Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 19436
Sitat av mollymus Vis innlegg
Nei hjelpes, å argumentere med religion i politiske og vitenskaplige spørsmål er helt hinsides idiotisk og fortjener latter. Selv om jeg egentlig har mer lyst til å grine av og til. Og det er helt irrelevant om guden deres er imaginær eller ekte, det er uansett ikke noe man kan objektivt enes om og dermed ubrukelig som argument.
Vis hele sitatet...
Men vitenskap er jo bare en metode for å finne ut hvordan verden fungerer på. Hvis du mener det er idiotisk å trekke religion inn i vitenskapelige problemstillinger (noe jeg som ateist er hjertens enig i!) så sier du jo at guden din er irrelevant for å forstå hvordan verden fungerer og henger sammen. Hvordan kan du da kalle deg selv religiøs?

Sitat av mollymus Vis innlegg
Dette har jeg inntrykk av at de fleste kristne er enig i, også reservasjonsprestene. Som nevnt stemte mange av dem for å tillate homoekteskap selv om de selv vil reservere seg.
Vis hele sitatet...
Hva med denne lille gla'saken, da, fresh from the press?
Homofil organist nektes å spille i Agder-kirker
Sitat av nrk.no
Organisten Rune Hauan fra Lyngdal nektes å spille i to kirker i Vest-Agder fordi han lever i et homofilt samliv. – Ikke diskriminering, hevder sogneprest Bernt Rune Sandrib.
Vis hele sitatet...
Som det kommer frem av artikkelen ser vi at kirken altså har unntak fra det generelle lovverket slik at de kan gjøre akkurat dette - og de gjør det. Er ikke det verdt å kritisere? Poenget er at den aktuelle presten er en trangsynt rass som lar sine egne forkvaklede og utdaterte idéer få råde når han sitter i en maktposisjon. Det er ikke greit.

Å ha rett til vie noen er også en form for maktutøvelse. Hvis man tenker seg litt om ser man at de geistlige faktisk har svært mye makt fremdeles. Nei, de kan ikke hindre homofile i å gifte seg. Men de kan sørge for at selv på deres egen store dag, så er det ikke de selv som står i fokus, men deres medfødte seksuelle legning. Eller, mer presist - hvordan andre mennesker velger å forholde seg til noe som er en medfødt egenskap de selv hverken har valgt eller har råderett over. Ser du ikke at det er belastende at ens legning alltid skal være et tema? At man først og fremst er en seksuell legning som skal diskuteres og analyseres og debatteres, og deretter et menneske og individ? At andre mennesker skal kunne drive og fordømme og klage og legge sine egne overbevisninger i veien for det som ellers skal være et av livets viktigste øyeblikk?

Dette handler ikke om teologi, men om maktmisbruk.

Sitat av mollymus Vis innlegg
...det bunner stort sett i et definisjonsspørsmål om hva som er et liv, og det er det vel ikke noe vitenskapelig fasitsvar på. Man burde kunne debattere også etiske problemstillinger uten å latterliggjøre eller demonisere hverandre.
Vis hele sitatet...
Jo, hvis du velger en definisjon, så har du jo et svar. Men som i alt vitenskapelig arbeide er det ikke alltid at den aktuelle definisjonen er rimelig i alle sammenhenger.
Det er forøvrig selvsagt mulig å diskutere uten å latterliggjøre noen. Ofte greier imidlertid fundamentalistene å latterliggjøre seg selv helt uten hjelp fra andre. Når noen påpeker opplagte brudd i argumentasjonsrekka deres blir man gjerne anklaget for å demonisere dem, men jeg mener det er en relevant nyanseforskjell her.


Sitat av mollymus Vis innlegg
Mitt innlegg over gikk på en undring over hvordan ikke-kristne blander seg inn i en teologisk diskusjon i det hele tatt, og mener noe om hva en imaginær gud tillater og ikke, basert på løsrevne sitater fra en skrift de hverken tror på
Vis hele sitatet...
Nei, motsatt. De religiøse sakser gjerne sitater ut av all kontekst og bruker dette som argumentasjon for å trykke sine ellers private fordommer ned i halsen på andre, tidvis med ganske alvorlige konsekvenser. Behandlingen organisten i artikkelen over er jo nok et grelt eksempel i så måte. Vi som ikke er religiøse pleier da å svare med å sette den konteksten tilbake igjen og vise hvor absurd det hele forholder seg. Dette er en ganske naturlig fremgangsmåte: Dersom de kristne mener det å lese bibelen inneholder gyldige argumenter, så burde eventuelle motargumenter av bibelsk opprinnelse ha stor gjennomslagskraft. Når disse argumentene så ignoreres, så viser de religiøse at de er inkonsekvente, kaprisiøse og egentlig ikke så veldig opptatte av hva som står i boka deres likevel.

Det er ingen ateister som har noe håp om å overbevise en sann troende fanatiker; det er umulig. Men det er mulig å få dem til å vise verden sitt sanne ansikt, og kanskje skremme noen sårbare søkende vekk fra religionens klør.

Sitat av mollymus Vis innlegg
...eller har lest.
Vis hele sitatet...
Prøv deg! Jeg har hatt mange frustrerende diskusjoner med troende opp gjennom årene, men mangel på bibelkunnskap hos undertegnede har aldri vært et problem. Derimot har jeg ofte blitt irritert over hvor lite en del troende kan om sin egen religion. Dette er forøvrig heller regelen enn unntaket, er jeg redd - de fleste ikke-troende har ganske gode kunnskaper om teologi generelt, mens svært mange troende svømmer i vei med barnetrua som fundament og gidder aldri å sette seg skikkelig inn i hva de egentlig tror på eller hvorfor. Det finnes selvsagt mange unntak på begge sider, men du bør akte deg vel for å hevde at ikke-troende generelt mangler kjennskap til religiøse tekster.
Sist endret av Myoxocephalus; 27. mai 2020 kl. 00:16.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men vitenskap er jo bare en metode for å finne ut hvordan verden fungerer på. Hvis du mener det er idiotisk å trekke religion inn i vitenskapelige problemstillinger (noe jeg som ateist er hjertens enig i!) så sier du jo at guden din er irrelevant for å forstå hvordan verden fungerer og henger sammen. Hvordan kan du da kalle deg selv religiøs?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke jeg har kalt meg selv religiøs? Ikke at jeg er ateist heller, men det er utenfor poenget. Jeg mener vi mennesker er ganske kompliserte vesner med ulike opplevelser av vår eksistens, og jeg latterliggjør ikke folk som tror på noe jeg ikke tror på. Det vi tror/ikke tror på vil selvsagt forme vårt verdensbilde. Men å legge religiøse skrifter eller personlige åpenbaringer til grunn i en vitenskapelig diskusjon har jeg ingen problemer med å latterliggjøre. På samme måte må folk gjerne tro på krystallhealing også, men å kalle det "dokumentert behandling" fordi man føler at det virket er helt idiotisk. På samme måte må objektiv kunnskap være grunnlag for samfunnsbeslutninger. Hvis folk vil følge religiøse regler så er det greit for meg, men å argumentere for at samfunnet som helhet skal forholde seg til regler på det grunnlaget er også idiotisk. Og nei, vitenskap er ikke bare EN måte å finne ut hvordan verden fungerer på, det er faktisk DEN ENESTE måten. Viss du mener "finne ut" som i kunnskap, som ikke er det samme som å tro.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva med denne lille gla'saken, da, fresh from the press?
Homofil organist nektes å spille i Agder-kirker

Som det kommer frem av artikkelen ser vi at kirken altså har unntak fra det generelle lovverket slik at de kan gjøre akkurat dette - og de gjør det. Er ikke det verdt å kritisere? Poenget er at den aktuelle presten er en trangsynt rass som lar sine egne forkvaklede og utdaterte idéer få råde når han sitter i en maktposisjon. Det er ikke greit.
Vis hele sitatet...
Ikke bare er det ikke greit, jeg er overrasket over at det overhodet er lov, og i en statsstøtte organisasjon? Det burde det ikke være, det er ren diskriminering. At presten her er en trangsynt rass er jeg helt enig i.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Å ha rett til vie noen er også en form for maktutøvelse. Hvis man tenker seg litt om ser man at de geistlige faktisk har svært mye makt fremdeles. Nei, de kan ikke hindre homofile i å gifte seg. Men de kan sørge for at selv på deres egen store dag, så er det ikke de selv som står i fokus, men deres medfødte seksuelle legning. Eller, mer presist - hvordan andre mennesker velger å forholde seg til noe som er en medfødt egenskap de selv hverken har valgt eller har råderett over. Ser du ikke at det er belastende at ens legning alltid skal være et tema? At man først og fremst er en seksuell legning som skal diskuteres og analyseres og debatteres, og deretter et menneske og individ? At andre mennesker skal kunne drive og fordømme og klage og legge sine egne overbevisninger i veien for det som ellers skal være et av livets viktigste øyeblikk?
Vis hele sitatet...
Akkurat her er vi litt uenige. Det å vie noen innebærer å velsigne en handling, og det aksepterer jeg at noen ikke vil. Selv om jeg ikke er enig. Akkurat som jeg aksepterer at noen ikke velsigner mitt valg om å få barn utenfor ekteskap, så lenge de ikke legger hindringer for min rett til å gjøre det. Men jeg hadde jo blitt forbanna om de brukte mitt privatliv som argument for å ikke få jobb! Det er også avgjørende at homofile som vil gifte seg ikke selv må lete rundt etter prest og oppleve å bli avvist gang etter gang, det er selvsagt sårt. De tar ganske enkelt kontakt med kirken de vil gifte seg i, slik alle andre gjør, og så inviteres de til forsamtale med en hyggelig prest som gleder seg til å vie dem på deres store dag. Som i motsetning til å møte den trangsynte rassen i avsnittet over, som blir tvunget til å utføre seremonien.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jo, hvis du velger en definisjon, så har du jo et svar. Men som i alt vitenskapelig arbeide er det ikke alltid at den aktuelle definisjonen er rimelig i alle sammenhenger.
Det er forøvrig selvsagt mulig å diskutere uten å latterliggjøre noen. Ofte greier imidlertid fundamentalistene å latterliggjøre seg selv helt uten hjelp fra andre. Når noen påpeker opplagte brudd i argumentasjonsrekka deres blir man gjerne anklaget for å demonisere dem, men jeg mener det er en relevant nyanseforskjell her.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet er det ikke noe vitenskapelig konsensus på akkurat når et befruktet egg/foster blir et menneske. Jeg er ikke sikker på om Bibelen heller har noen definisjon der, men nå har ikke jeg studert det heller. Tror det står noe om barnet i mors liv, men det er jo en svært glidende overgang. Man må nok akseptere at folk har ulikt syn på når et foster skal få rettsvern som menneske, uavhengig av religion. Det er et vanskelig tema, men viktig å diskutere ettersom hva grenser for som er medisinsk mulig endrer seg. Men nei, man kan ikke forvente at andre skal avstå fra abort på grunn av en religion de ikke deler, og ja - de som bringer slike argumenter inn i samfunnsdebatten latterliggjør seg selv og det er helt på sin plass å påpeke det. Men denne debatten er ofte fremstilt som religiøse idioter på den ene siden og hjerteløse kynikere på den andre, mens de fleste av oss nok befinner oss i midten et sted. Det er vel litt av grunnen til at det knapt er mulig å ha en opplyst debatt om temaet.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Prøv deg! Jeg har hatt mange frustrerende diskusjoner med troende opp gjennom årene, men mangel på bibelkunnskap hos undertegnede har aldri vært et problem. Derimot har jeg ofte blitt irritert over hvor lite en del troende kann om sin egen religion. Dette er forøvrig heller regelen enn unntaket, er jeg redd - de fleste ikke-troende har ganske gode kunnskaper om teologi generelt, mens svært mange troende svømmer i vei med barnetrua som fundament og gidder aldri å sette seg skikkelig inn i hva de egentlig tror på eller hvorfor. Det finness selvsagt mange unntak på begge sider, men du bør akte deg vel for å hevde at ikke-troende generelt mangler kjennskap til religiøse tekster.
Vis hele sitatet...
Nå tenkte jeg på prester, som jo har studert bibeltolkning i ganske mange år. Jeg har ikke lest hele Bibelen selv, så jeg føler meg i alle fall ikke kapabel til å argumentere teologisk mot en prest. Jeg bare registrerer at det er delte meninger blant teologer på dette med homofili, og jeg ser det som et sunnhetstegn for en institusjon at det er rom for ulike tolkninger. Å diskutere religion på nachspiel er en annen ting, der står nok ikke du og jeg tilbake for gjennomsnittet. Altså, for alt jeg vet kan det hende du er teolog, det var ikke ment som kritikk mot din argumentasjon spesielt, mer en undring over at folk gidder å prøve å endre læren i en religion de ikke tror på.

For å si det slik: Hva som er rett kristen lære må nødvendigvis avgjøres av kristne. Ender man da opp med at prester som han du linket til over definerer religionen, får vi som samfunn heller vurdere om vi skal støtte kirken i det hele tatt, både økonomisk og ved å gi dem makt som f eks vigselsrett. Nå viser jo kirkemøtets avgjørelse at det ikke står fullt så dårlig til blant landets kristne.

Det er mulig jeg er veldig dårlig til å forklare meg, men jeg føler egentlig ikke at vi er så uenig om så mye annet enn om prester skal ha reservasjonsrett.
Sist endret av mollymus; 19. april 2016 kl. 12:17.
Sitat av leafwiz Vis innlegg
Vel, mitt poeng hele tiden har vært at jeg tror Bibelen med Guds ord er til for å gjøre livene lettere for oss her på jorden. Tanken er at den er realistisk i forhold til hvordan vi kan bygge gode samfunn. Utifra hva jeg kjenner til om homofili, og hva Bibelen sier om homofile samhold kan jeg ikke vie og velsigne homofile ekteskap.
Vis hele sitatet...
Nå viser det seg jo at bibelen slett ikke gjør livene lettere. Tvert imot, det viser seg at å leve etter bibelen skaper store problemer for mennesker. Det er for eksempel ekstremt mye høyere grad av tenåringsgraviditeter i områder der "ingen sex før ekteskap" læres bort i stedet for reell seksualkunnskap.

Bibelen er anti-menneskelig. Den tar ikke hensyn til virkeligheten og menneskets natur. Da er det dømt til å gå til helvete.

For en Kristen så er det en ganske alvorlig ting å lede noen til synd mot Gud. Virker ut som mange av de som svarer på tråden her ikke helt forstår hva dette innebærer for en person som lever i Gudstro.
Vis hele sitatet...
Hva med synden med å blande ulike stoffer i klær? Det er vel også en dødssynd? Men kristne er jo ikke ekstremt opptatt av det. De er mer opptatt av å grafse i folks sexliv. Perverse er de.

Sitat av mollymus Vis innlegg
Hva som er rett kristen lære må nødvendigvis avgjøres av kristne.
Vis hele sitatet...
Hvilke kristne? Katolikkene? Protestantene? Pinsebevegelsen? Westboro Baptist Church?
Sist endret av hemmeligegreier; 20. april 2016 kl. 13:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvilke kristne? Katolikkene? Protestantene? Pinsebevegelsen? Westboro Baptist Church?
Vis hele sitatet...
Alle, hvem som helst. De får gruppere seg som de vil eller finne ut av det på individnivå. Det kan uansett aldri bli noe annet enn en subjektiv opplevelse av ens egen eksistens.

Jeg driter i hva folk tror og ikke tror på, men jeg forventer av oppegående mennesker at de selv forstår når de snakker om subjektive erfaringer og når de snakker om objektiv kunnskap, og at de evner å skille snørr og bart i en diskusjon. Mulig mine forventninger til menneskeheten er litt urealistiske på det punktet. Jeg begynner i alle fall å innse at jeg er alene om den oppfatningen her inne, så jeg skal la dere diskutere videre i fred på de premissene dere føler for☺
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvilke kristne? Katolikkene? Protestantene? Pinsebevegelsen? Westboro Baptist Church?
Vis hele sitatet...
Har avstått fra å diskutere mer i denne tråden, da jeg føler innleggene mine står seg.

Det er altså bibelsk ansett som synd å leve ut homofil legning. Og det er dermed forunderlig for meg å argumentere for at homofilt seksuelt samliv MÅ velsignes til et ekteskap på linje med heterofilt samliv innen en religion uten bibelsk grunnlag for å gjøre det (i både gamle og nye testament).

Nå har den norske kirke blitt til en kirke nærmest uten religiøse prinsipper på veldig mange områder. Det er en religøs organiasasjon styrt av mennesker som ofte er uten religion (norske politikere i den norske stat (ofte ikke praktiserende og ofte ateister)- og mennesker med medlemskap i statskirken, som også ofte ikke er religiøse (men som benytter seg av sin stemmerett i kirkevalg til f.eks å velge inn homovennlige biskoper). Dermed blir praksisen deretter.

Du kan derimot banne på (pun intended), at homofile ikke vil bli viet på linje med heterofile par i de andre kristelige organisasjonene du lister opp i nærmeste framtid. Hverken pinsebevegelsen, katolikkene eller Westboro Baptist Church vil vie homofilt seksuelt samliv på linje med heterofilt samliv, i nærmeste framtid. Hvorfor ikke? Fordi det ikke finnes noe bibelsk grunnlag for det - tvert imot.
Sist endret av Bearass; 20. april 2016 kl. 16:59.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Fordi det ikke finnes noe bibelsk grunnlag for det - tvert imot.
Vis hele sitatet...
Problemene melder seg i kø ved å godta en slik argumentasjon. For det første er det sprikende oversettelser som gir forskjellig mening til der homofili nevnes. Det fremstår kanskje som flisespikking, men enhver gjenskriving av bibelen eller oversettelse av bibelen vil uten unntak gi en ny vri. Hvilken bibelversjon skal man velge å være konsekvent etter? Det er ikke bare, bare.

Så til et mye større problem - man kan ikke cherry pick'e hvor man er konsekvent med bibelen, om man så velger en der man kan tolke homofili som synd. Om prestene vil leve etter alle spise-, klesreglene og andre småting bibelen forbyr så skal de nesten få lov til å diskriminere homofile, for det er en solid innsats som må gjøres da. Hvorfor i all verden skal man godta at prester nekter å vie homofile når de selv ikke følger alle de andre forbudene? De driter allerede i masser av forbud, hva er vel ett til, evt. hva gjør det så sabla spesielt? Ingenting.
Angående oversettelse av bibelen vil det være naturlig å følge den mest korrekte historiske beskrivelse. Det er en grunn til at teologer lærer gresk f.eks. Jeg har lite snøring på disse spise og klesreglene. Er dette noe du har henta fra det Gamle Testamentet?

Ellers Joa. Ingen mennesker er perfekte. Folk driver med alt mulig rart, og mange prester er sikkert harbarka syndere. Men det hadde jo likevel vært litt rart om prester hadde velsigna utroskap, flerguderi o.a ting som bibelen er veldig klar på at er synd, i Guds navn (som altså skal være perfekt).

Det står masse rart i bibelen ja. Men hva er egentlig ekteskap innen bibelen? Anbefaler deg å lese deg opp på kristendom og ekteskap her: https://en.wikipedia.org/wiki/Christ...ws_on_marriage. For å få et overblikk om hva bibelen faktisk sier om ekteskap, og hva det faktisk er ment å være (ifølge bibelen).

For ordens skyld: Homofile kan praktisere homofilt seksuelt samkvem alt dem vil for min del - dem kan gjerne få min personlige velsignelse til å gifte seg. Å velsigne dem på vegne av en Gud som er bygd på bibelen hadde jeg derimot synes var veldig rart (da jeg ikke ser noe grunnlag for det - tvert om) - med mindre jeg driter i det som står i bibelen da, og har et annerledes Gudebilde enn den bibelske.
Bearass: Her må jeg nesten henvise til bl.a. det Provo har nevnt tidligere i tråden. Selv om man ser helt bort ifra Moseloven - noe Jesus gjorde det klart at han ikke gjorde i Matteus 5 - finner vi en haug med arkaiske syn, f.eks. dette med kvinnelige prester. Det er riktig nok ikke Jesus, men Paulus som skriver dette i 1. Timoteus:

Sitat av 1 Timoteus 2:11-12
En kvinne bør lære seg i ro og full underkastelse. Jeg tillater ikke en kvinne å undervise eller å ha myndighet over en mann, hun må være stille
Vis hele sitatet...
Men Jesus sa faktisk ingenting om homofile han heller. Igjen er det Paulus, som aldri noensinne møtte Jesus i det virkelige liv, som forfektet synet i sine brev. Kirken har gått bort ifra forbudet mot kvinnelige prester, men tviholder på retten til å fortsette antihomokjøret. Selv om man skulle mene at GTs lover er nøytralisert, er det vanskelig å se dette som noe annet enn at Kirken allerede selektivt "driter i det som står i bibelen, og har et annerledes gudsbilde enn det bibelske".

Det er selvfølgelig en god tendens, for historien er full av grusom praksis som NT ikke fordømmer, som f.eks. slavehold. Jesus ventet åpenbart at hans tilhengere skulle holde slaver og straffe dem etter behov, og det nærmeste vi kommer idéen om at slaver kunne være likeverdige mennesker finner vi igjen hos Paulus, som anbefalte én tilhenger å frigi én slave som hadde vist seg å være en spesielt bra fyr.

I dag kan det virke fjernt at Bibelen i sin tid ble brukt som rettferdiggjøring av slaveholdet i Amerika, eller at det for noen tiår siden var helt uhørt å innsette en kvinnelig forstander. På samme måte tipper jeg det vi står oppi nå vil fremstå som trangsynt og gammelmodig om noen år.
Sist endret av kallisti; 20. april 2016 kl. 19:31.
Nå har jeg forståelse av at Provo mener hele kristendommen og bibelen bare er fjas likevel. Som nevnt tidligere er det forunderlig å se at det er ateistene og dem som er så langt unna kirkegjengere som det går an å komme, som roper høyest om hvordan kristendom skal praktiseres (Selv om man ikke har til hensikt å sette sin fot i kirken noen gang). Man burde egentlig forkaste hele gudstroen, de ti bud og brent bibelen om det hadde vært opp til mange ateister eller religionshatere. Men da er det jo lite religion igjen. Da kan man igrunnen like godt gifte seg i rådhuset.

Uavhengig av at homofili ansees som synd ifølge bibelen. Så er ekteskapet i bibelen og kristendommen helt tydelig en pakt mellom mann og kvinne. Et ekteskap mellom f.eks mann og mann, og kvinne og kvinne er noe som i bibelsk sammenheng er nødt til å diktes opp som en pakt. Deretter skal man påberope seg en kristen Guds velsignelse over en slik pakt - uten fnugg av bibelsk belegg.

At prester reserverer seg mot dette, er altså nok til å vekke ramaskrik og sammenligninger med slavehold og rasisme.

Personlig mener jeg nok at det at bibeltro prester reserverer seg mot homo-ekteskap da det finnes null bibelsk belegg for det (tvert om) ikke er sammenlignbart med slavehold eller rasisme.

Det norske samfunn er veldig homovennlig, og ikke særlig kristelig uansett. Og religiøse institusjoner som reserverer seg mot homo-ekteskap finnes det flust av, det vil det sannsynligvis alltid gjøre. Man må nok se veldig langt etter at tilsvarende skal skje i en Moske. Da må isåfall Islam bli like tannløs og prinsippløs som den norske kirke. Selv om f.eks slavehold innen Islam ikke er noe som den jevne muslim støtter.
Sist endret av Bearass; 20. april 2016 kl. 20:08.
Poenget mitt består. Bibelen er full av helt klare lover og regler (iallfall om man ikke tar helheten i betraktning), som f.eks. et ettertrykkelig forbud mot skillsmisse og gjengifte (som jo er et vesentlig aspekt av denne hellige pakten du skryter av) (edit: Utroskap er et unntak). Dette kommer endog direkte fra Jesus. Det er omtrent like antibibelsk å vie skilte som å vie homofile. Og det virker for meg som det å banke slaven sin er like i tråd med Bibelens budskap som fordømmelse av homofil analsex.
Sist endret av kallisti; 20. april 2016 kl. 20:56.
Jeg tror mye koker ned til hva vi provoseres av. Personlig hadde jeg ikke løftet et øyebryn om prester hadde nektet å vie mennesker som tidligere var skilt. Da er det vel bare å finne en annen klubb å gifte seg i? Jeg blir også veldig lite provosert over at jeg, som ikke er muslim, ikke får lov å gifte meg i en Moske med en muslimsk jente. Heteroseksuell som jeg er, og full pakke. Folk kan ha rare sekter med rare regler alt dem vil for min del.

Argumentet ditt er at fordi kirken driter i noen bibelske regler, så bør dem drite i alle. Og at enkelte prester ikke driter i enkelte bibelske regler er umåtelig provoserende. Det blir diskriminerende at enkelte prester ikke synes det er greit å dikte opp en bibelsk ukjent og uhørt form for ekteskap som å vie homofile (som det finnes null belegg for, snarere tvert imot) siden dem unektelig driter i å banke slaven sin (som jeg skjønner er ca i samme gate)
Sist endret av Bearass; 20. april 2016 kl. 21:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bearass Vis innlegg
Som nevnt tidligere er det forunderlig å se at det er ateistene og dem som er så langt unna kirkegjengere som det går an å komme, som roper høyest om hvordan kristendom skal praktiseres (Selv om man ikke har til hensikt å sette sin fot i kirken noen gang).
Vis hele sitatet...
Argumentet hadde vore gyldig om det dei religiøse gjorde kun hadde konsekvensar for seg sjølv. Det har det jo åpenbart ikkje - det har konsekvensar for samfunnet. Og dei ytrer seg offentleg. Då må dei, som deg og meg, vente seg kritikk for måten dei handler på, og ytringane dei kjem med.

Eller er det kun nazister som kan kritisere Hitler? For ingen andre kan vel ha innvendinger mot korleis nazisme skal praktiserast?
Sitat av Bearass Vis innlegg
Så er ekteskapet i bibelen og kristendommen helt tydelig en pakt mellom mann og kvinne. Et ekteskap mellom f.eks mann og mann, og kvinne og kvinne er noe som i bibelsk sammenheng er nødt til å diktes opp som en pakt. Deretter skal man påberope seg en kristen Guds velsignelse over en slik pakt - uten fnugg av bibelsk belegg.
Vis hele sitatet...
Liturgien er skapt av kyrkja, lenge etter bibelsk tid. Ekteskapet har endra seg radikalt, og det har kyrkja og i det siste par årtusena. T.d. har du eit forbod mot alter av hoggen stein, forbod mot kle av blandingsfiber, forbod mot å sittje på samme stol som ei menstruerande kvinne - berre at det har kyrkja innsett idiotien i.
Sitat av Bearass Vis innlegg
At prester reserverer seg mot dette, er altså nok til å vekke ramaskrik og sammenligninger med slavehold og rasisme.
Vis hele sitatet...
Det er døme på andre ting der religion har vorte nytta som argumentasjon for himmelropande gal praksis, der kyrkja har tatt til vett, og tvert om har vorte ei relativt tydeleg stemme mot det i mange tilfeller.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Det norske samfunn er veldig homovennlig, og ikke særlig kristelig uansett. Og religiøse institusjoner som reserverer seg mot homo-ekteskap finnes det flust av, det vil det sannsynligvis alltid gjøre.
Vis hele sitatet...
Statskyrkja er i særposisjon, ettersom dei nyt godt av at så godt som heile befolkinga er innmeldt (utan samtykke), og har motteke ekstreme verdier (Opplysningsvesenets fond) frå fellesskapet. Jada, eg er klar over at andre trussamfunn mottek statsstøtte, men dei er ikkje heilt i samme liga som statskyrkja.

Det sagt så er det ikkje akseptabelt å diskriminere på slikt grunnlag uansett, og det er tannlaust av Stortinget å gje religiøse samfunn unntak frå diskrimineringslovgjevinga.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg tror mye koker ned til hva vi provoseres av. Personlig hadde jeg ikke løftet et øyebryn om prester hadde nektet å vie mennesker som tidligere var skilt.
Vis hele sitatet...
Tidene forandrer seg; dette var helt uhørt bare for noen tiår siden, som sagt.

Argumentet ditt er at fordi kirken driter i noen bibelske regler, så bør dem drite i alle. Og at enkelte prester ikke driter i enkelte bibelske regler er umåtelig provoserende. Det blir diskriminerende at enkelte prester ikke synes det er greit å dikte opp en bibelsk ukjent og uhørt form for ekteskap som å vie homofile (som det finnes null belegg for, snarere tvert imot) siden dem unektelig driter i å banke slaven sin (som jeg skjønner er ca i samme gate)
Vis hele sitatet...
Det finnes heller intet belegg for å vie skilte, snarer tvert imot. Det at du personlig ikke lar deg provosere av det betyr vel ikke at prestene bare skal drite i Jesu bud?
Sitat av kallisti Vis innlegg
Det finnes heller intet belegg for å vie skilte, snarer tvert imot. Det at du personlig ikke lar deg provosere av det betyr vel ikke at prestene bare skal drite i Jesu bud?
Vis hele sitatet...
Nei det kan man godt si. Jeg sier heller ikke at prester skal drite i Jesu bud (foruten når det er åpenbar vold involvert - som å banke slaven sin), eller at prester på død og liv skal vie skilte mennesker.

Jeg kan dog forstå at det for enkelte prester er lettere å vie skilte mennesker enn homofile. Det er fremdeles snakk om et ekteskap mellom mann og kvinne (bibelsk), og noen kan sikkert lettere unnskylde det med kristelige greier som tilgivelse el.l

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Argumentet hadde vore gyldig om det dei religiøse gjorde kun hadde konsekvensar for seg sjølv. Det har det jo åpenbart ikkje - det har konsekvensar for samfunnet. Og dei ytrer seg offentleg. Då må dei, som deg og meg, vente seg kritikk for måten dei handler på, og ytringane dei kjem med.

Eller er det kun nazister som kan kritisere Hitler? For ingen andre kan vel ha innvendinger mot korleis nazisme skal praktiserast?
Vis hele sitatet...
Jojo.. Kritiser i vei. Helt greit. Jeg skjønner likevel ikke helt greia. Angående nazisme så er det vel heller det å melde seg inn i nazi-partiet som jøde og kreve velsignelse til noe nazi-ritualer nærmere det jeg snakker om og mener er litt uforståelig.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er døme på andre ting der religion har vorte nytta som argumentasjon for himmelropande gal praksis, der kyrkja har tatt til vett, og tvert om har vorte ei relativt tydeleg stemme mot det i mange tilfeller.
Vis hele sitatet...
Jeg mener nok at det å reservere seg mot å vie homofile (i en religion der homofili er synd, og ekteskap ettertrykkelig er mellom mann og kvinne), ikke er "himmelropande gal praksis". Litt på samme måte som at det at jeg ikke får lov å praktisere sex som katolsk eller buddhistisk munk ikke er "himmelropande gal praksis". Jeg må altså se langt etter å leve ut mitt seksualliv med velsignelse fra munkeordenen. Greit nok. Sjøl om det hadde vært "himmelropande gal praksis" om jeg ikke fikk lov å leve ut min seksualitet (gitt at den er gjensidig frivillig og ikke skader andre) sånn ellers i samfunnet.
Sist endret av Bearass; 20. april 2016 kl. 21:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bearass Vis innlegg
Sjøl om det hadde vært "himmelropande gal praksis" om jeg ikke fikk lov å leve ut min seksualitet (gitt at den er gjensidig frivillig og ikke skader andre) sånn ellers i samfunnet.
Vis hele sitatet...
I så fall underslår du glatt kampen som var om felles ekteskapslov for eit par år tilbake. Det var hovudsakleg konservative kristne som forsøkte å stoppe den, m.a. gjennom eit tåpeleg forsøk på søksmål mot staten.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg kan dog forstå at det for enkelte prester er lettere å vie skilte mennesker enn homofile. Det er fremdeles snakk om et ekteskap mellom mann og kvinne (bibelsk), og noen kan sikkert lettere unnskylde det med kristelige greier som tilgivelse el.l
Vis hele sitatet...
Og i sin tid var det helt innafor å banke slaven sin, mens skillsmisse av annen grunn enn hor (og religiøst frafall) var ensbetydende med å bli utstøtt fra samfunnet; man fikk ikke en gang bli begravet på kirkegården. Jeg klarer ikke å se at du har rokket ved mine argumenter i det hele tatt; du legger personlige følelser og individuell vektlegging hos deg selv og prestene til grunn for dine syn, ikke det bibelske verdisynet.
Sist endret av kallisti; 20. april 2016 kl. 22:09.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I så fall underslår du glatt kampen som var om felles ekteskapslov for eit par år tilbake. Det var hovudsakleg konservative kristne som forsøkte å stoppe den, m.a. gjennom eit tåpeleg forsøk på søksmål mot staten.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke personlig imot at homofile skal få lov å gifte seg. Det har dem jo også lov til. Det finnes en haug med sekter og religioner der dem ikke har lov å gifte seg, og det provoserer meg lite.

At konservative kristne mener noe sånn ellers i samfunnet også, er jo helt greit. Det kalles demokrati.

Sitat av kallisti Vis innlegg
du legger personlige følelser og individuell vektlegging hos deg selv og prestene til grunn for dine syn, ikke det bibelske verdisynet.
Vis hele sitatet...
Hø? Det er jo netopp det bibelske verdisynet jeg snakker om. Det finnes lite i bibelen som taler for homofilt ekteskap (og endel som taler imot)
Sist endret av Bearass; 20. april 2016 kl. 22:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Argumentet hadde vore gyldig om det dei religiøse gjorde kun hadde konsekvensar for seg sjølv. Det har det jo åpenbart ikkje - det har konsekvensar for samfunnet. Og dei ytrer seg offentleg. Då må dei, som deg og meg, vente seg kritikk for måten dei handler på, og ytringane dei kjem med.

Eller er det kun nazister som kan kritisere Hitler? For ingen andre kan vel ha innvendinger mot korleis nazisme skal praktiserast
Vis hele sitatet...
Sorry, jeg klarte visst ikke holde meg unna:
Selvsagt kan (og bør!) man kritisere Hitler og nazismen selv om man ikke er nazist! Men da diskuterer man hvilken rolle nazismen skal få lov til å ha i samfunnet, i hvilken grad man skal ha lov til å praktisere nazisme og eventuelle begrensninger av nazistiske ytringer. Ikke hvorvidt Hitler egentlig hatet jøder, om man har rett til å kalle seg rettroende nazist selv om man er kvart jødisk, eller hvordan diverse sitater fra Mein Kampf skal tolkes. Det er jo helt irrelevante spørsmål for oss som ikke anser Hitler eller Mein Kampf som noen autoritet.

Er det virkelig ingen andre som ser den forskjellen???

På samme måte kan (og bør!) ikke-kristne ha meninger om hvilken plass religion skal få lov å ha i Norge, om kirken skal ha vigselsrett i det hele tatt, om den skal motta statsstøtte, eller om den skal ha rett til å gjøre unntak fra arbeidsmiljøloven. Men diskutere om Gud egentlig godtar homo-ektesksap, om man egentig har rett til å kalle seg en ekte kristen dersom man man godtar skilsmisse eller om skapelsesberetningen skal tolkes bokstavelig eller billedlig gir ingen som helst mening med mindre man tror at Gud finnes og at Bibelen har noen autoritet. Om man ikke tror det så må man i det minste godta det som premiss for diskusjonen, hvis det skal gi mening å ha en slik diskusjon.

PS: Beklager igjen at jeg ikke klarte å slippe denne ballen helt. Min manglende evne til å tie i forsamlinger er en medfødt legning. Jeg har dessverre møtt liten forståelse for dette i oppveksten, noe som har resultert i mange urettferdige anmerkninger på skolen. Og en del elevrådsstemmer.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Hø? Det er jo netopp det bibelske verdisynet jeg snakker om. Det finnes lite i bibelen som taler for homofilt ekteskap (og endel som taler imot)
Vis hele sitatet...
Å hildrandre du. Ser du ikke at kirken allerede er så langt unna det bibelske verdisynet at samtlige norske prester hadde blitt brent som kjettere for noen hundre år siden? Ser du ikke at det man legger Guds ord til grunn i én sak mens man driter totalt i det i en annen viser at det gjeldende kirkelige verdisynet i stor grad har blitt til vha. fornuft- og følelsebasert ovestyring av i utgangspunktet ufravikelige guddommelige bud? Ser du ikke den åpenbare dobbeltmoralen i å trosse Guds ubrytelige lover ved tillate skillsmisse og gjengifte av skilte, helt uten snev av fordømmelse, samtidig som man krampeaktig klamrer seg fast til tilsvarende guddommelige konstanter i homosaken?
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg kan dog forstå at det for enkelte prester er lettere å vie skilte mennesker enn homofile. Det er fremdeles snakk om et ekteskap mellom mann og kvinne (bibelsk), og noen kan sikkert lettere unnskylde det med kristelige greier som tilgivelse el.l
Vis hele sitatet...
Og homofilt samliv kan unnskyldes med kristelige greier som å ikke dømme andre. Poenget er at Bibelen forbyr å gifte seg på nytt og påbyr jomfrudom ved ekteskap, mens så godt som hver eneste prest i kirken ikke bryr seg en døyt; altså har ikke argumentet med at det står i Bibelen særlig til vekt, all den tid de ignorerer like tydelige forbud og påbud om andre ting. Argumentet må derfor inkludere hvorfor det er rimelig å akseptere dette forbudet, men ikke tilsvarende forbud og påbud.

Angående kommentaren din om at Bibelen påstår at "ekteskap ettertrykkelig er mellom mann og kvinne": Kan du henvise til et vers som ettertrykkelig slår fast dette?

Som jeg har påpekt før: Det er merkelig hvordan du insisterer på å gi definisjonsmakten over hvordan kirkelig praksis skal foregå til de mest reaksjonære og intolerante deltakerne, selv når de er i mindretall. Hvorfor gjør du det? Anser du det som negativt at kirken nå aksepterer kvinnelige prester også?

Sitat av Bearass Vis innlegg
Angående nazisme så er det vel heller det å melde seg inn i nazi-partiet som jøde og kreve velsignelse til noe nazi-ritualer nærmere det jeg snakker om og mener er litt uforståelig.
Vis hele sitatet...
En mer treffende analogi, er at et flertall i nazi-partiet ønsker en endring i retning av mindre fiendtlighet ovenfor jøder, hvor man heller inkluderer dem i fokuset på nasjonalstaten og sosialismen. Og at mange utenfor nazi-partiet ønsker denne endringen velkommen, mens atter andre utenforstående (det vil da være deg) tramper og stamper og roper at alle skal tie stille og la nazi-partiet være som det alltid har vært.

Sitat av Bearass Vis innlegg
At konservative kristne mener noe sånn ellers i samfunnet også, er jo helt greit. Det kalles demokrati.
Vis hele sitatet...
Nå er det på tide å slutte med demokrati-argumentet. Ingen har sagt at det skal være ulovlig å mene det de mener. Flere har derimot sagt at det er på sin plass å kritisere dem, noe som selv er en grunnleggende del av demokratiet. Det toleranseidealet som gir dem juridisk rett til å mene hva de vil, forplikter oss også til å kritisere de samme intolerante meningene.


Sitat av mollymus Vis innlegg
Men diskutere om Gud egentlig godtar homo-ektesksap, om man egentig har rett til å kalle seg en ekte kristen dersom man man godtar skilsmisse eller om skapelsesberetningen skal tolkes bokstavelig eller billedlig gir ingen som helst mening med mindre man tror at Gud finnes og at Bibelen har noen autoritet. Om man ikke tror det så må man i det minste godta det som premiss for diskusjonen, hvis det skal gi mening å ha en slik diskusjon.
Vis hele sitatet...
I den grad noen har involvert seg i den teologiske diskusjonen, så har de da også argumentert under det premisset. Ikke allment akseptert premisset som sant nødvendigvis, men latt spørsmålet om riktigheten av Guds eksistens stå utenfor. Det som har blitt påpekt, er at de som hevder å bruke Bibelens innhold som utgangspunkt for sitt negative syn på likekjønnet ekteskap, er svært inkonsekvente og til tider hyklerske. De bedriver åpenlys cherry picking av innholdet og er (under press) enige i at mange minst like tydelige forbud og påbud i verste fall er idiotiske, og i beste fall er uegnet for vår tid.

De sier at Jesus opphevde Moseloven, selv om Jesus ettertrykkelig sier det motsatte i Mat 15:18. De henviser til Moseloven om homofili, men ignorerer den når det gjelder blanding av tekstiler, dyreofringer og avstraffelser. De henviser til Paulus angående homofili, men ignorerer hans like tydelige forbud mot at kvinner skal snakke i forsamlinger eller belære menn. Dette hykleriet kan og bør påpekes -- både for sin egen del og for hvordan det påvirker vårt samfunn og dets utsatte grupper -- og innebærer ikke noe premiss om at Gud ikke eksisterer.

Sitat av mollymus Vis innlegg
PS: Beklager igjen at jeg ikke klarte å slippe denne ballen helt.
Vis hele sitatet...
Dette er et diskusjonsforum; det er ingen grunn til å slippe ballen om du mener du har mer å bidra med.
Jeg undres hvordan en debatt mellom kirkelige ansatte egentlig foregår. Jeg mener, med tanke på hvilke regler man driter i og hvilke man ikke driter i. Fra Martin Luther og utover har jo kirken en rimelig lang tradisjon for å være selve definisjonen på cherrypicking. Fundamentalister kan jeg i det minste forstå da de i det minste er konsistente. Men selvsagt må kirken endre seg. Bibelen er skrevet i en tid hvor man ikke visste bedre. Det er på tide å innse dette en gang for alle og ikke ha den samme diskusjonen hver gang. Jorden er flat, oh wait... Slaver er greit, oh wait...
Sitat av Provo Vis innlegg
En mer treffende analogi, er at et flertall i nazi-partiet ønsker en endring i retning av mindre fiendtlighet ovenfor jøder, hvor man heller inkluderer dem i fokuset på nasjonalstaten og sosialismen. Og at mange utenfor nazi-partiet ønsker denne endringen velkommen, mens atter andre utenforstående (det vil da være deg) tramper og stamper og roper at alle skal tie stille og la nazi-partiet være som det alltid har vært.
Vis hele sitatet...
Hvis du mener at jeg vil at alle skal være stille og la kristendommen være som den alltid har vært så har du nok misforstått meg kraftig. Jeg prøver å skille den indre diskusjonen om hva som er Guds egentlige vilje, og den ytre diskusjonen om hvorvidt og hvordan kristen religionsutøvelse skal tilpasse seg samfunnet vi lever i.

Et problem med nazi-analogien er vel at nazisme er en politisk ideologi og dermed fullt mulig å argumentere mot med de samme resonnementene vi vanligvis bruker i samfunnsdebatten.

Sitat av Provo Vis innlegg
I den grad noen har involvert seg i den teologiske diskusjonen, så har de da også argumentert under det premisset. Ikke allment akseptert premisset som sant nødvendigvis, men latt spørsmålet om riktigheten av Guds eksistens stå utenfor.
Vis hele sitatet...
Det har du forsåvidt rett i, men likevel legges en slags logisk-rasjonell tilnærmingsmåte til grunn. Men religion er ikke logisk. Alle religiøse/spirituelle mennesker har sin forståelse av hvordan man oppnår åndelig innsikt. Det være seg ulike tilnærminger til religiøse skrifter, tradisjon, innsikt gjennom bønn eller meditasjon, et indre åndelig kompass, personlige åpenbaringer etc etc etc. Det finnes en million påståtte veier til målet. Det eneste som er felles for alle er at ingen av dem er logiske.

Kanskje et bedre eksempel enn nazismen er han presten som var omtalt tidligere, som nektet en homofil organist å jobbe i kirken. Han fortjener jo helt klart tilsnakk.

Her er noe av det ville sagt: Hei prest. Her i Norge har vi et slags konsensus om å følge menneskerettighetene, norsk lov, samt alminnelig folkeskikk. Din oppførsel stryker på alle tre punkter. Dersom du skal være betrodd en lederrolle i "hele" Norges folkekirke, forventer jeg at du oppfører deg skikkelig mot folk. Jeg krever ikke at du personlig velsigner homofilt ekteskap, men du må pokker meg klare å høre en fyr klunke på et orgel uten å komme med høylytte spekulasjoner om med hvem og hvordan han har sex, for det har du ingenting med. Mange av dine kolleger og sognebarn er faktisk uenig med deg på dette området og hvis du skal forvente respekt for ditt syn i denne organisasjonen, så får du respektere at andre har andre syn på saken. Blir det for vanskelig for deg, så får du lage din egen klubb og være leder for. Ikke forvent statsstøtte.

Dette ville jeg ikke sagt: Jeg ser du velger å oppføre deg som et rævhøl mot homofile kolleger. Har du tenkt over om dette egentlig er rasjonelt? Vil ikke den logiske tolkningen av de Magiske Bokstavene i boken din tilsi at du da også burde brenne utro kvinner? Og forsvinner ikke litt av fornuften i det hele når du velger å bruke belte? For vi er vel enige om at logisk-deduktiv metode er den eneste måten å finne ut hva din usynlige venn mener om ting og tang?

Den siste tilnærmingen er kun egnet til å prøve å sette fast religiøse av den mindre gjennomtenkte typen, og vinne en diskusjon. Dette kan være morsomt nok på et fuktig nachspiel, men ikke særlig fruktbart. Man vil ikke oppnå noen forståelse for hvordan den andre tenker på denne måten. En intelligent kristen (ja, de finnes) ville heller ikke gått inn på å forklare troen sin på disse premissene.

En lenger oppe her hevdet at man (jeg?) ikke kunne kalle seg religiøs dersom man mente vitenskapelig metode var den eneste kilden til sikker kunnskap om verden. Her er jeg fundamentalt uenig. Hvis man som kristen tror at religiøs innsikt er det samme som objektiv kunnskap så forstår man ikke selv hva religion er. Eller hva vitenskap er for den del. For en slik person vil religion bare være en lettvindt måte å forklare kompliserte fenomener på. Slike mennesker er det umulig å ha en intelligent samtale med, hverken om religion eller vitenskap.

Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er et diskusjonsforum; det er ingen grunn til å slippe ballen om du mener du har mer å bidra med.
Vis hele sitatet...
Det skrev jeg fordi jeg egentlig takket av noen timer før

PS: Jeg diskuterer hvordan kristne og ikke-kristne argumenterer generelt, så dere må ikke ta alt her som personlig kritikk. Jeg blir fort lei av å diskutete med idioter, så at jeg ikke klarte å holde meg unna den tråden her burde dere egentlig som et kompliment.
Sist endret av mollymus; 21. april 2016 kl. 22:48.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Det er altså bibelsk ansett som synd å leve ut homofil legning.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe gyldig argument all den tid det er tonnevis av ting som er bibelsk ansett som synd, og som kristne like gladelig ignorerer.

At så mange av den er fryktelig opptatt av andres sex- og samliv er ikke noe argument i seg selv. Det bare viser at de er hyklere som ikke lever som de påstår - altså etter bibelen. Hvis de så enkelt kan ignorere regelen om å ikke blande ulike typer tøy, så kan de like enkelt ignorere det bibelen sier om homofili. De velger bare å være ekstremt opptatt av det.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Nå har jeg forståelse av at Provo mener hele kristendommen og bibelen bare er fjas likevel. Som nevnt tidligere er det forunderlig å se at det er ateistene og dem som er så langt unna kirkegjengere som det går an å komme, som roper høyest om hvordan kristendom skal praktiseres (Selv om man ikke har til hensikt å sette sin fot i kirken noen gang).
Vis hele sitatet...
Det påpekes at kristne er dobbeltmoralske, hyklerske, og at de ikke egentlig lever i tråd med sin hellige bok. De velger bare ut det de selv synes er OK å leve etter.

Det ropes høyt om diskrimineringen av homofile, og det er helt legitimt at ateister gjør det. Ropingen blir ikke mindre korrekt av at noen som ikke er kristne gjør det. Grunnen til at det ropes er at det er forkastelig og ondskapsfullt. Det hører ikke hjemme i et moderne samfunn.

Sitat av mollymus Vis innlegg
Selvsagt kan (og bør!) man kritisere Hitler og nazismen selv om man ikke er nazist! Men da diskuterer man hvilken rolle nazismen skal få lov til å ha i samfunnet, i hvilken grad man skal ha lov til å praktisere nazisme og eventuelle begrensninger av nazistiske ytringer. Ikke hvorvidt Hitler egentlig hatet jøder, om man har rett til å kalle seg rettroende nazist selv om man er kvart jødisk, eller hvordan diverse sitater fra Mein Kampf skal tolkes. Det er jo helt irrelevante spørsmål for oss som ikke anser Hitler eller Mein Kampf som noen autoritet.
Vis hele sitatet...
Helt feil. Det er f.eks. helt legitimt at en ikke-nazist stiller kritiske spørsmål til en som er kvart jødisk og bekjenner seg til nazismen som ideologi.

Det går fint an å diskutere innholdet i kristendommen/nazismen selv om man ikke tilhører ideologien selv. Særlig relevant er det å påpeke selvmotsigelser og lignende.
Sist endret av hemmeligegreier; 21. april 2016 kl. 22:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mollymus Vis innlegg
Hvis du mener at jeg vil at alle skal være stille og la kristendommen være som den alltid har vært så har du nok misforstått meg kraftig.
Vis hele sitatet...
Det var en kommentar til Bearass.

Sitat av mollymus Vis innlegg
Det har du forsåvidt rett i, men likevel legges en slags logisk-rasjonell tilnærmingsmåte til grunn. Men religion er ikke logisk.
Vis hele sitatet...
Kristen teologi er tradisjonelt og rimelig eksplisitt tuftet på en forsøksvis logisk-rasjonell tilnærmingsmåte.

Det du sier om at religion bare omhandler en subjektiv forståelse av ens egen eksistens, er, med respekt å melde, tullprat. Kristendommen omhandler hovedsakelig konkrete objektive forhold slik som Guds eksistens, Jesus' oppstandelse, et liv etter døden også videre.

Ellers er det vel ingen her som har sagt at man må eller bør inngå i en teologisk debatt med presten som nektet den homofile organisten jobb. Man kan selvsagt gjøre det om man vil, og jeg ser ingen problemer med det, men prestens konkrete religiøse overbevisninger og hans teologiske forsvar for dem er irrelevante for hvorvidt han bør få lov til å opptre som et diskriminerende rasshøl i et ellers noenlunde opplyst demokrati. I tillegg kan man helt fint angripe denne problemstillingen på begge måter, uten å dermed mangle evne til å skille snørr og bart.
Slik jeg forstår argumentasjon er det slik at siden enkelte ting som står i bibelen "drites i" i den Norske kirke, så følger det dermed logisk at man dermed skal drite i resten av bibelen. Å dikte opp en helt ukjent form for ekteskap, uten bibelsk belegg (tvert imot), kalle dette kristent, velsigne det under en kristen Gud, og likestille det med heterofilt ekteskap - følger naturlig. Prester som faktisk er bibelsk prinsippfaste på dette punkt, er fantastisk provoserende, og dem har heller ikke noe argument siden dem ikke følger andre prinsipper (som f.eks å banke slaven sin). (Driter man i et vers i bibelen, skal man drite i resten)

Hvis så så burde egentlig alt som er greit ellers i samfunnet, være greit i et hus som er ment som forkynnelse av en religion? Samme argumentasjon kan brukes til f.eks en real fyllefest i Kirka, med en prest som lyser en kristen Guds velsignelse over selskapet. Siden presten har enkelte prinsipper fra bibelen som han driter i, så forstår jeg at han ikke har noe argument for å holde på visse andre prinsipper. Og at å dikte opp velsignelse av ting som i bibelen er beskrevet som synd skal følge helt naturlig.

Man kan selvsagt argumentere for at Den Norske Kirke er så tannløs og religiøst prinsippløs, og dermed en tulle-religion med et kulturelt skall av noe som var - iallfall ikke en religion som bryr seg særlig om bibelen.

Greit nok.

Hva med alle andre religioner, eller sekter innen kristendom, der prinsipper følges mer slavisk. Og hvor homofilt giftemål dermed er en utopi i overskuelig framtid. Da skriften følges slavisk på andre områder, er det dermed mer gyldig å nekte å vie homofile par? Er dette da greit, siden mennesker innen disse religionene er mer prinsippfaste sånn over hele linja?
Sist endret av Bearass; 22. april 2016 kl. 17:36.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Slik jeg forstår argumentasjon er det slik at siden enkelte ting som står i bibelen "drites i" i den Norske kirke, så følger det dermed logisk at man dermed skal drite i resten av bibelen. Å dikte opp en helt ukjent form for ekteskap, uten bibelsk belegg (tvert imot), kalle dette kristent, velsigne det under en kristen Gud, og likestille det med heterofilt ekteskap - følger naturlig. Prester som faktisk er bibelsk prinsippfaste på dette punkt, er fantastisk provoserende, og dem har heller ikke noe argument siden dem ikke følger andre prinsipper (som f.eks å banke slaven sin). (Driter man i et vers i bibelen, skal man drite i resten)
Vis hele sitatet...
Det meste bibelen drites i av ulike årsaker. Noe som er skadelig for andre er noe man da bør drite i, som f.eks. diskriminering eller hets av en gitt gruppe.

Det finnes da også kristne som driter i homohatet, så det går helt fint an. De trenger ikke drite i alt. Bare de forkastelige delene.
Sitat av Provo Vis innlegg
Angående kommentaren din om at Bibelen påstår at "ekteskap ettertrykkelig er mellom mann og kvinne": Kan du henvise til et vers som ettertrykkelig slår fast dette?
Vis hele sitatet...

Det kan faktisk jeg, opptil flere faktisk. Problemet er bare at de samme passasjene slår ettertrykkelig fast at skillsmisse ikke er lov.

"Jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin hustru av noen annen grunn enn hor, og gifter seg med en annen, han begår ekteskapsbrudd." (Matteus 19:9)

Vi snakker altså om et direkte brudd mot det sjette bud. Det finnes dog unntak:

“...dersom mannen dør, er hun fri fra loven, og er ingen horkvinne om hun gifter seg med en annen mann.” (Romerne 7:3)

(ett av flere med samme budskap)

Så det er for så vidt en korrekt observasjon at ekteskapet i Bibelen i all tydelighet er forbeholdt mann og kvinne, men det er like tydelig ubrytelig.

..
Sist endret av kallisti; 24. april 2016 kl. 05:16.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Det kan faktisk jeg, opptil flere faktisk. Problemet er bare at de samme passasjene slår ettertrykkelig fast at skillsmisse ikke er lov.

"Jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin hustru av noen annen grunn enn hor, og gifter seg med en annen, han begår ekteskapsbrudd." (Matteus 19:9)

Vi snakker altså om et direkte brudd mot det sjette bud. Det finnes dog unntak:

“...dersom mannen dør, er hun fri fra loven, og er ingen horkvinne om hun gifter seg med en annen mann.” (Romerne 7:3)

(ett av flere med samme budskap)

Så det er for så vidt en korrekt observasjon at ekteskapet i Bibelen i all tydelighet er forbeholdt mann og kvinne, men det er like tydelig ubrytelig.

..
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet er det fullt mulig for prester å reservere seg mot å vie skilte også.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av kallisti Vis innlegg
Å hildrandre du. Ser du ikke at kirken allerede er så langt unna det bibelske verdisynet at samtlige norske prester hadde blitt brent som kjettere for noen hundre år siden? Ser du ikke at det man legger Guds ord til grunn i én sak mens man driter totalt i det i en annen viser at det gjeldende kirkelige verdisynet i stor grad har blitt til vha. fornuft- og følelsebasert ovestyring av i utgangspunktet ufravikelige guddommelige bud? Ser du ikke den åpenbare dobbeltmoralen i å trosse Guds ubrytelige lover ved tillate skillsmisse og gjengifte av skilte, helt uten snev av fordømmelse, samtidig som man krampeaktig klamrer seg fast til tilsvarende guddommelige konstanter i homosaken?
Vis hele sitatet...
Tror alle som er ærlige med seg selv må være enige i det du sier der.

"kristendom" er ikke mer enn kultur og tradisjon, den holder på å dø ut.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Det kan faktisk jeg, opptil flere faktisk.
Vis hele sitatet...
Jeg er selvsagt klar over disse versene, men de slår ikke ettertrykkelig fast at ekteskap utelukkende er forbeholdt par bestående av en mann og en kvinne. De nevner kun partene som mann og kvinne i en kontekst som ettertrykkelig fastslår helt andre ting. Det er altså en tolkning trukket ut fra noe man kan hevde at implisitt antydes.

Ta Mat 19:9 som du trekker frem. Dette kan i denne forbindelse tolkes som at partene omtales som mann og hustru fordi det er den vanligste typen ekteskap, eller det kan være at Jesus brukte mer nøytrale ord mens forfatteren husket feil eller at noen nyanser har blitt borte i oversettelsene eller kopieringene. Det kan også tolkes som at denne regelen om skilsmisse kun gjelder ekteskap mellom mann og kvinne, mens ekteskap mellom likekjønnede ikke er like strenge. For eksempel. Ikke alle tolkninger er like troverdige selvsagt, men det blir like fullt ikke ettertrykkelig fastslått i dette verset at ekteskap er utelukkende forbeholdt to personer av forskjellig kjønn.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Slik jeg forstår argumentasjon er det slik at siden enkelte ting som står i bibelen "drites i" i den Norske kirke, så følger det dermed logisk at man dermed skal drite i resten av bibelen.
Vis hele sitatet...
Nei, det følger at man bør underbygge argumentet med litt mer enn at det står i Bibelen – mer spesifikt hvorfor man skal drite i andre ting, men ikke akkurat dette.

Ellers er det forbausende at du overser samtlige innvendinger mot argumentene dine, og bare repeterer dem gang på gang. Så for n'te gang: Hvorfor insisterer du på å holde med den mest reaksjonære delen av kirkens medlemmer i stedet for de mer progressive og liberale – selv når de progressive og liberale er i flertall? Anser du det som negativt i seg selv at kirken vil vie homofile? Anser du det også som negativt at de nå har kvinnelige prester?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvis en prest velger å gå imot bibelen og faktisk vie homofile så er han en svært dårlig prest. Jobben hans er jo tross alt å følge "guds ord" og bibelen og lære det til folk. Om man virkelig mener at bibelen er guds ord så burde man nesten stå for det, og ikke bare luke ut de tingene man ikke liker.

Men så skal det også sies at jeg hadde blitt kjempeglad om alle prester hadde sluttet i jobben sin så det ikke lengre var vits å ha noen norsk kirke lengre. Religion har ikke lengre noen plass i samfunnet vårt annet enn eventuelt for et enkeltindivid som lurer på hva som skjer etter døden (og garantert ender opp med feil svar om de tyr til religion). At staten gir penger til religioner er helt på vidda, skal jeg få penger for å gå på spøkelsesjakt?
Sist endret av Dongerino; 28. april 2016 kl. 21:32.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvis en prest velger å gå imot bibelen og faktisk vie homofile så er han en svært dårlig prest. Jobben hans er jo tross alt å følge "guds ord" og bibelen og lære det til folk. Om man virkelig mener at bibelen er guds ord så burde man nesten stå for det, og ikke bare luke ut de tingene man ikke liker.
Vis hele sitatet...
Burde presten sjekke om menstruerande kvinner set seg på kyrkjebenkane? Bør presten sjekke om tekstila folk går i er av blanda fiber? Bør presten sjekke at alteret ikkje er av hoggen stein? Bør presten steine kvinner som ikkje er jomfru når dei gifter seg? Bør dei bannlyse folk som har tatt etter Onan?

Prester overser allereie sentrale element i bibelen. Kvifor er det problematisk om dei brått overser eitt til?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Burde presten sjekke om menstruerande kvinner set seg på kyrkjebenkane? Bør presten sjekke om tekstila folk går i er av blanda fiber? Bør presten sjekke at alteret ikkje er av hoggen stein? Bør presten steine kvinner som ikkje er jomfru når dei gifter seg? Bør dei bannlyse folk som har tatt etter Onan?

Prester overser allereie sentrale element i bibelen. Kvifor er det problematisk om dei brått overser eitt til?
Vis hele sitatet...
Jepp, hvis man velger å være prest så burde man følge bibelen 100% uten unntak eller melde seg ut. Alle punktene du sier der burde åpenbart også gjelde.

Jeg har ingenting imot homofile ekteskap i seg selv, men jeg har mye imot kirken, og når kirken nekter å vie homofile så skaper det et negativt syn mot kirken blant store deler av befolkningen spesielt i Norge og det syns jeg er kjempefint. Kanskje flere velger å melde seg ut av pisset.
Sitat av Provo Vis innlegg

Nei, det følger at man bør underbygge argumentet med litt mer enn at det står i Bibelen – mer spesifikt hvorfor man skal drite i andre ting, men ikke akkurat dette.

Ellers er det forbausende at du overser samtlige innvendinger mot argumentene dine, og bare repeterer dem gang på gang. Så for n'te gang: Hvorfor insisterer du på å holde med den mest reaksjonære delen av kirkens medlemmer i stedet for de mer progressive og liberale – selv når de progressive og liberale er i flertall? Anser du det som negativt i seg selv at kirken vil vie homofile? Anser du det også som negativt at de nå har kvinnelige prester?
Vis hele sitatet...
Jeg bryr meg igrunnen fint lite om hva som foregår i sekter og religioner som jeg ikke har interesse av å delta i. Men jeg synes altså at det er interressant at andre, f.eks ateister, skal mene noe veldig sterkt om hvordan disse sektene og religionene skal drives. Og at noen finner det enormt provoserende hva som foregår innen sekter og religioner som man overhode ikke har interesse av å deta i seg selv. Dette er interressant synes jeg. Synes man i utgangspunktet at religion utelukkende er svada, så er det interressant at dette med homofilt ekteskap engasjerer så til de grader.

Så for å svare på sp.målet ditt Provo. Jeg bryr meg ikke. Jeg driter i om kirka styres av liberale eller tradisjonelle mennesker. Men jeg synes atså det er veldig interressant at du, som er ateist på din hals, mener veldig sterkt omkring dette.

Ellers tenker jeg nok på den norske kirke som en slags tulle-kirke som er blitt politisk styrt av mennesker som ofte ikke er religiøse i det hele tatt (historisk, type sosialistiske politikere). Mennesker med medlemskap i statskirka er også ofte ikke særlig religiøse eller kristne. Dermed er vielse av homofile en slags refleksjon av hvem som styrer, stemmer eller er medlem i denne "tulle-kirka". Fett nok.

Homofilt ekteskap er nødt til å diktes opp i kristen sammenheng, det finnes overhode ingen bibelske argumenter (tvert imot). Dermed ser jeg ikke på det som voldsomt provoserende når noen, innen en religion som skal være bygd på bibelen, ønsker å holde på bibelske verdier. Det bryr meg også mitt i ryggen om prester bare kunne vært menn, som i den katolske kirke f.eks. Eller at man ikke kan bedrive sex overhode innen en munkeorden. Religion er religion, og man kan velge å være enig eller uenig med skriften eller hvordan den praktiseres.

Dette leder meg til siste del av mitt forrige inlegg, som ingen har svart på enda. Dette hadde det vært interressant å få noen synspunkter på. Altså: Har sekter og religioner hvor skriften følges mer slavisk - et større argument for å ikke vie homofile? Er det greit og ikke provoserende, siden dem ikke driter i deler av skriften som f.eks den norske kirke gjør?
Sist endret av Bearass; 28. april 2016 kl. 22:34.
Hvorfor er folk så opptatt av dette hvis religion ikke betyr noe for dem? Kirken i Norge er mer bygget på tradisjon og kultur, det er noe vi skal være glad for. Nå har homofile de samme rettighetene iforhold til ekteskap inngått i kirke som heterofile. Det at noen prester velger å reservere seg for å vie homofile eller sier opp i protest, er det virkelig et stort problem? Folk hetser dem, snakker nedlatende om dem som gruppe uten å vite den enkelte sine grunner. Hvis religion ikke er viktig for deg, hvorfor er det så viktig å fjerne et fåtall prester som er imot homofili?
Lever denne tråden fortsatt altså?

Hvis man først skal ha en slags folkekirke som liksom skal romme "alle" mer eller mindre personlig kristne, kulturelt kristne, ikke-akkurat-kristen-men-fint-på-julaften-kristne, pietistkristne, gladkristne, bokstavtro kristne, gimme-that-old-time-religion-kristne, og kirkebryllup-er-jo-mest-romantisk-da-kristne...da tror jeg rett og slett det må være rom for at både teologer og medlemmer har ulike syn på det aller meste. Hvis man blir så avsindig provosert av at noen mener noe annet enn dem om hva som er den rette lære så hører man kanskje ikke hjemme i en bred folkekirke, men bør danne seg sin egen kirke/klubb/ekkokammer der man kan praktisere fasit-religionen.

Jeg for min del ser rom for uenighet som et sunnhetstegn i enhver organisasjon.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Så for å svare på sp.målet ditt Provo. Jeg bryr meg ikke. Jeg driter i om kirka styres av liberale eller tradisjonelle mennesker. Men jeg synes atså det er veldig interressant at du, som er ateist på din hals, mener veldig sterkt omkring dette.
Vis hele sitatet...
Jeg mener rimelig sterkt rundt all dårlig behandling av mennesker basert på deres hudfarge, legning eller andre ting. Jeg ser ikke grunnen til å gjøre unntak bare fordi det skjer i en religiøs sammenheng. Og spesielt når den religiøse sammenhengen er i den kirken som er grunnlovsfestet som Norges "folkekirke". At de har vigselsrett og får milliarder i statsstøtte gjennom en særegen ordning som kun gjelder kirken, gir saken en ekstra prinsipiell dimensjon. Hadde det vært opp til meg riktignok, så hadde de ikke hatt verken vigselsrett eller statsstøtte, men slik er det ikke.

På hvilken måte er det et problem at utenforstående uttaler støtte til progressive og liberale som ønsker å dra sin religiøse praksis nærmere dette århundrets moral?

Sitat av Bearass Vis innlegg
Mennesker med medlemskap i statskirka er også ofte ikke særlig religiøse eller kristne. Dermed er vielse av homofile en slags refleksjon av hvem som styrer, stemmer eller er medlem i denne "tulle-kirka". Fett nok.
Vis hele sitatet...
Dette er vedtatt av Kirkemøtet, og er dermed et resultat av meningene til bispedømmerådenes medlemmer. Bispedømmerådene består av den tilhørende biskopen, en prest og åtte innvalgte lekfolk. Jeg tviler på at du finner mange ateister blant denne gjengen.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Dette leder meg til siste del av mitt forrige inlegg, som ingen har svart på enda. Dette hadde det vært interressant å få noen synspunkter på. Altså: Har sekter og religioner hvor skriften følges mer slavisk - et større argument for å ikke vie homofile? Er det greit og ikke provoserende, siden dem ikke driter i deler av skriften som f.eks den norske kirke gjør?
Vis hele sitatet...
Det ville i det minste vært basert på konsekvent argumentasjon, men samtidig er det å være en bokstavtro kristen et rimelig drøyt intellektuelt forfall i seg selv. Det ville fortsatt vært idiotisk og umoralsk, og på mange andre måter betraktelig mer idiotisk og umoralsk, men det ville i hvert fall vært konsekvent. Poenget har imidlertid ikke vært å hevde at det ville vært bedre om de fulgte alt slavisk, men at all den tid de ikke gjør det så må argumentasjonen også gjenspeile dette.
Sist endret av Provo; 29. april 2016 kl. 09:51.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det ville i det minste vært basert på konsekvent argumentasjon, men samtidig er det å være en bokstavtro kristen et rimelig drøyt intellektuelt forfall i seg selv. Det ville fortsatt vært idiotisk og umoralsk, og på mange andre måter betraktelig mer idiotisk og umoralsk, men det ville i hvert fall vært konsekvent. Poenget har imidlertid ikke vært å hevde at det ville vært bedre om de fulgte alt slavisk, men at all den tid de ikke gjør det så må argumentasjonen også gjenspeile dette.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så sikker på om jeg er helt enig i dette. Det er nokså velkjent at det finnes motsigelser i bibelen. De fleste er små og ubetydelige, men noen er mer alvorlige. Så lenge motsigelser eksisterer er det umulig å være fullstendig bokstavtro og konsekvent. Skal man være bokstavtro så må man av logisk nødvendighet innføre billedlige tolkninger, hoppe bukk over logiske følger og generelt bedrive en del doublethink. Da mener jeg at det faktisk både er rimeligere og mer konsekvent å ha en laidback, billedlig og personlig tolkning av alt.
Argumentet om at de litt mer avslappede kristne ikke er troende nok osv. fremmes ofte av svovelpredikantene, men paradoksalt nok er det de selverklært bokstavtro som står for det største hykleriet hva bibeltolkning angår all den tid de benekter at de gjør det overhode.
Sist endret av Myoxocephalus; 29. april 2016 kl. 10:26.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg mener rimelig sterkt rundt all dårlig behandling av mennesker basert på deres hudfarge, legning eller andre ting. Jeg ser ikke grunnen til å gjøre unntak bare fordi det skjer i en religiøs sammenheng.
Vis hele sitatet...
Behandler en munkeorden mennesker som har et aktivt sexliv dårlig - fordi dem ikke tillatter sex?
Er en moske diskriminerende fordi jeg som ikke-muslim ikke kan gifte meg med en muslimsk kvinne inni en moske? Det kan man selvsagt mene. Men who cares?

At homofile ikke får gifte seg på linje med heterofile par i en religiøs setting, under en religion som har ekteskap som en pakt mellom mann og kvinne er ikke en grusomt dårlig behandling IMO. Homofile kan gifte seg i rådhuset - no problemo.

Men at homofile MÅ gifte seg under en religion bygget på skrift som preker at homofil som synd, og som har ekteskap som en tydelig institusjon mellom mann og kvinne er ikke spesielt problemfylt. Det er isåfall like problemfylt at jeg ikke kan bedrive sex i en munkeorden, eventuelt at jeg ikke får lov til å gifte meg med en muslimsk kvinne innen de fire vegger til en moske.

Sitat av Provo Vis innlegg
På hvilken måte er det et problem at utenforstående uttaler støtte til progressive og liberale som ønsker å dra sin religiøse praksis nærmere dette århundrets moral?
Vis hele sitatet...
Det er ikke et problem. Det er bare litt rart. Det er litt som om jeg skal engasjere meg i et politisk parti som jeg hater ideologien til, men gå veldig aktivt inn for å forandre en enkeltsak til dette partiet. Helt greit, men veldig rart.

Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er vedtatt av Kirkemøtet, og er dermed et resultat av meningene til bispedømmerådenes medlemmer. Bispedømmerådene består av den tilhørende biskopen, en prest og åtte innvalgte lekfolk. Jeg tviler på at du finner mange ateister blant denne gjengen.
Vis hele sitatet...
Dagens bispedømmeråd er resultat av stemmegivning. Fjorårets deltagelse var rekordhøy pga homosaken. Dermed speiles resultatet av mennesker som mener sterkt om homosaken, men som ikke er nevneverdige religiøse eller kirkegjengere til vanlig.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det ville i det minste vært basert på konsekvent argumentasjon, men samtidig er det å være en bokstavtro kristen et rimelig drøyt intellektuelt forfall i seg selv. Det ville fortsatt vært idiotisk og umoralsk, og på mange andre måter betraktelig mer idiotisk og umoralsk, men det ville i hvert fall vært konsekvent. Poenget har imidlertid ikke vært å hevde at det ville vært bedre om de fulgte alt slavisk, men at all den tid de ikke gjør det så må argumentasjonen også gjenspeile dette.
Vis hele sitatet...
Enten er det forferdelig at homofile ikke får gifte seg innen en religion som har ekteskap som en tydelig institusjon mellom mann og kvinne, og som omtaler homofili som synd. Og altså må dikte opp en ekteskapspakt for å gjøre homofile og den store PK-horden av homofiles støttespillere fornøyde. Eller så bryr man seg ikke om hva diverse religioner som man mener er svada uansett, mener.
Sist endret av Bearass; 29. april 2016 kl. 19:32.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Så lenge motsigelser eksisterer er det umulig å være fullstendig bokstavtro og konsekvent.
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig. Man kan tolke alt bokstavelig og være konsekvent i hvordan man håndterer tilsynelatende motsigelser. Innen Islam har man for eksempel det teologiske konseptet "naskh", som sier at det sist åpenbarte er det korrekte.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Behandler en munkeorden mennesker som har et aktivt sexliv dårlig - fordi dem ikke tillatter sex?
Vis hele sitatet...
Nei, for det er hver enkelts valg å avstå fra sex.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Er en moske diskriminerende fordi jeg som ikke-muslim ikke kan gifte meg med en muslimsk kvinne inni en moske?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke egentlig, fordi det er en religiøs seremoni som gjerne forutsetter at de involverte bekjenner seg til de sentrale religiøse trosartiklene. Således er det ikke særlig mer diskriminerende enn at AP-medlemmer ikke får delta på landsmøtet til Høyre. (Men det skal sies at det er et iboende diskriminerende aspekt ved islam at menn tradisjonelt tillates å gifte seg med hvem som helst, mens muslimske kvinner kun får gifte seg med muslimske menn.)

Sitat av Bearass Vis innlegg
Det er ikke et problem. Det er bare litt rart. Det er litt som om jeg skal engasjere meg i et politisk parti som jeg hater ideologien til, men gå veldig aktivt inn for å forandre en enkeltsak til dette partiet. Helt greit, men veldig rart.
Vis hele sitatet...
Ja, akkurat som det. Bortsett fra at jeg ikke har engasjert meg i kirken eller gått veldig aktivt inn for å forandre en av deres enkeltsaker. Så bortsett fra absolutt alt, så er det sånn på en prikk.

Det jeg har gjort, er å uttrykke min mening om kirkens holdning mot homofile og likekjønnet ekteskap, og uttrykt min støtte til de i kirken som har jobbet for å bedre situasjonen til homofile gjennom å åpne for at kristne homofile kirkegjengerne som ønsker å gifte seg i kirken kan gjøre nettopp det. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så rart.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Dagens bispedømmeråd er resultat av stemmegivning. Fjorårets deltagelse var rekordhøy pga homosaken. Dermed speiles resultatet av mennesker som mener sterkt om homosaken, men som ikke er nevneverdige religiøse eller kirkegjengere til vanlig.
Vis hele sitatet...
Ja, som sagt, de består hovedsakelig av innvalgte lekfolk. Åtte lekfolk, en prest og biskopen. Men det er stort sett kirken selv som har meldt inn sine medlemmer, og det er kirken selv som ønsker denne ordningen. Og selv om det sikkert har vært folk av forskjellige grad av overbevisning som har stemt, tviler jeg på at du finner mange ateister blant de faktisk innvalgte. At du synes stemmegiverne ikke er tilstrekkelig kristne, uten at du sannsynligvis har særlig belegg for den påstanden, er ikke så veldig vesentlig. Det kan også nevnes at Bispemøtet i 2013, bestående av landets biskoper, vedtok med et flertall på åtte av tolv at de vil åpne for likekjønnede ekteskap i kirken. Argumentet ditt om at dette er et resultat av liksom-kristne og ateister som har kuppet valget i en tulle-kirke, er altså ikke helt vanntett.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Enten er det forferdelig at homofile ikke får gifte seg innen en religion som har ekteskap som en tydelig institusjon mellom mann og kvinne, og som omtaler homofili som synd. Og altså må dikte opp en ekteskapspakt for å gjøre homofile og den store PK-horden av homofiles støttespillere fornøyde. Eller så bryr man seg ikke om hva diverse religioner som man mener er svada uansett, mener.
Vis hele sitatet...
Det de tror på er svada. Det de gjør har virkelige konsekvenser for virkelige mennesker.
Sist endret av Provo; 29. april 2016 kl. 21:33.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sånn, og nå er altså tallene klare!
Motstanderne har signert et opprop som ble overlevert Kirkerådet og NRK har gått gått gjennom navnene og skrevet en artikkel om det. Jeg sakser hemningsløst her:
Sitat av NRK
  • 130 av prestene som har skrevet under, tilsvarende 49,2 prosent, er 60 år eller mer.
  • 38 av dem, drøyt 14 prosent, er under 40 år.
  • 251 av dem som har skrevet under på oppropet, er menn. Bare 13 prester, som utgjør fem prosent av dem som står på listen, er kvinner. Til sammenligning utgjør kvinner 31 prosent av presteskapet i Den norske kirke, ifølge Kirkens årsrapport for 2015.
  • Flere er ute av ordinær eller aktiv prestetjeneste: Minst 53 av dem er pensjonerte prester, minst 24 har andre jobber, som administrative stillinger, er professorer eller rektorer, seks er misjonærer og én har sluttet som prest og meldt seg ut av Kirken etter Kirkemøtets vedtak.
  • Dermed er det om lag 180 av prestene som i oppropet sier de ikke vil vie homofile, som er i aktiv prestetjeneste på heltid eller deltid i Norge. Det tilsvarer under 12 prosent av det totale antall prester i Den norske kirke. (Det er til sammen 1294 faste prestestillinger i Den norske kirke. I tillegg kommer 262 pensjonister som utfører enkeltoppdrag.)
  • Det er flest prester fra bispedømmene langs vestlandskysten og Sørlandet: De fleste tilhører Bjørgvin bispedømme, deretter følger Stavanger, Agder og Telemark, Møre, Oslo, Borg, Nord-Hålogaland, Tunsberg, Nidaros, Sør-Hålogaland og Hamar.
Vis hele sitatet...
Med andre ord: Motstanden kommer i all hovedsak fra gamle, konservative gubber fra det tjukkeste bibelbeltet som ikke er i aktiv tjeneste - akkurat som har blitt hevdet hele veien. Disse folkene er passé, men de påberoper seg å skulle diktere kursen til en organisasjon de ikke lenger er de utøvende delene av. For femti år siden var det den store debatten om kvinnelige prester, og demografien for motsanderne den gangen var eksakt den samme. Argumentene likeså. "Bibelens ord er ikke alltid behagelige, men de er klare og vi må holde på dem uansett hva slags moter som farer gjennom samfunnet!" og jaddah jaddah. Går vi enda femti år tilbake i tid, så gikk debatten på hvor mye fordømmelse og trusler om helvete som egentlig hørte hjemme i gudstjenestene. Jeg har ikke statistikk fra den tiden, men dersom stemmene som gjorde seg kjent er representative, så er det lite som tilsier at svovelpredikantene var unge og moderne mennesker...

Nå ser vi altså at vi som sivilisasjon nok en gang tar et ørlite steg i riktig retning. Dette som nå skjer med kirken er helt naturlig, det har skjedde utallige ganger før, og de innbitte motstanderne viser seg som alltid å være overlevelser fra en svunnen tid. De må gjerne ønske seg tilbake til De Gode Gamle Dager, men tiden går ubønnhørlig fremover. Jeg håper de funderer litt over hvilke endringer de selv kjempet for å innføre da de var unge. Jeg håper også at de som ikke engang er kristne, men som likevel har veldig sterke meninger om fossilenes rett til å være kjipe og fordømmende gamle troll har det overstående bittelitt i mente. For det dreier seg altså ikke om ateisters maniske behov for å gjøre kirken mindre gudfryktig. Det dreier seg om at hver generasjon må få bestemme over seg selv. Og hver gang de gjør det, så protesterer de gamle herrer fra forrige generasjon. Og hver gang kan de finne bullshittargumenter for hvorfor nymotens endringer er umoralske og farlige. Det betyr imidlertid ikke at de har rett.

Dette er en helt vanlig mekanisme som faktisk er eldre enn Jesus!
Sist endret av Myoxocephalus; 27. mai 2020 kl. 00:11.