Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2601
Anonym bruker
"Overtalt Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
2 spørsmål i ett her. Er det flere enn meg som føler seg litt psykotiske i vintermørket? Jeg gruer meg fordi jeg kjenner det er på vei igjen. Hver vinter blir jeg smårar. Føler ikke jeg er helt i virkeligheten.

Det andre er at jeg føler meg spesiell. Jeg blir ganske sikker på at det feiler meg noe. Var på test for psykose i 2019, men dette hadde jeg altså ikke. Grunnen til at jeg ble sendt dit var fordi dps oppdaget psykotiske TREKK. Derfor spesialist.

Jeg lever meg så inn i egen verden når jeg er ute og går tur i mørket at jeg nesten tror det er sant. Men kommer alltid til meg selv igjen når jeg kommer blandt folk. Jeg er likevel veldig redd for at jeg har en hjerneskade..
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvilke psykotiske trekk har du da? Leger har lært meg at hvis man kan reflektere over om det man opplever er psykose eller ikke så er man ikke i psykose for de er helt sikre på at det de opplever er ekte og sant.

Det er forholdsvis vanlig å leve seg inn i egen verden eller gå i en boble når man er alene eller går tur alene. Kanskje du rett og slett er for isolert og har godt av å være mere med andre mennesker siden du føler deg normal når du er blandt folk?

Hadde du hatt en hjerneskade hadde garantert flere merket det på deg. At du føler deg veldig spesiell kan komme av narsissistiske trekk eller en søken om mening. Er du overbevist om at noe må feile deg og det ikke gjør det så kan det også være hypokonder.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man kan bli litt rar når det er mørkt ute nesten hele tida. Får selv ofte følelsen av å leve i en boble vinterstid.

Dette var mye verre når jeg røyka hasj, noe jeg ikke gjorde i fjor, og jeg hadde det mye bedre.

Vinterdepresjon er relativt utbredt i land hvor det er mye mørkt på vinteren, kan jo hende det er dette du opplever.
Høres bare ut som at du har en livlig fantasi.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har i alle år slitt med vinter depresjon og kan tilføye jeg blir litt rar i hodet om jeg er ute når det er helt mørkt. Alt føles på en måte litt 'uverkelig'.. Men så fort det blir lyst ute klarner jeg i hodet.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Føler akk det ts skriver. Husker jeg skremte meg selv så mye at jeg ikke turte å være alene i mørke i bare noen minutter engang.
Anonym bruker
"Overtalt Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Føler akk det ts skriver. Husker jeg skremte meg selv så mye at jeg ikke turte å være alene i mørke i bare noen minutter engang.
Vis hele sitatet...
Er ikke redd. Jeg bare blir gående veldig i egen boble. Lettere nedstemt fordi det ikke er mulig å leve her uten tonnesvis med klær. Lei av å ha rød nese hele tiden.
Lei av at det er mørkt absolutt hele tiden.
Ser mange skriver at de har vinterdepresjon og det jeg kommer til å skrive kan være ganske "noshit" men D vitamin mangel kan være en årsak
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Høres bare ut som at du har en livlig fantasi.
Vis hele sitatet...
Det det blir bare helt feil og si dude
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
høres kanskje litt rart ut, men jeg har lært meg å nyte denne følelsen. går med noe bra musikk i ørene og ser på alt rundt meg, legger merke til nye ting, fine ting. blir grundig fascinert av alt jeg ikke ser når jeg går rundt 'normal' og uoppmerksom.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
høres kanskje litt rart ut, men jeg har lært meg å nyte denne følelsen. går med noe bra musikk i ørene og ser på alt rundt meg, legger merke til nye ting, fine ting. blir grundig fascinert av alt jeg ikke ser når jeg går rundt 'normal' og uoppmerksom.
Vis hele sitatet...
Enig er utrolig deilig å gå rundt i egen verden betyr ikke at man er spesiell eller anderledes fordet 😊 nuet er skapt for å nytes
Har alltid likt å traske rundt ute om natten. Samfunnet sover, det er som om menneskeverden er satt på vent. I tillegg møter du på dyr i større skala enn om dagen, spesielt om det er snakk om nabolag. Har møtt flere grevlinger med bare meters avstand.
Sist endret av andlov5000; 20. september 2020 kl. 04:06.
Å være kreativ er ikke galt.
Jeg selv sliter ofte med vinter depresjon og ser kun det mørke i det meste på denne tiden av året(faen.. den er like rundt hjørnet).

Jeg har mye lettere for å få hypokonder, jeg føler meg syk oftere, jeg får mer dødsangst osv osv. Jeg får også denne "Hva er egentlig meningen med livet tankene" ganske ofte.

Det er når denne tiden kommer at jeg hater meg selv for at jeg ikke verdsatte sommertiden mer.

Mange nevner det med D-vitamin, og at det skal hjelpe, og det er noe jeg tenker å prøve ut i år. De sier man kan få dette resept fritt på apoteket.
Sist endret av cplpro; 20. september 2020 kl. 05:53.
Som en annen også nevnte her, jeg anbefaler alle å teste seg for d vitamin mangel.

Jeg sleit også hver vinter med mye depresjon, jeg sov hele tiden, orket absolutt ingenting. Jeg hadde det sånn i alle mine 26 år, fram til min mor klarte å overtale meg til å ta blodprøver hos legen min. De viste at d vitamin nivået mitt var veldig veldig lavt, så jeg fikk begynne på divisun som da er d vitaminer. Jeg har gått på det siden mai i år og nå har jeg så mye energi at jeg ikke vet hvor jeg skal få gjort av det. Nå orker jeg å studere, jobbe, gjøre husarbeid osv osv. Og det er tilogmed på en søndags morning på en mørk september dag. Dette hadde jeg aldri klart før!

Så jeg anbefaler og ber dere om å ta blodprøver for å sjekke d vitamin nivået, om dere har lavt d vitamin får dere medisin for det og tro meg, dere kommer til å bli overrasket over hvor mye energi dere får da. Man tenker over alle de årene der man har gått med så ufattelig lite energi og plutselig orker du faktisk å gå på fjelltur og å bake et brød og vaske gulvet etterpå. Hehe.

Test dere for d vitamin mangel alle sammen!
Sist endret av Mia123; 20. september 2020 kl. 08:44.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spesielt hvis man har brun hud så vil jo også opptaket av vitamin d være dårligere enn de med lysere hud.
Livene vi lever må fører jo også til at vi ofte er inne de få timene det er litt sol om høsten / vinteren.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
opptaket fra sol altså
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Spesielt hvis man har brun hud så vil jo også opptaket av vitamin d være dårligere enn de med lysere hud.
Livene vi lever må fører jo også til at vi ofte er inne de få timene det er litt sol om høsten / vinteren.
Vis hele sitatet...
Det er jo kjent at mange nordmenn har mangel på d vitamin, nettopp pgr mørketiden og det at det ikke er mye sol her. Iallefall ikke i forhold til andre varme land der det er sol så og si året rundt.
Det er også en eller annen sammenheng mellom depresjon og for lave D-vitamin nivåer men husker ikke helt hva det var, kanskje var det slik at de ikke helt viste hvorfor men at en kunne se det relativt ofte. For vitaminer generelt trenger man ikke overdrive. For fettløselige vitaminer spesielt så bør en unngå å ta for meget (vit A, E, D), da overskudd vil akkumulere i kroppen og ikke skilles ut via urin slik det som skjer med overskudd av vannløselige vitaminer.

Ta en d-vitamin prøve hos legen og sjekk nivået. Er det lavt så ta d-vitamin tilskudd. Er nivået høyt nok vel da dropper du det. Referansenivået her til lands sier vel 75 nmo/l. De med veldig lavt d-vitamin får ofte d-vitamin på resept, Divisun eller noe slikt. Den er veldig dyr, og nå sist år kom det en uten resept som er mye billigere men har nesten helt samme styrke. Bare spør på apoteket de vet hvilken det er, tror styrken var 3800 ie for den uten resept og 4000 ie for den med resept.
Sist endret av _abc_; 20. september 2020 kl. 10:23.
Anonym bruker
"Overtalt Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Folkens? D-vitamin er oppskrytt. Jeg har tatt det året rundt. Fordi jeg har vært livredd for å få det tilbake. Jeg tar 80ug pr dag. Men er redd for å ta for mye.
Anonym bruker
"Fregnete Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Folkens? D-vitamin er oppskrytt. Jeg har tatt det året rundt. Fordi jeg har vært livredd for å få det tilbake. Jeg tar 80ug pr dag. Men er redd for å ta for mye.
Vis hele sitatet...
Hvis du har tatt 3200 iu D vitamin hver dag, året rundt, så tar du ALT for mye. Symptomene dine kan bli forverret av D-vitamin toxicity.
Anonym bruker
"Overtalt Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du har tatt 3200 iu D vitamin hver dag, året rundt, så tar du ALT for mye. Symptomene dine kan bli forverret av D-vitamin toxicity.
Vis hele sitatet...
For 1 år siden så tok jeg test hos legen og alle verdier er fine. Har ikke tatt vitamin D på noen dager nå. Isåfall tar jeg bare 20ug av og til
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man trenger ikke belaste helsevesenet unødig ved å teste seg for d-vitaminmangel. Kjøp ei flaske tran, som forøvrig koster mindre enn en egenandel, og ta en dose i mørketia eller på dager der du verken er utendørs eller spiser fet fisk. Fikk mangel påvist ifbm. en annen prøve, og spiser makrell i tomat ELLER tar tran når det er aktuelt, og det gir en merkbar effekt på humør. Har diagnosen sesongbetont depresjon eller hva det heter.
Anonym bruker
"Overtalt Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man trenger ikke belaste helsevesenet unødig ved å teste seg for d-vitaminmangel. Kjøp ei flaske tran, som forøvrig koster mindre enn en egenandel, og ta en dose i mørketia eller på dager der du verken er utendørs eller spiser fet fisk. Fikk mangel påvist ifbm. en annen prøve, og spiser makrell i tomat ELLER tar tran når det er aktuelt, og det gir en merkbar effekt på humør. Har diagnosen sesongbetont depresjon eller hva det heter.
Vis hele sitatet...
Belaste!? Jeg har aldri før tatt en slik test og syntes det var nødvendig å sjekke om jeg manglet noe. De testet for alt. Ikke bare D vitamin
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man trenger ikke belaste helsevesenet unødig ved å teste seg for d-vitaminmangel. Kjøp ei flaske tran, som forøvrig koster mindre enn en egenandel, og ta en dose i mørketia eller på dager der du verken er utendørs eller spiser fet fisk. Fikk mangel påvist ifbm. en annen prøve, og spiser makrell i tomat ELLER tar tran når det er aktuelt, og det gir en merkbar effekt på humør. Har diagnosen sesongbetont depresjon eller hva det heter.
Vis hele sitatet...
Eh.. Lol.

Det er helsevesenet som skal hjelpe oss, ikke omvendt. Ja det er mye for de å gjøre nå i korona tider, men å teste for d vitamin mangel gjør man hos fastlege og dette er jo en klassisk ting fastlegen er til for, nettopp for at man kan få et bedre liv av å ha høyt nok d vitamin nivå.
Anonym bruker
"Overtalt Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Eh.. Lol.

Det er helsevesenet som skal hjelpe oss, ikke omvendt. Ja det er mye for de å gjøre nå i korona tider, men å teste for d vitamin mangel gjør man hos fastlege og dette er jo en klassisk ting fastlegen er til for, nettopp for at man kan få et bedre liv av å ha høyt nok d vitamin nivå.
Vis hele sitatet...
Var i fjor, ikke Korona da skal ikke teste igjen nå.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ikke redd. Jeg bare blir gående veldig i egen boble. Lettere nedstemt fordi det ikke er mulig å leve her uten tonnesvis med klær. Lei av å ha rød nese hele tiden.
Lei av at det er mørkt absolutt hele tiden.
Vis hele sitatet...
Herrejesus da for noen third world problems.... Ja det er kjedelig at vinteren er mørk men du høres ikke akuratt klinisk deprimert ut når problemet ditt er at du syns det er stress med mye klær og at du blir rød på nesa!



Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Folkens? D-vitamin er oppskrytt. Jeg har tatt det året rundt. Fordi jeg har vært livredd for å få det tilbake. Jeg tar 80ug pr dag. Men er redd for å ta for mye.
Vis hele sitatet...
Dårlig å si for d vitamin hjelper utallige personer med depresjon, leddsmerter, utmattelse og nedstemthet særlig i vinterhalvåret.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var i fjor, ikke Korona da skal ikke teste igjen nå.
Vis hele sitatet...
Var ikke ment til deg. Til han som mener man belaster helsevesenet.

Men bra du har testet, kanskje lurt å teste igjen nå uansett.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Eh.. Lol.

Det er helsevesenet som skal hjelpe oss, ikke omvendt. Ja det er mye for de å gjøre nå i korona tider, men å teste for d vitamin mangel gjør man hos fastlege og dette er jo en klassisk ting fastlegen er til for, nettopp for at man kan få et bedre liv av å ha høyt nok d vitamin nivå.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at man enkelt kan «teste» dette selv til en lavere pris. Eh... LOL
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Poenget mitt er at man enkelt kan «teste» dette selv til en lavere pris. Eh... LOL
Vis hele sitatet...
Ok hvordan kan man teste seg for d vitamin mangel selv?
Ta vitamin D og litt tran hver dag. Særlig Vitamin D, men Omega 3 er så bra og tran er så billig og tilgjengelig i Norge.

Ta mer enn 20 ug/ 800 IU dagen. Selges nå opptil 80 ug per dose i Norge, det er helt trygt å innta 80 ug dagen, særlig på vinteren.

Jeg liker vinteren, her jeg bor er det mørkt på vinteren, sånn ordentlig mørkt. Synes mørketiden er veldig deilig, får ordentlig slappet av føler jeg. Føler aldri at man burde vært ute i finværet fks, er det litt ekstra dårlig vær ute, er det bare ekstra deilig å slappe av inne føler jeg.

Men føler også det kommer mye an på hvordan høst man har hatt. En bra høst fører til en bra vinter for min del, eller i all fall bidrar til det.

Når det kommer til vinteren, så ville jeg fokusert på å få gjort de små rutinene, og ha kontroll på livet. Spise ordentlig, få bevegd seg litt, men også kose seg med noe godt. Møte på venner er også fint, lage middager fks. Men må også finne roen alene. Tempoet er ikke raskt på vinteren, må slå seg litt til ro med det. Synes det kan være deilig jeg.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man trenger ikke belaste helsevesenet unødig ved å teste seg for d-vitaminmangel. Kjøp ei flaske tran, som forøvrig koster mindre enn en egenandel, og ta en dose i mørketia eller på dager der du verken er utendørs eller spiser fet fisk. Fikk mangel påvist ifbm. en annen prøve, og spiser makrell i tomat ELLER tar tran når det er aktuelt, og det gir en merkbar effekt på humør. Har diagnosen sesongbetont depresjon eller hva det heter.
Vis hele sitatet...
15-20 ug dagen med Vitamin-D når man i tillegg ikke får så mye fra solen, kommer ikke til å rette opp noen D-vitamin mangel med det første.

Om man mistenker D-vitamin mangel. Mitt tips: Ta sånn 160 ug dagen i 4 uker, så 80 ug dagen etter det i all fall i 8 uker ellernoe, så kan man nok også trappe ned mer til fks 40 ug per dag eller 80 ug annenhver dag. D-vitamin er best å ta på morgenen før frokost om jeg husker rett. Angående D-vitamin overdose, så skal det veldig mye til, må nok få i seg 250 ug++ dagen i lengre tid før det skjer, i all fall om man ikke får noe sol.

Sitat av Mia123 Vis innlegg
Ok hvordan kan man teste seg for d vitamin mangel selv?
Vis hele sitatet...
Test deg hos fastlegen, men kanskje ikke denne vinteren pga corona. Har selv sånn to ganger fått en verdi for "alle" vitaminer/mineraler (og noe mer), nå er det ikke alle de tester for, men er 10 stk+ i all fall.

Må bare si til legen at man føler seg ikke helt bra, også har man lyst til å sjekke om det kan være vitamin/mineral fordi man lurer på om det kan være grunnen, og også har lyst til å eventuelt kunne utelukke det om det skulle være noe så "enkelt" som en vitamin/mineral mangel.
Sist endret av OnoEko; 21. september 2020 kl. 13:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.