Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1378
Hei.

Jeg har blitt diagnosert med ADD og psykiateren mener at grunnen til at jeg har ruset meg på smertestillende er nettopp på grunn av dette.

Jeg får mer beskjed om hva som skjer videre neste samtale, men jeg lurte på hvordan Ritalin, Modafinil og Vyvanse etc fungerer på dere som har vært borti dette? Hvor mye hjalp disse medisinene dere med å håndtere livet/hverdagen?

Jeg spør fordi jeg er ganske avhengig av ulike smertestillende og lurer på om det faktisk blir verdt å "ofre" disse for ADD/ADHD medisinene jeg eventuelt vil få.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ritalin er mye bedre og sunnere enn sovemeds. lsd\sopp mikrodosering er enda sunnere enn det igjen og kan gjøres i tillegg\eller eksklusivt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ritalin er mye bedre og sunnere enn sovemeds. lsd\sopp mikrodosering er enda sunnere enn det igjen og kan gjøres i tillegg\eller eksklusivt.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Har du noe mer å legge til på Ritalin? Er veldig nyskjerrig på hva folk som faktisk har prøvd det mener om det.
Jeg prøvde ritalin først, fungerte veldug bra, mer konsentrert, sov bedre, husker bedre, MEN fikk endel hodepine og magevondt. Bytta til Elvanse etterhvert, ca lik effelt som Ritalin på symptomer, men slapp hodepine og magesmerter, matlyst og søvn er dårligere enn med ritalin. Totalt sett liker jeg elvanse bedre, ikke pga effekt, men at bivirkningene for meg er litt mildere. 2 i familien har og prøvd begge, ei foretrakk ritalin pga masse bivirkninger med elvanse og begynte med den igjen, hun andre fikk litt mindre bivirkninger med elvanse og valgte den.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har også ADD. Bruker selv aduvanz.

Slipper 40 tusen tanker i hode hele dagen. Hjelper på humøret når man ikke er sliten døgnet rundt. Lettere og få gjort ting. Litt vanskelig å fortelle fordelene annet en at livet blir betraktelig "lettere"

Still gjerne noen spørsmål, så skal jeg svare etter beste evne
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har også ADD. Bruker selv aduvanz.

Slipper 40 tusen tanker i hode hele dagen. Hjelper på humøret når man ikke er sliten døgnet rundt. Lettere og få gjort ting. Litt vanskelig å fortelle fordelene annet en at livet blir betraktelig "lettere"

Still gjerne noen spørsmål, så skal jeg svare etter beste evne
Vis hele sitatet...
Takker for svar!
Tingene jeg i utgangspunktet lurte på var om Ritalin hadde en virkning på deg når det kommer til depresjon og/eller angst?

Har du prøvd antidepressiva eller opioider før? Kan du dra frem sammenlikninger mellom Ritalin og de to eller er de veldig forskjellige?

Ved å begynne med Ritalin så ofrer jeg altså som sagt smertestillende og jeg er klar over at "rusen" ikke blir det samme men jeg hadde sett frem til å begynne med Ritalin litt mere dersom jeg var sikker på at den kom til å hjelpe på motivasjonen, depresjonen, fokuset, trettheten, å føle seg litt glad- alt henger åpenbart sammen.

Smertestillende hjalp på humøret og depresjonen(..) men aldri på motivasjon, fokus og skole/jobb.
Sitat av OmgZ0raz0 Vis innlegg
Takker for svar!
Tingene jeg i utgangspunktet lurte på var om Ritalin hadde en virkning på deg når det kommer til depresjon og/eller angst?

Har du prøvd antidepressiva eller opioider før? Kan du dra frem sammenlikninger mellom Ritalin og de to eller er de veldig forskjellige?

Ved å begynne med Ritalin så ofrer jeg altså som sagt smertestillende og jeg er klar over at "rusen" ikke blir det samme men jeg hadde sett frem til å begynne med Ritalin litt mere dersom jeg var sikker på at den kom til å hjelpe på motivasjonen, depresjonen, fokuset, trettheten, å føle seg litt glad- alt henger åpenbart sammen.

Smertestillende hjalp på humøret og depresjonen(..) men aldri på motivasjon, fokus og skole/jobb.
Vis hele sitatet...
Ritalin hjelper nok på fokus, motivasjon og kanskje på den måten også depresjon til en viss grad. Tretthet vet jeg ikke, jeg prøvde ritalin i 1 uke og jeg ble sliten av det og slutta faktisk med sovetabletter når jeg brukte ritalin. Slutta på ritalin for 2-3 uker siden og nå sover fortsatt like bra som på ritalin.
Kan legge til at dagene mine var litt mørke i denne perioden og det hjalp meg iallfall.
20mg x2 om dagen.
Sist endret av NokErNok; 27. februar 2021 kl. 14:20.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av OmgZ0raz0 Vis innlegg
Takker for svar!
Tingene jeg i utgangspunktet lurte på var om Ritalin hadde en virkning på deg når det kommer til depresjon og/eller angst?

Har du prøvd antidepressiva eller opioider før? Kan du dra frem sammenlikninger mellom Ritalin og de to eller er de veldig forskjellige?

Ved å begynne med Ritalin så ofrer jeg altså som sagt smertestillende og jeg er klar over at "rusen" ikke blir det samme men jeg hadde sett frem til å begynne med Ritalin litt mere dersom jeg var sikker på at den kom til å hjelpe på motivasjonen, depresjonen, fokuset, trettheten, å føle seg litt glad- alt henger åpenbart sammen.

Smertestillende hjalp på humøret og depresjonen(..) men aldri på motivasjon, fokus og skole/jobb.
Vis hele sitatet...
Har ikke brukt opioder men selvmedisinert med blåvalium osv.

Ritalin var litt mye bivirkninger så går på aduvanz.
Aduvanz gir en ro i hode som selvfølgelig hjelper litt på angst og depresjon, da jeg slipper konstant hodekjør.
Samtidig som jeg overhode ikke føler meg rusa, mer "normal".

Hjelper også enormt på russuget jeg har uten.
Litt vanskelig og sette helt ord på det men det hjelper litt på alt, som til sammen gjør livet betraktelig bedre
Anonym bruker
"Oppblåst Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har aldri turt å være helt ærlig når jeg har vært hos DPS, derfor droppet jeg hele opplegget.

Men jeg ruser meg i store mengder daglig på:
Hasj, valium og til tider mye opioder de gangene jeg har tilgang til dette.
Om jeg hadde vært ærlig med DPS ang dette, hadde det vært muligheter for å teste dette fks?
OG finnes det private klinikker så man slipper dps systemet?
Takker for Svar.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har aldri turt å være helt ærlig når jeg har vært hos DPS, derfor droppet jeg hele opplegget.

Men jeg ruser meg i store mengder daglig på:
Hasj, valium og til tider mye opioder de gangene jeg har tilgang til dette.
Om jeg hadde vært ærlig med DPS ang dette, hadde det vært muligheter for å teste dette fks?
OG finnes det private klinikker så man slipper dps systemet?
Takker for Svar.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at du slipper dps systemet?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Hva mener du med at du slipper dps systemet?
Vis hele sitatet...
vel du slipper å vente lenge somoftest på dps, ofte kan være mer motiverte som privat, mange triste psykologer på dps,
Trådstarter
51 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har også ADD. Bruker selv aduvanz.

Slipper 40 tusen tanker i hode hele dagen. Hjelper på humøret når man ikke er sliten døgnet rundt. Lettere og få gjort ting. Litt vanskelig å fortelle fordelene annet en at livet blir betraktelig "lettere"

Still gjerne noen spørsmål, så skal jeg svare etter beste evne
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har aldri turt å være helt ærlig når jeg har vært hos DPS, derfor droppet jeg hele opplegget.

Men jeg ruser meg i store mengder daglig på:
Hasj, valium og til tider mye opioder de gangene jeg har tilgang til dette.
Om jeg hadde vært ærlig med DPS ang dette, hadde det vært muligheter for å teste dette fks?
OG finnes det private klinikker så man slipper dps systemet?
Takker for Svar.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener. Jeg følte aldri at DPS var det riktige stedet for meg å prate om ting, så ble jeg henvist til en psykolog og der var det plutselig mye lettere å åpne opp. Vet ikke hvorfor.

Takker for svar folk!