Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1004
Hei.

Jeg er nå livredd for at PC'en min er ødelagt. Jeg satt i fred og ro å spilte et spill, så plutselig begynner hele skjermen å flimre grønt, så gikk PC'en av. Jeg prøvde å slå PC'en på igjen. Skjermen virket veldig rar, som om den var knust invendig eller noe, skriften er utydelig og det er slike hvite "streker" på skjermen. Jeg kom så langt som til den "windows loading" tingen, hvis dere vet hva jeg mener? Så blir alt helt svart. Så trykker jeg på en knapp på skjermen, og dette kommer opp: DVI Input: No input signal, og VGA Input: Active. (jeg trodde det var relevant, jeg har null peiling).

Ekstra informasjon kan være at på dette spillet jeg spiller, pleier jeg å bruke en hack, og for å bruke den er jeg nødt til å slå av antivirusen (jeg bruker forøvrig Avast). Men dette har aldri skjedd før, og jeg har brukt denne hacken flere ganger uten noe problem. Jeg bruker windows Vista, og PC'en er fra 2007 hvis det er relevant. Jeg kan egentlig ikke si noe mer enn dette da det ikke går an å bruke PC'en nå.

Jeg vet jeg er dårlig å forklare, og jeg vet at jeg er veldig lite teknisk av meg, men prøv å hjelp meg er dere snill. Denne PC'en er mitt andre hjem.

Selv tror jeg det muligens kan være at skjermen rett og slett er blitt for gammel og ødelagt, den er tross alt 3 år og har vært ute for hardt vær flere ganger enn den burde være, men alt dette skjedde så plutselig, uten forvarsel. Bekreftet/avkreftet, noen?

Takk.
Er skjermen tilkoblet med VGA eller DVI? Får du slått PC'en? evt. når du får opp POST (Startskjermen til BIOS, står som regel hovedkort-produsentens logo elns.) altså det første du ser når PC'en starter, er skjermen på samme måte som når Windows kjører? (hvite striper etc.?)

Prøv å bruke skjermen på en annen PC vis det er mulig, samme problemet? Det du beskriver er som regel, en ødelagt skjerm eller kabel. Kan evt. vere skjermkortet som har tatt kvelden.
Skjermen er tilkoblet med DVI. Jeg får slått den på, og først så ser jeg skjermen med disse hvite stripene. Så etter den "windows loading" greien (la med bilde så du skulle forstå hva jeg mener) Så blir alt svart. PC'en er fortsatt på, men jeg kan naturlig nok ikke se noe. Alt er bare svart. Men alt før den windows loading tingen vises med disse hvite stripene.

Den eneste andre PC'en jeg har i huset er den jeg bruker nå, som er en lite brukt laptop. Jeg tviler på at det går an å kople skjermen min til den.
Slår skjermen din seg av når Windows har startet opp eller står den og "lyser" svart?

Men mest sannsynlig er det nok en ødelagt skjerm. Du nevnte i den første posten at skjermen sier dette om tilkoblingene:

DVI input: No input Signal
VGA input: Active

Er du sikker på at det er DVI? Står det No signal på DVI inputen også når skjermen er på?

En enkel måte å teste om det er skjermen som er gå'en er å trykke på "Menu" eller lignende på skjermen for å få opp instillings-menyen, vis de hvite stripene overlapper også denne menyen er det med 99% sikkerhet at det er skjermen som er ødelagt.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Skjermen er tilkoblet med DVI. Jeg får slått den på, og først så ser jeg skjermen med disse hvite stripene. Så etter den "windows loading" greien (la med bilde så du skulle forstå hva jeg mener) Så blir alt svart. PC'en er fortsatt på, men jeg kan naturlig nok ikke se noe. Alt er bare svart. Men alt før den windows loading tingen vises med disse hvite stripene.

Den eneste andre PC'en jeg har i huset er den jeg bruker nå, som er en lite brukt laptop. Jeg tviler på at det går an å kople skjermen min til den.
Vis hele sitatet...
Prøv å skaff deg en skjerm. Kan være greit å starte der for å sjekke om det er skjermen som er ødelagt. Prøv hos en venn eller lignende. Det syns jeg du skal gjøre først.
Sitat av Code39 Vis innlegg
Slår skjermen din seg av når Windows har startet opp eller står den og "lyser" svart?

Men mest sannsynlig er det nok en ødelagt skjerm. Du nevnte i den første posten at skjermen sier dette om tilkoblingene:

DVI input: No input Signal
VGA input: Active

Er du sikker på at det er DVI? Står det No signal på DVI inputen også når skjermen er på?

En enkel måte å teste om det er skjermen som er gå'en er å trykke på "Menu" eller lignende på skjermen for å få opp instillings-menyen, vis de hvite stripene overlapper også denne menyen er det med 99% sikkerhet at det er skjermen som er ødelagt.
Vis hele sitatet...
Skjermen står å lyser svart. Etter de bildene du viste meg ser det veldig ut som jeg har DVI. Det står no signal også når skjermen er på. Når jeg trykker på "menu" eller "input" som det står på min skjerm, kommer ikke de hvite stripene fram. Alt som kommer fram da er en hvit firkantet boks der DVI og VGA input greiene står plus oppløsningen på skjermen.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Skjermen står å lyser svart. Etter de bildene du viste meg ser det veldig ut som jeg har DVI. Det står no signal også når skjermen er på. Når jeg trykker på "menu" eller "input" som det står på min skjerm, kommer ikke de hvite stripene fram. Alt som kommer fram da er en hvit firkantet boks der DVI og VGA input greiene står plus oppløsningen på skjermen.
Vis hele sitatet...
Da du mest sannsynlig friskmelde skjermen din, har du en VGA kabel, slik at du kan koble til den andre PC'en til den skjermen? Vis du kan ta ut DVI-kabelen fra skjermen så sjekk om denne sitter godt i, sjekk dette på PC'en også.

Men forøvrig litt rart at skjermen sier at du ikke har tilkobling til DVI vis det er det du bruker, og ja de bildene jeg linket til er riktige.

Vis du ser på hovedkortet ditt, har du en VGA eller DVI utgang på det? Vis du kobler det til skjermen isteden for å bruke utgangen på skjermkortet, blir det noe annerledes da under oppstart?
Sitat av Code39 Vis innlegg
Da du mest sannsynlig friskmelde skjermen din, har du en VGA kabel, slik at du kan koble til den andre PC'en til den skjermen? Vis du kan ta ut DVI-kabelen fra skjermen så sjekk om denne sitter godt i, sjekk dette på PC'en også.

Men forøvrig litt rart at skjermen sier at du ikke har tilkobling til DVI vis det er det du bruker, og ja de bildene jeg linket til er riktige.

Vis du ser på hovedkortet ditt, har du en VGA eller DVI utgang på det? Vis du kobler det til skjermen isteden for å bruke utgangen på skjermkortet, blir det noe annerledes da under oppstart?
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen kabler utenom de som allerede sitter i pc'en, tror jeg. Alle kabler i PC'en sitter godt i. Og ja, jeg er 99% sikker på at det er DVI jeg bruker. Jeg skjønner ingenting selv. Jeg vet ikke hvordan hovedkortet ser ut engang, lol.

Men jeg fikk nå tak i en kompis som har en kompis som er dataingeniør eller noe sånt noe, som kunne hjelpe meg iløpet av uken. Så jeg får vel heller bare vente til da. Takker så meget for hjelpen ihvertfall.
Til de som lurte, min venn fant nå ut at feilen lå i skjermkortet. Jeg har nå kjøpt meg nytt skjermkort og alt fungerer som det skal. =) Vi fant også ut at skjermkortet mitt mest sannsynlig døde av alderdom. Så igjen, takk for hjelpen. ^^