Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3031
Hei,

Jeg jobber som automatikerlærling i en bedrift som driver med byggautomasjon. Denne uken rehabiliterte jeg en tavle, men siden enkelte av systemene som skulle bygges om var kritiske å holde i drift var vi nødt til å koble med spenning på. Etter et par dager så hadde en av stripsene vi satte inn i en kontaktor falt ut, og lå skjeivt inne, slik at motoren kun fikk tilførsel av 2 faser. Sikringen på kursen var overdimensjonert, så motoren brant opp før sikringen gikk. I 2 dager etterpå var det en sterk lukt av brent isolasjon, og dette var jeg nødt til å jobbe med. På slutten av den ene dagen begynte jeg å hallusinere da jeg kom hjem, men det gikk dog bort ila neste dag (mulig det var grunnet veldig lange arbeidsdager, men jeg vet ikke helt).

Jeg vil helst ikke stille noe store krav til arbeidsgiveren og få en dårlig tone med han, men ettersom jeg både var nødt til å koble med spenning på, til dels alene (som lærling er jo ikke akkurat dette helt etter boka) og var nødt til å jobbe når det var slik dårlig luft der inne hadde det vært fint å få noe form for kompensasjon for dette. Noen som kan hjelpe meg med en greit måte å ta opp dette med arbeidsgiver uten å skape en dårlig tone mellom oss? Vi har forresten ingen tillitsvalgt i bedriften, noe jeg også syns er litt problematisk.
Sist endret av Delta9THC; 13. april 2014 kl. 00:24.
Hva mener du egentlig? Du vil ha kontanter, siden du jobbet i dårlig luft?

Du kan foreslå en ordning med tillitsvalgt. Det skal uansett være et verneombud (arbeidsmiljøloven § 6-1), hvor du kan ta opp det med å jobbe i dårlig luft, og andre HMS-forhold. Der skal arbeidsgiver følge opp for å bedre forholdene for sine ansatte, og hvis du føler arbeidet utgjør en helserisiko for deg, kan du også nekte å utføre det. Så vidt jeg skjønner av ordvalget ditt ("få noe form for kompensasjon for dette"), antar jeg du vil ha cash. Akkurat det tror jeg du må se langt etter, men for all del, du kan jo legge frem ønsket ditt for sjefen og se hva han sier til det.
Sist endret av Realist1; 13. april 2014 kl. 00:54.
Du kommer nok ikke til å få noen form for kompensasjon, bare et redusert forhold med sjefen din. Har dere ingen verneombud?
Å jobbe i lukten av svidd isolasjon er da ikke det værste... Og ikke på noen måter noe som er farlig.

Tror nok du heller bare må satse på å finne deg i at slikt kan skje i arbeidslivet. Ikke alltid er ting helt slik man ønsker seg.


Og reglene som er innenfor elektroyrket kan sees på som høyst veiledende.
Kankje du kan høre om en fredag fri?
Jeg synes det virker dumt å jobbe under de dårlige arbeidsforholdene som du har gjort, og så komme etterpå å klage!?
Du skulle ha tatt det opp i det du oppdaget det, dårlig luft osv og luftet en bekymring at det ikke gikk helt etter boka.
Ta dette som en lærepenge, noe annet vil skape dårlig forhold til sjefen din.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Og reglene som er innenfor elektroyrket kan sees på som høyst veiledende.
Vis hele sitatet...
Hæ? Mener du virkelig at en lærling som jobber aus (arbeid under spenning) skal ses på som veiledende?

Du skal ikke jobbe alene som lærling, aus skal heller ingen lærling gjøre. Mener også du skal være 2? Avhenger da om det er nær eller på spenningsatt område. Ikke følg meg der da jeg ikke husker helt.

Når det gjelder lukten, du burde ha stoppet arbeidet og sagt ifra. Tviler på at du får kompensasjon for det..

Ta absolutt opp det med verneombud! Firmaet skal ha det :-)
Reglene sier at man skal være 2, og at aus-delen skal være dekt til om det er fare for kontakt.

Nå kobler han jo gjerne på deler uten spenning, da styrestrømmen alltid har egen sikring. Så er bare resten av tavlen som har spenning påsatt.

Lærling eller ei, litt avhengig av hvor lenge man har vært lærling og hvor oppegående man er, så er nok ikke dette noe en arbeidsgiver bryr seg så mye over. En gang må man lære uansett =)


Hvor bra dette nå er, er nå en sak... Men er nå slik det er i yrket =)
Trådstarter
35 8
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Å jobbe i lukten av svidd isolasjon er da ikke det værste... Og ikke på noen måter noe som er farlig.
Vis hele sitatet...
Mener du at det ikke er skadelig å puste inn brent PVC isolasjon? Det var bare en liten del av tilførselkablen som ble svidd, men alle viklingene på motoren ble ødelagt, da det var gjennomgang mellom alle tre faser og jord Vet ikke om det er PVC på viklingene i motoren, men har hørt det er det som dreper når det først brenner. Kan jo hende jeg tar feil..

Og er det ikke noe med at hvis man jobber med spenning påsatt så får man bedre lønnsforhold?
King of Spooning
Acidous's Avatar
Så vidt jeg vet er det ikke normalt å få noe ekstra lønn for å gjøre noe som er en vanlig del av jobben din. Om du ikke ville jobbet i et miljø hvor det kan være påsatt strøm og brent isolasjon burde du vel strengt tatt ikke valgt å bli elektriker.

Det som på en annen side er vanlig, er at forholdene blir lagt til rette for at arbeidet skal kunne bli utført på en hensiktemessig og trygg måte. Altså i form av utlufting av rommet, åndedrettsvern eller lignende. Dette er noe du burde tatt opp med sjefen din når du sto midt oppe i det.

Det kan forsåvidt være greit å spørre kolleger eller sjefen din hva osm er vanlig å gjøre i lignende situasjoner om du føler deg utrygg på hva som er vanlig rutine.
Jeg jobber ikke innen elektro saa skyt meg hvis jeg tar feil. Det jeg leser utifra dette er at du ikke gjorde jobben din skikkelig saa motoren ble oedelagt. Du mener naa at du skal ha kompensasjon for daarlig luft?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Det jeg leser utifra dette er at du ikke gjorde jobben din skikkelig saa motoren ble oedelagt. Du mener naa at du skal ha kompensasjon for daarlig luft?
Vis hele sitatet...
Om ein arbeidstakar gjer ein feil, så vil ikkje det sei at arbeidsmiljølova ikkje gjeld. Om eg søler løsemidler ved eit uhell, så har eg like forbanna krav på eit trygt og løsemiddelfritt arbeidsmiljø - og arbeidsgjevar vil ha plikt til å sette i verk tiltaka for å sikre det - sjølv om det skjedde på grunn av uhell frå mi side.
Du burde ikke ta det opp med sjefen, høres ikke ut som du har fått noen varige skader akkurat..
Der jeg jobbet før hadde vi smuss tillegg vist det vi holdt på med ikke var helt heldig for helsa, kanskje dere har noe lignende?

Du burde kanskje vurdere å skifte yrke vist du ikke takler at det lukter litt brent.
Jeg syntes vertfall det høres helt latterlig ut at du har lyst på kompensasjon, tyder på at du har en dårlig innstilling ovenfor firmaet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om ein arbeidstakar gjer ein feil, så vil ikkje det sei at arbeidsmiljølova ikkje gjeld. Om eg søler løsemidler ved eit uhell, så har eg like forbanna krav på eit trygt og løsemiddelfritt arbeidsmiljø - og arbeidsgjevar vil ha plikt til å sette i verk tiltaka for å sikre det - sjølv om det skjedde på grunn av uhell frå mi side.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg med at arbeidsmiljø skal være trygt også etter selvforskyldte ulykker. Arbeidstaker må jo da legge ned arbeidet hvis man er der alene og må bedømme situasjonen selv. Jeg er også enig med alle som sier at TS ikke burde jobbet alene som lærling.

Det jeg reagerer på er at det første man tenker er at man skal ha penger for dette, for meg så er det en dårlig holdning spesielt hvis det er selvforskyldt.
Om du fortsetter i yrket, kan jeg love deg at du kommer borti mye brent lukt.

Har ofte byttet ihjælsvidde kontaktorer og slikt.. Ikke digg lukt å jobbe i, men det farlige i avgassene forsvinner mye fortere enn selve lukten.


Om du føler deg utrygg med å jobbe med spenning påsatt i tavlen (regner med at det du jobber på, er uten spenning?), så si ifra til din nærmeste leder. Så vil det nok bli tatt opp til vurdering hvilke tiltak som skal iverksettes eller om du bare må jobbe med andre ting istedet.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Helt enig med deg med at arbeidsmiljø skal være trygt også etter selvforskyldte ulykker. Arbeidstaker må jo da legge ned arbeidet hvis man er der alene og må bedømme situasjonen selv. Jeg er også enig med alle som sier at TS ikke burde jobbet alene som lærling.

Det jeg reagerer på er at det første man tenker er at man skal ha penger for dette, for meg så er det en dårlig holdning spesielt hvis det er selvforskyldt.
Vis hele sitatet...
Selvforskyldt eller ikke, det spiller ingen rolle, arbeidssituasjonen er den samme, og med det rettighetene. Nå vet jeg ikke hvilke HMS tiltak bedriften din har, men han kunne ha sagt ifra da det gjalt, om det virkelig var så ille å jobbe der at han må ha kompensasjon for det.

Hadde han sagt ifra da det gjalt hadde han ikke trengt å jobbe under de omstendighetene, og kompensasjon hadde ikke vært nødvendig.

Bare ta det som en lærepenge.
Trådstarter
35 8
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Jeg jobber ikke innen elektro saa skyt meg hvis jeg tar feil. Det jeg leser utifra dette er at du ikke gjorde jobben din skikkelig saa motoren ble oedelagt. Du mener naa at du skal ha kompensasjon for daarlig luft?
Vis hele sitatet...
Det var ikke min feil, verken jeg som satte i strips, eller forårsaket at den ene datt ut, men som slashdot sier ville det ikke hatt noe å si selvom det var min feil.

Tror ikke jeg kommer til å nevne det med kompensasjon for arbeidsgiver, ettersom jeg som dere sier egentlig burde sagt ifra med en gang det skjedde, men får heller bare si at jeg var klar over at hvis jeg nektet å arbeide så ville vi ikke rekke å utføre jobben før påsken/helgen, og det hadde vært uaktuelt. Det kan jo i hvert fall ikke skape negativ tone..

Mener jeg har hørt noe om at AUS skal lønnes bedre enn vanlig arbeid, noen som vet noe om dette? Da kan jeg evt ta opp dette dersom muligheten byr seg igjen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hadde han sagt ifra da det gjalt hadde han ikke trengt å jobbe under de omstendighetene, og kompensasjon hadde ikke vært nødvendig.
Vis hele sitatet...
Definitivt, og dialogmodellen er jo grunnsteinen i norsk arbeidsliv - sei ifra, og hugs at du i ytterste konsekvens kan nekte å jobbe om du meiner det ikkje kan gjerast trygt. Dei fleste seriøse bedrifter i industrien oppfordrer aktivt folk til å stoppe utrygt arbeid, uavhengig av om dei er verneombod eller ikkje. Og som del av internkontrollsystemet skal bedrifta ha eit system for å fange opp og utbetre farlege situasjoner.
Sitat av Delta9THC Vis innlegg
Mener jeg har hørt noe om at AUS skal lønnes bedre enn vanlig arbeid, noen som vet noe om dette? Da kan jeg evt ta opp dette dersom muligheten byr seg igjen.
Vis hele sitatet...

I utgangspunktet skal ikke AUS skje, uten at tavlen er avdekt og du har korrekt sikkerhetsutstyr, slik at jobben du gjør er helt trygg for deg selv.

Dette gjelder jo i all hovedsak høyspenning og inntakstavler.


Det å jobbe på en standard eltavle med 230v og/eller 400v, der du jobber på en adskilt del av tavlen som er uten spenning, mens resten er det, er en helt annen sak. Grett nok, sikkerheten bør og skal være tilstede.

Men å få noe ekstra lønn for dette, må du nok se langt etter.
Du kan fint nekte å jobbe med AUS, spesielt siden du ikke har lov til dette.