Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4916
Dette er sikkert et sært spørsmål, men hører om noen kan hjelpe likevel
Jeg har en katteluke, men ønsker å lage en motorisert dør på innsiden av katteluka. Dvs som en lem som senkes ned foran (som på en klassiske borg). Denne skal jeg kunne åpne og lukke via mobiltelefonen når jeg ikke er hjemme. Ønsker da å bruke en Belkin (e.l.) stikkontakt som kan skrues av og på med mobilen via en app. Så langt er alt greit.
Spørsmålet mitt er egentlig hva slags motor må jeg kjøpe som går en vei når jeg skru på strømmen via telefonen, mens neste gang jeg skrur på motoren så går den andre vei? Altså ruller opp lemmen og så ruller ned lemmen?
Eller er det andre og bedre løsninger?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Langt betre løysing er å styre det via arduino, raspberry pi e.l.

Då vil du ha mogelegheit for to utgangar og eit par grensebrytarar som kan stoppe døra. I tillegg bør du jo ha ein sikkerhetsmekanisme som hindrar deg i å komme heim til halv katt - ergo endå ein inngang og litt meir logikk.
Vet det finnes katteluke som aktiveres (åpnes) av et halsbånd du har rundt katten. Hvor du får kjøpt det, har jeg desverre ingen aning om.
Sitat av xaine Vis innlegg
Vet det finnes katteluke som aktiveres (åpnes) av et halsbånd du har rundt katten. Hvor du får kjøpt det, har jeg desverre ingen aning om.
Vis hele sitatet...
Eller styres av chip på katten. Dyrleger har det.
Sitat av xaine Vis innlegg
Vet det finnes katteluke som aktiveres (åpnes) av et halsbånd du har rundt katten. Hvor du får kjøpt det, har jeg desverre ingen aning om.
Vis hele sitatet...
Disse dørene kan aktiveres av enten chip eller halsbånd og fåes kjøpt i del fleste dyrebutikker.
Men snakker av erfaring når jeg sier at de ikke holder kattene inne selv med stengt dør.

http://www.petworld.no/no/artiklar/s...microchip.html
Sitat av xaine Vis innlegg
Vet det finnes katteluke som aktiveres (åpnes) av et halsbånd du har rundt katten. Hvor du får kjøpt det, har jeg desverre ingen aning om.
Vis hele sitatet...
Den typen begynner å bli veldig gammeldags. Moderne katteluker er styrt av id-chipen katten har under huden. Veldig praktisk for å unngå å få inn fremmede katter.

Men nå handlet jo spørsmålet om å kunne styre åpning og låsing av luka.. Lukene som finnes kan programmeres til å holde stengt når det er mørkt ute ("stengt" betyr at katten slipper inn, men ikke ut igjen) og åpent når det er lyst ute. De kan dessuten låses og låses opp igjen manuelt.

Har dessverre aldri funnet en luke som kan styres via mobiltelefon eller ved å legge inn bestemte tidspunkter for åpning og lukking. Den programmeringen som finnes nå er ganske dum, for mange steder i Norge er det jo aldri mørkt om sommeren. Jeg ønsker f.eks. å holde kattene mine inne til litt lengre enn 4-5 på sommermorgenene, fordi det er disse timene i grålysningen at de jakter mest og kommer inn med haugevis av byttedyr. Noe som ikke går an med luka jeg har, med mindre jeg låser den manuelt hver kveld og åpner igjen om morgenen.

Hadde vært knall med en som kan styres ved hjelp av mobilen eller som kan programmeres til å åpne og låse på bestemte tidspunkter, så om du trådstarter får til det burde du starte masseproduksjon.

Sitat av Wipeout Vis innlegg
Disse dørene kan aktiveres av enten chip eller halsbånd og fåes kjøpt i del fleste dyrebutikker.
Men snakker av erfaring når jeg sier at de ikke holder kattene inne selv med stengt dør.

http://www.petworld.no/no/artiklar/s...microchip.html
Vis hele sitatet...
Haha, kommer an på katten. Ingen av mine nåværende har brutt seg gjennom låst kattedør, men jeg hadde en katt tidligere som tok løpefart, stanget hodet i døra, og kom seg gjennom selv om den var låst.
Sist endret av Susa; 25. april 2016 kl. 20:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Min umiddelbare enkle DIY tanke er å montere opp en lem som roteres fra lukket til åpen posisjon ved hjelp av et fjærbelastet spjeldmotor. Slik at den går til åpen posisjon ved spenning og lukker når spenningen forsvinner.

Hvor pent dette er, er tho noe helt annet =)
Trådstarter
2 0
Jeg har katteluke med chip, men får ikke stengt denne når jeg er borte. I tillegg så ødelegger katta mi disse dørene lett. Dvs at jeg må ha en solid trelem e.l. Jeg ser om katta er inne og i trygg avstand fra luka via webkamerar i leiligheten

Tror Blackkoz kanskje er inne på noe. Jeg klarer uten problemer å snekre det pent. Snekringa får jeg til, men jeg er ikke like god på det elektriske. Fjæbelastet spjeldmotor?
Sist endret av Ikketeknisk; 25. april 2016 kl. 21:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
http://www.belimo.no/NO/NO/Product/A...?TopCatNr=0202

En slik en.

Fjærbelastet / fjærretur betyr at når den mister spenningen, så lukker den seg selv automatisk.
Overskuddsmateriell
Når jeg så denne tenkte jeg på å bruke gjengestag og stepmotor for å kjøre opp og ned. ala denne http://www.ebay.com/itm/Stainless-St...4AAOSwuAVWxyHW

Denne kan brukes for at du ikke skal komme hjem til 2 halve katter
http://www.ebay.com/itm/0-5-FSR402-F...sAAOSwXshWqd6n

Da vil man ikke være avhengig av at strømen står på for at luken holder seg oppe.


Siden denne skal være tilgjengelig via mobilen så kan du ikke sende Arduinoen ned i langtidssøvn så tror ikke batteridrift vil være egnet.