Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 8325
Hei,
Jeg holder på med et prosjekt og skuille gjerne hatt noe tekst i samme font som logoen til Solo-brusen. Har prøvd å google, men desverre uten hell.

Noen som vet om denne finnes noe sted å få tak i? evnt en lignende font? trenger ikke være helt like, men noe som er ca samme hadde vært supert!
Er nok vanskelig å finne noe da det mest sannsynlig ikke er basert på en font, men har du tråla gjennom dafont.com og lignende? Når jeg forsøker på WTF får jeg noen forslag som ligner litt, men langt fra hundre prosent.
Sist endret av Viva la Opium; 3. november 2020 kl. 09:01.
Du kan prøve her: https://www.myfonts.com/WhatTheFont/

Det er mulig det er en egenutviklet font, men om du er heldig så finner du en som ligner med et bildesøk.
På nettsiden https://solo.no/om-solo er i allefall logoen en SVG, men fonten de bruker ellers på siden er DIN Next Rounded.

Ikke Solo font , men kan kanskje lure noen?

Jeg tror ikke den er gratis.
"Nexa Rust Script"
er navnet
Sist endret av vindaloo; 3. november 2020 kl. 09:20.
Jeg har ikke klart å finne én font som har alle karakteristikkene til Solo-logoen, men hvis det ikke er massive mengder med tekst man skal bruke det til ville jeg forsøkt å blande litt fonter. S-en er jo minst spesiell, men O-ene er ganske runde i forhold til hva man skulle tro basert på L-en. Finner man en font som har en lik L, så er gjerne O-ene også like med slike swoosher (som i vindaloo sitt eksempel). Tricky stuff, derfor det er en logo, og ikke en font.
Logoen ser også ut til å ha blitt forandret på noen ganger underveis.
I denne artikkelen er det en del eldre reklamer
https://www.dagbladet.no/mat/hva-man...trigo/69620904
Hvorfor ikke sende de en melding på feks facebook eller en mail å høre med de?
Godt mulig de er hjelpsomme der.
Mest sannsynlig så er fonten også "egen-designa" og finnes ikke på nett.
Kan du si noe om hva du tenker skal være bruksområdet? Kan du bare tegne logo'n på pc og lagre i ønsket oppløsning og format eller må du faktisk ha de samme fontene for en lengre tekst eller andre bokstaver? Om du ser på den linken om historikken til Solo så finner du kanskje ca årstall eller tiår når dagens fonter ble tatt i bruk, kanskje det kan hjelpe deg å finne riktige typer?

En skal ikke utelukke at det ble benyttet en egendesignet font, men er det egentlig trolig? Er vel et byrå som har fått oppgaven, og da har kanskje fonter ikke vært viktig nok til å bruke tid på å skape en ny font framfor å bruke en font de alt hadde lisens på?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kan du si noe om hva du tenker skal være bruksområdet? Kan du bare tegne logo'n på pc og lagre i ønsket oppløsning og format eller må du faktisk ha de samme fontene for en lengre tekst eller andre bokstaver? Om du ser på den linken om historikken til Solo så finner du kanskje ca årstall eller tiår når dagens fonter ble tatt i bruk, kanskje det kan hjelpe deg å finne riktige typer?

En skal ikke utelukke at det ble benyttet en egendesignet font, men er det egentlig trolig? Er vel et byrå som har fått oppgaven, og da har kanskje fonter ikke vært viktig nok til å bruke tid på å skape en ny font framfor å bruke en font de alt hadde lisens på?
Vis hele sitatet...
Logoen og skriften er såpass gammel at det ikke var snakk om lisenser eller skrifttyper på pc.
Hvis du ikke skal skrive mye så er det nok mindre tidkrevende å ta seg en time på å skrive det slik du selv ønsker ved hjelp av en liknende font og litt redigering?
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for svar og forslag alle sammen!

@vindaloo ; Nexa Rust Script ser lik nok ut, så tror jeg går for den!
@all som foreslår at jeg skal tegne noe; mangler desverre alt av grafiske ferdigheter, så det blir nok for vanskelig

Trenger bare et navn i Solo-font, som skal vises på slutten av denfantastiske Solo reklamen
Sitat av Rosander Vis innlegg
Logoen og skriften er såpass gammel at det ikke var snakk om lisenser eller skrifttyper på pc.
Vis hele sitatet...
Ok, men har den ikke blitt endret på alle disse årene? Er jo ingen foretak som klarer å gå særlig lenge før de må endre logo, bytte font eller farge fordi bare de får en bedre visuell/grafisk presentasjon så vil jo bedriften vokse hele veien inn i himmelen.

Hehe Dnb gikk på den blemma. De trengte en font i stil med tiden, så da byttet de font. Beholdt farger og resten av logo. De hadde vel ikke før svidd av en plass mellom 50 og 100 mill på nye skilt, er jo en stund siden dette så da trykte bedriftene opp brevark og konvolutter og alt av visuelt og grafisk presentasjoner ble kastet og, og måtte trykkes opp igjen. Alt med logo på måtte skrotes, for dette var viktig. Kort sagt, det var masse styr. For en føkking font. Så ble det en fusjon vel, oppkjøp eller noe slikt like etterpå. Og da måtte banken bytte navn. Da ble det Dnb Nor. Ny runde med skilt, og alt av grafisk og visuelt materiale. Ennå mer penger ut vinduet. Og hva som skjedde etter at de ble Dnb Nor husker jeg ikke, men det varte jommen ikke lenge også gikk de tilbake til Dnb. Såvidt jeg er blitt fortalt skjedde alt dette i løpet av tre fire år bare. Kastet vekk over hundre eller kanske 200 millioner på trykksaker, skilt og slikt som egentlig ingen bryr seg om.

Så om solo har holdt på sin logo siden før krigen så må jeg vel egentlig bare si kudos til solo, og føler jeg med tørst og gær'n de nærmeste dagene så skal jeg huske å kjøpe en solo, for nøysom drift vil jeg gjerne støtte.
Sist endret av _abc_; 3. november 2020 kl. 23:02.