Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 7949
Hei, usikker på om det ble riktig underforum, men satser på at dette går bra!

23 år og stuck i kjeller'n til mor og far. Jobber som assistent for vaktmester hele sommeren, men på vinteren blir det bare noen helgevakter, dessverre. Gikk inn å meldte meg opp som jobbsøker hos NAV, dessverre ser det ikke ut som jeg får hjelp, da de mer eller mindre sa jeg burde klare det selv.

Tjente ca 80 000 i fjor, så ligger dårlig an til dagpenger. Har litt oppsparte penger, men også et (feilet studie) lån som koster 1200 i måneden, så det tappes fort.

Noen som har litt peiling på område som kan hjelpe en stresset arbeidssøker?
Tenkte å ta en tur på NAV på mandag, men tror ikke det hjelper meg mye.
Så lenge du ikke har tjent minstegrensa så er det nok veldig uaktuelt.

''har hatt en minsteinntekt fra lønnet arbeid på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i året som gikk, eller minst 3 G i løpet av de tre siste avsluttede kalenderårene''

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...eidsledig--893
Trådstarter
4 0
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Så lenge du ikke har tjent minstegrensa så er det nok veldig uaktuelt.

''har hatt en minsteinntekt fra lønnet arbeid på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i året som gikk, eller minst 3 G i løpet av de tre siste avsluttede kalenderårene''

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...eidsledig--893
Vis hele sitatet...
Ja, det jeg tenkte. Orket ikke søke når jeg leste det der engang. Men, om ikke mor og far hadde stilt med rom til meg, hadde det blitt gata på meg da?
Har du registrert deg som aktiv arbeidssøker på nav? Om ikke, gjør det.
Når det er gjort tar du kontakt med ditt lokale nav kontor og ber deretter om et møte med en veileder. Da skal du få informasjon om hva du har rett til og ikke. I ditt tilfelle vil det bli sosialtjenesten.
Sitat av kloppen Vis innlegg
Men, om ikke mor og far hadde stilt med rom til meg, hadde det blitt gata på meg da?
Vis hele sitatet...
Nei, du kan finne deg en liten billig leilighet og snakke med de og høre om de er villige til å betale husleie for deg.
Det gjorde de for meg men det er husleie på 5500 med alt inkludert.

Har også hørt om tilfeller hvor folk får hotellrom eller plass på hospits til de finner seg noe eget.

Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Når det er gjort tar du kontakt med ditt lokale nav kontor og ber deretter om et møte med en veileder. Da skal du få informasjon om hva du har rett til og ikke. I ditt tilfelle vil det bli sosialtjenesten.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke alltid tilfelle, er noen saksbehandlere der ute som utnytter det at de kan systemet bedre en deg og ''lurer'' ifra deg ytelser du egentlig har krav på.
Sist endret av Slæsken; 8. januar 2016 kl. 12:51.
Trådstarter
4 0
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Har du registrert deg som aktiv arbeidssøker på nav? Om ikke, gjør det.
Når det er gjort tar du kontakt med ditt lokale nav kontor og ber deretter om et møte med en veileder. Da skal du få informasjon om hva du har rett til og ikke. I ditt tilfelle vil det bli sosialtjenesten.
Vis hele sitatet...
Har vært registrert i ca 3 mnd nå, ikke hørt et pip bortsett fra et brev med vedtak om at jeg burde klare meg selv. Aldri hørt om sosialtjenesten før, så får ta en tur på nav mandag. Takker for fint svar!

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Dette er ikke alltid tilfelle, er noen saksbehandlere der ute som utnytter det at de kan systemet bedre en deg og ''lurer'' ifra deg ytelser du egentlig har krav på.
Vis hele sitatet...
Arbeidsløs virker skremmende for de som ikke vet hva de har krav på, som meg
Sist endret av kloppen; 8. januar 2016 kl. 12:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis det er eget bad og kjøkken i kjellerleiligheten, har du krav på bostøtte + livsopphold. NAV har absolutt ingenting med om du bor hos mor og far. Be foreldrene dine sette opp en husleiekontrakt der de krever at du skal betale 5000 kr i måneden. Livsopphold får du kun om du er helt blakk, noe du ikke er, men du vil uansett ha krav på bostøtte (rundt 4000 siden du ligger under minimumsgrensa). Den dagen du er helt blakk, vil du da få livsopphold (varierer fra kommune til kommune) + bostøtte. Dette kan du gjerne si til NAV selv, for dette er nemlig et krav som du har, som NAV ofte ikke gidder å informere om. Stå på krava dine! Håper dette svaret var til hjelp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
1: Sjekk betingelser på studielån. Du er idiot om du er arbeidsledig og betaler på det.
2: Ta ansvar for eigen økonomi.
3: Du har ikkje rett på dagpenger.
Trådstarter
4 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
1: Sjekk betingelser på studielån. Du er idiot om du er arbeidsledig og betaler på det.
Vis hele sitatet...
Bodde hos ei vennine første halvår før jeg flyttet hjem, tenkte ikke over studielånet og ble tatt i sjekk. Sa fra om alt når de tok sjekk, fikk ikke noe mildere straff for det. Nå har jeg ikke krav på betalingsutsettelse, fordi jeg scamma lånekassen med uhell.

Min feil, mine konsekvenser.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Dette er ikke alltid tilfelle, er noen saksbehandlere der ute som utnytter det at de kan systemet bedre en deg og ''lurer'' ifra deg ytelser du egentlig har krav på.
Vis hele sitatet...
Høres tvilsomt ut. Hva skulle de ha å tjene på det?
Sitat av Provo Vis innlegg
Høres tvilsomt ut. Hva skulle de ha å tjene på det?
Vis hele sitatet...
Quoter det Kjøtern skrev.

Sitat av Kjøteren Vis innlegg
Dette kan du gjerne si til NAV selv, for dette er nemlig et krav som du har, som NAV ofte ikke gidder å informere om. Stå på krava dine! Håper dette svaret var til hjelp.
Vis hele sitatet...
Hva de har å tjene på det? De slipper jo å betale ut ytelser da.
Bare der tjener de inn på det de skulle betalt ut.
Har hendt meg mange ganger at jeg har skulle søkt om noe og saksbehandler mener jeg ikke har krav, men så fort jeg snakker med noen andre litt høyere opp så har jeg plutselig krav likevel.

Et eksempel på dette:

Rett før jeg skulle flytte var jeg innom nav der jeg bodde for og ordne med husleie og livsopphold, saksbehandleren min sa jeg måtte finne meg en leilighet til 3500 i mnd, inkludert strøm.
Byttet saksbehandler og fikk plutselig innvilget 5500kr + livsopphold på 4900kr på dagen.

Etter jeg da flytta så fikk jeg ny saksbehandler i den nye kommunen og må starte helt på nytt med alt igjen.
Plutselig roter de bort papirer jeg har levert og mener de aldri har fått de eller lignende.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Hva de har å tjene på det? De slipper jo å betale ut ytelser da.
Vis hele sitatet...
Du tror saksbehandleren punger ut fra egen lomme? Slik er det ikke. Utbetalinger påvirker ikke saksbehandleren.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Har hendt meg mange ganger at jeg har skulle søkt om noe og saksbehandler mener jeg ikke har krav, men så fort jeg snakker med noen andre litt høyere opp så har jeg plutselig krav likevel.
Vis hele sitatet...
Så tok vel vedkommende feil, da. Vurderingsfeil, inkompetanse, rot og systemsvikt kan nok forekomme. Men at saksbehandleren skulle ha noen interesse av å snyte deg for ytelser du har rett på, er det selvsagt ingen grunn til å tro.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du tror saksbehandleren punger ut fra egen lomme? Slik er det ikke. Utbetalinger påvirker ikke saksbehandleren.

Så tok vel vedkommende feil, da. Vurderingsfeil, inkompetanse, rot og systemsvikt kan nok forekomme. Men at saksbehandleren skulle ha noen interesse av å snyte deg for ytelser du har rett på, er det selvsagt ingen grunn til å tro.
Vis hele sitatet...
Så 3 saksbehandlere tar feil sånn helt uten videre?
Vet at utbetalinger ikke har noe med saksbehandleren å gjøre, men det er faktisk saksbehandlere som ikke forteller deg hva du har rett på, vet du ikke det selv heller så kan du fort ende opp tomhendt.
Dette gjelder ikke alle steder og heller ikke alle saksbehandlere men noen steder virker det som de bare ansetter folk som står i køen i stedetfor folk som kan jobben sin.

Både jeg, venner og familie har vært borti dette flere ganger men igjen så kommer det helt ann på kommune og saksbehandleren du får.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Så 3 saksbehandlere tar feil sånn helt uten videre?
Vis hele sitatet...
Så tre saksbehandlere forsøker å lure deg fra ytelser du har rett på, uten at de har noe som helst å tjene på det, sånn helt uten videre? Hva er mest sannsynlig?

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Vet at utbetalinger ikke har noe med saksbehandleren å gjøre, men det er faktisk saksbehandlere som ikke forteller deg hva du har rett på, vet du ikke det selv heller så kan du fort ende opp tomhendt.
Vis hele sitatet...
Det betyr selvfølgelig ikke at de forsøker å lure deg. Men du får tro hva du vil, jeg har ikke noe mer å tilføye.
De blir jo et forsøk på å lure deg om de ikke gir deg informasjon du har rett på å vite?
Glad jeg ikke er den eneste i tråden her som har lagt merke til det så hva du velger å tro er opp til deg.
Jeg tror jeg vet litt bedre enn deg hva som angår meg uansett.
Og om du ikke velger å tro på det, neivel det er ikke mitt problem.
Om du har depositum selv og finner en rimelig leilighet kan du søke om midler til etablering, også må du bare prøve å jobbe nok til at du slipper å gå ned igjen å søke om midler til livsopphold, eller eventuelt nødpenger om du ikke får livsopphold...

Etablering gir en engangs utbetaling så du kommer deg ut av kjelleren.. Livsopphold gir deg akkurat det du trenger for å overleve og får du 1 krone av mora de overført til banken så får du 1 krone mindre av NAV den måneden...

Er det jeg ble fortalt iallefall.. Har sluppet å søke om livsopphold og nødpenger så det blir en andrehånds anekdote
Sitat av Provo Vis innlegg
Høres tvilsomt ut. Hva skulle de ha å tjene på det?
Vis hele sitatet...
Jeg forventer ikke at du tror på meg, og jeg vet at dette ikke er mer anekdoter fra en narkis på nettet for deg.

Men jeg har brukt utrolig mye tid på NAV. Ikke for meg selv, men for andre i min omgangskrets. Med afrikaner som kom til Norge grunnet giftemål og nå er nysingel, med flere alenemødre osv.

Samtlige av disse har til slutt fått støtten de har krav på i henhold til loven. Men uten min hjelp var de totalt sjanseløse, og en ting er den manglende hjelpen til å hevde sin rett. Det er bare saksbehandlere som gjør en dårlig jobb.

Det som er utrolig er graden av direkte motarbeidelse fra NAV. Utbetalinger som stanses på ren og skjær pur faen, lover som feilsiteres, etc.

Har et familiemedlem som er avdelingsleder på NAV, og etter et fuktig familieselskap så gikk det faktisk opp for meg at deres prestasjon avhenger av to ting: Budsjett og effektivitet.

For sjefen til saksbehandlerne er det hvorvidt budsjettet holdes, og hvor lange køene er som definerer kvaliteten på deres arbeid. Antall klager, antall missfornøyde brukere, andre ting som burde bety noe for deres arbeidsprestasjoner måles ikke på noe vis.

De ansatte i NAV belønnes med et smil fra brukerne om de er imøtekommende og medgjørlige. De får et klapp på skulderen av sjefen om dem ikke er. Og du kan jo gjette hva som veier tyngst for en som har tatt 5-åring høyere utdanning for å sitte nedpå NAV å dele ut mer penger til narkomane enn de får i lønn selv.

Det NAV du møter når du går ned dit f.eks, det NAV jeg møter når jeg går ned dit, det er ikke samme NAV dem som vurderes som ressurssvake møter. Dette er et faktum, og jeg er spent på utfallet av den siste saken (leverte i sist uke).

Jeg klarte eksempelvis å få ut sosialstønad i TILLEGG til dagpenger for meg selv. Mens feriepenger og restskatt var noen måneder unna.. Så kommer alenemødre dit og har ikke til barnehageregningen, go blir bedt dra til helvete. Skal samle sammen vedtakene jeg får bruke og lage et lite kompendium. Du vil bli sjokkert.

Husk at NAV-ansatte også er akademikere. Ikke omsorgs-mennesker. De vil dra på jobbreiser, de vil forfremmes og de vil prestere. Eneste vei ut av saksbehandlerhelvete er direkte uforenelig med å yte en god tjeneste til Ola Narkis. Det verste en saksbehandler kan gjøre er å gi ut for mye penger.

(Ble feil å fremstille det som motsetninger. Men hadde man eksempelvis tatt NAV-ansatte fra samme gruppe som sykepleiere og hjemmehjelpen så ville fort ting blitt veldig annerledes. Og jeg lurer faen på om ikke alt det ekstraarbeidet det faktisk er for NAV å være så unødvendig vanskelige får vinningen til å gå opp i spinningen)
Sist endret av Tøffetom; 8. januar 2016 kl. 15:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Yes, NAV-systemet kan til tider være ekstremt vanskelig, og nærmest selvmotsigende på noen områder. Men når folk skal kjefte på saksbehandlere for at de ikke får det de muligens har krav på, da blir jeg ekstremt provosert. Dette er vanlige mennesker som jobber like hardt som deg og meg, og som attpåtil må snakke med en mengde idioter som kommer innom NAV-kontoret fordi de av ulike grunner er misfornøyd med den fjerneste ting.

Jeg har vært i kontakt med mange ekstremt flinke saksbehandlere som har hjulpet meg og svarte på en mengde spørsmål jeg har trengt hjelp med i forbinnelse med min sykdom. Jeg har ikke et vondt ord om NAV sine saksbehandlere. Er mer systemet som er gjort altfor komplisert, at selv noen av deres ansatte ikke alltid forstår det.

Intensjonen er så klart at noen som ikke har krav på penger, ikke klarer å lure det til seg ved å bare sende en søkndag og si voilá. Men er synd når de som faktisk trenger hjelp, føler at systemet er til mer hinder enn hjelp.
Jeg brukte over et år på å få AAP, men fikk det ikke før noen fra helsevesnet ga dem et spark bak og sa "jo, han har faktisk krav på det". Så det finnes helt klart saksbehandlere som kvier seg for å gi ut penger. Spesielt til narkiser, som nevnt over.
NAV er også den sannsynligvis minst kvalitetssikrede instutisjonen vi har..

Tok f.eks noen år og et par milliarder før de oppdaget dette:

http://www.aftenposten.no/okonomi/Na...g-7616949.html

EDIT: En anekdote til; en av dem jeg har på facebook som oftest drar på kurs og reiser ifbm jobb er saksbehandler for NAV. Men grunnleggende juss-forståelse, det kan de ikke tilegne seg. Moren til en bekjent jobber i NAV, jobben er mer prestisjefull enn saksbehandler, og hva hun gjør? Hun reiser rundt i det ganske land og kurser - hun og.

Føler NAV har blitt Norges største syklubb. Er som om de befinner seg i en identitetskrise, der kynismen fra å drive i næringslivet kombineres med de frie tøylene som følger med det å drive omsorg "veldedighet".. Worst of both worlds.
Sist endret av Tøffetom; 8. januar 2016 kl. 15:28.
TS: Jeg regner med du har fullført videregående, for en på din alder pleier NAV å regne det som nok til at du kan skaffe deg jobb selv (såkalt standardinnsats). Hvis du har andre forhold som gjør det vanskelig å skaffe jobb bør du be om å få snakke med en saksbehandler. Du kan fint ha rett på oppfølging selv om du ikke har økonomiske rettigheter.

For øvrig bør du også snakke med sosialtjenesten. På forhånd bør du ha en tanke om hva du vil ha ut av samtalen, og det skader absolutt ikke om du setter deg litt inn i hvilke rettigheter du har. Om ikke annet vil det gjøre at saken glir lettere gjennom systemet, siden det ikke vil være like stort behov for veiledning.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg forventer ikke at du tror på meg, og jeg vet at dette ikke er mer anekdoter fra en narkis på nettet for deg.

Men jeg har brukt utrolig mye tid på NAV. Ikke for meg selv, men for andre i min omgangskrets. Med afrikaner som kom til Norge grunnet giftemål og nå er nysingel, med flere alenemødre osv.

Samtlige av disse har til slutt fått støtten de har krav på i henhold til loven. Men uten min hjelp var de totalt sjanseløse, og en ting er den manglende hjelpen til å hevde sin rett. Det er bare saksbehandlere som gjør en dårlig jobb.

Det som er utrolig er graden av direkte motarbeidelse fra NAV. Utbetalinger som stanses på ren og skjær pur faen, lover som feilsiteres, etc.

Har et familiemedlem som er avdelingsleder på NAV, og etter et fuktig familieselskap så gikk det faktisk opp for meg at deres prestasjon avhenger av to ting: Budsjett og effektivitet.
Vis hele sitatet...
Tror alle kan være enige om at det forekommer både inkompetanse og mildt sagt merkelige prioriteringer, men budsjettet vurderes ikke når det er snakk om innvilgelse av økonomiske rettigheter. Det vurderes imidlertid dessverre i stor grad når det er snakk om hvilke tiltak man kan benytte seg av.

For sjefen til saksbehandlerne er det hvorvidt budsjettet holdes, og hvor lange køene er som definerer kvaliteten på deres arbeid. Antall klager, antall missfornøyde brukere, andre ting som burde bety noe for deres arbeidsprestasjoner måles ikke på noe vis.
Vis hele sitatet...
Det gjennomføres jevnlig brukerundersøkelser, og antall klager som fører til omgjørelse/serviceklager med reelt innhold er meget høyt prioritert fra direktorat og fylkeskontor. Hvorvidt lokalkontoret velger å se tungt på det er en helt annen sak, men hvis de ikke bryr seg vil det medføre reaksjoner. Riktige avgjørelser er noe det er stort fokus på, dessverre med varierende hell. Noe av målstyringen er riktignok på bærtur, men å påstå at klager og misfornøyde brukere ikke måles, det er direkte feil.

De ansatte i NAV belønnes med et smil fra brukerne om de er imøtekommende og medgjørlige. De får et klapp på skulderen av sjefen om dem ikke er. Og du kan jo gjette hva som veier tyngst for en som har tatt 5-åring høyere utdanning for å sitte nedpå NAV å dele ut mer penger til narkomane enn de får i lønn selv.
Vis hele sitatet...
Eh. Det skal ikke ha noe å si, prioriteten må være å gi riktige tjenester innen det handlingsrommet man har. Har aldri opplevd at tilbakemeldinger fra bruker eller sjef endrer det ut over det juridiske handlingsrommet, men det har vel skjedd mer overraskende ting. At det nok forekommer en viss mengde rævsleiking er en annen sak.

Det NAV du møter når du går ned dit f.eks, det NAV jeg møter når jeg går ned dit, det er ikke samme NAV dem som vurderes som ressurssvake møter. Dette er et faktum, og jeg er spent på utfallet av den siste saken (leverte i sist uke).

Jeg klarte eksempelvis å få ut sosialstønad i TILLEGG til dagpenger for meg selv. Mens feriepenger og restskatt var noen måneder unna.. Så kommer alenemødre dit og har ikke til barnehageregningen, go blir bedt dra til helvete. Skal samle sammen vedtakene jeg får bruke og lage et lite kompendium. Du vil bli sjokkert.
Vis hele sitatet...
I de fleste saker vil en innvilgelse være betydelig mindre arbeidskrevende enn et avslag. Ikke er det noe som hadde blitt merket heller før du plutselig ikke har et eneste avslag, ingen sitter og detaljovervåker arbeidet. (Vedtak skal strengt tatt godkjennes av en ansvarlig, men det har en tendens til å bli såpass mange vedtak på en dag at godkjenningen i praksis ikke fungerer).

Husk at NAV-ansatte også er akademikere. Ikke omsorgs-mennesker. De vil dra på jobbreiser, de vil forfremmes og de vil prestere. Eneste vei ut av saksbehandlerhelvete er direkte uforenelig med å yte en god tjeneste til Ola Narkis. Det verste en saksbehandler kan gjøre er å gi ut for mye penger.

(Ble feil å fremstille det som motsetninger. Men hadde man eksempelvis tatt NAV-ansatte fra samme gruppe som sykepleiere og hjemmehjelpen så ville fort ting blitt veldig annerledes. Og jeg lurer faen på om ikke alt det ekstraarbeidet det faktisk er for NAV å være så unødvendig vanskelige får vinningen til å gå opp i spinningen)
Vis hele sitatet...
Det jobber ganske mange fra omsorgsyrker i NAV, men det krever uansett en spesiell type menneske for å gidde å jobbe lenge et sånt sted. For øvrig tror jeg absolutt ikke på at det finnes noen grunnleggende motvilje mot brukere, som nevnt før er det ofte lettere å innvilge, men det finnes et ekstremt arbeidspress kombinert med manglende tid til å sette seg inn i et unødvendig tungvint regelverk gjennomsyret av diverse forskrifter og rundskriv. Kombinasjonen kan fort resultere i at noen ikke får det de har krav på eller får noe de ikke har krav på, så resultatet er jo det samme for den det gjelder, men noen generelle uvilje tror jeg absolutt ikke noe på.

Som hovedregel drar ikke NAV-ansatte på jobbreiser, hvis du kjenner noen som jobber i NAV og reiser mye kan jeg garantere at de ikke er vanlige saksbehandlere. For de mindre kontorene vil det nødvendigvis bli noe reising for å sørge for påkrevet kompetanseheving, men vanlige saksbehandlere har foruten det ingen grunn til å dra på jobbreise.
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Har du registrert deg som aktiv arbeidssøker på nav? Om ikke, gjør det.
Når det er gjort tar du kontakt med ditt lokale nav kontor og ber deretter om et møte med en veileder. Da skal du få informasjon om hva du har rett til og ikke. I ditt tilfelle vil det bli sosialtjenesten.
Vis hele sitatet...
Du vil mest sannsynlig ha rett til livsopphold, og kanskje også dekning av husleie/strøm eller botilskudd. Har du husleieavtale med mor & far? Eller bor du gratis?

Les mer her
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-12-18-131

Har lest hele tråden og ser det er mange som er frustrerte over NAV. Det er kanskje riktigere å si at frustrasjonen i stor grad gjelder NAV kommunale tjenester? Det som tidligere var kjent som sosialkontoret. I de saker jeg har lest om på nyhetene i forrige år så var det stort sett de kommunale tjenestene som fikk mye tyn. Det var alt fra rot og surr med intern post, søknader som ble feilplassert og ikke videresendt når ansatte var feks langtidssykemeldt. Og alle kommuner er ikke like ille, men for mange er for skjødesløse og det har medført mange klagesaker og som nevnt her også omgjorte vedtak etter klage - da gjerne når klient har søkt ekstern hjelp til klage. Uten profesjonell hjelp så opplever mange syke mennesker det som en umulighet å komme igjennom hos NAV kommunale tjenester.

Feil skjer og for meg ser det ikke ut som feilene fører til konsekvenser. I det private ville slappe ansatte blitt omplassert eller terminert. Slik virker det ikke å være i NAV.

Det er også slik at en kanskje må se på elendigheten i lys av reformen som skapte NAV. 2 statlige tjenester, Aetat og Trygdekontoret ble samlet under tak - sammen med den kommunale sosialtjenesten. Dette var et prestisjeprosjekt, og kanskje ikke verdens beste ide. Spesielt siden gjennomføringen av reformen startet uten nødvendig opplæring, kursing og uten en felles IT plattform.

Jeg har resignert i forhold til NAV kommunale tjenester og tror dessverre aldri at NAV får skikk på den. Den naturlige løsningen virker for meg å være å trekke ut kommunale tjenester fra NAV og la sosialkontoret være kommunalt anliggende. I egne lokaler, med egne ansatte og med egne systemer. De skal tross alt yte for den svakeste gruppen. Og det er ingen ære i å komme på NAV og stå med hatten i hånden og måtte opplyse om alle dine lyter og forferdelige situasjon til skrankepersonalet som sitter 1 meter fra resten av køen slik at alle i køen hører akkurat hva som blir sagt. Litt verdighet også for klientene tenker jeg. Bare sånn på toppen når de nå først fikser NAV.
Sist endret av frtoretang; 9. januar 2016 kl. 01:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NAV fungerer i 99 % av tilfellene. Mulig at folk har et annet inntrykk, men det skyldes at det kun er de som er misfornøyde som sier i fra. De som sutrer og klager er gjerne narkiser, latsabber og andre som har gitt totalt F i lover, regler og samfunnet generelt, men som allikevel føler at NAV og andre skal stå på hodet for å tilfredsstille dem.
Sist endret av Saerdna; 9. januar 2016 kl. 02:05.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
NAV fungerer i 99 % av tilfellene. Mulig at folk har et annet inntrykk, men det skyldes at det kun er de som er misfornøyde som sier i fra. De som sutrer og klager er gjerne narkiser, latsabber og andre som har gitt totalt F i lover, regler og samfunnet generelt, men som allikevel føler at NAV og andre skal stå på hodet for å tilfredsstille dem.
Vis hele sitatet...

Javel? Hva for deg til å slenge ut slike påstander? Er du tungnem? Vanskelig å skjønne det som skrives her og i norsk presse? Eller tar du kanskje ikke fylkesmann, ombudsmann og andre offentlige instansers ord for god fisk? At det er en økning i antall klagesaker mot NAV skyldes narkiser og latsabber? Rart da at kontrollinstanser og oppsynnsmenn sier at klagene øker.
Du må be om samtale med din saksbehandler omgående. Selv om du ikke kvalifiserer til dagpenger, kan du fremdeles delta i ulike tiltak, få tiltakspenger eller arbeidspraksis med lønnstilskudd til arbeidsgiver. Du kan også ha rett på sosial stønader for å dekke livsopphold og boforhold, dog betaler vanligvis ikke nav gjeld som f.eks Lånekassen. Du må regne med at du daglig må møte på et eller annet lavterskeltilbud dersom du mottar ren sosialstønad. Typisk jobbverksted der du søker jobb, øver på jobbintervju mm.

Hva er bakgrunnen din? Du er 23 år, bor hjemme og jobber som ferie/helgevikar for en vaktmester. Har du en utdannelse? Har du undersøkt dine muligheter for å heve kompetansen din, slik at du har en større sjans til å få deg jobb? Er det noen andre grunner som gjør det vanskeligere for deg å finne/være i jobb? I tilfelle bør din arbeidsevne vurderes av nav. Hvor lenge har du vært på standarsinnsats?
Sitat av Provo Vis innlegg
Du tror saksbehandleren punger ut fra egen lomme? Slik er det ikke. Utbetalinger påvirker ikke saksbehandleren.


Så tok vel vedkommende feil, da. Vurderingsfeil, inkompetanse, rot og systemsvikt kan nok forekomme. Men at saksbehandleren skulle ha noen interesse av å snyte deg for ytelser du har rett på, er det selvsagt ingen grunn til å tro.
Vis hele sitatet...
Har du vært på NAV noen gang sjøl? Skulle nesten tro at det var egen lomme en del av de betalte ut fra! Vet ikke hvorfor ganske mange av saksbehandlerne er sånn, men det har kanskje noe med statistikk i den enkelte komune og gjøre? At dem vil ha færrest mulig som får utbetalt foreksempel Livsopphold. Og de saksbehandlerne som er lojale mot arbeidsgiveren(nav), vil nok helt sikkert at økonomien skal se så bra ut som mulig! Jeg har desverre MASSE erfaring med NAV og det er IKKE tull at de holder igjen så gått de kan.
Har vært i nav systemet i noen år og det har da vært på 6 forskjellige steder med rundt 12 forskjellige saksbehandlere.
Av disse har det kun vært 2 stk jeg har vært fornøyd med, rett og slett fordi de hørte på hva jeg hadde og si og ga meg hjelpen jeg trengte.

De andre?
Vel la oss bare si at når jeg prøvde å si at matbutikk er noe av det siste jeg vil jobbe med, så ble det satt opp som førstevalg på hva jeg ville.
De har utelatt viktig informasjon jeg kunne trenge.
Melder meg på samme kurset om og om igjen (har gått jobbsøkerkurs, Yrkesveiledning og jobbsøk for ungdom og Karriereveiledning 10 ganger nå)
Hadde en jobb og trengte truckførerkurs for å beholde den, nav nektet meg og sa det var et kurs de hadde slutta med.
Så da mista jeg den jobben og fikk høre en uke etterpå at de hadde ikke slutta med det og en kompis hadde akkurat startet på det kurset.

Har merket STOR forskjell ifra kommune til kommune men også saksbehandler til saksbehandler.
Sier ikke at nav bare er dritt liksom, men det er ikke så bra som folk skal ha det til heller.
Noen får hjelpen de trenger og andre ikke, uansett om du er straight, rusmisbruker, lat eller ikke.
Sitat av kingkongofF Vis innlegg
Har du vært på NAV noen gang sjøl? Skulle nesten tro at det var egen lomme en del av de betalte ut fra! Vet ikke hvorfor ganske mange av saksbehandlerne er sånn, men det har kanskje noe med statistikk i den enkelte komune og gjøre? At dem vil ha færrest mulig som får utbetalt foreksempel Livsopphold. Og de saksbehandlerne som er lojale mot arbeidsgiveren(nav), vil nok helt sikkert at økonomien skal se så bra ut som mulig! Jeg har desverre MASSE erfaring med NAV og det er IKKE tull at de holder igjen så gått de kan.
Vis hele sitatet...
Det er to grunner til at du har den erfaringen, og begge gjelder økonomisk sosialhjelp som omhandler kommune og lokalkontor. Siden du nevner "livsopphold" som er økonomisk sosialhjelp, regner jeg med det er der du har møtt motstand.

1. Lokalkontorene har negative tall på budsjettet sitt over økonomiske utbetalinger. Min erfaring er at NAV ønsker flest over på statlige ytelser, noe som også er mer riktig ift målsettingen om å få brukere tilbake i arbeid.

2. Kommunale ytelser etter sosialtjenesteloven er ment som midlertidige ytelser. Det vil si mer midlertidig enn statlige ytelser. NAV skal ikke gjøre det attraktivt å motta økonomisk sosialhjelp, selvsagt vil man kanskje kunne si. Sosialtjenesten åpner for helt nødvendige behov skal være dekket, intet mer. Min erfaring er også at nødhjelp betales ut over en lav sko, og det skal mye til for et avslag på dette dersom man kan dokumentere at man faktisk er helt blakk, inkl. oppsparte midler.

Man skal ikke utelukke at erfaringene dine skyldes dårlig opplærte saksbehandlere, men det er viktig å huske på at lov om sosiale tjenester langt fra er noe å livnære seg på. Den er faktisk etter mitt syn bygget på at bruker skal få en opplevelse av at dette ikke er holdbart, noe jeg i et totalt syn ser på som logisk.

Når det gjelder alle andre former for utbetalinger, tror jeg din lokale saksbehandler bryr seg lite om hvor mye du som bruker får utbetalt. Jeg tviler også på at det finnes målinger for å holde igjen på statlige ytelser for de som behandler de sakene, som også sitter på et eget kontor uten brukerkontakt.
Gå til legen å forklar hvor jævlig du har det og klarer ikke jobbe med andre pga. Voldstanker om dem du jobber med. Send legeerklæring og søk AAP. Så gjør dem enda en vurdering av deg og kanskje du får noen tiltak.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
De blir jo et forsøk på å lure deg om de ikke gir deg informasjon du har rett på å vite?
Vis hele sitatet...
Nei, det er et forsøk på å lure deg om de bevisst tilbakeholder eller forfalsker informasjon med hensikt å snyte deg for ytelser de vet du har rett på.

Sitat av kingkongofF Vis innlegg
Har du vært på NAV noen gang sjøl? Skulle nesten tro at det var egen lomme en del av de betalte ut fra! Vet ikke hvorfor ganske mange av saksbehandlerne er sånn, men det har kanskje noe med statistikk i den enkelte komune og gjøre?
Vis hele sitatet...
Blåskimmelost har vel mer eller mindre avkreftet dette?

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Har vært i nav systemet i noen år og det har da vært på 6 forskjellige steder med rundt 12 forskjellige saksbehandlere. … Vel la oss bare si at når jeg prøvde å si at matbutikk er noe av det siste jeg vil jobbe med, så ble det satt opp som førstevalg på hva jeg ville.
Vis hele sitatet...
Spiller det noen rolle? Om du er arbeidsledig, spesielt om du har vært det i noen år, tar du vel jobben om du får den, selv om det er i en matbutikk?
Spiller det noen rolle? Om du er arbeidsledig, spesielt om du har vært det i noen år, tar du vel jobben om du får den, selv om det er i en matbutikk?[/quote]

Nytter ikke å jobbe i en jobb du absolutt ikke trives i. Blir vel heller bare mer dårlig av dette en du var til å begynne med. Ja en jobb er en jobb, men det kan fort bli verre enn det allerede er.
Sitat av Provo Vis innlegg
Spiller det noen rolle? Om du er arbeidsledig, spesielt om du har vært det i noen år, tar du vel jobben om du får den, selv om det er i en matbutikk?
Vis hele sitatet...
Ja, for meg og de rundt meg spiller det stor rolle at jeg får en jobb jeg selv trives i.
Greit nok at jeg har vært arbeidsløs lenge, men det å jobbe med noe som gir meg lyst til å sette løpet på hagla i kjeften gidder jeg ikke.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Ja, for meg og de rundt meg spiller det stor rolle at jeg får en jobb jeg selv trives i.
Greit nok at jeg har vært arbeidsløs lenge, men det å jobbe med noe som gir meg lyst til å sette løpet på hagla i kjeften gidder jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det sier veldig mye mer om deg enn om NAV.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg mener det sier veldig mye mer om deg enn om NAV.
Vis hele sitatet...

Nå kjenner jo ikke verken jeg eller du bakgrunnen hans, hvorfor han tenker som han gjør og om det er noe mer bak hans aversjon mot å jobbe i matbutikk. Det kan skyldes feks psykiske lidelser. Eller være andre gyldige årsaker som ligger til grunn for at butikkjobb er uaktuelt.


Uansett poenget mitt er bare at en bør være litt forsiktig med å konkludere uten å være sikker på at man kjenner alle fakta.

Vi vet jo som sagt ikke, men om det kun er vilje eller motvilje det står på så bør kanskje vedkomne ta ansvar selv og sørge for enten nødvendig skoleplass, utdanning eller jobb. Eller bare ta det NAV ordner.
Altså, mulig jeg kaster inn en brannfakkel her.. Jeg har heller ikke lest alle innleggene så mulig jeg er litt rask med dette innlegget. Min personlige erfaring er dog at det er lurere å søke jobb på egenhånd. Jeg har selv sittet i posisjon hvor det var jeg som ansatte folk. Dersom folk kom direkte innom oss og leverte søknad hadde de en fair sjanse. Kom de med no NAV greier kasta jeg hele søknaden rett i søpla. Sorry altså, men sånn gjorde jeg det. Mitt inntrykk er at folk som kommer via NAV er noen ordentlige slabbedasker. Og jeg veit jeg drar alle over en kam nå, men jeg er helt ærlig. Jeg tok ikke sjansen på folk derfra. Mitt tips er å heller bare skrive en del søknader, vær aktiv, stikk ut og oppsøk arbeidsplasser, og vis initiativ! Det skal ikke være vanskelige å fikse en jobb om man vil. Lykke til
Ta dette for hva det er, jeg har ingen erfaring med NAV systemet i det hele tatt og håper jeg aldri skulle ha behov for det heller.

Jeg var i et selskap her for noen dager siden hvor en ektefelle av en av mine kollegaer er tidligere ansatt i NAV i østlandsområdet. Under dette selskapet ble NAV systemet diskutert, og min kollega hadde denne forklaringern:

Saksbehandlerne i NAV blir målt på ytelser ut, og rangert etter dette. Der noen gir mye ytelser blir brukerne flyttet til andre saksbehandlere som i målinger gir ut mindre ytelser for å holde igjen pengesekken.

Det kan forklare en del motgang mange føler, selv for folk jeg ikke anser for å være slabbedasker for å bruke samme uttrykk som personen over her.
Nå vet jeg ikke hvor vidt denne siden er til å stole på, men kom over denne linken her om dagen.
https://radikalportal.no/2016/01/07/...tillitssystem/

Heidi Follet, tidligere NAV-ansatt, sa det treffende i vinnerforslaget til NRK Ytring i fjor: ”Som representant for NAV-systemet plukker jeg livet ditt fra hverandre, til jeg finner en måte å trykke deg gjennom kverna.”
Vis hele sitatet...
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvor vidt denne siden er til å stole på, men kom over denne linken her om dagen.
https://radikalportal.no/2016/01/07/...tillitssystem/

Heidi Follet, tidligere NAV-ansatt, sa det treffende i vinnerforslaget til NRK Ytring i fjor: ”Som representant for NAV-systemet plukker jeg livet ditt fra hverandre, til jeg finner en måte å trykke deg gjennom kverna.”
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...

Heidi Follet vant NRK Ytrings kronikkkonkurranse i 2013 for sin kronikk om NAV, nav ansattes holdninger/internkultur og styringsideologien samt målingsmetodikken i mastodonten NAV. Follet er sosionom og målet med hennes 3 årige utdannelse var at hun ville bidra til å skape et bedre og mer balansert og likeverdig samfunn. Hun så på NAV jobben som en mulighet til å hjelpe de som trenger hjelpen mest.

Les hennes kronikk på nrk ytring, og se hvordan entusiasme og medmenneskelighet ble fordrevet av en elitisk internkultur og prosesser selveste Kafka verdig.
http://www.nrk.no/ytring/dumskapens-system-1.10998630
Sist endret av frtoretang; 10. januar 2016 kl. 05:46.
Sitat av Snipes Vis innlegg
Yes, NAV-systemet kan til tider være ekstremt vanskelig, og nærmest selvmotsigende på noen områder. Men når folk skal kjefte på saksbehandlere for at de ikke får det de muligens har krav på, da blir jeg ekstremt provosert. Dette er vanlige mennesker som jobber like hardt som deg og meg, og som attpåtil må snakke med en mengde idioter som kommer innom NAV-kontoret fordi de av ulike grunner er misfornøyd med den fjerneste ting.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bestandig det er NAV-systemet som er så utrolig vanskelig. Kommer her med ett par eksempler.

1.
En kommer dit for å søke om nødpenger for de en ikke har penger til mat. Hun som jobber der sier vent litt og etter en stund kommer hun smilende tilbake, med en skolebolle i hånden som hun selvfølgelig spiser på Deretter presterer hun å sende vedkommende tomhendt ut uten hjelp. Mener han fikk beskjed om å komme igjen litt senere.

2.
Dette skjedde meg og min samboer. Jeg hadde fått meg arbeid. I og med at vi befant oss landlig til måtte en strekke seg å søke jobb i nærmeste storby, der det var mulighet til å få arbeid. Min samboer hadde også fått seg ett vikariat i samme by. Ordnet oss også leilighet. I startfasen måtte vi ha litt økonomisk støtte til første husleie og depositum. Saksbehandleren var vel informert om at vi hadde skaffet oss arbeid og alt det der. Hva kom ut av munnen til saksbehandleren når hun pratet med min samboer? Hadde det vært opp til hun hadde vi fått støtte til første toget som gikk, (tilbake til bygdesamfunnet), i tillegg la hun inn en setning at min samboer skulle selge bilen hun disponerte, men som ikke var hennes? Bilen hadde ingen verdi, var en eldre årsmodell. Avslag tvert.

Som sagt ble det kun søkt om hjelp til husleie og depositum i dette tilfelle. Etter at en bekjent som jobbet på ett annet sosialkontor ringte sjefen på det aktuelle sosialkontoret, å forklarte at en ikke kunne behandle mennesker på denne måten fikk vi pengene inn på kontoen samme dagen. Har aldri opplevd at en transaksjon har gått så fort før, trodde faktisk ikke det var mulig heller at det tok så kort tid. Vi fikk støtte til livsopphold og en ekstra husleie (noe som vi ikke hadde søkt om) i tillegg til en husleie og depositum.

3.
Denne er nå ikke så ille, har vel mer med budsjett å gjøre, men likevel.
Mottok dagpenger mener jeg det var, i alle fall en form av støtte fra Nav. Gått arbeidsledig over en lenger periode og var litt møkk lei av det egentlig. Henvendte meg hos NAV for å høre om det var mulighet for å begynne i en praksisplass f.eks. Da kunne hun opplyse at de var så heldige at de hadde brukt opp budsjettet. Tagg der nesten for å få jobbe for de pengene jeg allerede fikk på konto hver mnd. men det var det ingen mulighet for heller dessverre.


Det er ikke det at en blir avvist når en kommer å skal søke hjelp som er problemet, det er måten en blir behandlet på i visse tilfeller.

Når en ansetter en snekker uten fingre så forstår arbeidsgiveren etterhvert at den snekkeren ikke kompetent til å utføre arbeidet sitt? Innad i NAV er ikke slike situasjoner ett problem i det hele tatt... Jobben har de banna bein uansett hvordan den utføres
Sist endret av Jens1; 10. januar 2016 kl. 10:46.