Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1233
Hei! Jeg er medlem i en frivillig organisasjon, der har jeg tatt på meg ansvaret for å finne en god løsning på å ta vare på bilder og filer for fremtiden.

Bilder:
Jeg har scannet, sortert og tagget en del bilder som jeg til slutt har lagt ut på flickr. Etter at smugmug har kjøpt flickr kommer de til å ta betalt for denne tjenesten fra og med 2019, så jeg tenkte å sjekke ut om det er noen lignende tjenester der ute.

Er det noen som har tips til noe som kan konkurrere med flickr? Den trenger ikke å være gratis. Jeg har publisert ca 1000 bilder til nå, relativt store formater.

Filer:
I tillegg til bilder så har organisasjonen en del filer som bør arkiveres. De har brukt en blanding av google drive og en lokal pc til dette frem til nå. Personlig bruker jeg jottacloud, som jeg er svært fornøyd med.

Noen som har tips til hva som bør brukes til å ta vare på gamle filer?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
«Ta vare på», men så bruker dere flickr

Som forteller meg at dere også vil vise frem

Om det kun var å ta vare på: Tja. Ei torrentfil per bunke? Kryptert om de ikke skal være synlige for allmennheten? Checksums for å sikre seg mot korrupte filer?

Det trenger ikke være gratis, så hva er budsjettet?
En Storage VPS kanskje hos time4vps.eu. Nå er jo black friday nærme og da pleier de kjøre 50% rabatt. Da er serverne drøyt billige. Får de i størrelser fra 1tb

Kan legge til at de faktisk har i 0.5tb nå til en pris på ca. 3 EUR om du betaler hvert 2 år. Dette er som sagt priser utenfor salg....
Sist endret av FreeMyKiwi; 6. november 2018 kl. 17:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Chevereto er en webapp som lar deg lage din egen flickr. Det er relativt enkelt å sette opp, det eneste du trenger er et domenenavn og webhotell.

Systemet kan være låst til bare medlemmer eller åpent for alle. Bilder og galleri kan være synlig til publikum eller private.
Sitat av Jonta Vis innlegg
«Ta vare på», men så bruker dere flickr

Som forteller meg at dere også vil vise frem

Om det kun var å ta vare på: Tja. Ei torrentfil per bunke? Kryptert om de ikke skal være synlige for allmennheten? Checksums for å sikre seg mot korrupte filer?

Det trenger ikke være gratis, så hva er budsjettet?
Vis hele sitatet...
Jeg var kanskje litt uklar i spørsmålet mitt. Jeg ønsker å ta vare på bildearkivet, og vise frem de beste bildene på nett. Siden det ikke er kun jeg som skal bruke dette, så tror jeg torrent blir en for tungvindt løsning. De andre som også skal bruke denne tjenesten har litt blandet teknisk innsikt.

Budsjettet har jeg egentlig ikke peiling på, men ikke alt for dyrt kanskje rundt 1000kr i året.

Sitat av FreeMyKiwi Vis innlegg
En Storage VPS kanskje hos time4vps.eu. Nå er jo black friday nærme og da pleier de kjøre 50% rabatt. Da er serverne drøyt billige. Får de i størrelser fra 1tb

Kan legge til at de faktisk har i 0.5tb nå til en pris på ca. 3 EUR om du betaler hvert 2 år. Dette er som sagt priser utenfor salg....
Vis hele sitatet...
Takk for tips! Dette kan være en løsning. Vi har en nettside via weebly, som ikke er en helt optimal løsning, det er både dyrt og litt tungvindt å endre på. Vi vurderer å leie webhotell og sette opp nettsiden i wordpress eller noe lignende. Kanskje kan dette kombineres med lagring også.

Sitat av ronorio Vis innlegg
Chevereto er en webapp som lar deg lage din egen flickr. Det er relativt enkelt å sette opp, det eneste du trenger er et domenenavn og webhotell.

Systemet kan være låst til bare medlemmer eller åpent for alle. Bilder og galleri kan være synlig til publikum eller private.
Vis hele sitatet...
Dette så ut som en fin måte å vise frem bildene på. Har du brukt dette selv?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Google pictures. Om du reduserer litt i kvalitet har du uendeleg lagring gratis. Å gå for heimemekka løysing med vps og what not er fint - inntil det ikkje er teknisk kompetente personer som er aktive. Då går det til helvete. Det er langt bedre å bruke ei komersiell løysing.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Google pictures. Om du reduserer litt i kvalitet har du uendeleg lagring gratis. Å gå for heimemekka løysing med vps og what not er fint - inntil det ikkje er teknisk kompetente personer som er aktive. Då går det til helvete. Det er langt bedre å bruke ei komersiell løysing.
Vis hele sitatet...
Det er et veldig godt poeng!

Jeg har ikke brukt google pictures selv, men må vel ta en titt på det.
Er det noen fornuftig måte å implementere et album fra google picture på ei nettside? noe ala <iframe>
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jepp. Googlet "embed Google Photos album", og fikk opp WordPress-plugin, dedikert webside, m.m.