Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1858
Hei. Mistet lappen for ruskjøring for 3 år siden . Dommmen ble tap av førerkort 5år. når har det gått 3 ja som jeg skrev, er det slik at jeg må søke politiet om å få kortet tilbake. vært snill gutt siden , starter på tjsseprøver i jan. noen som har vært igjennom dette ?
Noen som har fått gjennomslag?

tusen takkk for all hjelp
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror du kan søke om å få igjen lappen om du har et halvt år med rene prøver pluss at du har en god grunn til hvorfor du trenger å få lappen tilbake. Du må naturligvis kjøre opp igjen om du får positivt vedtak. Sjekk opp om du må ta noe teori eller praktiske timer på kjøreskole eller om du bare melde deg opp til teorieksamen og oppkjøring straks du får positivt vedtak.
Ble du fradømt føreretten i 5 år, eller for alltid (som betyr at du kan søke om å få tilbake føreretten etter en minstetid på 5 år)?

Jeg regner med at det kanskje er snakk om sistnevnte, og da er sjansen for å få tilbake lappen før 5 år er gått lik null. Vilkåret for å få igjen lappen før minstetiden er utløpt, er at det foreligger "meget tungtveiende grunner" og dette er en svært snever unntaksregel. Politidirektoratet har pr dags dato ikke behandlet noen klagesaker hvor de fant at dette vilkåret var oppfylt.

Ble du faktisk fradømt føreretten i 5 år så kan det være marginalt bedre muligheter, avhengig av hvilken hjemmel du ble dømt etter.
Tapsforskriften har i § 9-1 følgende tekst: «Forkorting på grunn av etterfølgende forhold, jf. vegtrafikkloven § 40. Dersom særlige grunner taler for det, kan politimesteren eller den han gir myndighet, forkorte den perioden for tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv. som er fastsatt ved dom eller forelegg. Dersom meget tungtveiende grunner taler for det, kan perioden forkortes selv om minstetiden etter lov eller forskrift ikke er utløpt. Bestemmelsen gjelder tilsvarende for sperrefrist etter § 24a annet ledd og kjøreforbud etter § 35 første ledd».

type dette ?? Postmann ?
Sitat av stompenheimer Vis innlegg
Tapsforskriften har i § 9-1 følgende tekst: «Forkorting på grunn av etterfølgende forhold, jf. vegtrafikkloven § 40. Dersom særlige grunner taler for det, kan politimesteren eller den han gir myndighet, forkorte den perioden for tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv. som er fastsatt ved dom eller forelegg. Dersom meget tungtveiende grunner taler for det, kan perioden forkortes selv om minstetiden etter lov eller forskrift ikke er utløpt. Bestemmelsen gjelder tilsvarende for sperrefrist etter § 24a annet ledd og kjøreforbud etter § 35 første ledd».

type dette ?? Postmann ?
Vis hele sitatet...
Ja, det er hjemmelen som gir adgang til å søke politiet om nedsettelse av tapsperioden. Men for å vite om det er "særlige grunner" eller "meget tungtveiende grunner" som er vilkåret som må være oppfylt i ditt tilfelle, så må en vite hva minstetiden i dommen din er. I begge tilfeller er det svært vanskelig å få gjennom, men enklere etter utløpt minstetid.

Så fikk du 5 års tapstid eller for alltid, og hvilken paragraf er det vist til i dommen din?
Er det ikke egentlig bare å slå sammen trådene og spørre "finnes det grunner som er tungtveiende nok innen Norsk rettspraksis?
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når dommen er på fem år er det vel fem år?!
Hvis du er kompis med erik jensen så fikser han det for deg selvom du ruser deg på heroin
jeg er nok ikke helt der serru,.. da går det rett å slett ikke. hvorfor driver doktor n å sier sånnt til meg da. bare for å tjene penger på pissings n eller. GRRRR men det er min egen skyld så. føkk it , 2 år til med min Elektriske bike from sNåsaKaill N. Tungtveiende grunner er mere som at noen i familien , barn får en skikkelig diagnose som lammelsen fra hals til fot, ( knock in tha wood on it wont happen) Realiteten er at min mor har det siste året begynnt å tulle skikkkelig. Så jeg må ofte til henne å hjelpe til. Men det er vel ikke nok.
takker for info. Jeg kjenner bare banjo kari å Jenny Jensen så da får jeg ikke lurt til det der heller. ! GOD jul folkens
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når dommen er på fem år er det vel fem år?!
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Mange kaller det å miste føreretten i 5 år når de i realiteten er fradømt den for alltid, fordi de da har muligheten til å søke om gjenerverv av førerett etter 5 år. For å besvare spørsmålet i HI er det derfor avgjørende å vite hva som står i dommen og hvilken paragraf det vises til.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Beklager sent svar men jeg fant papirene fra dommen

https://imma.gr/101532x318ec
Sist endret av stompenheimer; 10. februar 2021 kl. 23:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.