Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3697
Hei freaks

Er 23 år gammel og har fått veldig lyst til å begynne å studere (bor i tr.heim) eneste jeg sliter med er matte. Har tidligere gått vg1 TIP "mekken" og vg2 Maritime fag. Har fullført og bestått.

Det jeg lurer på er om det er mulig for meg å få studieplass uten studiekompetanse.

Også tar jeg imot tips til studierettning, noen som har fullført noe der det ikke kreves mye mattekunskaper

Har stor interesse for vitenskap/fysikk/kjemi ironsk nokk.

Tusentakk til alle for svar.
Forkurs ingeniør? Har fysikk 1, norsk, samfunnsfag og matte r1 og r2. Gir deg en god grunnmur til å søke på hva enn du vill året etter hvert fall.
I utgangspunktet kreves det studiekompetanse for å søke høyere utdanning. Ang. forkurs:

Sitat av NTNUs hjemmesider
Det er tre mulige kvalifiseringsgrunnlag:
1. Fagbrev eller fullført og bestått VG1 og VG2 fra andre studieretninger i vgs enn studieforberedende retninger.
2. Generell studiekompetanse.
3. Grunnskole og minst 5 års praksis
Vis hele sitatet...
Sitat av PairADice Vis innlegg
I utgangspunktet kreves det studiekompetanse for å søke høyere utdanning. Ang. forkurs:
Vis hele sitatet...
7/10 som jeg går forkurs med har ikke studiekompetanse. Snittet er nokså høyt, rundt 50 studiepoeng i snitt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Forkurs er matteintensivt, det er det ingen tvil om. Det åpner også kun for ingeniørstudier (derav navnet), og disse er enda mer matteintensive. Hvis du har hatt problemer med P-matte kan jeg nesten garantere at det ikke kommer til å funke.
Du kan ta kontakt med Sonans ang hva du mangler til studiekompetanse, så har du 6-12mnd med "drittarbeid", men får så mange fler muligheter senere.
Trådstarter
Da skal jeg se litt på sonans evt andre måter og få studiekompetanse på. Da jeg virkelig sliter med matte.
Tusentakk for alle svar.
Anbefaler å ta opp fag i henhold til 23/5-regelen. Forutsetningen for å kunne gjøre dette er at du har fylt 23 år og har 5 års praksis/skole/dokumentert sykdom++. Siden du har bestått vg1 og vg2, har du allerede 2 år dokumentert.

http://sonans.no/pakker/23-5-pakken?...Fav4cgodKVUD2A
Sitat av alboo Vis innlegg

Også tar jeg imot tips til studierettning, noen som har fullført noe der det ikke kreves mye mattekunskaper

Har stor interesse for vitenskap/fysikk/kjemi ironsk nokk.
Vis hele sitatet...
Ironisk npk ja, om det er interessen så er det kansje verdt å gjøre en innsats med matte.


Sitat av subscribe Vis innlegg
Anbefaler å ta opp fag i henhold til 23/5-regelen. Forutsetningen for å kunne gjøre dette er at du har fylt 23 år og har 5 års praksis/skole/dokumentert sykdom++. Siden du har bestått vg1 og vg2, har du allerede 2 år dokumentert.

http://sonans.no/pakker/23-5-pakken?...Fav4cgodKVUD2A
Vis hele sitatet...
Voksenopplæringa er alltids et alternativ til en brøkdel av prisen. Kvaliteten kan kansje være noe mer variabel, har både god og dårlig erfaring.
Sist endret av Yalla; 12. januar 2017 kl. 18:19.
Som nevnt, er der flere inngangsporter til studier:
Blandt annet voksenopplæring (Er det ikke obligatorisk oppmøte på disse kursene?)
Forkurs (Finnes forkurs for lærer og ingeniør. Noen fler?)
Privat skole (Sonans, Frisvold (Tromsø))
Y-vei (Inngangsport til ingeniør hvis du har fagbrev)

Så hovedspørsmålet er rett og slett, hvilket studie ser du for deg?
Jeg har selv gått forkurs og videre på ingeniørstudier. Min erfaring rundt matematikken er det hele handler om motivasjon. Jeg var og er ikke spesiellt flink i matematikk, men jeg hadde motivasjon og fant meg flinke folk å jobbe med. Havnet midt på treet med tanke på karakterer.

Det krevde veldig mye tid på skolen for min del. 8-16+helger som det absolutte minimum. Karakterene i de andre fagene var betraktelig bedre enn matematikken.
Ta et år med allmenn påbygg?