Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 865
King of Spooning
Acidous's Avatar
Jeg bor på en hybel i andre etasje hos noen pensjonister.
Her har jeg ett rom for meg selv, og deler kjøkken og bad med tre andre hybelboere.

Jeg har ingen skriftlig leigekontrakt eller noe i den duren.

Det var først når jeg ville flytte ut fra hybelen og inn i en ny leilighet at problemene oppstod.
Jeg, som den snille personen jeg er, meldte fra til husverten over en måned før jeg skulle flytte ut om at jeg skulle flytte.
Jeg trodde så klart dette skulle ordne seg fint, men det var da husverten begynte å mase om slike loco ting som at jeg MÅTTE bo der i 10 måneder, for det hadde visst han sagt klart i fra om når jeg flytta inn der, eneste problemet er at verken jeg eller mora mi, som var med og så på hybelen kan huske noe av dette.
Ikke faen, jeg flytter ut den datoen uansett, sa jeg da.
Og tror dere faen ikke han dro fram en tale om moral og at jeg måtte betale husleiga for det rommet helt fram til det flytter noen andre inn i det, selv om dette skulle ta de resterende åtte månedene han mente jeg var bundet til å bo der.

Så da leste jeg i loven, og slik jeg forstod det så var den avtalen jeg hadde med husverten en tidsubestemt avtale, som altså har en oppsigelsestid på en måned.

Jeg var nede og viste det til husverten og kona hans, men neida, de ville ikke se på den en gang.
De bare maste videre om det moralske med det at jeg skulle flytte ut.

Bare måtte få det ut!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Hvis du ikke har kontrakt så gjelder retningslinjene som er stipulert opp av staten.
Om jeg ikke tar helt feil så er dette 3 måneders oppsigelse, og selvfølgelig ingen "bindingstid"
Så lenge du ikke har skrevet under på en kontrakt der du samtykker i en oppsigelsestid på 10 måneder(!), så har han ingenting han skulle sagt.
Om du og moren din (som er vitne) nekter på at det var noe om ti måneder i den muntlige kontrakten, så gjelder ikke den bindingstiden.
Har vært borti noe liggnende!Hadde ingen kontrakt,bare muntlig avtale og da mener jeg at det er 1mnd oppsigelses tid.Var det jeg fikk ordnet..Bare å sjekk husleie loven..
Kontakt Forbrukerrådet. Men så lenge man ikke har noen skriftlig kontrakt, kan man vel egentlig flytte ut på dagen uten at de kan si noe ting eller forlange noe mnd betaling i ettertid.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Kanskje det står noe her: Husleie lov.

Men forrøvrig støtter jeg opp nso om det han sier. For har du ikke kontrakt, hverken muntlig eller skriftlig, så har de som leier ut ikke mye de skal si.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Gunstige:

§ 1-3. Standardvilkår

Er leieavtalen inngått på grunnlag av eller med henvisning til standardvilkår som er utarbeidet etter forhandlinger mellom organisasjoner for leierne og utleierne, skal det senest ved inngåelsen av avtalen opplyses skriftlig om eventuelle avvik fra standardvilkårene. Er dette ikke gjort, gjelder standardvilkårene.

Bestemmelsen i første ledd er ikke til hinder for at leier av bolig påberoper seg avtale som stiller leieren gunstigere enn det som følger av standardvilkårene.
Vis hele sitatet...
§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.
Vis hele sitatet...
Ugunstige:

§ 1-4. Avtaleform

Avtale om leie av husrom kan gjøres skriftlig eller muntlig. Er avtalen muntlig, skal den settes opp skriftlig dersom en av partene krever det.
Vis hele sitatet...
Denne er ugunstig fordi utleier hevder at dere har en muntlig avtale, og da har dere en avtaletvist som dere må få løst. Jeg råder deg dog om å stå på ditt.
høh, heller uaktuellt det der ^ProXo^, vold løser lite og ingenting.

uansett så skal det stemme med 3 måneder oppsigelse som nso sa. og INGEN bindingstid sålenge du ikke har skrivd under på noe.
Opprinnelig postet av ozon
høh, heller uaktuellt det der ^ProXo^, vold løser lite og ingenting.

uansett så skal det stemme med 3 måneder oppsigelse som nso sa. og INGEN bindingstid sålenge du ikke har skrivd under på noe.
Vis hele sitatet...
Ja okei da..
Men husverten har ingenting han skulle ha sagt..hadde han vært smart hadde du vært nødt til og skrive under på en kontrakt når du flyttet ut, dvs at husverten er en amatør. Er bare og flytte i vei, hannes problem at du er flyttet ut!
Drit i Moralen til husverten, nå har du gitt han en måneds varsel, og da har han ingenting han skulle ha sagt.

Husk på at du ikke kommer til å høre whiningen til husverten når du flytter ut.
Det er vell ingen vits å diskutere det engang! Så lenge han ikke har en kontrakt der din underskrift og hans står, så har han ingenting han skulle ha sagt om det.

Det beste du gjør er å forholde deg rolig, avbalansert og ikke bruker noe som helst verbalt mot han. Da er det du som taper på det. Når den dagen du hadde bestemt deg for å flytte, så flytter du. Han kan ikke i det hele tatt begynne å skal ha penger for leiligheten du flyttet ut av. Da er det bare å kontakte snuten og annmelede forholdet. Det er vell det lurste du kan gjøre.