Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3141
Hei!

Etter å ha jobba en god del i industrien så har jeg funnet ut at det kanskje kunne vært en idë å lære seg litt polsk, siden godt over halvparten av de som jobber på verft faktisk er polske og ikke forstår en dritt av verken norsk eller engelsk.

Men spørsmålet mitt er som følger; Er det noen som har erfaring med språkkurs,
språklæreprogrammer på PC, læreteknikker og lignende?
Hva er bra og gir en hurtig fremgang?
Og hva bør jeg unngå?
Gå på kurs, vet ikke hvilke andre språk du mestrer men vanskelighetsgraden er ganske høy.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Moren min hadde en periode der hun drev med polsk (nå er det russisk, ja jeg vet, herre...). Motivasjonen hennes var at hvis Xmill. polakker greier å snakke polsk, skal jeg også greie det, de skal neimen ikke få holde språket sitt for seg selv.

Ei vi kjenner i Polen sa om det polske språket:

"Da Gud lagde det polske språket spilte han Scrabble, og kastet alle konsonantene inn i det polske språket".

Lykke til, men pass deg når du finner ut hva nittini er på polsk
hi hi

nittini på polsk= dziewięćdziesiątdziewięć
Bare så det er sagt: Jeg har ett inntrykk av at i hvert fall en del polakker har litt peiling på tysk. Det går jo kanskje ann å sjekke. Det hadde nok vært en fordel å lære seg tysk i stedenfor polsk.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Trådstarter
Sitat av drQ
Bare så det er sagt: Jeg har ett inntrykk av at i hvert fall en del polakker har litt peiling på tysk. Det går jo kanskje ann å sjekke. Det hadde nok vært en fordel å lære seg tysk i stedenfor polsk.
Vis hele sitatet...
Jo, er nok en del som kan tysk, men problemet med polakkene er jo det at de forstår bare det de vil forstå! Så viss du kjefter på de fordi de ikke har sikra slik det skal så bare løfter de på skuldrene og later som de ikke forstår. Men er det røyk eller kaffe det er snakk om så forstår de plutselig hvert ord.
Så viss jeg kan litt grunnleggende polsk da, så kan de ikke snike seg unna på noen som helst måte, og jeg har mitt på det tørre dersom noe skulle gå til helvete fordi de ikke rette seg etter det jeg sier.
Jeg jobba sammen med 14 polakker i sommer, det eneste polske jeg lærte var "curva" (uttales korva), og "poje bana".
curva er ett slags universalt banneord, litt som faen.
Poje bana betyr "er du gal".

:-)
Ja på Polski; Tak (uttales: takk)

Hihi, vært i polen, skjønte ikke bæret av hva de sa men ^^
Det ligger massevis av ressurser på internett for folk som vil lære seg polsk, så det er bare å søke litt rundt på nettet.

I din situasjon vil det ikke være nødvendig å snakke korrekt polsk, så du kan antakeligvis la grammatikken ligge litt inntil videre. Pugg heller verb, substantiver og preposisjoner.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dekilaz
Det ligger massevis av ressurser på internett for folk som vil lære seg polsk, så det er bare å søke litt rundt på nettet.

I din situasjon vil det ikke være nødvendig å snakke korrekt polsk, så du kan antakeligvis la grammatikken ligge litt inntil videre. Pugg heller verb, substantiver og preposisjoner.
Vis hele sitatet...
Exactly! Men bør helst vær i stand til å kunne ha en mindre samtale med de, kan jo på det verste gjelde liv og død for oppmot 100 mann.
Til helvete med grammatikken så lenge vi forstår hverandre