Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 10699
King of Spooning
Acidous's Avatar
Jada, er utrolig hvor mange kjekke ting vi lærer på skolen...

I dag: Hvordan lage sprit av plastposer(slike du får på alle butikker du handler).

Det du trenger:
- Plastposer
- Gamle sikringer
- Lukket kjele som du kan lage trykk i
- En annen kjele med rist i midten
- Ledninger
- Gassbrenner eller annen varmekilde

Fremgangsmåte:
Putt plasten i bunn av kjelen med rist i(under risten), knus så sikringene med en hammer og legg et 8-10 cm tykt lag med restene oppå risten.

Sørg for at du kan varme både plasten og alle sikring bitene samtidig.

Fyll så litt vann i den andre kjelen og koble de sammen med en ledning.

Varm så opp vannet slik at det koker og varm også opp plasten og sikringsbitene.

Plasten blir til gass, blir krakket på overflaten på sikringene til eten gass, kommer så inn i den andre kjelen med vannet, binder seg med vannet og danner etanol.

Kjør kontinuerlig til du er ganske sikker på at så og si all plasten er brukt opp.

Dersom du synes strøm/gass/whatever varmekilde du bruker er for dyr kan du søke om stats støtte til innsamling og destruering av ikke-nedbrytbart avfall.

En kamerat av meg rekna ut at du må ha ca 440 gram plastpose for å få 1 liter sprit.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Tror jeg heller kjøper varene Noen som har tenkt å prøve?
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Høres ut som en selvmords-idé
Den spriten tror jeg ikke ville hvert helt sunn så jeg tror ikke jeg skal prøve
hehe. sier ikke det så ofte.. men omfg. ;p
King of Spooning
Acidous's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av pinnsvinet
Den spriten tror jeg ikke ville hvert helt sunn så jeg tror ikke jeg skal prøve
Vis hele sitatet...
Blir faktisk renere enn hjemmebrent som har sats som utgangspunkt.
Dette blir så og si helt rent.
Ingen skumle gjær-bakterier som mekker magen din til hælvette så du ligger i veikanten og brekker deg etter første slurk

Dersom det blir overskuddsgass er det bare til å suge den ut, og da er det kun spriten igjen.

C2H4 + H20 --> C2H5OH


Edit: Lagt til reaksjonslikning
Sist endret av Acidous; 25. april 2003 kl. 19:59.
Kan ikke du prøve først? Og eventuelt hvis det går og du overlever, så kan du skrive hvordan det smakte?
Er enig med nalle jeg.

Og vær så snill og kom med positiv respons, så kan jeg endelig slutte å bruke så mye på drikke. Penger er kjipt.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Var vel egentlig det med de gamle sikringene som overbeviste meg om at dette ikke skulle prøves...noensinne
King of Spooning
Acidous's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av nalle
Kan ikke du prøve først? Og eventuelt hvis det går og du overlever, så kan du skrive hvordan det smakte?
Vis hele sitatet...
Ja, jøss! Hadde faktisk tenkt å prøve.
Men det jeg ikke forstår er jo hysteriet deres, det skal være helt ufarlig å gjøre det .
Læreren min har bekreftet at det går helt fint an, og det er ikke noe som kan føre til danning av skadelige stoffer.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Sikker på at dette var drikkbar sprit da, og ikke industriell?
er det ren etanol så skulle det vel bli passe rent. vil helst ikke drikke rimiposesprit
Hvis man bruker de nye posene, som skal være så miljøvennlige at man kan kaste dem i skauen uten at skauen tar skade av det, så burde det vel gå greit...kanskje...?
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
hehe, noe sier meg at skogen bryter ned plast bedre enn det vi mennesker gjør

Læreren din har sikkert lurt deg
tror ikke det er no sunnere for det! gassen fra posen er jo giftig særlig når det er blekk på.
Blekket (eller fargen, som det heter) er nok ikke giftig, tror jeg.
Jeg har fagbrev i Trykk, jobba i trykkeri, og den fargen vi brukte der kunne man godt ta seg et jafs av uten at det betydde så jævlig mye...men sundt er det jo ikke da

Læreren på VK1 Trykk demonstrerte faktisk at fargen var ufarlig på denne måten (ikke med et jafs, da, men han sleika i seg en liten "dose")...
Ministry of Love
sptz's Avatar
jeg tror læreren din ikke liker deg.. Det fins litt formange andre stoffer en eten i en plastpose til at jeg ville ha drukket det...
Høres ganske "usunn" ut den metoden der...
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Rart jeg ikke har hørt om denne metoden hvis den lager renere etanol enn hjemmebrenning... Bevis det det først! Holder meg til butikksprit i mellomtiden
Hvis dere skal gjennomføre dette, bruk rene, gjennomsiktige plastposer. Tror rimifarge smaker bajs, og er nok ikke videre sunt.
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Hehe, tror ikke at noen burde prøve det før Acidous kommer med bevis på at det virker, og at han har drukket det selv.
En eller annen test det!

Må vel gå an å bestille en masse poser som ikke innholder fargestoffer!
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Du driker det jo selvfølgelig ikke selv, men gir det til en fyr du ikke liker, og ser om han overlever. Da kan enn jo vurdere om en vil prøve å drikke det selv.
Det sier seg jo selv at denne metoden ikke er bra..

plastposer og sikringer sier jo litt.. dessuten er jo hjemmebrenning mer sunt da dette er kun stoffer man får i seg på daglig basis.
Jeg så på en toalettpapir plastpose i dag..

Det sto at selve plasten var laget av polyeten, men at fargen var fremstillet av etanol
sprit er farli uansett!
King of Spooning
Acidous's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av 7rlur
Jeg så på en toalettpapir plastpose i dag..

Det sto at selve plasten var laget av polyeten, men at fargen var fremstillet av etanol
Vis hele sitatet...
Nettop, og det som skjer er bare at polyetenet blir krakket opp til eten på overflaten av sikringsbitene.
Det blir ikke med noe sikringsgraps i gassen, det går ikke an.

ninja5000: Det hadde ikke gått med slike økologiske poser. Viss jeg ikke husker helt feil så blir de laget av mais eller noe slikt, og det er polyetenet i de vanlige plast posene du trenger.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Dette hørtes faktisk ganske tøft ut!

Men hva trenger man sikringene til hvis eten-gassen utvinnes fra posene?
ikke bare kjøp sprit? så sinnsykt harry det må se ut å sitte hjemme med masse plastposer og knuste sikringer og lage sprit
Harry eller ikke, det ser ut til å være billig tross alt.
Opprinnelig postet av Dekilaz
Dette hørtes faktisk ganske tøft ut!

Men hva trenger man sikringene til hvis eten-gassen utvinnes fra posene?
Vis hele sitatet...
Binde polyethenet?
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg tror faktisk jeg hadde stolt på dette mer enn hjemmebrent. Alltid stolt på vitenskapen Hadde nettopp om karbonkjemi i skolen, og polyeten er jo bare mange eten molekyler koblet sammen såvidt jeg husker (poly=mange).. ganske logisk egentlig.

Men prøv du Acidous, så kanskje jeg prøver hvis du overlever
King of Spooning
Acidous's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Dekilaz
Dette hørtes faktisk ganske tøft ut!

Men hva trenger man sikringene til hvis eten-gassen utvinnes fra posene?
Vis hele sitatet...
Eten gassen blir ikke direkte utvunnet av posene. Det er poly-eten gassen som kommer der, altså plastpose i gassform. Og det er rett som SkyFex sier at poly er mange. Det er altså lange rekker. Og når disse kommer i kontakt med overflate på sikringsbitene vil bindingene mellom disse lange kjedene bli brutt og det blir dannet mange mindre enkeltstående molekyl, altså eten.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ministry of Love
sptz's Avatar
selv om jeg er 109% sikker på at du bare tuller Acidous så kan jeg jo spørre om hva det er som "klipper" polyeten til eten når den kommer i kontakt med sikringer

men morsom det er du..
hvordan funker denne omdanningen da? blir det en slags katalysator? Hva er det i sikringene som er nødvendig? Trodde di bestod av porselen og kobbertråd?
hm. dra fram gamle poster.. weeee.

Vet ikke helt den metoden der, er for risky spør du meg.. Men går sikkert ann da, man kan jo drikke syre som er nøytalisert med base, så hvorfor ikke drikke kokte plastposer.

Forresten, man trenger jo ikke koke plastoposene da.. Med tanke på at alkohol har et kokepunkt på 70 grader eller no sånnt, så kan man jo bare 'varme' dem opp å samle alkoholen.. Just a thought.
brenner man poser får man blåsyre ? noen som har testet dette nå ?
Dette hadde vi nettopp om på skolen. Karbonkjemi.
Det er jo faktisk mulig. tror egentlig ikke det ville vært farlig i små mengder heller.
noen som prøver snart? bra thread.. :P
Burde være bra mulig dette ja.

Men hvilket stoff er det som cracker polyetylen?
Det ville ikke funka med øko-poser nei. De er laget av maisstivelse.

Noen må prøve snart!
det er jo en ganske logisk måte og lage sprit på da.

men det er antagelig ganske mye annet en eten som reagerer med vannet der
så det må destilleres på nytt
for og få ut faenskapet
Opprinnelig postet av 7rlur
Jeg så på en toalettpapir plastpose i dag..

Det sto at selve plasten var laget av polyeten, men at fargen var fremstillet av etanol
Vis hele sitatet...
Da kan du jo bare klippe ut fargen og ete den. Værre er det ikke. Fortell oss hvor full du ble.
Bare en liten tilføying:

Tanken bak sikringene er ikke så idiotisk. Den er heller ikke farlig.
Jeg har flere ganger vært med og lagd hjemmebrent, og for en tid tilbake kom jeg over et hjemmebrentsapparat, der det øverste røret inneholdt knuste sikringer. Gassen som dannes når satsen blir varmet opp, siver opp gjennom røret, passerer de knuste sikringene og renskes, avkjøles så i toppen av røret der den omdannes til sprit og renner ned igjennom et rør til en flaske.

Jeg har selv drukket av denne spriten, og har ikke på noen måte tatt skade av det =)
King of Spooning
Acidous's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av DezQuetoz
det er jo en ganske logisk måte og lage sprit på da.

men det er antagelig ganske mye annet en eten som reagerer med vannet der
så det må destilleres på nytt
for og få ut faenskapet
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke noe annet en etenet som reagere...
Vilke andre stoffer skulle det være der da?

C2H4 + H2O --> C2H5OH
(eten) + (vann) --> (etanol)

Men du trenger trykk og temperatur for å få det til å reagere.
Prøvde hjemme, men tror ikke jeg fikk det til skikkelig.

Skal plasten fordampe? Brukte slike fryseposer, regner med de er de optimale.
Rimiposer fikk jeg med meg var ideelt. Tror det var fargen som ga sprit. Hvordan gikk det å drikke spriten catmat?
Industriell etanol blir produsert ved nevnte metode.

For relevant info:
http://www.uyseg.org/greener_industr...thanol6PM1.htm

http://www.uyseg.org/greener_industr...thanol4PMS.htm

Nyttig å merke seg at det ikke er anbefalt å drikke denne alkoholen uten å ha renset den.
uff... er det ikke bombelaging så er det spritlaging.. hehe
har litt lyst til å prøve selv.. men er det noen som har prøvd det og som vet at det ikke er farlig?
holder det med en gammel jerngryte?
hva må jeg gjøre for å få bra nok trykk?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg, men min super hjerne vel og merke, har funnet ut at det teoretisk er mulig å lage sprit av fis og vann.

Her er über formelen:
2CH2+H2O=C2H5OH
Metan gass+vann=etanhol

Tror dere dette funker i praksis?