Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 7522
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Vekttap er ikke målet, en kombinasjon av det + bygge muskler. Jeg ser feitere ut uten klær fordi jeg har ekstremt lite muskler på overkroppen, så det beste hadde vært å fått strammet opp det fettet. Jeg prøver jo begge deler nå, spise i underskudd og trene tung styrke, og forhåpentligvis legge på meg muskler, selvom jeg vet det er vanskelig.

Jeg kan selvsagt gå ned 10kg kjapt, bare ved å spise lite og cardio og ingen styrke. Men da vil jeg se tusen ganger spinklere ut, og fremdeles være chubby(pga for lite muskler). Gjort det før
Vis hele sitatet...
Enhver PT ville sagt at du starter i feil ende. For å bli kvitt chubbynessen må du trene kondisjon og når fettprosenten har gått betydelig ned da kan du begynne å bygge muskler for å ikke se spinkel ut.
Trådstarter
Sitat av Harek Vis innlegg
Enhver PT ville sagt at du starter i feil ende. For å bli kvitt chubbynessen må du trene kondisjon og når fettprosenten har gått betydelig ned da kan du begynne å bygge muskler for å ikke se spinkel ut.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg gjør nå. Jeg trener styrke og er i underskudd matmessig, som vil si at jeg går ned i vekt, mens jeg trener styrke for å oppretholde og kanskje legge på meg muskler om jeg er heldig, jeg øker jo i antall kg ca hver uke, så noe riktig gjør jeg.
Sist endret av ayas8; 2. mars 2021 kl. 00:36.
Hvordan er kostholdet?
Hva spiser du?
Sitat av Harek Vis innlegg
Du må fokusere på kondisjonstrening ikke styrke når vekttap er målet. Du må ligge mer enn bare et par hundre kcal under også om du vil forvente å se resultater! Vektnedgang tar tid og som ung student er det bare tull å fettsuge deg bare fordi du ikke er tolmodig eller gjør nok innsats for naturlig slanking.

Se på vektnedgang programmer og se hvor hardt de kjøres så du skjønner at det ikke hjelper å sitte på latsiden. Mange gode treningsprogrammer på YouTube, ta å kjøp deg hoppetau, begynn å løp i trapper istedet for å ta heisen, sykle til og fra steder istedet for buss og tren effektiv kondisjon minst tre ganger i uka.
Vis hele sitatet...
Sitat av Harek Vis innlegg
Enhver PT ville sagt at du starter i feil ende. For å bli kvitt chubbynessen må du trene kondisjon og når fettprosenten har gått betydelig ned da kan du begynne å bygge muskler for å ikke se spinkel ut.
Vis hele sitatet...


Nei her mener jeg du bare formidler en gammel myte. For all del, cardio er bra det. Men det er ikke eneste veien til målet.

Tung styrketrening vil faktisk også redusere fettprosenten. Fordi tung trening knuser muskelfibre effektivt. Da vil kroppen måtte bygge opp igjen musklene. For treningen forteller jo kroppen at den trenger musklene. Når musklene brukes til tung trening øker man muskelmasse. Langsomt ja. Men likevel mer enn ved cardio trening.

Ettersom muskelmassen øker, vil ALT du gjør kreve mer energi, og tomgangsforbrenningen til kroppen vil øke. Om du forut for treningen startet trengte 2000 kcal for å være i balanse, vil behovet for energi øke når muskelmassen øker. Fordi muskler krever mer energi enn fett.

Tung trening blir på en måte selvforsterkende. For selv når du sover vil kroppen trenge mer energi enn før du starter med tung styrketrening. For ikke å snakke om å gå i trapper, støvsuge, sykle til trening/skole/jobb, gå til bussen osv.

Det er dermed ikke slik at overvektige først må starte med kondistrening og vente med styrketrening til de har gått ned i vekt. Tvert imot kan de med fordel starte direkte med styrketrening selv om målet er lavere fettprosent. Og vi legger bort vekt som måleenhet. For det er nok bedre å bruke fettprosent da det gir et riktigere bilde over tid, spesielt med både fokus på kosthold og tung trening.

Når det er sagt, at det er riktig av ts å starte med tung vekttrening for å få lavere fettprosent, tynnere midje og bli kvitt pølsemagen så er det selvsagt ikke feil av ts å også trene litt kondis. Det kan være helt enkle ting, tredemølle til oppvarming med litt intervall, ergometersykkel, rask gange til og fra trening, sykkelturer ute nå når det går mot vår. Det vil bare være positivt.
Sist endret av _abc_; 2. mars 2021 kl. 09:49.
BRAND ∞ STRONG
Vet ikke om spm. fortjener en egen tråd, så jeg snik spør her siden det har vært en del prat om Keto.

Er det noe poeng å kjøre en sånn diet hvis den i stor grad også vil inneholde farseprodukter?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vet ikke om spm. fortjener en egen tråd, så jeg snik spør her siden det har vært en del prat om Keto.

Er det noe poeng å kjøre en sånn diet hvis den i stor grad også vil inneholde farseprodukter?
Vis hele sitatet...
Tja farse er vel strengt tatt bare oppmalt kjøtt vel? Personlig ville jeg kanskje følt litt på konsistensen etter hvert. Og ville nok lagt til både litt kyllinglår, koteltter, biffer og bacon.

Kanskje må du til slakter'n og kjøpe kjøttet og kjøpe ekstra fett og male opp selv for at det skal passe godt til keto. For farseprodukter rett fra "ungkarsdisken" hos meny tror jeg nok blir i magreste laget. Du kan selvsagt bruke rikelig med fett under tilberedning og pøse på med feite sauser. Men det blir jo også billigere om du lager din egen farse, samt at du får kjørt opp fettinnholdet.

Men bacon må du jo ha, det er jo nesten gulroten eller grunnsteinen i keto. Som vi vet blir jo alt bedre med bacon. Og det eneste som er bedre enn bacon er mer bacon, med ekstra bacon. Og litt bacon på toppen.

Egg bør du også få i deg. Og salat, brokkoli, blomkål, osv.
BRAND ∞ STRONG
Det jeg jeg tenkte på var at farse ting som f.eks fiskekaker o.l. ofte inneholder en del mel.
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Jeg prøver jo begge deler nå, spise i underskudd og trene tung styrke, og forhåpentligvis legge på meg muskler, selvom jeg vet det er vanskelig.
Vis hele sitatet...
Her er mesteparten av feilen din. Man kan ikke gjøre flere ting samtidig.

1. Enten går du ned i vekt fram til du har ønsket fettprosent. Og deretter bulker du opp forsiktig.

2. Ellers så bygger du muskler fram til du er fornøyd med størrelsen, og deretter slanker deg ned til ønsket fettprosent.

Skal du både prøve å bygge muskler, samtidig som du reduserer fettprosenten så kommer du ingen vei. Akkurat på dette området har jeg endel erfaring, men det finnes selvfølgelig genetiske freaks som klarer dette, men jeg tror du ikke er en av de, no offense (:

Sitat av Harek Vis innlegg
Enhver PT ville sagt at du starter i feil ende. For å bli kvitt chubbynessen må du trene kondisjon og når fettprosenten har gått betydelig ned da kan du begynne å bygge muskler for å ikke se spinkel ut.
Vis hele sitatet...
Hvordan man trener er ikke så ekstremt viktig. Det er antall kalorier man forbrenner hver dag som er viktig. Og hvor mange kalorier man spiser per dag.

Calories in < Calories out

Om man jogger en time eller trener styrke en time der du har en total forbrenning på om lag 500 kcal så spiller det ingen rolle for fettprosentreduksjon. Og i tillegg er hva slags mat og hvor mye man spiser er så utrolig mye mer viktig enn hvordan man trener.
Sist endret av Superspurv; 2. mars 2021 kl. 10:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det jeg jeg tenkte på var at farse ting som f.eks fiskekaker o.l. ofte inneholder en del mel.
Vis hele sitatet...
Ok, desto større grunn til å lage dine egne. Da kan du bruke feks proteinpulver, mandelmel og egg til "bindemiddel" og du får fortsatt fin farse og uten spike i blodsukker pga karbohydrater fra mel.

Litt av problemet med feks fiskekaker er jo at mange produsenter går rimelig langt i å tilsette fyllstoffer. Ofte er feks fiskeinnholdet nede i kanskje bare rett over halvparten. Resten er blant annet mel. Det drøyer jo farsen og gir billigere produkter men da får vi jo i oss enn mer karbohydrater.

Du kan jo kverne eget kjøtt og fisk? Og legge til fett på toppen så får du perfekt keto farseprodukter.
Trådstarter
Sitat av Odd Vis innlegg
Hvordan er kostholdet?
Hva spiser du?
Vis hele sitatet...
Alt, foruten søtsaker/potetgull, men ellers spiser jeg det jeg finner, men jeg fører alt jeg spiser i myfitnesspall og er ekstremt nøye på å ikke overstige kcal inntaket om dagen og få i meg minimium 150 gram proteiner.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei her mener jeg du bare formidler en gammel myte. For all del, cardio er bra det. Men det er ikke eneste veien til målet.

Tung styrketrening vil faktisk også redusere fettprosenten. Fordi tung trening knuser muskelfibre effektivt. Da vil kroppen måtte bygge opp igjen musklene. For treningen forteller jo kroppen at den trenger musklene. Når musklene brukes til tung trening øker man muskelmasse. Langsomt ja. Men likevel mer enn ved cardio trening.

Ettersom muskelmassen øker, vil ALT du gjør kreve mer energi, og tomgangsforbrenningen til kroppen vil øke. Om du forut for treningen startet trengte 2000 kcal for å være i balanse, vil behovet for energi øke når muskelmassen øker. Fordi muskler krever mer energi enn fett.

Tung trening blir på en måte selvforsterkende. For selv når du sover vil kroppen trenge mer energi enn før du starter med tung styrketrening. For ikke å snakke om å gå i trapper, støvsuge, sykle til trening/skole/jobb, gå til bussen osv.

Det er dermed ikke slik at overvektige først må starte med kondistrening og vente med styrketrening til de har gått ned i vekt. Tvert imot kan de med fordel starte direkte med styrketrening selv om målet er lavere fettprosent. Og vi legger bort vekt som måleenhet. For det er nok bedre å bruke fettprosent da det gir et riktigere bilde over tid, spesielt med både fokus på kosthold og tung trening.

Når det er sagt, at det er riktig av ts å starte med tung vekttrening for å få lavere fettprosent, tynnere midje og bli kvitt pølsemagen så er det selvsagt ikke feil av ts å også trene litt kondis. Det kan være helt enkle ting, tredemølle til oppvarming med litt intervall, ergometersykkel, rask gange til og fra trening, sykkelturer ute nå når det går mot vår. Det vil bare være positivt.
Vis hele sitatet...
Endelig en som skjønte poenget mitt. Her er du god! Styrketrening er både så helt sinnsykt mye diggere å trene, og som du sier, mer muskler på kroppen - lavere fettprosent.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Her er mesteparten av feilen din. Man kan ikke gjøre flere ting samtidig.

1. Enten går du ned i vekt fram til du har ønsket fettprosent. Og deretter bulker du opp forsiktig.

2. Ellers så bygger du muskler fram til du er fornøyd med størrelsen, og deretter slanker deg ned til ønsket fettprosent.

Skal du både prøve å bygge muskler, samtidig som du reduserer fettprosenten så kommer du ingen vei. Akkurat på dette området har jeg endel erfaring, men det finnes selvfølgelig genetiske freaks som klarer dette, men jeg tror du ikke er en av de, no offense (:



Hvordan man trener er ikke så ekstremt viktig. Det er antall kalorier man forbrenner hver dag som er viktig. Og hvor mange kalorier man spiser per dag.

Calories in < Calories out

Om man jogger en time eller trener styrke en time der du har en total forbrenning på om lag 500 kcal så spiller det ingen rolle for fettprosentreduksjon. Og i tillegg er hva slags mat og hvor mye man spiser er så utrolig mye mer viktig enn hvordan man trener.
Vis hele sitatet...
Det første du nevner, er du sikker? Kan vise til flere studier som motsier det du sier, nemlig at om du er nybegynner, det vil si trent maks noen få mnd, så kan du bygge muskler og være i et lite underskudd(200-300 kcal).

Jeg legger ved et lite referat fra den ene studien jeg:

Beginners and people with relatively high fat percentages (i.e. >20% bf for men) can gain muscle mass & strength in a deficit (aka cut or fat loss program). Intermediates might be able to as well. If your body fat is low and you’re well trained, it’s safer to go for a slow/lean bulk.
It is possible to gain muscle mass and strength in a caloric deficit, but there are many factors that decide whether it will work for you or not. It’s probably a good idea to go for deficit gaining if you’re overweight, or a beginner/novice. If you’re both, even better.
If you are, however, a lean athlete with years of strength training experience, it might work, it might not. The better your body composition is, the harder deficit gaining will be for you, in all likelihood.

There are several studies that suggest beginners and novice/intermediate lifters can gain muscle and strength while losing fat. Note that we've excluded several studies from this table. For example, studies with unhealthy subjects, low protein intakes, and some studies where participants didn’t strength train. I do this because it’s normal to lose muscle mass when subjects don’t lift or eat enough protein.

Med andre ord, selv erfarne løftere kan bygge muskler, sålenge du er ekstremt nøye på å måle kcal og spise mye proteiner.
Sist endret av ayas8; 2. mars 2021 kl. 17:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alt, foruten søtsaker/potetgull, men ellers spiser jeg det jeg finner, men jeg fører alt jeg spiser i myfitnesspall og er ekstremt nøye på å ikke overstige kcal inntaket om dagen og få i meg minimium 150 gram proteiner.
Vis hele sitatet...
Akkurat det med å ligge i underskudd er jeg litt usikker på. Tror nok personlig jeg ville valgt å ligge smått over, slik at du får mer msukeltilvekst. For det vil hjelpe kraftig long term. Og hjelper veldig godt på motivasjon og se fremgang i styrke, at det blir økning jevnt i alle øvelser. Nyt den fremgangen du har nå og forsøk å legge på litt ekstra kcal.

Bra du styrer unna tomme og næringsfattige kcalorier. Det ville vært morsomt å se det gjøre en greie av keto. Feks at du kjører en egen keto tråd her på forumet. Så kan du poste litt erfaringer, og få ned sort på hvit hva som skjer og hvordan den går. Har troen på at du vil få godt betalt for å styre unna karbohydrater. Spesielt om det stemmer som en her sa at du ligger opp mot femten kilo over normalvekt. For det er jo mye ekstra å drasse på, og kanskje vil du se fettet bare renne av på keto. Og gjør du en greie av det og skriver om det så holder du deg selv litt ansvarlig også. Ikke like lett å falle av lasset om du vet du skal poste verdiene av ketosemålinger på forumet den dagen.

Nå skal jeg ikke gnåle mer om keto, du gjør det du føler for. Bare husk at det å kjøre for lite kalorier kan slå uheldig ut, for kroppen kan ta det som tegn på hungersnød og gå i sparebluss, slik at kroppen faktisk lager ekstra fett.

Lykke til uansett hvilken vei du velger. Dette klarer du helt fint uten fettsuging og kirurgiske inngrep. Du er alt i godt igang så det er bare å fortsette.
Sist endret av _abc_; 2. mars 2021 kl. 19:39.
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Akkurat det med å ligge i underskudd er jeg litt usikker på. Tror nok personlig jeg ville valgt å ligge smått over, slik at du får mer msukeltilvekst. For det vil hjelpe kraftig long term. Og hjelper veldig godt på motivasjon og se fremgang i styrke, at det blir økning jevnt i alle øvelser. Nyt den fremgangen du har nå og forsøk å legge på litt ekstra kcal.

Bra du styrer unna tomme og næringsfattige kcalorier. Det ville vært morsomt å se det gjøre en greie av keto. Feks at du kjører en egen keto tråd her på forumet. Så kan du poste litt erfaringer, og få ned sort på hvit hva som skjer og hvordan den går. Har troen på at du vil få godt betalt for å styre unna karbohydrater. Spesielt om det stemmer som en her sa at du ligger opp mot femten kilo over normalvekt. For det er jo mye ekstra å drasse på, og kanskje vil du se fettet bare renne av på keto. Og gjør du en greie av det og skriver om det så holder du deg selv litt ansvarlig også. Ikke like lett å falle av lasset om du vet du skal poste verdiene av ketosemålinger på forumet den dagen.

Nå skal jeg ikke gnåle mer om keto, du gjør det du føler for. Bare husk at det å kjøre for lite kalorier kan slå uheldig ut, for kroppen kan ta det som tegn på hungersnød og gå i sparebluss, slik at kroppen faktisk lager ekstra fett.

Lykke til uansett hvilken vei du velger. Dette klarer du helt fint uten fettsuging og kirurgiske inngrep. Du er alt i godt igang så det er bare å fortsette.
Vis hele sitatet...
Så det er en reel mulighet for at fettet kan forsvinne raskere ved keto? Er det ikke bare kalorier inn/ut som gjelder? Eller er det faktisk bevist at mye karbohydrater gjør deg feitere?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Spesielt om det stemmer som en her sa at du ligger opp mot femten kilo over normalvekt.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne legge til et enkelt eksempel, slik at også TS vil forstå dette.

TS veier 90 kilo og har 30% kroppsfett.
TS vil få sommerkroppen og aimer for 10-12% kroppsfett innen sommerferien.

10% av 90 kilo = 9 kilo. 30% av 90 kilo = 27 kilo. Differansen er da 27 - 9 = 18 kilo.

Nå er det ikke sikkert TS veier akkurat 90 kilo, eller har akkurat 30% kroppsfett, men da kan man bare endre litt på variablene. Men 15 kilo er et godt utgangspunkt.


Forresten, mener du at KETO er en diett eller en livsstil?

Hva om:
1. TS tar en ketodiett og går ned 15 kilo. Hva nå? Hvis han begynner å spise karbohydrater igjen og går opp 5-10 kilo på kort tid.
2. TS endrer livsstilen sin til kun å spise mat som innegår i ketodietten. Er TS virkelig klar for dette?
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg vil gjerne legge til et enkelt eksempel, slik at også TS vil forstå dette.

TS veier 90 kilo og har 30% kroppsfett.
TS vil få sommerkroppen og aimer for 10-12% kroppsfett innen sommerferien.

10% av 90 kilo = 9 kilo. 30% av 90 kilo = 27 kilo. Differansen er da 27 - 9 = 18 kilo.

Nå er det ikke sikkert TS veier akkurat 90 kilo, eller har akkurat 30% kroppsfett, men da kan man bare endre litt på variablene. Men 15 kilo er et godt utgangspunkt.


Forresten, mener du at KETO er en diett eller en livsstil?

Hva om:
1. TS tar en ketodiett og går ned 15 kilo. Hva nå? Hvis han begynner å spise karbohydrater igjen og går opp 5-10 kilo på kort tid.
2. TS endrer livsstilen sin til kun å spise mat som innegår i ketodietten. Er TS virkelig klar for dette?
Vis hele sitatet...
Du har rett i det med 90 kg og pluss minus 30% kroppsfett, men jeg aimer absolutt ikke for 10-12% kroppsfett, langt derifra. Jeg tar gjerne 20-25% kroppsfett, sålenge kroppen ser mer muskuløs ut og noe av det chubby fettet er borte og blitt strammere.
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Du har rett i det med 90 kg og pluss minus 30% kroppsfett, men jeg aimer absolutt ikke for 10-12% kroppsfett, langt derifra. Jeg tar gjerne 20-25% kroppsfett, sålenge kroppen ser mer muskuløs ut og noe av det chubby fettet er borte og blitt strammere.
Vis hele sitatet...
Jeg syns du skal ta et skritt om gangen, så kan du justere målene underveis.

Det er ingen i verden som ser bra ut med 20-25% kroppsfett. Hvis du skal ha bort pølsemagen og sideflesket, så er det det fettet som forsvinner helt til slutt.

Fett kan ikke bli strammere.

Men sånn helt seriøst. Lag deg delmål. Ta en selfie av deg idag. Så tar du en ny selfie når du har gått ned 5 kilo. Fortsatt ikke fornøyd? Gå ned 5 kilo til, og sånn fortsetter du.
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg syns du skal ta et skritt om gangen, så kan du justere målene underveis.

Det er ingen i verden som ser bra ut med 20-25% kroppsfett. Hvis du skal ha bort pølsemagen og sideflesket, så er det det fettet som forsvinner helt til slutt.

Fett kan ikke bli strammere.

Men sånn helt seriøst. Lag deg delmål. Ta en selfie av deg idag. Så tar du en ny selfie når du har gått ned 5 kilo. Fortsatt ikke fornøyd? Gå ned 5 kilo til, og sånn fortsetter du.
Vis hele sitatet...
https://cdn.ruled.me/wp-content/uploads/2013/11/21p.png

Dette skal være 25%, synes den ser veldig grei ut.
Sitat av ayas8 Vis innlegg
https://cdn.ruled.me/wp-content/uploads/2013/11/21p.png

Dette skal være 25%, synes den ser veldig grei ut.
Vis hele sitatet...
Litt ønsketenkning at det der er 25 %...
Ta heller en titt på denne: https://bodylogiq.org/wp-content/upl...fat-visual.png
Og husk at du fortsatt har lite muskelmasse å vise til.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg vil gjerne legge til et enkelt eksempel, slik at også TS vil forstå dette.

TS veier 90 kilo og har 30% kroppsfett.
TS vil få sommerkroppen og aimer for 10-12% kroppsfett innen sommerferien.

10% av 90 kilo = 9 kilo. 30% av 90 kilo = 27 kilo. Differansen er da 27 - 9 = 18 kilo.

Nå er det ikke sikkert TS veier akkurat 90 kilo, eller har akkurat 30% kroppsfett, men da kan man bare endre litt på variablene. Men 15 kilo er et godt utgangspunkt.


Forresten, mener du at KETO er en diett eller en livsstil?

Hva om:
1. TS tar en ketodiett og går ned 15 kilo. Hva nå? Hvis han begynner å spise karbohydrater igjen og går opp 5-10 kilo på kort tid.
2. TS endrer livsstilen sin til kun å spise mat som innegår i ketodietten. Er TS virkelig klar for dette?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker vel først og fremst at ts bør finne et alternativ til tanken om kirurgisk inngrep for å endre på kroppen sin. Ikke fordi jeg tenker at slikt må ingen gjøre, men for at det finnes alternativer og det virker som ts er både motivert til endring og alt godt igang med endring. Så hvorfor blåse penger på noe ts ikke vet helt rekkevidden av og som kommer uten faktiske garantier for sluttresultat? Jeg aner ikke hvor ofte det går galt på fettsuging. Men jeg har sett at det kan gå galt. Og det må føles temmelig kjipt for den det gjelder.

Men er keto en kur eller en livsstil? Vel det er et godt spørsmål. For egen del så ser det ut som det vil bli en livsstil. Fordi jeg går opp i vekt og får trange bukser av å spise karbohydrater. Pluss at når jeg spiser karbohydrater så blir jeg veldig fysen på drittmat, brødskiver, pasta og pizza, appelsiner, druer ja alt som er søtt og godt really. På keto så går jeg aldri sulten, jeg generelt i bedre humør, blodsukkeret er stabilt og jeg blir aldri fysen på dritt.

Så tenker jeg etter si 3 el 4 måneder at det får bli pizza i helga, men da klarer jeg ikke stoppe med pizza kun på lørdag. Det blir pasta på søndag, og kanskje kokte poteter på mandag sammen med ris også merker jeg at jeg er på vei ut i sukkerhelvete igjen.

Men folk som er mer dedikerte med trening enn meg og har bedre viljestyrke kan helt sikkert gå av keto i ferier, i julen, i påsken og slikt uten å få tilbakefall og vektøkning.

Men litt av poenget er jo at ts trenger ikke ta den avgjørelsen nå. Fokus kan være på å stå i keto frem til sommeren, slik at han føler seg mer vel på stranden, i tskjorte eller i baris. Og jeg tror absolutt at det vil gi gode resultater. Spesielt siden ts merker at det går litt saktere til tross for at ts har god kontroll på daglig kcal inntak. Da er det kanskje ikke mengden mat som er problemet, men mer hvilken mat han spiser? Kanskje skaper ujevnt blodsukker alle mulige uønskede effekter hos ts, og da kan det være vanskelig å klare målet om lavere fettprosent.

Når ts er kommet vel igang og har kommet nærmere målet kan han selv kjenne på om gevinsten fra keto er stor nok til at han vil fortsette, eller om han feks velger å kutte keto, eller kjører keto men ikke ferier og høytider. Det er mange veier til målet, og kanskje er ts vei å ikke være for rigid, eller kanskje er ts en person som trenger stikte grenser og regler for å fungere. Dette vet jo ts. Eller han finner ut av det etterhvert.

1: Ts går av keto og siger ut i kantene. Vel da får han ta et valg. Spise karbohydrater, men kjøre årlige deffeperioder. Eller takle å være litt rund på midten om karbohydrater gjør livet bedre.

2: Om det er verdt å stå i keto over tid for ts, det vil jo ikke ts kunne vite noe om før han har forsøkt. Kanskje blir det livsstil eller kanskje er han disiplinert til å klare å unngå å legge på seg selv om han spiser karbo. Time will tell.

Sitat av ayas8 Vis innlegg
Så det er en reel mulighet for at fettet kan forsvinne raskere ved keto? Er det ikke bare kalorier inn/ut som gjelder? Eller er det faktisk bevist at mye karbohydrater gjør deg feitere?
Vis hele sitatet...
Bevist og bevist. Rene studier er kanskje ikke flust av, jeg har lest et par, du finner de om du googler. Såvidt jeg husker er også den ene fagfellevurdert.

Men det er gjort lite studier. Men det er et tema som det skjer mye på. Både fordi det har positiv innvirkning på de med begynnende diabetes og fordi de kan holde diabets i sjakk og unngå medisiner mot diabetes ved å stå i keto.

Så ja, keto virker. Personlig kan jeg si at det virker veldig bra. Det blir kun en anekdote, men men. Dietter og slikt er jeg dårlig på. Svak viljestyrke og mister lett fokus. På keto er jeg aldri sulten og svært sjeldent i dårlig humør. Jeg er jevnt over blidere og gladere og aldri sulten på keto. Og jeg holder vekten.

Så får jeg heller leve med at jeg spiser i overkant mye kjøtt.

Det er skrevet så mye om keto, det er podcaster, youtubes og whatnot. Masse bro science, mengder av anekdoter og et par forskningsrapporter. Men om du først begynner og lese vil du se at mange får veldig gode resultater.

Er det da veldig viktig om det hva du spiser som gir resultater, eller om det er den totale mengden som blir akkurat innenfor? Det viktigste er vel å du når målet? Slik tenker nå jeg, men nå er jeg bare en enkel gutt fra landet.
Sist endret av _abc_; 2. mars 2021 kl. 21:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har fettsugd og det man sier om at fettet ikke kan komme tilbake er tull. Fettcellene kan eskpandere dersom man legger på seg hvilket resulterer i samme utseende som når man hadde flere fettceller. Man bør også ha et veldig realistisk forventning til resultatet da mange tror man plutselig kommer til å se tynn ut men det er ikke sikkert.

Når det gjelder selve operasjon så var det for min del lite nedetid.
Trådstarter
Sitat av MP001 Vis innlegg
Jeg har fettsugd og det man sier om at fettet ikke kan komme tilbake er tull. Fettcellene kan eskpandere dersom man legger på seg hvilket resulterer i samme utseende som når man hadde flere fettceller. Man bør også ha et veldig realistisk forventning til resultatet da mange tror man plutselig kommer til å se tynn ut men det er ikke sikkert.

Når det gjelder selve operasjon så var det for min del lite nedetid.
Vis hele sitatet...
Fettsugde du magen? Og hvorfor isåfall?
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Fettsugde du magen? Og hvorfor isåfall?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er grunnen hans viktig for deg, og vil det gjøre at du kommer nærmere målene dine?
Å klare å slanke bort det man ønsker å slanke bort helt selv, ved hjelp av egen innsats er verdt det. Mestringsfølelsen man får og disiplinen man må lære seg er også viktige lekser.

Og om det bare er en liten "pølse" på magen så høres det ikke ut som om det er mange kiloene som må bort, som vil si at du ikke trenger å slanke deg i mer en måned eller to. Er du litt på hugget klarer du i underkant av 1kg/uke.

Er det verdt å bruke masse penger på en operasjon som ikke lærer deg noe heller enn å klare å mestre det selv, gratis (du SPARER penger på mat), og lære kroppen din bedre å kjenne underveis?
Og tenk om du ikke skulle blitt fornøyd, eller får lyst til å operere enda mer..?

Jeg ser flere cons enn pros ifht. fettsuging.
Mitt tips er å bulke. Litt mage gjør ingenting hvis skuldre, lår, nakke osv. har litt volum.

Markløft, knebøy, benk, skulderpress, roing + masse mat i et par-tre mnd, så er du der. Det gir deg ikke kroppen som ser best ut uten klær, men siden mesteparten av livet foregår under en t-skjorte, så synes i hvert fall jeg at det er den strategien som gir mest mening.
Sist endret av Gamgee; 3. mars 2021 kl. 16:12.
Trådstarter
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Mitt tips er å bulke. Litt mage gjør ingenting hvis skuldre, lår, nakke osv. har litt volum.

Markløft, knebøy, benk, skulderpress, roing + masse mat i et par-tre mnd, så er du der. Det gir deg ikke kroppen som ser best ut uten klær, men siden mesteparten av livet foregår under en t-skjorte, så synes i hvert fall jeg at det er den strategien som gir mest mening.
Vis hele sitatet...
Joda, men å bulke på 25-30% kroppsfett er vel ikke særlig lurt. Er vel direkte helsefarlig.

Men jeg skal kjøre gymmet og kosthold frem til sommeren, så tar jeg det derifra, jeg juger om jeg ikke føler meg strammere og "tynnere" nå.

Aldri hatt problemer med fysikken min i seg selv, går fint uten baris, og aldri fått klager. Er mer det at jeg har store komplekser for den, er vel sikkert fordi jeg har utallige kompiser som er rippa til tusen.
Sist endret av ayas8; 3. mars 2021 kl. 17:40.
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Joda, men å bulke på 25-30% kroppsfett er vel ikke særlig lurt. Er vel direkte helsefarlig.

Men jeg skal kjøre gymmet og kosthold frem til sommeren, så tar jeg det derifra, jeg juger om jeg ikke føler meg strammere og "tynnere" nå.

Aldri hatt problemer med fysikken min i seg selv, går fint uten baris, og aldri fått klager. Er mer det at jeg har store komplekser for den, er vel sikkert fordi jeg har utallige kompiser som er rippa til tusen.
Vis hele sitatet...
Hvis du er omtrent som i det bildet du posta tidligere, så er det null stress.

Her er min historikk i forbindelse med dette:

Ble som mange andre mer og mer skinny-fat ettersom tida gikk (faktisk starta det til slutt å gå over til fat-fat). Begynte ikke å trene før i slutten av tjueårene. Hadde alltid lyst til å være trent, men syntes alltid hele gym-opplevelsen var ganske lite tiltrekkende. Nærmeste jeg hadde kommet frem til da var å få en liste med øvelser av en kompis som var personlig trener, som jeg så fulgte i kanskje to uker før jeg gav opp. Senere har jeg skjønt at problemet da var at det var altfor mange valg jeg måtte gjøre som jeg ikke hadde grunnlag til å ta.

Altså: hadde en liste med øvelser, inkl. vekt og antal repetisjoner. Men jeg visste ingenting om hvor ofte jeg skulle øke vekt, hvor ofte jeg burde trene, hvor mye jeg burde spise, hvor lange pauser jeg burde ta, osv. osv.

Det som til slutt funket for meg var at en annen kompis ordnet meg et treningsprogram der alt dette var ferdig satt opp. Jeg trengte å finne ut maksløftene mine på et lite knippe øvelser (benk, mark, knebøy, skulderpress) samt kroppsvekta mi, plotte det inn i et excel-program, og så få ut en fullstendig plan over hva jeg skulle gjøre de neste 12 ukene. Akkurat hvor mye jeg skulle løfte i hvilken øvelse til hvilken dag, samt hvor mange kcal jeg skulle ligge på.

Dette gjorde at jeg helt slapp å tenke, og kunne bare stikke på gymmen tre ganger i uka, gjøre akkurat det som stod på planen, og vipps, 3 mnd. senere hadde sannsynligheten for at en vilkårlig dame ville se penisen min økt betraktelig.

Da hadde jeg gått opp 12 kilo, og mye av det var fett, men en god del var muskler også, og da har egentlig ikke fettet så veldig mye å si. Absolutt et av mine bedre valg i livet.

Hvis du vil at andre menn som trener skal snu seg etter deg, så blir du ripped og går i baris / stramme trøyer. Hvis du vil dra damer, så bulker du og tar på deg en løs t-skjorte.
Sist endret av Gamgee; 3. mars 2021 kl. 19:48.
Skal svare mest mulig besinnet etter jeg akkurat så det bilde av den ungen fra Jemen som ligna et skjelett.

Fokuser på en langvarig, sunn livsstil fremfor kroppen din, så følger den etter. Hva blir den neste feilen du må «rette» opp i, som uansett kommer når du blir gammel?

Hysterisk drittfokus på overflate om dagen som ødelegger psyken til blant andre TS og utallige andre unge og usikre mennesker i rent profittjag provoserer meg ganske mye. Kjenner til en privatpraktiserende kosmetisk kirurg som faktisk fikk alle fingrene knust, én etter én, i ei skrustikke fordi han egentlig burde vært slakter og ødela flere småjenter ned i sekstenårsalderen. For livet. De bildene du ser er selvfølgelig topp 1 % estetiske resultater i tillegg til kameratriks, omtrent like troverdig som før og etter-bildene fra TV-Shop.

Invester i litt psykisk behandling først og se om det hjelper. Mye billigere er det også. Lær å elske deg selv, tenk hva du ville gjort for en bror eller søster i samme situasjon så har du et godt utgangspunkt. «Skinny-fat» høres ut som en meme funnet på av de private plastikkirurgenes kommunikasjonsbyrå, mens dysmorfofobi er en reell lidelse du kan behandle med prating istedenfor kniv.

Spis bra og beveg deg så følger kroppen etter, og skaff deg gjerne en viktigere, men gjerne fysisk hobby. Treningsnerding er omtrent som å være opphengt i tannpussing, tågneglklipping eller andre mundane men nødvendige rutiner spør du meg. Sykt uinteressant

Selvtillit har mye å si. Folk rundt deg studerer ikke din kropp nøye, de er alt for opptatt av sin egen, om de i det hele tatt bryr seg. Dette fikser du, lykke til!
Sitat av funksjon Vis innlegg
Selvtillit har mye å si. Folk rundt deg studerer ikke din kropp nøye, de er alt for opptatt av sin egen, om de i det hele tatt bryr seg. Dette fikser du, lykke til!
Vis hele sitatet...
Jepp, sånn fungerer heldigvis verden.

Sorry. For lett å bli sarkastisk på sånne nettdiskusjoner. Må bli bedre på å la være!

Men prøvde å si at jeg var uenig. Folk bryr seg. Å se bra ut er dessverre en stor fordel i nesten alle situasjoner.
Sist endret av Gamgee; 4. mars 2021 kl. 00:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
*Med en bf på 25-30% så er du overvektig.
*Du er usikker på muskelmassen din. Du kan måle denne med en kroppsvekt (bioimpedans).
*For å nå dine mål (markerte muskler, stram mage?) , så må du under 20% bf.
*Cardio er viktig. Det øker forbrenningen din. Gå eller løp. 2 km, 5 km+. Intervall, bakker. Så ofte du kan.
*Fortsett med styrketrening. Hva er snittpulsen din under styrkeøktene dine? Burde være høy. Høy puls brenner fett. Vet du hvor mange kcal du forbrenner? Pulsklokke er et nyttig verktøy.
*Pass på å hvile.
*Kosthold er - som alle sier - svært viktig. Det må du justere ut i fra aktivitetsnivået ditt. Et inntak på 2100 kcal om dagen med din vekt på 93 kg burde føre til vektnedgang, så det er alt for lite å spise om du ønsker å bygge muskler. Jeg tror du trener og spiser feil i forhold til målet ditt.

Ja, økt muskelmasse vil øke forbrenningen, så når du har kommet ned til din idealvekt, så kan du med styrketrening og riktig kosthold vedlikeholde vekten eller øke den i forbindelse med muskelvekst. Men for å komme dit så burde du altså begynne å bruke den forbrenningen du allerede har. Jeg er ikke sikker på at du får brukt den godt nok hvis du kun driver med styrketrening og har en såpass høy fettprosent. Så skal du nå målet ditt (og bli der) så er du nok helt nødt til å begynne med litt cardio.
Jeg har ikke tatt fettsuging, men har veldig lyst til det. Men jeg må slanke meg litt først, er litt for overvektig. Men, saken er den at om man har mage, typ ølmage eller denslags, så går ikke det bort med slanking uten at man eventuelt blir farlig undervektig.

Lavkarbo tar heller ikke magen, det er min erfaring. Jeg slanket meg en gang og var 74 kilo (178 cm høy), altså normalvektig. Gikk magen vekk? Njet, nix, nei og nada. Den ble litt mindre, ja, men altså, nei, den gikk altså ikke bort i det hele tatt.
Magefettet er noe av det mest gjenstridige som finnes.

Så, har du råd til fettuging, go ahead and do it! Risikoen er svært liten i forhold til andre inngrep. Dessuten, skulle det skje noe så får du det fikset. Jeg vet ikke, men jeg har ikke akkurat hørt at folk dør som fluer av fettsuging. Det er sikkert langt mer risikofylt å kjøre til å fra klinikken.

Det finnes ikke noe quick fix med lavkarbo eller hva det skulle være for det gjenstridige magefettet. Men, noe som er billiger, og som kanskje kan være aktuelt i og med at du visstnok ikke har så store bilringer, det er sånn fettfrysing. Muligens blir det bortimot like dyrt. Her jeg bor er det en klinikk og de tar 3.000 per behandling. Du må ha 4-5 behandlinger for å få fettet 100% bort, så det blir 15.000 kroner for 5 ganger. Om du må ta flere områder, kan kanskje prisen bli doblet? Nei, jeg aner ikke, men man kan sikkert få et prisoverslag om man oppsøker en skjønnhetsklinikk som har fettfrysing.

Et annet alternativ er kavitasjon. Det er det mange klinikker som har. Du kan jo sprette innom en sånt sted og spørre om pris/effekt. Kavitasjon skal også fjerne fettet permanent, på lik linje med fettfrysing. Men det må flere behandlinger til, alt fettet fordufter ikke etter kun 1 behandling.

Kosthold og trening og hva det måtte være, jada, det kan man jo drive på med om man vil, men det er ikke en metode for å få vekk magefettet. Da må du sikkert ta anabole steroider og trene som en galning og spise som en anorektiker, og da er fettsuging langt mindre risikofylt. Så gå for de moderne metoder som fettsuging og ikke det gammeldagse trenings-/kostholdsregimet som har minimal effekt uansett, om du har råd til det.
Du kommer ikke til å dø av det uansett. Risiko er det med alt, det er farligere å ha sex, røyke, gå på fest, kjøre bil, gå over et gangfelt, reise på storbyferie etc, etc, etc.
Sitat av Hervander Vis innlegg
Lavkarbo tar heller ikke magen, det er min erfaring. Jeg slanket meg en gang og var 74 kilo (178 cm høy), altså normalvektig. Gikk magen vekk? Njet, nix, nei og nada. Den ble litt mindre, ja, men altså, nei, den gikk altså ikke bort i det hele tatt.
Magefettet er noe av det mest gjenstridige som finnes.
Vis hele sitatet...
Hvis man skal bli kvitt fettet, så er det fettprosenten som er vesentlig. Ikke tall.

Hvis du tenker at "normalvektig" er at hvis man har mellom 20 og 25 i BMI, så kan jeg fortelle deg at det er endel svakheter med den skalaen.

Jeg har >30 BMI og jeg har fortsatt 6pack. Hvorfor? Fordi muskelmasse!
Har ikke lest hele tråden, men ser flere anbefaler tips om generell vektnedgang.

Har drevet med trening og kosthold siden 2004. Er en person med enorm appetitt, kan spise en hel form lasagne alene feks og må hele tiden begrense meg for å ikke bli overvektig.
1 kilo smågodt på en kveld? Null problem.

Derfor har jeg også gjort litt sport i å teste ting på meg selv, alt fra spise hver 3 time, abc dietten som var populær en gang på 2000 tallet, carb cycling og alt annet ræl.

Hands down, enkleste "dietten" jeg noen sinne har fulgt har vært OMAD (one meal a day).
Såpass enkelt som spis middag (eller frokost om du foretrekker det måltidet) og ikke noe mer, kanskje noe snack en times tid etter middag. Proteinshake eller liknende for å få opp proteininntaket.

Så, faster man altså da til neste middag. For de aller aller fleste skal det godt gjøres å spise 2000+ kcals i ett måltid hver eneste dag, med mindre man lever utelukkende på junkfood. Er det eneste du klarer å spise kan feks OMEOD (one meal every other day) være et alternativ. Det er selvsagt mye tyngre enn kun middag.


Det fungerer ikke for alle, men for meg er det mye enklere å slippe og tenke på og spise små måltider innenfor et kaloribudsjett hele dagen enn å bare glemme alt frem til middag. Kun kaffe og vann jeg drikker før middag. Merker også suget etter mat er mye mindre, selv om jeg er ganske sulten når det nærmer seg middagstid
Sitat av MP001 Vis innlegg
Jeg har fettsugd og det man sier om at fettet ikke kan komme tilbake er tull. Fettcellene kan eskpandere dersom man legger på seg hvilket resulterer i samme utseende som når man hadde flere fettceller. Man bør også ha et veldig realistisk forventning til resultatet da mange tror man plutselig kommer til å se tynn ut men det er ikke sikkert.

Når det gjelder selve operasjon så var det for min del lite nedetid.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt at fett ikke kan komme tilbake?

Fettsuging er et inngrep som er permanent, i den forstand at du aldri får tilbake vevet som er fjernet.
Dette hindrer deg likevel ikke i å legge på deg hvis du ikke gjør livsstilsendringer som motvirker overernæring.

En fjerner i utgangspunktet ikke alt av fettvev i et område under fettsuging. For det første er det ikke regnet som trygt å gjerne mer en fem-seks liter.
For det andre hadde det kanskje sett litt groteskt ut å fjerne absolutt alt fett fra ett område når du fortsatt har en del andre steder.

Antagelig sitter du derfor igjen med litt fettvev med kapasitet til å lagre overskudded fra kostholdet.

Som voksen, lager du i praksis ikke nye fettceller, og det er generelt regnet som sunnere å ha en høy tetthet av fettceller i fettvev, da det blir flere celler å fordele fett som lagres på. Kapasiteten til ens fettceller før de begynner å «lekke» til resten av kroppen er individuell og genetisk betinget.
Fettceller er som små ballonger. De ekspanderer til et visst punkt, før det ikke er plass til mer. Når det ikke er plass til mer fett i hver celle, lagres fettet andre steder. I og rundt indre organer, for eksempel.
Dette er en av grunnene til at en ikke kan peke på én bestemt BMI eller fettprosent som standard for når f.eks. metabolsk syndrom eller diabetes 2 inntreffer. Selv om begge er assosiert med overvekt.

Volumet på hver fettcelle øker ganske likt, selv om mengden fettceller på forskjellige steder varierer.
Spiser du mer enn du forbrenner, vil kroppen lagre dette.
Ergo, hvis du overspiser, vil fettet «komme tilbake» i den forstand at de restrerende cellene lagrer det i istedenfor.

Det er rart hvis du ikke fikk beskjed om dette fra kirurgen.
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Jepp, sånn fungerer heldigvis verden.

Sorry. For lett å bli sarkastisk på sånne nettdiskusjoner. Må bli bedre på å la være!

Men prøvde å si at jeg var uenig. Folk bryr seg. Å se bra ut er dessverre en stor fordel i nesten alle situasjoner.
Vis hele sitatet...
Visse bryr seg, men ikke normalt oppegående folk. De fleste jeg kjenner ville reagert sterkere på at noen har fettsugd seg enn ved å se en bilring for eksempel.
Imellom interesser
Kan dere forklare dette her for en fyr med en litt mindre hjerne?
Blir man tynn av å bare spise bacon?
Tynn av å spise fett?