbakemelding om jeg finner noe sted.

Nå har jeg Carolina reaper, scorpion og naga på vei, Samt 1kg habanero pulver, Så skal nok få laget ganske "hotte" chilicheese fremover
Sist endret av Rammlied; 24. februar 2016 kl. 22:53.
Lokalt her har både meny, kiwi og innvandrersjappa dette, sistenevnte har best utvalg. Creds for at du dyrker det også da
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Dyrker for øyeblikket habanero så må nok vente med jalapenos til de er ferdige!

Er så lei av å lage chilicheese med de på glass, Lite og slitsomt å kutte opp. Samt smaken synes jeg er på trynet. skal titte mer og gi tilbakemelding om jeg finner noe sted.

Nå har jeg Carolina reaper, scorpion og naga på vei, Samt 1kg habanero pulver, Så skal nok få laget ganske "hotte" chilicheese fremover
Vis hele sitatet...
Hvilken type ost bruker du til chillicheese? Jeg har strevd litt med å finne ost i norge som passer med "konseptet".
Bruker litt forskjellig, Kjøper som oftest litt cheddar eller mozzarella + pizzatopping, Den fra Tine med 4 eller 5 forskjellige i en, som oftest river jeg også opp litt selv siden jeg som oftest lager 30+


Om jeg skulle valgt en hadde jeg nok kun valgt den toppingen. Prøver meg fortsatt litt fram, men aner ikke hva jeg liker best enda :P

Men begynte hive inn litt chilipulver grunnet mangel på jalapenos så tok noen med chiliketchup i også, Det var STYGGDIGG.

Så for min del utgjør det mye mer av smaken enn valg av ost.
Sist endret av Rammlied; 25. februar 2016 kl. 02:33.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Bruker litt forskjellig, Kjøper som oftest litt cheddar eller mozzarella + pizzatopping, Den fra Tine med 4 eller 5 forskjellige i en, som oftest river jeg også opp litt selv siden jeg som oftest lager 30+
Vis hele sitatet...
Du er klar over at "pizzatopping" ikke er ost, ja? Det er derfor det ikke heter "Revet ost til pizza" eller lignende, pga lovlige årsaker. Du kan ikke selge potetmel og kalle det ost.

Noen av de ferdigrevne typene inneholder ost, men om osten heter kun "Revet" eller "Topping" så kan du være rimelig sikker på at det er potetmel med palmeolje eller lignende. Jeg personlig vil gjerne ha ost når jeg kjøper ost, så jeg er ganske pirkete på det når jeg lager mat selv. Jeg har begynt å alltid lese pakken grundig om jeg kjøper ferdigrevet ost.

Hentet fra VG:
ANALOG OST
Ost der melkefettet er erstattet av planteoljer.
Er forholdsvis rimelig å kjøpe på verdensmarkedet, har lav toll inn til Norge.
Norske myndigheter krever at ost skal innehold melkefett. Derfor kalles produktene i stedet «Pizzatopping» og «Revet».
I 2006 var importen på 2700 tonn, til en verdi av 77 millioner kroner. Det er en dobling fra året før.
Vis hele sitatet...
Hentet fra VG
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Du er klar over at "pizzatopping" ikke er ost, ja? Det er derfor det ikke heter "Revet ost til pizza" eller lignende, pga lovlige årsaker. Du kan ikke selge potetmel og kalle det ost.

Noen av de ferdigrevne typene inneholder ost, men om osten heter kun "Revet" eller "Topping" så kan du være rimelig sikker på at det er potetmel med palmeolje eller lignende. Jeg personlig vil gjerne ha ost når jeg kjøper ost, så jeg er ganske pirkete på det når jeg lager mat selv. Jeg har begynt å alltid lese pakken grundig om jeg kjøper ferdigrevet ost.

Hentet fra VG:


Hentet fra VG
Vis hele sitatet...
Akkurat den fra Tine som heter 4 oster er ost. Så vidt jeg vet så har ikke Tine produkttypen revet eller topping uten "ost"

Ellers er jeg helt enig med deg, bare ost er ost, og de topping typene jeg har prøvd blir det bare dårlig stemning av.
Vis du vet hvor holmen frukt og grønt er kan du sjekke der. Eller så er det en slik sjappe rett ved West End puben også.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Du er klar over at "pizzatopping" ikke er ost, ja? Det er derfor det ikke heter "Revet ost til pizza" eller lignende, pga lovlige årsaker. Du kan ikke selge potetmel og kalle det ost.
Vis hele sitatet...
Hvis det heter revet ost, så er det ost. Hvis det heter kun "revet" eller "topping" så er det mest sannsynlig langt i fra ost det som er i pakken. Slik som de store posene fra x-tra eller firstprice. Disse er det bare å styre laangt unna.

Men slik som for eks. den firkanta plastikkpakken med forskjellige ostetyper i fra Tine, er ost.
De har det hvertfall på Meny butikken jeg jobbet i før, så bare gå rundt i flere butikker så finner du det nok etterhvert
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Dyrker for øyeblikket habanero så må nok vente med jalapenos til de er ferdige!
Vis hele sitatet...
De er ganske hissige! Langt sterkere enn selv de sterkeste jalapenos.

Anbefaler også søramerikansk rocoto, kan minne om habanero i styrke og smak.
Fine å dyrke i vinduskarmen i sommerhalvåret.
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Nå har jeg Carolina reaper, scorpion og naga på vei
Vis hele sitatet...
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
De er ganske hissige! Langt sterkere enn selv de sterkeste jalapenos.

Anbefaler også søramerikansk rocoto, kan minne om habanero i styrke og smak.
Fine å dyrke i vinduskarmen i sommerhalvåret.
Vis hele sitatet...
Nå nevnte Ramlied dette:
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Nå har jeg Carolina reaper, scorpion og naga på vei
Vis hele sitatet...
De får habanero til å virke som sukkertøy. Den sterkeste habanero brakt fram var på 570 000 scovelle, noen av de andre nevnte, som jeg siterte til, bikker 1 million med ekstrremt god margin. Jeg har hørt tall fra 1,5 til 2,5 millioner scovelle på Carolina reaper og scorpion.

Men ja, jeg har smakt habanero, og for meg er den endelig sterk nok! Jeg blir rørt av mindre!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Nå nevnte Ramlied dette:

De får habanero til å virke som sukkertøy. Den sterkeste habanero brakt fram var på 570 000 scovelle, noen av de andre nevnte, som jeg siterte til, bikker 1 million med ekstrremt god margin. Jeg har hørt tall fra 1,5 til 2,5 millioner scovelle på Carolina reaper og scorpion.

Men ja, jeg har smakt habanero, og for meg er den endelig sterk nok! Jeg blir rørt av mindre!
Vis hele sitatet...
Habanero er helt klart favoritt her! Sterk og en sinnsykt god smak.

Såvidt meg bekjent har scorpion gjennomsnitt på 1.200.000 men rykter sier noen planter er opp til 2.000.000 uten at dette har blitt bevist. Hvor Carolina Reaper ligger på 1.500.000 offesielt, Men ifølge winthorp university som har forsket på det mener den ligger på 2.200.000

Og takk for forslag, Skal prøve ut rocoto!
Sist endret av Rammlied; 26. februar 2016 kl. 16:34.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Men ja, jeg har smakt habanero, og for meg er den endelig sterk nok! Jeg blir rørt av mindre!
Vis hele sitatet...
Prøv deg en tur på Mad Dog 357 Plutonium du 9 millioner scoville.
Sist endret av Xernox; 26. februar 2016 kl. 18:12.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Prøv deg en tur på Mad Dog 357 Plutonium du 9 millioner scoville.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke dum! ;D
Scotch Bonet (samme sortsgruppe som habanero) er mere enn sterkt nok! Den har god smak, ja. Men i noen lunde konsentrasjon, så er det ikke mange som klarer å holde maska tror jeg. Og ja, jeg har prøvd. Brukte den istedet for paprika (så tunne skiver jeg kunne se igjennom dem) på brødskive med gulost en gang. Jeg stod og smågapte litt mellom hvert bit. Helt to biter hang isammen i en skinnfille, da sved og brant det fra magen og opp.
Hadde også ca. 2/3 scotch bonet i 'Bali kyllinggryte', brukte over 1 time med å få i meg den...
Og hver rap sved som fanken hele kvelden etterpå!