Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3587
Som tittelen sier: hva er egentlig KP?

Jeg har forstått det som at det er noe man tildeler folk som poster «gode innlegg av kvalitet», men blir det brukt mer som en form for «like/upvote»?

Har blant annet flere ganger kommet over tråder folk har lagd, hvor mange har kommet med gode og utfyllende svar - og så har «en av disse med tusenvis av KP fra før» skrevet bokstavelig talt typ «Ja» eller «nei» i samme tråd, og fått 5+ KP av et såpass simpelt svar. Det er jo ikke så mye kvalitet over et svar som dette?

Spørsmålet mitt: Når er det «forventet» at man skal gi KP? Innlegg man er enige med, kjente brukere sine innlegg, eller innlegg av kvalitet?


Akkurat dette var er ganske ræva formulert innlegg, så jeg hadde ikke gitt meg selv en KP for dette
Jeg selv bruker det litt som en "like". Hvis det er et innlegg som jeg flirer av, besvarer noe jeg lurer på eller er enig med gir jeg bort et KP.
Presist godt skrevet innlegg på kansje bare et par setninger som svarer bra og direkte på trådstarter sitt spørsmål, er ofte bedre en mange ord uten innhold.

Lange kvalitet innlegg får kp av meg og, men ofte kan et kort svar vere like bra. Mange ord er ikke en direkte kp.
Det er helt subjektivt, og du bestemmer selv hva og hvem du vil gi KP til. Du kan godt se på det som en form for like/upvote, ja.

Noen er sparsomme med dem, og gir sjeldent ut KP.
Andre er svært gavmilde og ødsler ut KP over en lav sko.
Det er ingen regler for når man skal gi KP til et innlegg (hadde det vært det, hadde jo alle innleggene hatt enten 1000 KP eller ingen).

For mange er trynefaktor en stor del av det. Da gir de svært ofte KP til brukerne de liker, nærmest uavhengig av hva de skriver, samtidig som deres nemesiser på forumet kunne sett langt etter noe KP, om de så hadde levert en doktorgradsavhandling i et innlegg.

Sikkert litt som en «like» på sosiale medier.
Hvis bestevennen din legger ut noe på SoMe, så er du antakelig tilbøyelig til å like det, selv om det ikke er en spesielt bra post.
Hvis det største rasshølet fra parallellklassen din på ungdomsskolen legger ut noe, så gir du ham neppe noen likes, uansett hvor kule ting han legger ut.
Som oftest ser du nøytralt på brukere her inne, og da er det innholdet i postene du vil legge til grunn. Får du lyst til å gi en upvote, så er det bare å gjøre det. Har du ikke lyst, så er det bare å la være. Før i tiden hadde man begrenset med KP å gi bort (5 per dag, tror jeg?), men nå tror jeg det er fritt frem til å gi så mange du vil (correct me if I'm wrong).

Valget er ditt!
Sist endret av Realist1; 2. mars 2021 kl. 02:35.
KP ble opprettet for å begrense mengden av poster der folk bare siterte hele posten og skrev at de var enige eller likte det (det har virket noe helt utrolig godt til dette formålet). Du velger helt selv hva som er kriteriet ditt for å dele de ut.
Jeg gir KP for å vise at jeg er enig og der hvor noen skriver noe ala det jeg ville svart selv, eller noe jeg syntes var informativt eller bra skrevet.
Så KP er litt det samme som det å gi en person en «upvote» på Reddit?
Sitat av Brukernavn404 Vis innlegg
Så KP er litt det samme som det å gi en person en «upvote» på Reddit?
Vis hele sitatet...
Nei.
Imellom interesser
Jeg orker ikke skrive noe akkurat nå, men du skal få en KP.
Jeg ofte gir kp da noen tilføyer diskusjonen et viktig poeng som ingen andre har tatt opp før. Jeg gir også kp til folk som kommer med veldig gode svar i tråder som de åpenbart har satt av god tid til å skrive.

Selv føler jeg KP’ene jeg får er ganske tilfeldig tildelt. Kan bruke mye tid å skrive et innlegg jeg er stolt over og ikke få noen kp, mens et annet enkelt råd kan få 25 kp. Og motsatt. Kp er veldig vanskelig å forutse.
Sist endret av Relevant; 2. mars 2021 kl. 08:00.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Brukernavn404 Vis innlegg
..Jeg har forstått det som at det er noe man tildeler folk som poster «gode innlegg av kvalitet», men blir det brukt mer som en form for «like/upvote»?
Vis hele sitatet...
Definitivt.

For min del gjør jeg det også hvis jeg har laget en tråd eller kommet med et spm.
og folk responderer på det, uavhengig av om jeg er enig responsen eller ei, men fordi jeg liker at folk bryr seg.
Jeg har også gitt det hvis jeg har "kranglet" med noen, som en slags måte vå si peace på.

Hvis den opprinnelige intensjonen med KP var å berømme kvalitet, så vill jeg si at min
utlevering av KP er omtrent 40% det og resten er en form for sosial interaksjon.
Sist endret av vindaloo; 2. mars 2021 kl. 08:21.
"Yo dawg, that's good shit, have some dopamine my nig" - knappen.
New generation
colakork's Avatar
Hvis ett innlegg gir liv på freakforum så gir jeg kp.

Eller om jeg er enig, syns det er bra skrevet så gir jeg kp.
Et fint bruksområde er å gå inn på tildelte KP for å se om det er noe som er verdt å få med seg. Av og til er det diskusjoner jeg ut fra overskriften tror er ganske marginale og uinteressante for meg, men så viser KP-lista at det er mye action der inne, også av brukere som vanligvis kommenterer på tema jeg er interessert i.
Noen vil hardnakket påstå at KP er en form for obskur kryptovaluta og fordi genereringen krever såpass mye hardt og manuelt arbeid så er den ekstra vrien å generere i store mengder.
Enkelte mener at når man oppnår et visst positivt forhold mellom antall innlegg og KP, altså som en torrent ratio, så får man tilgang til et marketplace hvor man kan kjøpe og selge obskuriteter med KP. Hvis man ser nøye nok på freaken så kan man se at han er utformet som en safe og det er ikke uten grunn, kanskje.

Det er selvsagt ingen empiriske data for dette, eller er det?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Katt Vis innlegg
Enkelte mener at når man oppnår et visst positivt forhold mellom antall innlegg og KP, altså som en torrent ratio, så får man tilgang til et marketplace hvor man kan kjøpe og selge obskuriteter med KP.
Vis hele sitatet...
Kan jeg få bli med?
Til venstre ser du den medisinske tilstanden Microcephaly. Det er deg i dine første år på forumet.
Til høyre ser du høy-KP-tilstanden Myoxocephalus, som er målet.
Sist endret av Bær; 2. mars 2021 kl. 12:05.
Sitat av Bær Vis innlegg
Til venstre ser du den medisinske tilstanden Microcephaly. Det er deg i dine første år på forumet.
Til høyre ser du høy-KP-tilstanden Myoxocephalus, som er målet.
Vis hele sitatet...
Ey, Svartbak har bedre svar/kp ratio.
Sist endret av Superspurv; 2. mars 2021 kl. 12:25.
Sitat av Brukernavn404 Vis innlegg
Har blant annet flere ganger kommet over tråder folk har lagd, hvor mange har kommet med gode og utfyllende svar - og så har «en av disse med tusenvis av KP fra før» skrevet bokstavelig talt typ «Ja» eller «nei» i samme tråd, og fått 5+ KP av et såpass simpelt svar. Det er jo ikke så mye kvalitet over et svar som dette?
Vis hele sitatet...
Sett mange eksempler på det samme selv, og ofte er det de samme som går igjen og ofte gir kp til hverandre. For all del, man bestemmer jo selv hvem man vil gi kp til, men for min del synes jeg det blir for dumt når en kjent bruker på forumet typ skriver ''ja'' eller ''nei'' og ender opp med flere kp enn den som skriver et langt og utfyllende innlegg.

Jeg får litt flashback til ungdomsskolen da man hang seg på den mest populære kidden og bare støttet denne personen uansett. Nei, jeg sier ikke at dette er en gjenganger her, men jeg ser ofte tendenser. Jeg får til tider litt hierarki følelse, men det er bare min følelse. Sier ikke at det er sånn.
Man må heller ikke glemme at at KP er eksponentielt vektet, så jo flere du har selv jo mer teller de du gir til andre. Noe som til slutt skaper en styrende klasse som bestemmer verdien av kvalitetspoengene
Jeg deler ut KP de gangene jeg lager trutmunn og nikker av noe som er skrevet, enten det er fordi jeg er enig, fordi jeg gjorde meg en realisering av innlegget eller fordi innlegget på andre måter er veldig bra.
R.i.p 23.04.2021
Helt klart en skjult agenda her ��
Jeg har begynt å betrakte KP som et "like" på Facebook.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Jeg gir KP for å vise at jeg er enig og der hvor noen skriver noe ala det jeg ville svart selv, eller noe jeg syntes var informativt eller bra skrevet.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette, når jeg åpner en tråd der noen allerede har formulert mine tanker bedre (noe som skjer oftere enn ikke) så gir jeg KP. Synes det funker flott til dette formålet ved å komprimere trådene.
BRAND ∞ STRONG
Tror jeg har nevnt det før, og aner ikke om det er teknisk mulig,
men en måte å muligens få bukt med "likes KP" kulturen hvis
det skulle være ønskelig kunne vært å gi brukere mulighet til å gi
en kort kommentar i en tråd, men som ikke ble stående i selve tråden.
Altså et sted for alle:
  • Enig
  • Uenig
  • Smart
  • Tåplig
kommentarene. Et + icon under et innlegg, som åpnet opp til disse, slik at det ikke roter til tråden.
Og med en litt høyere aksept for innhold en ellers (innen rimelighetens grenser).
Mulige fordeler kunne vært at det virket mer sosialt og at KP i større grad kunne benyttes til å
berømme kvalitet fremfor å klø hverandre på ryggen.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Tror jeg har nevnt det før, og aner ikke om det er teknisk mulig,
men en måte å muligens få bukt med "likes KP" kulturen hvis
det skulle være ønskelig kunne vært å gi brukere mulighet til å gi
en kort kommentar i en tråd, men som ikke ble stående i selve tråden.
Altså et sted for alle:
  • Enig
  • Uenig
  • Smart
  • Tåplig
kommentarene. Et + icon under et innlegg, som åpnet opp til disse, slik at det ikke roter til tråden.
Og med en litt høyere aksept for innhold en ellers (innen rimelighetens grenser).
Mulige fordeler kunne vært at det virket mer sosialt og at KP i større grad kunne benyttes til å
berømme kvalitet fremfor å klø hverandre på ryggen.
Vis hele sitatet...
Her har du en kp for og klø deg litt på ryggen.
Systemet som er no funker jo bra, men dette hadde gitt mer betydning i kvailitetspoengene.
Sist endret av Kuami; 2. mars 2021 kl. 19:36. Grunn: Skrivefeil.
Gir KP kun der det er mange KP fra før for å føle tilhørighet.
Sitat av LaidbackJack Vis innlegg
Gir KP kun der det er mange KP fra før for å føle tilhørighet.
Vis hele sitatet...
Du gir egentlig PK og ikke KP, da.
Lulz, *pi!

Jeg gir forøvrig KP når jeg liker innlegget, synes det var godt formulert eller hvis jeg er hjertens enig men ikke har noe ytterligere å tilføye. En god spøk får også KP fra meg, og en god oneliner kan si mer en et helt essay i blant, ingen tvil om det!

Det er bare en gang jeg har gitt KP til noe jeg ellers ikke var enig i, og det gjør jeg ikke igjen. Var en anonym dude som var helt voldsomt usaklig og edgy når han kritiserte yoga. Det var så far out at jeg holdt på å le meg i hjel, og jeg er jo også sånn etter jeg nettopp har våkna så gjenkjennelsesverdien var veldig til stede men jeg skjønte kjapt at det ikke var noe jeg skulle gjøre til en vane.

Prøver også så langt det lar seg gjøre å gi KP til folk jeg kan være uenig med i andre sammenhenger og prøver også som best jeg kan å ikke gi dem til de jeg liker best her inne for en hver pris, men de får selvfølgelig fler, that's obvious. Dessuten liker jeg å få dem selv, det er koselig. Husker det var en tråd for en stund tilbake hvor veldig mange klødde seg på ryggen over hvor lite de brydde seg om KP. Trippyking konstaterte at han synes det var koselig og fikk typ 15 på rappen.
Sist endret av equimanthorn; 2. mars 2021 kl. 21:14.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Prøver også så langt det lar seg gjøre å gi KP til folk jeg kan være uenig med i andre sammenhenger og prøver også som best jeg kan å ikke gi dem til de jeg liker best her inne for en hver pris, men de får selvfølgelig fler, that's obvious.
Vis hele sitatet...
Det betyr jo heller ikke nødvendigvis at du gir dem KP fordi du liker dem. Det kan like gjerne være at du liker dem fordi du deler meninger og verdier med dem og dermed naturlig nok ofte gir dem KP.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det betyr jo heller ikke nødvendigvis at du gir dem KP fordi du liker dem. Det kan like gjerne være at du liker dem fordi du deler meninger og verdier med dem og dermed naturlig nok ofte gir dem KP.
Vis hele sitatet...


Takk for presisering, det var i grunn en mer korrekt måte og si det jeg egentlig skulle si all along, så i poetisk lys av dette og for å underbygge mine grunner for å gi KP så får du et KP for å ta orda ut av munnen på meg, basically.

det er mange jeg er enig med verdimessig jeg nødvendigvis ikke har noe til overs for IRL, av mange grunner. Og omvendt! Men noen ganger er det som når Lennon og McCartney møtes.
Sist endret av equimanthorn; 2. mars 2021 kl. 21:31.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Som følge av denne tråden ble det lagt til et par valg for hvordan tråder vises:
https://freak.no/forum/profile.php?do=editoptions
Sitat av nso Vis innlegg
Som følge av denne tråden ble det lagt til et par valg for hvordan tråder vises:
https://freak.no/forum/profile.php?do=editoptions
Vis hele sitatet...
Lo ganske godt av det som står i det nye KP alternativet.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan jeg få bli med?
Vis hele sitatet...
For innmelding i nettbutikken for KP forutsettes det at du har minst 1000 KP, for ellers ville markedet blitt utvannet.
Jeg bruker som regel KP til å si at jeg er enig, eller hvis noen skrev noe som var morsomt - noe som skjer ganske ofte her inne egentlig.