Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2183
Er dritt lei av det her. Å sitte oppe drit seint fordi jeg er redd det skal skje noe med meg når jeg sover eller at jeg får søvnparalyse. Har aldri hatt søvnparalyse da.

Er det noen snille sjeler her som kan hjelpe meg. Klarer snart ikke fungere fordi jeg sover så lite. Eneste som har hjulpet meg sove uten å være redd er hasj, men jeg går på ruskontrakt så det går ikke. Vær så snill hjelp!!
Oppsøk fastlege og bli henvist videre, hasj skader nok i lengden om, det gjør nok noen andre legemidler også.

Du kan gi Melatonin ett forsøk, men det er ikke noe vidunder middel, det er reseptfritt i norge.
Sitat av pikkoras Vis innlegg
Oppsøk fastlege og bli henvist videre, hasj skader nok i lengden om, det gjør nok noen andre legemidler også.

Du kan gi Melatonin ett forsøk, men det er ikke noe vidunder middel, det er reseptfritt i norge.
Vis hele sitatet...
Har faktisk ikke prøvd det, skal definitivt prøves! Er det slik at det gjør det lettere å sovne?
Sitat av Ung og dum Vis innlegg
Har faktisk ikke prøvd det, skal definitivt prøves! Er det slik at det gjør det lettere å sovne?
Vis hele sitatet...
Jeg synes det ja, man må bare lukke øya så brått våkner man, det er min erfaring.

Personlig så sover jeg alltid med lyd, har noe vansker med å sovne når det er helt stille, er vel noe psykisk
vet ikke om det er verdt ett forsøk for deg, sove med tven på eller noe sånt.

Legger ikke noe særlig merke til det på formen egt, bare at innsovningstiden oppfattes mye raskere, kan for all del være placebo også, har søvnparalyser men vært rolig i det siste generelt, så kan ikke si at det har verken hjulpet eller forverret det.
Sist endret av TAketbrett; 29. desember 2020 kl. 07:33.
Jeg prøvde å forandre livsstil.
Startet med kickboxing, egentrening, prøvde å spise sunnere mat, bare drikke øl i helger osv..

Slike ting kan være med på å styrke deg mentalt og gjøre kropp og sinn sliten i løpet av en uke, og da er det lettere å sovne.

Dette i kombinasjon med melatonin kanskje?
Jeg slet med søvnparalyse før, dette er det større sjanse for å oppleve dersom du ikke sover. Melatonin er fint for å fikse dårlig døgnrytme.
Sist endret av TilfeldigT; 29. desember 2020 kl. 13:21.
Sitat av Tonyev Vis innlegg
Jeg slet med søvnparalyse før, dette er det større sjanse for å oppleve dersom du ikke sover. Melatonin er fint for å fikse dårlig døgnrytme.
Vis hele sitatet...
Personlig erfaring, jeg sover kontinuerlig 8t vær dag, minst.

Får fortsatt søvnparalyser, jeg gikk dog over til melatonin siden fastlegen bare ga meg antidep, noe jeg ikke trenger.

Men man er forskjellig, så mitt svar er jo selvsagt ingen fasit.
Sitat av Ung og dum Vis innlegg
Er dritt lei av det her. Å sitte oppe drit seint fordi jeg er redd det skal skje noe med meg når jeg sover eller at jeg får søvnparalyse. Har aldri hatt søvnparalyse da.
Vis hele sitatet...
Hva er det du er redd skal skje med deg mens du sover?
reach for the sun
Opplevde dette selv da jeg var barn, jeg bedde hver kveld for å overleve bare 1 natt til. Det kom tilbake igjen i starten av 20 årene og har ikke komt tilbake på 10+ år. Hva som hjalp meg utav det er jeg usikker på. Snakkte med legen om det og han sa hvis jeg døde når jeg sov så ville jeg ikke merke noe uansett. Plain and simple, så hjalp dette tankegangen å ikke hatt det siden. Snakk med lege, kanskje du kan få noe for å slakke ned tenkinga før leggetid (c-preperat)
Sedix fra apotek. Evt å avena sativa/eller /og melatonin. Annbefaler flytende fra helsekost,da det er lettere å dosere å vil tro billigere en eks apotek..evt bestille fra UK! Der finner man lett både 5 å 10mg! BILLIG å bra! Pluss for min del har jeg funnet ut at om jeg klarer til en viss grad å ikke tenke med "ord" men heller bare se for meg bilder å handlinger så blir det mye lettere å sovne fort! Litt merkelig.men om jeg ligger å tenker på saker å funderer,så kan jeg bli liggendde LENGE uten å bli det fnugg trøtt.. kanskje litt samme som å se film eller lyder/musikk..strax man skrur av,selv om man er blitt trøtt, så blir man brått våken..fordi man blir liggende å tenke heller,å holder seg selv våken slik..!?
Sitat av pikkoras Vis innlegg
Personlig erfaring, jeg sover kontinuerlig 8t vær dag, minst.

Får fortsatt søvnparalyser, jeg gikk dog over til melatonin siden fastlegen bare ga meg antidep, noe jeg ikke trenger.

Men man er forskjellig, så mitt svar er jo selvsagt ingen fasit.
Vis hele sitatet...
Ja det er selvfølgelig forskjellig, men det viser bare hvor bredt det temaet er. Mulig forskjellige medisiner og traumer kan trigge dette også.
Melatonin er veldig fint det men man må jo gjerne utdype hvorfor det er bra.

Man kan ikke dytte i seg 100 mg melatonin og sitte å game.

Melatonin er søvnhormonet i kroppen som kroppen produserer når du lukker øya. Mørket er 100% viktigst
Sitat av *pi Vis innlegg
Hva er det du er redd skal skje med deg mens du sover?
Vis hele sitatet...
Tenker ikke på dette på dagen, bare når jeg legger meg. Er redd jeg skal få hjertestopp, syke mareritt eller søvnparalyse. Er veldig lett skremt og har sluttet å se på skrekkfilmer siden jeg blir så utrolig påvirket.

Er derfor hasj funka bra siden jeg tenkte ikke på det negative. Vurderte å prøve noe angst medisin (ulovlig), men holdt meg unna.

Merker jeg blir utrolig redd for å dø eller å gå igjennom noe traumatiserende når jeg legger meg. Noen ganger fryser jeg hvis jeg hører noen i huset går uten for døra mi midt på natta. I tillegg så legger jeg meg inatt veggen med dyna rundt fjeset så jeg ikke ser rommet i tilfelle søvn paralyse.

Har et spørsmål: Hvis jeg bruker søvn maske ville hallusinasjoner fra søvn paralyse fortsatt vært mulig?

Tror den beste medisinen hadde vært å hatt noen å sove med. Føler som regel somnifobien mest når jeg er alene i et mørt rom.
Sist endret av Ung og dum; 30. desember 2020 kl. 02:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du er ikke i risiko for hjerteproblemer, og du har aldri før hatt søvnparalyse. Å behandle frykten din med medisiner burde være siste utvei da det er mange som greier å snu problematiske tankebaner og leve uten diverse plager. Uavhengig av hvordan du velger å gå frem så vil legen din være mer behjelpelige enn noen, og er det et stort problem så er det dit du må gå.
Om du ikke har opplevd søvnparalyse enda kan det fint hende det heller aldri skjer. Skulle du usannsynlig nok dævve sovende er du heldig som ikke døde av det samme underliggende problemet når du var var våken tidligere på dagen. Tror søvnmaske er irrelevant, men om du bruker nok tid på å bekymre deg for søvnparalyse kan sikkert underbevisstheten din føkke nok med deg til at det faktisk oppstår. Skjønner ikke hvorfor det er noe å være redd for, hadde lett betalt penger for å få oppleve det selv én gang. Sett av ti minutter daglig der du gjør deg ferdig med disse bekymringene. De er komplett irrasjonelle, med mindre du har vært utsatt for traumer i senga di før. Uansett bør du ordne opp i disse opphengene før du får deg en medisinsk sengepartner.
Sist endret av funksjon; 30. desember 2020 kl. 03:42. Grunn: skrivefeil
Sitat av Ung og dum Vis innlegg
Tenker ikke på dette på dagen, bare når jeg legger meg. Er redd jeg skal få hjertestopp, syke mareritt eller søvnparalyse. Er veldig lett skremt og har sluttet å se på skrekkfilmer siden jeg blir så utrolig påvirket.

Er derfor hasj funka bra siden jeg tenkte ikke på det negative. Vurderte å prøve noe angst medisin (ulovlig), men holdt meg unna.

Merker jeg blir utrolig redd for å dø eller å gå igjennom noe traumatiserende når jeg legger meg. Noen ganger fryser jeg hvis jeg hører noen i huset går uten for døra mi midt på natta. I tillegg så legger jeg meg inatt veggen med dyna rundt fjeset så jeg ikke ser rommet i tilfelle søvn paralyse.

Har et spørsmål: Hvis jeg bruker søvn maske ville hallusinasjoner fra søvn paralyse fortsatt vært mulig?

Tror den beste medisinen hadde vært å hatt noen å sove med. Føler som regel somnifobien mest når jeg er alene i et mørt rom.
Vis hele sitatet...
Dette er en angst du har, og det kureres ikke best med medisiner. Jeg tror at jo mer du fokuserer på å unngå det, jo mer forer du det bare. Jeg tenker at du kan gjøre det man gjør med barn som er redde for å legge seg: Sørg for å ha en god døgnrytme, og lag deg noen koselige rutiner rundt det å gå til sengs. Hør på musikk, les litt i en bok eller noe. Du kan jo ha litt lys på hvis det hjelper.

Det beste for å unngå søvnparalyse er å ikke ligge på ryggen, ha god døgnrytme og ikke ruse deg. Alt som gjør søvnen "unormal" vil øke sjansen for det, jeg tipper sovemedisiner også kan gjøre det. Søvnparalyse er forresten helt ufarlig, jeg har hatt det mange ganger. Det er bare litt ekkelt der og da, som et mareritt. Man hallusinerer ofte ikke heller, og det varer ikke lenge og går over av seg selv.
Sist endret av *pi; 30. desember 2020 kl. 10:34.
Prøv sedona metoden.
Kjenn på følelsene du har assosiert med det å falle i søvn.
Prøv å sett ord på dem og kategoriser dem: er det apati, sorg, frykt, begjær, sinne?

Når du har funnet den kategorien følelsen ligger under så start med å spørre deg selv(enten høyt eller inne i hodet ditt)(ja/nei spørsmål, bruk litt tid mellom hvert for å føle etter inni deg før du svarer)
Could I welcome how I'm feeling in this moment? Could I also welcome any sensations, pictures or sounds that come with that?
Could I welcome wanting to do anything with it, change it, push it away, or hold onto it?
Could I welcome any sense that this is my feeling, that it’s personal, or that it has anything to do with me?

Etter de spørsmåla der så spør deg selv

In this moment, could I simply let go?

Har hjulpet meg veldig.

Mer info her
https://youtube.com/watch?v=ctubZ8RhaYs
https://www.youtube.com/watch?v=CADTkM1aoP8