Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3367
Hei freaks!
Jeg skal starte på skole til høsten og er i fast arbeid akkurat nå.
Det jeg lurer på er hva slags grunn jeg kan bruke hos legen min for å få lange sykemeldinger slik at jeg får fri fra jobben, slik at jeg kan fullføre skolen min.
Skal lure storebror med andre ord, og nei jeg har ingen moral.
Takk for svar på forhånd.
Bare fortell planen til legen.. Bytt lege om han ikke er hypp på å hjelpe deg..
Trådstarter
6 1
Serr? Kan ikke legen finne på å si fra om det til arbeidsgiver eller noen andre som kan fucke opp alt for meg. Jeg stoler ikke på at fastlegen min vil bli med på noe slikt. Jeg vil heller bruke en psykologisk grunn, som angst? At jeg ikke tør å gå ut å slikt...
Har du vurdert å søke permisjon for å få tatt utdanningen din? Det er ikke bare å få sykmelding i lange perioder, det innebærer en god del oppfølging fra lege, arbeidssted og nav (sammen også, ikke bare hver for seg), med kartlegging, tilrettelegging på arbeidsplassen osv. Det forventes at du deltar aktivt på dette. Temmelig sikker på at du kommer til å vikle deg inn i en historie her som du kommer til å slite med å holde på.

Rådet du fikk over her er helt usedvanlig dumt. Hvorfor i all verden skulle legen blitt med på noe sånt?
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Tror aldri i livet du klarer å lyve på deg psykiske problemer, dessuten tro jeg også at det er ulovlig å studere når man er sykemeldt?
Trådstarter
6 1
Hmm interessant...Ja du sier noe der at historien kommer til å slå sprekker etterhvert. Ja permisjon er jo en løsning men jeg tror ikke jeg får det fordi utdanningen er ikke for jobben jeg er i, og tar jeg permisjon så vil jeg jo ikke få betalt permisjon heller. Men hva om jeg søker permisjon på grunnlag av noe annet? At jeg har møtt veggen og trenger litt tid til å komme til hektene?
Sist endret av needsomefood; 21. juli 2016 kl. 08:40.
Du får ikke betalt permisjon fordi du har møtt veggen heller. Jeg tror du har en smule naiv oppfatning av hvordan velferdssystemet vårt fungerer.
Sist endret av entropi; 21. juli 2016 kl. 08:48.
Du vet arbeidsgiveren din kun er ansvarlig for de første 16 dagene av en sykmelding, så er det nav som tar over. Lurer du nav for mer enn 1 G og blir tatt er det vanlig med ubetinget fengsel som straff.
Sist endret av dggr; 21. juli 2016 kl. 08:50.
Trådstarter
6 1
Fader, jeg begynner å tro at mesterplanen min begynner å gå rett i dass her, og dere hjelper ikke akkurat for å si det sånn!
Hvordan skal jeg klare å kombinere studier ved siden av jobb, spesielt når jeg må møte opp fysisk på skolen. Må enten få byttet det til nettstudier eller bare bytte/gi bort vakter. Føler jeg hadde dette i boks.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du er klar over at arbeidsgiver kan nekte å godta ei sjukemelding om dei mistenker at den ikkje er reell? Det slår meg at det kanskje vil bli gjort når du studerer fulltids mens du er sjukemeldt. Og NAV vil gjerne stille spørsmål og. Så det høyres ut som ei oppskrift på å bli tatt. Og ja - vert du tatt så er det garantert snakk om ubetinga fengsel. Og da mister du gjerne jobben...

Forøvrig så får du gjere som resten av oss - søke permisjon.
Er ikke studielån en mulighet ?
Å bytte vakter, redusere arbeidstid og være åpen med arbeidsgiver om at du ønsker å gå på skole tror jeg er best.
(Langtidssykmeldinger fører til mye lovpålagt oppfølging som både du, arbeidgiver og lege må gjennomføre for at sykepenger skal beholdes.)
Trådstarter
6 1
Jeg må nok være åpen med arbeidsgiver angående studier ja, ut i fra det jeg leser. Trodde jeg skulle klare dette knirkefritt, men sånne som meg har gjort det mye vanskeligere å lure seg unna slike ting. Jeg må bare takke alle som har svart på denne posten. Jeg har kommet frem til at jeg bør gå den rette veien for å slippe å bli fenglset og miste jobben. Tusen takk freaks.

Hvordan bør jeg gå frem i så fall. Hvordan skal jeg søke permisjon, jeg ønsker ikke 100% fri jeg kan jo jobbe litt helger og hverdager. Men ikke den stillingsprosenten jeg er i akkurat nå. Noen forslag fra folk som har peiling?
Sist endret av needsomefood; 21. juli 2016 kl. 10:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av needsomefood Vis innlegg
Fader, jeg begynner å tro at mesterplanen min begynner å gå rett i dass her, og dere hjelper ikke akkurat for å si det sånn!
Vis hele sitatet...
Nei, i og med at det er våre skattepenger du prøver å svindle til deg så ville det vel være rart om vi var kjempebegeistret for opplegget.

Sitat av needsomefood Vis innlegg
Jeg må nok være åpen med arbeidsgiver angående studier ja, ut i fra det jeg leser. Trodde jeg skulle klare dette knirkefritt, men sånne som meg har gjort det mye vanskeligere å lure seg unna slike ting. Jeg må bare takke alle som har svart på denne posten. Jeg har kommet frem til at jeg bør gå den rette veien for å slippe å bli fenglset og miste jobben. Tusen takk freaks.

Hvordan bør jeg gå frem i så fall. Hvordan skal jeg søke permisjon, jeg ønsker ikke 100% fri jeg kan jo jobbe litt helger og hverdager. Men ikke den stillingsprosenten jeg er i akkurat nå. Noen forslag fra folk som har peiling?
Vis hele sitatet...
Få oversikt fra studiestedet over hva som er obligatorisk å møte opp på, og hør eventuelt om det er mulig å få fritak fra noe av det. Vet ikke om det er noen regler for det men generelt er prinsippet at det ikke bør være obligatorisk med mindre man kan argumentere for at du ikke kan lese deg til stoffet i stedet. F eks labøvinger, gruppeøvinger og sånn. Kanskje det er mulig å kompensere med å levere noen oppgaver el.l.

Snakk deretter med arbeidsgiveren din om det og lag en plan.
Sist endret av entropi; 21. juli 2016 kl. 10:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av needsomefood Vis innlegg
Jeg må nok være åpen med arbeidsgiver angående studier ja, ut i fra det jeg leser. Trodde jeg skulle klare dette knirkefritt, men sånne som meg har gjort det mye vanskeligere å lure seg unna slike ting. Jeg må bare takke alle som har svart på denne posten. Jeg har kommet frem til at jeg bør gå den rette veien for å slippe å bli fenglset og miste jobben. Tusen takk freaks.

Hvordan bør jeg gå frem i så fall. Hvordan skal jeg søke permisjon, jeg ønsker ikke 100% fri jeg kan jo jobbe litt helger og hverdager. Men ikke den stillingsprosenten jeg er i akkurat nå. Noen forslag fra folk som har peiling?
Vis hele sitatet...
Du har rett til utdanningspermisjon hvis du har vært i arbeidslivet i tre år og ansatt hos samme arbeidsgiver de siste to årene. Du er garantert for seint ute med å søke permisjon allerede fra i høst, så du får bare håpe at arbeidsgiveren din er grei. Kommer jo veldig an på hva slags jobb det er og hvor vanskelig det er å erstatte deg.
Sist endret av Susa; 21. juli 2016 kl. 11:41.
Trådstarter
6 1
Så bra. Takk Susa :-D