Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1439
Hei, jeg lurer på hvordan man skal gå frem for å ta bil-sertifikat, når man tidligere har gått på urinprøver.

Saken er at jeg har vert noen ganger innom avrusning. Da har rus-konsulenten min sagt att jeg må avgi minimum 6 måneder rene prøver.

Nå har jeg flyttet og har ikke tatt prøver på over 6 mnd. Jeg er også helt clean.

Kan de kreve att jeg skal på pisseprøver i 6 til 12 måneder nå?
Jeg har på en måte ikke bestått den prøvetiden der.

Er veldig nyskjerrig på hvordan jeg skal gå fram. Flere som har gått igjennom dette systemet?
Takk på forhand
Det jeg ville gjort er å fått skrevet ut alle prøvene du har tatt, og skrevet en veldig god søknad samt begrunnelse på hvorfor du ikke tok resten av prøvene. Dette sender du til førerkortavdelingen på nærmeste politihus med denne avdelingen.


Etter det er det opp til saksbehandleren der, men jeg ville begynt igjen allerede imorgen med å ta prøver igjen da søknaden din tvilsomt vil gå igjennom. Du kan sende ny søknad etter 4 mnder rene prøver.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Det jeg ville gjort er å fått skrevet ut alle prøvene du har tatt, og skrevet en veldig god søknad samt begrunnelse på hvorfor du ikke tok resten av prøvene. Dette sender du til førerkortavdelingen på nærmeste politihus med denne avdelingen.
Vis hele sitatet...
Burde ikke det blitt sendt til fylkesmann? Eller kan politiet også gi dispensasjon mot helseforskriftene i førerkortloven?

TS, du burde skrive på en eller annen måte at du MÅ ha lappen nå ,men at du gjerne kan gå på prøver noen år/måneder hvis du kan gjøre det mens du har lappen..
Da må du sikkert bare pisse i 3 måneder, få avslag på søknad, sende ny søknad med engang, og etter 6 måneder pissings har du forhåpentligvis lappen i lomma og må bare pisse i 6-30 måneder for å få full dispensasjon fra helseforskriftene i førerkortloven...

Sorry TS, du burde kontakte Elden, han har muligens ett søksmål på gang mot moralistene på stortinget, tror ikke det går noe fortere eller bedre for deg, men kanskje du hjelper neste mann

Sitat av John Christian Elden
"Politi og domstoler må slutte å inndra førerkort som et ruspolitisk virkemiddel"

Jeg legger til: Hvis ikke sees vi nok snart i retten
Vis hele sitatet...
Får man dispensasjon må man uansett gå på prøver x antall år etter man har kjørt opp. Man sender først til Politiet der de godkjenner søknaden før den videresendes til fylkesmannen der de er avgjørende myndighet. Deretter sendes det svar til politiet med kopi til deg, hvor politiet åpner for at du skal få kjøre opp igjen.

Gjør det jeg har sagt, det vil være raskeste vei. Nyttesløst å blande inn advokat om du vil at dette skal skje raskt.
I mitt tilfelle ble det nærmest som å spørre lokalt politikontor om tillatelse til å kjøre opp, så etter tre eller fire år med sperrefrist så fikk jeg kjørt opp
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
I mitt tilfelle ble det nærmest som å spørre lokalt politikontor om tillatelse til å kjøre opp, så etter tre eller fire år med sperrefrist så fikk jeg kjørt opp
Vis hele sitatet...

I ditt tilfelle hadde du sperrefrist, så det gjelder ikke her. Hva du har gjort for å få 4 års sperrefrist aner jeg ikke da.