Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1919
Om man blir stoppet å slår ut på spyttprøve, da må man videre til lege å ta både blod og urin test. Om jeg da røyket fks 3 dager tidligere så vil jo dette vises i urin, selv om man ikke har noe i blod.
Får man da forelegg for bruk?
Finnes det noe veske man kan ha liggende i bilen som gjør at man ikke vil slå ut på en spyttprøve?
Anonym bruker
"Fattig Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du må inn å ta blodprøve.
Du kan nekte men da må du også inn å ta blodprøve.

Source: Min kompis ble tatt i spyttprøve, han måtte bli med til legevakten.
Imellom interesser
Sitat av Havrekjeks Vis innlegg
Om man blir stoppet å slår ut på spyttprøve, da må man videre til lege å ta både blod og urin test. Om jeg da røyket fks 3 dager tidligere så vil jo dette vises i urin, selv om man ikke har noe i blod.
Får man da forelegg for bruk?
Finnes det noe veske man kan ha liggende i bilen som gjør at man ikke vil slå ut på en spyttprøve?
Vis hele sitatet...
Bruk spyttet på å si nei takk.

Om det er mistanke om at du er ruspåvirket kan og skal du bli tatt med på legevakt for blodprøve uansett.
Anonym bruker
"Fattig Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
nekter du er det piss eller blod, men de tar sånn lommelykt, penn, finger og øye test. Feiler du den da så er det legevakt. hvis du nekter spyttprøve.
Ja blodprøve er ingen problem, der vises jo bare stoffet om man faktsik er ruset. Men om man må pisse itilegg, slår man jo ut på ting man tok lenge før man satte seg bak rattet.
Imellom interesser
§ 22 a.Testing av ruspåvirkning
Politiet kan ta alkotest (foreløpig blåseprøve) og foreløpig test av om motorvognfører er påvirket av annet berusende eller bedøvende middel når:

1. det er grunn til å tro at han har overtrådt bestemmelsene i § 22 eller § 22 b,
2. det er grunn til å tro at han har overtrådt andre bestemmelser som er gitt i eller i medhold av denne lov, og departementet har bestemt at overtredelsen kan ha slik virkning,
3. han med eller uten egen skyld er innblandet i trafikkuhell, eller
4. han er blitt stanset i trafikkontroll.
Dersom testresultatet eller andre forhold gir grunn til å tro at fører av motorvogn har overtrådt bestemmelsene i § 22 eller § 22 b, kan politiet foreta særskilt undersøkelse av om det forekommer tegn og symptomer på ruspåvirkning og fremstille ham for utåndingsprøve, blodprøve, spyttprøve og klinisk legeundersøkelse for å søke å fastslå påvirkningen. Slik fremstilling skal i alminnelighet finne sted når føreren nekter å medvirke til alkotest eller foreløpig test av om føreren er påvirket av annet berusende eller bedøvende middel.

Utåndingsprøve tas av politiet. Blodprøve og spyttprøve kan tas av lege, sykepleier, helsesekretær eller bioingeniør. Klinisk legeundersøkelse foretas når det er mistanke om påvirkning av andre midler enn alkohol eller andre særlige grunner taler for det.

Departementet gir nærmere bestemmelser om undersøkelsene nevnt i de foregående ledd.

0 Tilføyd ved lov 10 apr 1981 nr. 8, endret ved lover 24 juni 1988 nr. 66, 4 juli 1991 nr. 49, 17 des 2010 nr. 91 (ikr. 17 des 2010 iflg. res. 17 des 2010 nr. 1613), 25 nov 2011 nr. 45, 5 mai 2006 nr. 13 (ikr. 1 feb 2012 iflg. res. 20 jan 2012 nr. 38), 22 juni 2012 nr. 59, 6 feb 2015 nr. 8.

Loven er visst blitt endret så nå er det automatikk i at du må på legevakt om du ikke går med på spyttprove. Var vel stort sett bare de ruspavirka som ikke gikk med på å måtte bevise sin uskyld. Slippery slope.

Men da har du iallefall fasiten på urinprøve.
Sist endret av BreddaCircus; 28. februar 2021 kl. 23:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Havrekjeks Vis innlegg
Ja blodprøve er ingen problem, der vises jo bare stoffet om man faktsik er ruset. Men om man må pisse itilegg, slår man jo ut på ting man tok lenge før man satte seg bak rattet.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har noe i blod, så vil du ikke ha noe i spyttet heller. Hvorfor skal du da bli testet ytterligere med mindre du innrømmer bruk? Du kan også fint nekte å ta en urinprøve uten å begrunne det. De kan ikke tvinge deg til å ta urinprøve. Blodprøve kan påtvinges.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du ikke har noe i blod, så vil du ikke ha noe i spyttet heller. Hvorfor skal du da bli testet ytterligere med mindre du innrømmer bruk? Du kan også fint nekte å ta en urinprøve uten å begrunne det. De kan ikke tvinge deg til å ta urinprøve. Blodprøve kan påtvinges.
Vis hele sitatet...
Helt riktig!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
nekter du er det piss eller blod, men de tar sånn lommelykt, penn, finger og øye test. Feiler du den da så er det legevakt. hvis du nekter spyttprøve.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt sant. Har blitt stoppet én eneste gang, da ble det lommelykt, penn, finger og øye test. Jeg feilet den, ble spurt om jeg hadde noen 'sykdommer' eller gikk på medisiner så jeg svarte ærlig at det har jeg og at jeg gikk på medisiner mot den lidelsen (bipolar). Det hjelper å være medgjørlig, jeg skjalv faktisk fordi jeg ble redd (mad angst); noe som ble påpekt av han sure av dem. Good cop, bad cop I guess.

Måtte ta denne testen selv om jeg på blåse-prøven ikke gå utslag i det hele tatt. Du skulle sett trynet på han sure når han sakte snudde måleren mot meg å sa jeg ikke hadde promille, jeg svarte jo ''jeg vet jo det''. Det hjalp kanskje også at jeg hadde en passasjer, jeg sa at han distraherte meg litt fordi han var pen å se på. De lo og ga meg en søt liten advarsel før jeg ble sendt avgårde.
Sist endret av Jokke; 1. mars 2021 kl. 01:04.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ta spør om: Finnes det noe veske man kan ha liggende i bilen som gjør at man ikke vil slå ut på en spyttprøve?

Vet ikke... men kan tenke meg at om du har sitronsyre på en flaske og tar en god kjeft og holder det litt i munnen i det du blir stoppa så vil det iallefall endre ph verdiene i spyttet.. men som sagt vet ikke om dette vil gjøre spyttprøven negativ....
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ta spør om: Finnes det noe veske man kan ha liggende i bilen som gjør at man ikke vil slå ut på en spyttprøve?

Vet ikke... men kan tenke meg at om du har sitronsyre på en flaske og tar en god kjeft og holder det litt i munnen i det du blir stoppa så vil det iallefall endre ph verdiene i spyttet.. men som sagt vet ikke om dette vil gjøre spyttprøven negativ....
Vis hele sitatet...
Du kan faktisk gi utslag om du har en tyggis i kjeften eller nylig har hatt det, det var i allefall slik for noen år siden.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har hørt om tabasco, men aner ikke om dette er sant �� har alltid tabasco liggende i bilen så om jeg blir stoppet så skal den testes ☺
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av BreddaCircus Vis innlegg
§ 22 a.Testing av ruspåvirkning
Politiet kan ta alkotest (foreløpig blåseprøve) og foreløpig test av om motorvognfører er påvirket av annet berusende eller bedøvende middel når:

1. det er grunn til å tro at han har overtrådt bestemmelsene i § 22 eller § 22 b,
2. det er grunn til å tro at han har overtrådt andre bestemmelser som er gitt i eller i medhold av denne lov, og departementet har bestemt at overtredelsen kan ha slik virkning,
3. han med eller uten egen skyld er innblandet i trafikkuhell, eller
4. han er blitt stanset i trafikkontroll.
Dersom testresultatet eller andre forhold gir grunn til å tro at fører av motorvogn har overtrådt bestemmelsene i § 22 eller § 22 b, kan politiet foreta særskilt undersøkelse av om det forekommer tegn og symptomer på ruspåvirkning og fremstille ham for utåndingsprøve, blodprøve, spyttprøve og klinisk legeundersøkelse for å søke å fastslå påvirkningen. Slik fremstilling skal i alminnelighet finne sted når føreren nekter å medvirke til alkotest eller foreløpig test av om føreren er påvirket av annet berusende eller bedøvende middel.

Utåndingsprøve tas av politiet. Blodprøve og spyttprøve kan tas av lege, sykepleier, helsesekretær eller bioingeniør. Klinisk legeundersøkelse foretas når det er mistanke om påvirkning av andre midler enn alkohol eller andre særlige grunner taler for det.

Departementet gir nærmere bestemmelser om undersøkelsene nevnt i de foregående ledd.

0 Tilføyd ved lov 10 apr 1981 nr. 8, endret ved lover 24 juni 1988 nr. 66, 4 juli 1991 nr. 49, 17 des 2010 nr. 91 (ikr. 17 des 2010 iflg. res. 17 des 2010 nr. 1613), 25 nov 2011 nr. 45, 5 mai 2006 nr. 13 (ikr. 1 feb 2012 iflg. res. 20 jan 2012 nr. 38), 22 juni 2012 nr. 59, 6 feb 2015 nr. 8.

Loven er visst blitt endret så nå er det automatikk i at du må på legevakt om du ikke går med på spyttprove. Var vel stort sett bare de ruspavirka som ikke gikk med på å måtte bevise sin uskyld. Slippery slope.

Men da har du iallefall fasiten på urinprøve.
Vis hele sitatet...
Veldig interesant, betyr det at man juridisk sett står fritt til å nekte urin og spyttprøve? Om jeg har forstått det rett så teller heller ikke urin eller spyttprøve juridisk om du selv nekter for å ha intatt rus. Det er kun blodprøven de kan dømme deg på om du selv nekter, da har de bevisets tyngde på sin side.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
De lo og ga meg en søt liten advarsel før jeg ble sendt avgårde.
Vis hele sitatet...
Advarsel for hva? Du nevnte ikke hvorfor du ble stoppet i utgangspunktet, så jeg får anta det var fart eller noe sånt, og at det ikke handlet om hvordan du oppførte deg eller lignende.

Det var en gang jeg ble stoppet, og jeg hadde så lyst til å fucke med dem at jeg ropte "YES!!! FLAKS!!!!!!!!" da de fortalte meg at promillen var på 0. Det ble blodprøve og hele pakka der, til tross for at jeg umiddelbart fortalte dem at jeg kødda, og gjentok det hele veien.

De var veldig sure da de til slutt kjørte meg tilbake til bilen min og lot meg dra.

Innser idag at det var veldig dumt å ødelegge for kontrollen de hadde, det kom jo flere biler etter meg som de ikke kontrollerte fordi de var opptatt med meg.