Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1223
Som mange andre i Bergen kommune, så har jeg (eller min far som jobber i kommunen) nå fått tilbud om å kjøpe ny PC. Det jeg lurer på er om denne PC'en faktisk er så bra som de skal ha det til, eller om det blir billigere for meg å kjøpe samme PC fra f.eks. komplett. (nå har jeg ikke funnet samme PC på komplett eller andre sider så derfor spør jeg her).

Speksene ser slik ut:
Prosessor: Intel Xeon W3520 2.66 8MB/1066 QC CPU
Minne: HP 8GB(2x4GB)DDR3-1333ECC 1 CPU RAM
HD1 HP 1000GB SATA 7200,1st HDD
HD2 HP 1000GB SATA 7200,2nd HDD
Grafikk: NVIDIA Quadro FX3800 1GB PCIe Graphics
TV Out DVI + Displayport
Nettverk Integrated HP Gbit LAN by Broadcom
Trådløst Nettverk Nei
OS Microsoft WIN7 64B (Engelsk)
Formfaktor Convertible Minitower
Optisk drev 1
HP 16X DVD ROM SATA,1st ODD
Optisk drev 2
BlueRay / DVD RW
Lydkort Creative X-Fi Titanium PCIe Audio Card
Firewire Ja
Minnekortleser HP 22-In-1 Media Card Reader
Mus/Tastatur Ja
USB porter Ja
Garanti 36 mnd
DIMENSJONER H X B X D CM 45.02 x 16.79 x 45.53 cm

Prisen er som følger:

Pris pr mnd:
Bruttotrekk: 280,-
Nettotrekk: 403,-
nettokostnad v/35,8 marginalskatt: 593,-

Prisen er pr. mnd. i 36 mndr...

Nå skjønner jeg ingenting av prisen heller i og med at jeg ikke vet hva som menes med bruttotrekk, nettotrekk eller marginalskatt. Jeg har uheldigvis ikke kommet så langt i livet enda at jeg ikke har fått bruk for å vite slike ting enda. xD

Så hva sier dere? Er dette et godt kjøp?
Sist endret av Boo-Boo; 24. september 2009 kl. 16:04.
Pcen er kjempegrei den, CPU og RAM er jo bra. Men noen spill pc er det ikke, det er mer myntet til kalkulasjoner og litt mer avanserte ting.
Raggi: 36måneder...

Jeppfi: Ja, jeg vet det. Men jeg antar den kan brukes til spilling også, eller? Hvis det blir slik at jeg ikke kan spille spillene som kommer i 2010 så er jo det litt leit...
Sist endret av Boo-Boo; 24. september 2009 kl. 16:08.
Skjermkortet er vel ikke akkurat noe spill kort.
Jeg forsto heller ikke 100% det med brutto- og nettotrekk og nettokostnad, men hvis vi regner med at nettotrekk er det den vil koste for faren din per måned, kommer prisen på PC'n opp i 14508 kr totalt.
Altså, skjermkortet er veldig bra det, til sitt bruk. Dette er jo en workstation-PC, som optimalt sett egner seg yppelig til 3D-modelering etc. Noe spillkort er det ikke, men at den også kjører endel spiller tviler jeg ikke på, uten at jeg testet det selv.
totalpris på maskina blir 21348,- kr over 3 år. Då er skattefordel medregnet.
Hjemmepc tilbud er som regel overpriset, for de ansatte merker lite til om leverandør legger STORT påslag på maskinen.
Så det du sier er at 21348,- er for dyrt for en slik PC?
Både 14k og 21k høres usigelig mye ut for meg. Tror du fint kan bygge din egen på komplett mye billigere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Så det du sier er at 21348,- er for dyrt for en slik PC?
Vis hele sitatet...
Det er ikkje ekstremt mykje, men det er dyrt ja. I tillegg er det som sagt en arbeidsstasjon til CAD o.l, ikkje en spillpc eller kontorpc. Så kva ein privatperson skal med ein slik en er litt uklart for min del.
Sitat av Astron Vis innlegg
Både 14k og 21k høres usigelig mye ut for meg. Tror du fint kan bygge din egen på komplett mye billigere.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare at jeg har fint lite peiling på innmaten i PC'er...

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikkje ekstremt mykje, men det er dyrt ja. I tillegg er det som sagt en arbeidsstasjon til CAD o.l, ikkje en spillpc eller kontorpc. Så kva ein privatperson skal med ein slik en er litt uklart for min del.
Vis hele sitatet...
Joda, sant det. Jeg vil egentlig bare ha en god PC jeg kan gjøre det meste på. Jeg spiller ikke de mest avanserte spillene, jeg liker best de gode gamle. Jeg liker å holde på med litt programmering og sånt, selv om jeg enda er den største amatøren du finner. Jeg liker å ha god plass i og med at jeg laster ned det meste av serier og filmer man finner.

Det jeg sier er at jeg vil ha en over middels god "all around" PC. Hvordan jeg kan finne det med mine datakunnskaper vet jeg ikke...
Må også huske på at dette er et slags kredittkjøp. Hvis prisen skal sammenlignes med en PC fra komplett, må kredittkjøp medregnes. F.eks. en MacBook Air på komplett koster 12980 ved kontantkjøp, men 18808 ved kredittkjøp.
Vil tru det finst mange alternativer som er ein del billigere enn dette.....Men då må ein betale heile summen der og då.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Det jeg sier er at jeg vil ha en over middels god "all around" PC. Hvordan jeg kan finne det med mine datakunnskaper vet jeg ikke...
Vis hele sitatet...
Til den bruken du skisserer holder alt. Kjøp en pc til 5-6000 på komplett du.
En gang for lenge siden testet jeg et Quadro kort på spill, jeg mener det var BF2, og resultatet var skremmende dårlig i forhold til det kortet som er minimumskravet for BF2 (GeForce FX 5700), så ikke forvent noe som helst bra resultat i spillverdenen.
Får jeg en over middels god en da? Altså, PC'en jeg skriver på nå har holdt perfekt i 2 år nå, men den begynner å gå litt treigt liksom. Jeg føler ikke den klarer det jeg vil den skal klare.

Jeg vil ha en PC som kan holde et par år uten være helt utgått på dato liksom. ^^
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Får jeg en over middels god en da? Altså, PC'en jeg skriver på nå har holdt perfekt i 2 år nå, men den begynner å gå litt treigt liksom. Jeg føler ikke den klarer det jeg vil den skal klare.

Jeg vil ha en PC som kan holde et par år uten være helt utgått på dato liksom. ^^
Vis hele sitatet...
http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10274