Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5777
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Vet ikke om dette er under riktig kategori så værsåsnill å flytt den til riktig istede for å slette den.

Jeg har i lang lang tid vært plaget med varmeapperatet mitt og nå er jeg lei. Har en BMW e36 318i som ikke produserer varme.

Før funket det sånn någenlunde om det stå på 32 grader og vifta på fullt.
Fant ut at radiatoren lekte så jeg skiftet den men nå dugger det inni bilen og produserer ikke varme for 5 flate øre. Hva kan være galt? Er så utrolig lei
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sjekk kjølevæske, enten har du lite igjen, eller så har du luft i systemet. Det kan også være tett/lekk i varmeregisteret eller spjeld til varme som henger.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sjekk kjølevæske, enten har du lite igjen, eller så har du luft i systemet. Det kan også være tett/lekk i varmeregisteret eller spjeld til varme som henger.
Vis hele sitatet...
Det er ikke luft i systemet eller lite kjøleveske. Skal sjekke ut det andre
Dette er ikke et bilforum. Du bør heller prøve et forum som retter seg mot biler.

Når det er sagt så har jeg en del erfaring fra å skru på biler, og for å kunne sette fingeren på hva som er feil trenger vi en del mer opplysninger.
  • Gir varmeapparatet varme i det store å hele ved «normal»-drift? (Er luften lunket eller er den iskald)?
  • Holder kjølevanns-temperaturen seg stabilt over lengre kjøreturer?
  • Hvilken årsmodel er det?
  • Ligger den kjøleveske i ekspansjonstanken?
Kan være termostaten

Kommer motoren opp i 90 grader?
Sist endret av Mrlarsen; 18. mars 2017 kl. 05:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du skriver ikke hvor gammel bilen er. Ta et bilde av motor rom og post på et BMW forum. Kjenner ikke til modellen, men slik var det før:

Det som er mest sannsynelig er at den mekaniske termostaten.
Helt vanlig å bytte. Er den defekt blir motoren enten for kald eller for varm ved drift, begge deler er veldig uheldig

For å bytte termostaten løsner du to skruer, den sitter i et lite hus ved en tykk kjøleslange.

Du trenger:

Termostat 70-700kr (uorginal/orginal)
Paknings silikon rød dersom pakning er ødelagt
Glykol for etterfylling

Husk at glykolen må byttes regelmessig og være 50 prosent.
Som verksted ville jeg fakturert 2000kr. En termostat har de kanskje på biltema til 69,90.
Da sparer du 1930 kroner du kan gi til et veldedig formål.

Men mål temperaturen først før du bytter!
Sist endret av Tekniker2; 18. mars 2017 kl. 10:59.
Dårlig vannpumpe. Typisk feil på disse, da akslingen på vannpumpa er i stål, og impelleren er i plast. Etter noen år så glipper impelleren på akslingen, å du får dårlig sirkulasjon av kjølevann. Tilslutt sirkulerer det ikke i det heletatt.
Blir bilen varm når du kjører i kø?

Ellers kan det være termostat som ikke lukker skikkelig, slik at bilen aldri blir driftsvarm.

Hvis det dugger inni bilen, så ville jeg sjekket i begge fotbrønnene foran etter fukt. Kan være lekk varmeregister. Dette burde du sett på kjølevannsnivået.
På din bil så har du en elektrisk ventil som skal hindre kjølevannet i å sirkulere igjennom varmeappratet før den blir varm, denne blir det ofte feil på. det enkleste er bare å fjerne denne og koble sammen slangene.

https://www.google.no/#q=bmw+e36+heater+valve&*

Var litt stresset før idag så fikk ikke skrevet noe lang post

Problemet er at du får ikke kjøleveske inn til varme appratet/registeret, slik at du får heller ikke luftet det.

Nå er det over 10 år siden fjernet denne sist, men på din 318 så er det bare 2 slanger og 1 ventil, denne står på sjåfør siden i forhold til motor, å den er koblet inn mot varmeapparatet i torpedo veggen, jeg er nesten helt sikker på at slangene er lang nok til å kobles på direkte på torpedo veggen uten at du trenger å skjøte noe etter du fjerner ventilen. dette er en jobb som tar max 5 min. Og krever bare at du fjerner dem mongo koblingen fra bmw og setter på vanlige slange klemmer.

Angående vannpumper, så har jeg aldri hatt problemer med disse på noen av dem 5x e36 jeg har hatt, men har alltid byttet dem i forkjøpet.

Det er ikke alltid lurt å kjøpe original deler, da det finnes mye kopi deler som er bedre, f.eks får man vannpumper som er billigere og bedre på ebay, som er stål hele veien.

Slik jeg ser det, så gjør denne ventilen ingenting nyttig utenom å begrense tiden det tar før motor til å bli varm, noe som igjen har med miljø messige hensyn å gjøre. du vil ikke få noe feilmeldinger, men du vil få en bil som gir varme i varmeapparatet raskere, å den vil bli mye enklere enklere å få ut luft i kjølesystemet.

Husk på å etterfylle kjøleveske etter at du har kjørt litt, da det vil forsvinne litt kjøleveske inn til varmeregisteret etter du får ut luften som er der nå.

Håper det ble litt forstålig og ikke bare tull å vas, skriving er ikke min sterke side :P

SKÅL!
Sist endret av kim; 18. mars 2017 kl. 22:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.