Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2417
Er det sjans for at DPS kan finne for eksempel THC i blodet/urinet mitt ved diagnostisering?

Er midt i en prosess med diagnostisering og skal visst undersøkes litt nærmere fremover og lurte derfor på hvordan dette fungerer, om de kommer til å ta noen urin/blodprøver og om de i så fall finner evt varsler om for eksempel THC

Antar at hvis de hadde funnet store mengder heroin eller amf ville de kanskje varsla foreldre osv med tanke på at jeg ikke er 18 enda men psykolog veit jeg har vært nykter en god stund fra harde rusmidler. Han veit også at jeg har røket cannabis ved enkelte anledninger etter jeg ble "nykter" og det har ikke vært noe problem

Kort sagt lurer jeg egentlig på om det er slik at jeg burde holde meg 100% nykter fra alt inn til diagnostisering er unnagjort
Ja, du burde holde deg nykter under diagnose. De må utelukke at det ikke er rusutløste problemer du har, og siden du er under 18 kan de finne på å varsle foreldre. Du kan også miste muligheten til å ta lappen hvis de melder det inn, noe de i utgangspunktet skal gjøre. De kan også dra inn barnevernet i bildet.
Brynwev's Avatar
Trådstarter
27 8
Takk, har allerede vært en tur innom barnevernet da jeg var sann 15, men de sendte meg bare rett videre, har null planer om å ta lappen uansett.

Er relativt sikker på at det ikke er rusutløst depresjon og det har jeg snakka med psykolog om. Har fortalt at jeg var "deprimert" når jeg var sann 4 til 7 år gammel ca og i tillegg hadde en jævlig dårlig periode fra sann 9 - 12. Begynte å ruse meg da jeg var 12 også har jeg basically vært kontant rusa og inn og ut av psykose siden det. Nå som jeg er relativt nykter igjen begynner jeg å få en dårlig periode

Basically hadde det bedre når jeg var dritavhengig av heroin og sprøyter som 15 åring og det er det som er rart.

Skal prøve å holde meg totalt nykter. En så lenge har jeg ikke hørt noe som helst om blød eller urinprøver annent enn at psykologen har sagt at det er mange som tar urinprøver en gang i måneden for eksempel og spurt meg om jeg kan det men at det er 100% valgfritt. Mulig jeg skal ta en undersøkelse av hodet grunnet ekstremt hukkomelsestap som har ingenting med (ihvertfall nåværende) rus å gjøre. (Enda jeg er sårlig klar over at over et år som heroinavhengig som 15 åring ikke nødvendigvis gjør underverker for hodet)
Sist endret av Brynwev; 23. januar 2021 kl. 14:22.
Sitat av Brynwev Vis innlegg
Takk, har allerede vært en tur innom barnevernet da jeg var sann 15, men de sendte meg bare rett videre, har null planer om å ta lappen uansett.

Er relativt sikker på at det ikke er rusutløst depresjon og det har jeg snakka med psykolog om. Har fortalt at jeg var "deprimert" når jeg var sann 4 til 7 år gammel ca og i tillegg hadde en jævlig dårlig periode fra sann 9 - 12. Begynte å ruse meg da jeg var 12 også har jeg basically vært kontant rusa og inn og ut av psykose siden det. Nå som jeg er relativt nykter igjen begynner jeg å få en dårlig periode

Basically hadde det bedre når jeg var dritavhengig av heroin og sprøyter som 15 åring og det er det som er rart.

Skal prøve å holde meg totalt nykter. En så lenge har jeg ikke hørt noe som helst om blød eller urinprøver annent enn at psykologen har sagt at det er mange som tar urinprøver en gang i måneden for eksempel og spurt meg om jeg kan det men at det er 100% valgfritt. Mulig jeg skal ta en undersøkelse av hodet grunnet ekstremt hukkomelsestap som har ingenting med (ihvertfall nåværende) rus å gjøre. (Enda jeg er sårlig klar over at over et år som heroinavhengig som 15 åring ikke nødvendigvis gjør underverker for hodet)
Vis hele sitatet...
Føler med deg, du kan evt ta en titt på tråden min her: https://freak.no/forum/showthread.php?t=321568

Da får du se bittelitt om hvordan oppveksten min har vært. Begynte også med rus omtrent samtidig som deg, og den situasjonen jeg har vært i har preget meg ganske godt i etterkant. Hvis jeg hadde fortsatt sånn som jeg gjorde ville jeg nok ikke vært her i dag. Vil råde deg til å holde deg unna miljøet og prøve å skaffe deg venner som du bryr deg om, det blir bare vanskeligere jo eldre du blir, spesielt når du slutter på skolen.

Hvis du ikke har det greit hjemme så råder jeg deg til å ta imot all hjelpen du kan få. Barnevernet f.eks kan ville ta ansvar for deg fram til du er 23 hvis du spør om det, og vil hjelpe deg med å finne et sted å bo og andre ting du vil trenge. En kompis av meg fikk hjelpen han trengte og måtte ikke flytte hjemmefra for å få det, de tilpasser seg ditt behov. Det gjelder bare å legge det fram på en ryddig måte om det du mener er best, noe jeg ser du klarer mtp innleggene dine her.

Det at du føler du hadde det bedre når du var tungt rusa er ikke rart, det er dopet som bruker mekanismer i hjernen din for å lure deg til å ta mer. Det er en ganske vanlig følelse å ha, men det blir bedre etterhvert så lenge du legger litt arbeid inn i det selv. Prøv å fyll tomrommet med noe konstruktivt, masse hobbyer du kan begynne med!

Prøv å hør litt rundt om det er noen alternativer som kan friste, det er mange ildsjeler som driver med diverse tiltak og tilbud man kan søke seg inn på.

Hvis det er noe mer du lurer på så er det bare å legge ut flere innlegg eller tråder, eventuelt sende en PM.
Sitat av Brynwev Vis innlegg
Er det sjans for at DPS kan finne for eksempel THC i blodet/urinet mitt ved diagnostisering?
Vis hele sitatet...
Kort sagt så er det en sjanse for at de kan finne det. I alle tilfellene jeg er blitt gjort kjent med så er det noe som informeres om på forhånd. De kan i teorien mistenke så mye de vil, men for å sjekke konkrete ting som målte verdier av blant annet THC så involverer de deg i den prosessen.

Sitat av Brynwev Vis innlegg
Er midt i en prosess med diagnostisering og skal visst undersøkes litt nærmere fremover og lurte derfor på hvordan dette fungerer, om de kommer til å ta noen urin/blodprøver og om de i så fall finner evt varsler om for eksempel THC
Vis hele sitatet...
Det er konkrete verdier av a, b og c som blir avgjørende når de skal vurdere om du har gitt substans i blodet. Har du noen gang nevnt at du har ruset deg eller at du ruser deg nå? Hvis du har opplyst om det kan du vente at de vil sjekke det, forresten så har jeg hørt at det skal gå minst ett år fra du ruset deg før du får satt en diagnose. - En uskreven 'regel', ta det med en klype salt.

Sitat av Brynwev Vis innlegg
Antar at hvis de hadde funnet store mengder heroin eller amf ville de kanskje varsla foreldre osv med tanke på at jeg ikke er 18 enda men psykolog veit jeg har vært nykter en god stund fra harde rusmidler. Han veit også at jeg har røket cannabis ved enkelte anledninger etter jeg ble "nykter" og det har ikke vært noe problem
Vis hele sitatet...
De trenger ikke å finne særlig store mengder med en eneste substans for at det varsles videre. Ved tvil vil de nok dobbeltsjekke for å være helt sikre, men dette vil bli meldt til barnevernet ettersom en i helsevesenet har opplysningsplikt. Ettersom at psykologen din er kjent med rushistorien din kan du nesten være sikker på at de kommer til å sjekke om du har noe i blodet, men som sagt så kommer de ikke inn i rommet å overrasker deg med resultatene. De vil, med all sannsynlighet, opplyse om at de ønsker å gjøre det før de spør deg om det er greit.

Jeg vet ikke hva du ville referert til som et 'problem' når det gjelder hva psykologen din vet og ikke, men så lenge du ikke er i umiddelbar fare for deg selv, mtp. rusbruket ditt så trumfer taushetsplikten den nevnte opplysningsplikten.

Sitat av Brynwev Vis innlegg
Kort sagt lurer jeg egentlig på om det er slik at jeg burde holde meg 100% nykter fra alt inn til diagnostisering er unnagjort
Vis hele sitatet...
Du burde holde deg helt nykter til du vet at utredningen er så og si fullført. Jeg regner med at å få fastsatt en diagnose betyr litt for deg og ifht. hva en kan gjøre for å tilrettelegge slik at dagens situasjon blir overkommelig. Du vet sikkert at en sånn prosess tar gjerne et par mnd. men ettersom det her er noe du tenker på så er det verdt en tanke.

Min erfaring er likevel at du kan sitte hos psykologen din griserusa uten å nevne det så kan vedkommende gjette så mye deg vil. Hvis de skal sjekke det så er de pent sagt nødt til å involvere deg fordi vi i Norge også har noe som heter brukermedvirkning. - Det som er viktig å ta med i beregningen er at det her gjelder hvis du er over 18 år, ettersom du ikke er myndig kan barnevernet (med mistanke) og/eller foreldre eller politi kreve en prøve, men det er i ytterste tilfelle.
Sist endret av Jokke; 23. januar 2021 kl. 14:56.
Brynwev's Avatar
Trådstarter
27 8
Takk <3

Har egentlig hatt det greit nok sann situasjonsmessig bortsett fra en veldig ustabil barndom og et par stemødre som har vært helt forjævlige og en mor som har tunge problemer med å gi slipp på ting og nekter å akseptere at jeg ikke går i barnehage lengre enda hu vet jeg har vært på både crack "opiater" og hva en som er i stand til å gjøre deg føkked up i en alder av 15.
Blandt annent mamma som pe dritforbanna fordi jeg lukta røk en gang jeg kom på besøk til ho samtidig som vi drev med prosessen av å få meg av heroin og sprøyter

Tanken min nå (som jeg bor men familie som er traumatisert av rusmisbruk) er at hvis jeg får et grovt tilbakefall til nå så skal jeg få meg selv lagt inn. (Har allerede fått masse tilbud)

Forøvrig er ikke hobbybitten av det hele no problem. Er aktiv jazzmusiker (i tillegg til no punkeband osv) hele dagen og har øvelser så og si hver dag hvis ikke flere og skriver masse dikt osv. Har ikke mange venner men de få jeg har er veldig nære og gode.

Så tror det som har klart å holde meg edru i det siste er å virkelig bli strukturert med teknisk øving av håndverket mitt som er å spille musikk

Jeg er ekstremt priviligert fordi jeg har en far som er fantastisk, ikke mer enn noen dager siden han ble nesten på gråten når jeg fortalte han hva jeg holder på med hos psykolog nå og ga meg en klem og så han er stolt over at jeg er villig til å gå igjen om den prosessen her. Har fortalt han at jeg har tatt et par trekk av en J i blandt etter at jeg ble tatt sist og han har takket dypt for ærligheten. Så han er en veldig stor hjelp for meg i den prosessen.

Nå er jeg så og si nykter, tar meg en nattings i blandt og røker innimellom. Dog sammenlignet med hvordan tilstanden min har vært tidligere vil jeg si det er det minste problemet

Derfor jeg synes det er rart at hukkomelsestap, depresjon og alt det servert kommer tilbake NÅ. Hadde liksom helt andre problemer når jeg var på heroin men de var konkrete så det var på et vis veldig frigjørende.

Alright. Jokkerella

Jeg synes psykologen min er ganske flink og lite moraliserende, han har jobbet med dette i MAAAANGE år og veit det aller meste.

Men tror ikke han er helt enig i at cannabisbruken min er bagateller i forhold til den rusproblematikken jeg har hatt før og faktisk klart relativt greit å overvinne

Han er klar over så og si alt. Har prøvd å "pakke det litt inn" og ikke si direkte at jeg har vært sprøyteavhengig og daglig på heroin men regner med at han har skjønt det når jeg har hinta. U know, det er relativt vanskelig å se en tilfedlig voksen mann i øynene og si at du skyter heroin når du er 15 år gammel
Sist endret av Brynwev; 23. januar 2021 kl. 15:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det høres ut som du er på bedringens vei ihvertfall

Det med hukommelsestap og litt av hvert kommer til å bli bedre, men det kan ta litt tid. Kroppen din har jo vært vant til å ha masse rart i systemet, og den må omstille seg til at du ikke fyller på med det.

Faren din høres ganske fornuftig ut utifra det du har skrevet her, kanskje du skulle lent deg mer mot han? Da får Mor litt tid til å tenke over seg selv, og sin problematikk rundt situasjonen. Du kan jo også foreslå at de som sliter litt med situasjonen rundt alt i familien tar seg en tur til psykolog også, da kan de lære seg viktige verktøy både rundt deg og alt sammen. Tenker bare litt høyt, du kjenner jo seff situasjonen best.
Brynwev's Avatar
Trådstarter
27 8
Yes, mamma drar til "pårørende i rus" tilbud, snakker ikke så mye med henne lengre

Vi har et mye bedre forhold når jeg bor fast hos pappa og besøker mamma en gang i blandt.

Har vært med å hilst på mamma sin psykolog og han virker som en bra fyr som veit hvordan man håndterer barn som ruser seg, men mamma tar desverre ikke mye lærdom her merker jeg.

For det meste når jeg drar til mamma nå er når jeg er for rusa, for selvom jeg ikke liker meg der så er det faktisk et bedre alternativ til å sove i parken midt i sentrum, evt en parkeringsplass i som også har skjedd et par ganger, men blir litt for ille når det er 15- og snø og shit overalt.
Tja høres i grunn ut som at du har stort sett kontroll, gi deg selv et klapp på skulderen for det
Brynwev's Avatar
Trådstarter
27 8
Takker for det ☺️

Er en lang prosess og tror jeg må slite med både skader og "gode" minner fra sprøytebruk antageligvis resten av livet men det kunne vel vært verre

Heroin, sprøytebruk og slikt er noe en hver person burde holde seg langt unna, men er det gjort så er det gjort og da lærer man hvorfor folka som alltid visste sa som de sa, og da er det desverre forseint. Dog sjeldent forseint å bli nykter.
Sist endret av Brynwev; 23. januar 2021 kl. 16:19.