Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2872
Hei, jeg har tenkt å kjøpe 10ml flasker med flytende nikotin som man kan blande ut i e-juice fra UK. Er dette lovlig?
Kjæresten min har kjøpt det på nett fra Sverige noen ganger. Han har ikke hatt noen problemer med import selv om det ifølge ham er ulovlig å importere det.
Sist endret av rhijsgfjadjgba; 3. januar 2018 kl. 14:02.
Tidligere så har det vært en gråsone. Der man lovlig har kunnet importere nikotin ti le-juice fra andre EU land. Såvidt jeg husker så var max mengde 3 måneders forbruk. EU har gjort noen endringer på reglene rundt nikotin, og nå mener jeg det er mengdebegrenset. 10 ml flasker. Men du kan kjøpe flere flasker (!)

Personlig så ville jeg bare tatt sjansen på import av e-juice. Det er mange nok artikler på nettet om lovligheten av import av nikotin til e-juice til at du bør ha en god forklaring om forsendelsen skulle bli stoppet. Av bekjente som damper m/nikotin så er det ingen av de som har fått varer stoppet sålenge de har bestilt fra EU land. Har hørt noen har fått stoppet e-juice og nikotin fra USA og også fra Kina.




https://helsedirektoratet.no/folkehe...er-med-nikotin

Ny regulering av e-sigaretter i 2018
Stortinget vedtok i desember 2016 å oppheve forbudet mot salg av e-sigaretter med nikotin (stortinget.no). Endringene vil tre i kraft i 2018.

Frem til ikrafttredelse vil det fortsatt være forbudt å produsere, importere og omsette e-sigaretter og e-væske/e-juice med nikotin i Norge.​

Når nye regler trer i kraft må alle virksomheter som ønsker å drive fjernsalg av e-sigaretter og e-væske registrere seg for fjernsalg via Altinn. Virksomhetene må også påse at produktene er registrert hos Statens legemiddelverk (legemiddelverket.no).
Vis hele sitatet...
Se også unntaket:

Privatimport av e-sigaretter
Dersom nikotinholdige e-sigaretter ønskes brukt som røykeavvenningsprodukt av privatpersoner, kan de importeres fra utlandet gjennom lege​middellovgivningen jf. forskrift om tilvirkning og import av legemidler. Ved innførsel/forsendelse kan mengden ikke overskride tre måneders forbruk. Ved medbringing er det ulike krav avhengig av hvilket land (innenfor eller utenfor EØS) produktet importeres fra. Produktet må være lovlig anskaffet og til personlig bruk.

Legemiddelverket har mer informasjon om import og medbringing av e-sigaretter (legemiddelverket.no). Det kan være behov​ for en legeattest på at produktet er ment for røykeavvenning for å få produktet utlevert fra tollen.
Vis hele sitatet...
Worst case så må du kanskje legge frem en legeerklæring på at du ønsker å bruke e-juicen til røykestopp. Og det vil jo enhver fastlege synes er en god ting så det vil ikke være noe stress å få en slik attest.

Mest sannsynlig så pakken rett gjennom du har null stress.
Sist endret av frtoretang; 3. januar 2018 kl. 16:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Feil feil og feil!
Svaret er JA om du skal bruke dette privat til "avvenning" (som du selvfølgelig skal om noen spør.)

Du kan da importere opp til 3 mnd forbruk.

https://helsedirektoratet.no/folkehe...v-e-sigaretter