Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1690
http://www.ba.no/nyheter/politikk/article4653122.ece

"SV vil få utestedene i Bergen til å dele ut en liten matbit ved stengetid. Slik skal det bli mindre vold i sentrum."

Jeg vet ikke helt om jeg skal like forslaget eller om jeg skal tro SV har blitt enda merkeligere enn før... Dette er dog faktisk et så merkelig forslag at jeg tror det kan fungere. Nå er ikke jeg typen til å starte noen slåsskamper uansett, men jeg vet at jeg blir i bedre humør av litt sjokolade.

Sjokolade mot vold, det må jo være den enkleste metoden å stoppe vold på, hvis det fungerer da.

Så hva sier dere? Er SV blitt gal, eller tror dere sjokolade faktisk kan stoppe vold i sentrum?
Sist endret av Boo-Boo; 19. oktober 2009 kl. 20:57.
sjokolade er jo antatt å være et Feromon, er det ikke det? :P
Tja, bråk skjer jo der det samles mange folk, og etter en helaften er folk sultne, og det er som regel mindre steder som serverer mat enn det er utesteder, så helt dum er ikke ideen.
akkurat hva er det som gjør sjokolade så fantastisk at det minsker volden ?

For sent ut, men serr... er det derfor de skal gjøre det? hva med taxi køer og sånt da?
De gangene jeg har opplevd vold på byen så har det faktisk aldri vært ved noen butikker.
Og sist men ikke mins, blir de så mette pga en sjokolade bit at de dropper kebabben?
Kan bli et dyrt tilltak om du skal gi så mye sjokolade
Sist endret av Franks; 19. oktober 2009 kl. 21:10.
jamen yolo da.
luni's Avatar
I Storbritannia utførte de noe lignende, bare med utdeling av såpebobler, om ikke jeg husker helt feil. Dessverre finner jeg ikke igjen artikkelen og kommer ikke på noen givende søkeord. Noen som kan hjelpe meg der?
Grunntanken om å gjøre folk i godt humør, for glade folk slåss mindre, er jeg helt med på. Artig vei å gå.
Spiller vel ingen rolle om de deler ut kebaber, så lenge det finnes pubertale gutter som VIL slåss på byen.
Tenk så morro det hadde vært å fått en liten sjokolade eller noe å spise på på vei ut etter en lang kveld, kanskje har du vært så opptatt av å tylle i deg alkohol at du ikke har fått deg noe mat?

Jeg veit at jeg blir jævlig irritabel om jeg ikke får i meg noe mat, og selv om jeg ikke har testet, så tviler jeg ikke på at dette gjelder i beruset tilstand. Hva med dere?

Jeg støtter helt klart forslaget om at man skal få en liten matbit på vei hjem
Du støtter det for det du har lyst på sjokolade, sånn sett så støtter jeg det også.

Syns det virker som et dårlig og desperat forsøk.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så for man håpe det ikke blir slosskamp over den siste sjokoladebiten
Nå må vi jo alle tenke på at slike tiltak koster mye penger. Vil vi virkelig øke skatten og avgiftene?
Gjelder bare bergen, så kostnadene blir nok ikke så store at dem setter opp skatten til alle i landet, det hadde ikke blitt godtatt uansett.

Kanskje litt dumt å argumentere mot meg selv da men følte jeg måtte si det.
Sist endret av Franks; 19. oktober 2009 kl. 21:41.
Sitat av Isolasjon Vis innlegg
Nå må vi jo alle tenke på at slike tiltak koster mye penger. Vil vi virkelig øke skatten og avgiftene?
Vis hele sitatet...
Hva tror du koster mest; en liten sjokolade til alle på byen, eller sykehusregninger, politiutgifter, og alt annet som blir satt i gang rundt en slosskamp?
Sitat av Isolasjon Vis innlegg
Nå må vi jo alle tenke på at slike tiltak koster mye penger. Vil vi virkelig øke skatten og avgiftene?
Vis hele sitatet...
Jeg garanterer at hvis dette funker er det billigere enn de enorme kostnadene Norge har som skyldes vold utført av dritingse nordmenn.
la heller kebabsjappene velge selv når de vil være oppe og la utestedene bestemme selv når de vil stenge serveringen fordi da slipper man at flere hundre mennesker (sure fordi de blir kastet ut, og sultene fordi det forbudt og servere dem mat) må gå ut samtidig..det er bare og be om bråk

er det rikitig at staten skal bestemme når vi vil spise/drikke?
Sist endret av Shellshock; 19. oktober 2009 kl. 21:49.
Sitat av hedningen Vis innlegg
Hva tror du koster mest; en liten sjokolade til alle på byen, eller sykehusregninger, politiutgifter, og alt annet som blir satt i gang rundt en slosskamp?
Vis hele sitatet...
Men er det ikke for å få en stoppe på volden og for å skape et bedre samfunn og for at du skal føle deg tryggere dem gjør det?

Syns det er litt dårlig av staten hvis de prøver å stoppe vold bare pga penger.
Sist endret av Franks; 19. oktober 2009 kl. 21:52.
Er ikke ute-på-by'n vold et klart tegn på at nordmenn må lære seg å beherske seg? Hvor sant det er i praksis er jeg ikke hundre prosent sikker på. Men når vi skulle lære om kulturforskjeller på ungdomskolen, så brukte lærebøkene ofte nordmenn - vs - franskmenn i beruset tilstand som eksempel. Ettersom de ikke blir rælete, men bare "bedugget".

Hvordan man skulle ha endret kulturholdninger ovenfor alkohol vet jeg ikke. Men har heller ikke mastergrad i psykologi og hjerneanatomi...

Tror virkelig man skulle gått hardt til verks for å få til noen brukbare forbedringer. Men det hadde vist seg å bli billigere til slutt også. Både pengemessig og helsemessig.
Sist endret av DagPetter; 19. oktober 2009 kl. 21:55. Grunn: Skriveleifer.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Franks Vis innlegg
Men er det ikke for å få en stoppe på volden og for å skape et bedre samfunn og for at du skal føle deg tryggere dem gjør det?

Syns det er litt dårlig av staten hvis de prøver å stoppe vold bare pga penger.
Vis hele sitatet...
Det går an å ha to tanker i hodet samtidig.
Sitat av Franks Vis innlegg
an skrives med to N`er
Vis hele sitatet...
Hvis du skal rette på skrivefeilene til folk bør du sjekke ordet først, eller så blir det bare flaut for deg.

Forøvrig er ikke Bergen SV det samme som "staten".
Alle har vel merket at man blir lettere irritert og sint når man er sulten eller har litt lavt blodsukker. Ligger sikkert noe fornuftig i det.
Hva med oss som ikke liker sjokolade..?
Dere kan slåss, så kan vi glade som eter sjokolade se på
Bra å tenke i nye baner ihvertfall! For NOE må gjøres..
Sist endret av random42099; 21. oktober 2009 kl. 09:59.