Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  537 149387
Da den første tråden begynte å bli i lengste laget og begynte å fuske litt, fortsetter tråden her, så slipper vi forhåpentligvis flere dobbelposter.

Nyttige lenker:
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Sist endret av meitemark; 5. april 2020 kl. 14:28. Grunn: la til lenke
Er ikke politiet allerede utstyrt med batong? Da er det jo bare å vedta å bruke den.
Noe må kanskje gjøres? Har vært stor trafikk med taxi og biler utenfor gården i kveld og i natt. Virker som folk er opptatt av påskefest og moro og ordner seg privat når det ikke er skjenking på barer og nattklubber. Vet jo ikke hvor folk har vært eller hva de har gjort men man hører jo at folk er animert når de stabler seg opp trappene. Tror ikke det har vært noen storfest her i bygården for ikke hørt høy musikk eller skrik og skrål ja bortsett fra når folk har kommet hjem. Men en plass må de jo ha vært å festet? Er smittevern og dugnad glemt nå når folk ikke har hjemmekontor men påskeferie? Har det vært for få dødsfall denne uken eller få lagt inn på intensiv eller respirator til at folk tenker at det er over nå?

Vi får se hva som skjer i morgen. Det blir å gå i kø rundt sognsvann og til inn i marka, fult opp i parker og masse folk ute å trimmer, lufter hunder og sosialiserer.

Jeg skjønner dugnaden sliter på folk og at mange blir litt lei, men det vi så i avisene idag, om fulle busser og masse folk som reiser på påskeferie til familie og reiser med fly og helt fulle busser det er kanskje ikke veldig smart midt i en pandemi? Spørs vel om vi ikke får er markant økning i smittetilfeller også på landet nå når mange har lagt ferien hjem til familie i påsken. Var forresten en som skulle fly med widerø på påsketur hjem til mor og far som var lettere indignert over fulle busser til flyplassen. Det blir jo veldig spesielt, å klage på at folk reiser når fyren gjorde akkurat det samme selv. Og kanskje reiste han til en kommune uten smitte, og kommer frem smekk full av virus og bruker hele påsken på smitte gamle venner, familie og sine gamle foreldre.

Mulig jeg er i overkant følsom men dette er virkelig ikke greit. Det blir jo ikke mindre risiko bare for at påsketuren legges til familie. Og spesielt ikke når turen skjer med buss og fly som er overfylte. Den økningen som mest sannsynlig kommer etter påsken, det blir en folkevalgt økning av smittede mennesker. Drevet frem av den minoriteten som ikke klarte å forholde seg til sosial isolasjon.
Det jeg er interessert i er dagens situasjon i China. WHO ser ikke ut til og ønske behandle kina annerledes enn europeiske land selvom ccp er et horribelt regime som selvfølgelig ikke er til å stole på i samme grad.

Hvor mange døde til nå og hvordan er situasjonen egentlig?

Annen info jeg er interessert i er pasient zero. Finner man denne personen kan det gi oss mange svar.
Huang Yan Ling er mitt beste forslag til nå.
Er det ikke budsjettert med at folk er idioter da? Planen er vel at vi skal ha en sakte, men sikker, smitteutbredelse i samfunnet. Det medfører relativt strenge regler som de fleste føyer seg etter (som nærmest ville eliminert smitten om alle hadde fulgt dem), men så har du en god porsjon tullinger som gir helt faen og sørger for at det sprer seg likevel. Helt according to plan. Eller, kanskje litt for sakte, til og med. De begynner jo nå å snakke om å åpne skoler og starte med fotball og idrett, og løsne litt opp igjen. Kanskje smitten har spredt seg for sakte? Kanskje vi har færre idioter enn vi budsjetterte med?
Leste i media igår at usa greier å gjore oppkjoep av store mengder smittevernutstyr som er in transit til kunder.Oppkjoep blir gjort på flyplasser/havner og saa blir opprinnelig ordre kansellert og hele lasten omdirigert til usa.
Sitat av hollow Vis innlegg
Leste i media igår at usa greier å gjore oppkjoep av store mengder smittevernutstyr som er in transit til kunder.Oppkjoep blir gjort på flyplasser/havner og saa blir opprinnelig ordre kansellert og hele lasten omdirigert til usa.
Vis hele sitatet...
Frankrike stoppet/beslagla en last med smittevernutstyr som skulle til Sverige, for å bruke det selv.
Etter at Sverige truet med å trekke dem inn for EU-kommisjonen, så ble det sendt videre.
Så desperasjonen om å få tak i utstyr gjelder flere.

https://www.nrk.no/nyheter/sverige-f...vel-1.14973420
Sist endret av Grimdoc; 5. april 2020 kl. 10:23.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Er det ikke budsjettert med at folk er idioter da? Planen er vel at vi skal ha en sakte, men sikker, smitteutbredelse i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Ja er det egentlig planen? Jeg synes regjeringen er utydelig på det. De har sagt eksplisitt at planen er å stoppe viruset, mot FHI's anbefaling. Samtidig vurderer de å lette på tiltak, noe som ikke stemmer overens med den planen. Det virker uklart hva som faktisk er strategien til Erna.

Men ja, det eneste logiske er brems-alternativet, og det er nok det de kommer til å gå for etterhvert regner jeg med.
Sist endret av *pi; 5. april 2020 kl. 10:29.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ja er det egentlig planen? Jeg synes regjeringen er utydelig på det.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke. Jeg har prøvd å spørre flere ganger, flere steder, men har aldri funnet noe svar. Men så vidt jeg har skjønt, så er det en utopisk tanke å skulle stanse viruset helt. Og vi lar det jo åpenbart ikke få fritt leide heller. Så da er det vel kontrollert smitteutbredelse som er det siste alternativet? Det er vel også det som menes med å «flate kurven», som har blitt hyppig gjentatt de siste ukene. Samme volum, altså antall smittede, bare spredt ut over lengre tid. Og ikke som jeg så på Facebook i går, et bilde av en graf som viste at vi hadde færre smittede en dag enn dagen før, med tittelen «grafen begynner å bli flat, vi klarte det!"
Sitat av *pi Vis innlegg
Men ja, det eneste logiske er brems-alternativet, og det er nok det de kommer til å gå for etterhvert regner jeg med.
Vis hele sitatet...
Om vi hadde vært sikre på at smitte ga immunitet (i lang tid), kunne vi løst dette ved å la de som ikke har noen hittil kjente risiki la seg smitte frivillig og bli internert sammen med andre smittede.

Her kan man bruke legekapasiteten på de som viser sterke symptomer og trenger hjelp.

Billigere og mer effektivt. Men så kommer sikkert noen til å si at det ikke er etisk å smitte noen (selv frivillig), og så må vi som sagt vite at man faktisk blir immun, som vil ta en stund å finne ut vil jeg tro.

https://drive.google.com/file/d/18IY...YVU90ZifgKQnYw
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg aner ikke. Jeg har prøvd å spørre flere ganger, flere steder, men har aldri funnet noe svar.
Vis hele sitatet...
Ved forrige oppdatering av tiltakene sa Erna at det FHI kaller "undertrykk" - alternativet var det de gikk for nå. FHI anbefalte ikke dette, men å utsette valg av strategi. FHI tar med samfunnskonsekvenser i sine råd, noe jeg ikke helt skjønner de er kvalifisert for, men det er jo bra at de tenker på det. Men skulle ønske det var en mer tverrfaglig kompetanse med i vurderingen her enn det (tilsynelatende) er.

Men så vidt jeg har skjønt, så er det en utopisk tanke å skulle stanse viruset helt.
Vis hele sitatet...
De har noen erfaringer med det i andre land, så det er kanskje mulig. Det er jo også en strategi som er brukt på andre epidemier (på dyr og mennesker). Det vil kreve ganske ekstrem innsats en stund, og jevnlig brannslukking etterpå. Ikke minst så må vel grensene være nesten hermetisk lukket til resten av verden har kontroll, eller en vaksine foreligger. Et argument for undertrykking er at vi ikke helt vet hvor lenge man er immun. Brems-strategien forutsetter at man faktisk får flokkimmunitet.

Og vi lar det jo åpenbart ikke få fritt leide heller.
Vis hele sitatet...
Nei, det alternativet er knapt utredet, og helt uaktuelt.

Så da er det vel kontrollert smitteutbredelse som er det siste alternativet? Det er vel også det som menes med å «flate kurven», som har blitt hyppig gjentatt de siste ukene. Samme volum, altså antall smittede, bare spredt ut over lengre tid. Og ikke som jeg så på Facebook i går, et bilde av en graf som viste at vi hadde færre smittede en dag enn dagen før, med tittelen «grafen begynner å bli flat, vi klarte det!"
Vis hele sitatet...
Ja, det snakkes mye om det blant folk men det er ikke det som er den uttalte strategien til regjeringen lengre. Samtidig virker det for meg som at måten regjeringen snakker om tiltakene på, at de vurderer å slippe opp etter påske, ikke stemmer overens med strategien deres. Jeg tror det skaper mye frustrasjon, at folk på den ene siden blir forespeilet at det kanskje bare varer to uker til, og på den andre siden at viruset skal slås helt ned, noe som åpenbart krever mer innsats. Det hadde vært lettere å godta tiltakene om man skjønte strategien, eller for den saks skyld, at regjeringen hadde sagt at vi har ikke valgt strategi ennå, vi må se hvordan tiltakene virker. Det er en ærlig sak. Utydelighet og dobbeltkommunikasjon er ikke den beste strategien for å motivere folk til innsats.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Om vi hadde vært sikre på at smitte ga immunitet (i lang tid), kunne vi løst dette ved å la de som ikke har noen hittil kjente risiki la seg smitte frivillig og bli internert sammen med andre smittede.

Her kan man bruke legekapasiteten på de som viser sterke symptomer og trenger hjelp.
Vis hele sitatet...
Smitte frivillig er ikke egentlig nødvendig hvis du bare slipper det løs. Sverige sin strategi var å isolere risikogruppene og la viruset gå fritt. Men de klarte jo ikke å beskytte risikogruppene bra nok, hvert tredje gamlehjem er infisert.
Sist endret av *pi; 5. april 2020 kl. 11:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
På det bildet fra dagbladet, er det visst nok brukt telelinse på et strekk på ca 400 meter. Det er i følge denne videoen. Det får tilstandene i bildet til å se verre ut en det egentlig er.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av RosaElefant Vis innlegg
På det bildet fra dagbladet, er det visst nok brukt telelinse på et strekk på ca 400 meter. Det er i følge denne videoen. Det får tilstandene i bildet til å se verre ut en det egentlig er.
Vis hele sitatet...
Makes sense. Går ofte på tvers av Løkka (ser ingen grunn til å gå tur akkurat der) og selv de flotteste soldagene så har det absolutt ikke vært så ekstremt som det kan virke på det bildet der. Nesten alle til høyre i bildet står nok i kø til polet, og der holder alle minst en meter avstand til nestemann.

Men anbefaler folk å gå tur litt mindre populære steder altså. Man skal jo uansett ikke på kafé. Vålerenga eller Kampen er langt mer sjarm enn Løkka. Eller opp Konows gate i Ekebergskrenten hvis du klarer litt bakker.
På spørsmål om hvor mange som er smittet og ikke testet og registrert, det har blitt sagt opp mot 20-40 000 ang mørketallene i landet. Nå som det er påskefri blir det nok uansett tettere kontakt mellom mennesker enn det har vært helt siden 12 mars. Og da kan vi vel regne med at det vil ta ca 14 dager før evt. opphoping i smitte vil vise seg? Det kan vel skape krøll for modellene?


Jeg lurer på hvor mye treghet det i rapporteringen? Altså er rapporterte tall et døgn forsinket til feks vg og worldometer? Er det kanskje mer enn et døgns forsinkelse? Grunnen til at jeg spør er at Sverige har gitt for lave tall på antall døde....
Englands Boris Johnson på akuttsykehus for Korona nå. Samtidig rapporterer VG fra reaksjoner hos leger i New York: "Pasientene er så unge"
Trump får også pes fra mange i USA nå at hans administrasjon burde sett dette komme. Burde ikke Trump ha gjort tiltak for flere måneder siden? Ser stygt ut i New York.
Sist endret av hollow; 7. april 2020 kl. 00:26.
Sitat av hollow Vis innlegg
. Burde ikke Trump ha gjort tiltak for flere måneder siden? Ser stygt ut i New York.
Vis hele sitatet...
Alt for tidlig og si.

Tiltakene koster også enormt.

For alt vi vet kan til og med landene med høy smitte komme best ut av det til slutt. Virus kan muttere, noen ganger til det verre og noen ganger til det bedre. Så har du smitte i bølger ved at viruset f.eks holder seg i en del av verden, før det bringes tilbake igjen til at sted det tidligere var utryddet og starter på nytt.

Med spanskesyken var bølge 2 og 3 langt verre en første bølgen.

Dette er om man utvikler immunitet vel og merke.

Det er jo noen eksempler med personer som har fått ccp-viruset påvist 2 ganger, men det kan være andre grunner til det en at, man ikke blir immun.

hadde dem kanskje et lengre en normalt sykdomsforløp?
De trodde kanskje de var frisk men var ikke det. Dette viruset her har jo en tildens til at man blir syk, tror man blir bra igjen forså bli syk igjen.

eller kanskje det bare gjelder noen få.

Altså vi vet per i dag lite og jeg har ca like mye tilitt til Kina som jeg har til Nord-Korea og det sier litt. De har jo begge sin supreme leader som undertrykker folken og regimet er 1. prioritet.
*pi: At FHI tar med samfunnskonsekvensene i sine anbefalinger av tiltak er jo helt naturlig. Sannsynligvis vil den totale nedstengningen av et samfunn ha negative konsekvenser for enkelte pasientgrupper f.eks. Eller barn som er uten trygge beskyttelsesfaktorer som skole/barnehage, utsatt for vold eller andre overgrep kan potensielt skape en bølge av behov innenfor barne- og senere voksenpsykiatrien, som en konsekvens av nedstengningen.

Folkehelse er en paraply du kan dekke omtrent alle mulige plager og skavanker med, ikke bare ut fra perspektiv med smittevernshensyn og korona.
Sitat av hollow Vis innlegg
Trump får også pes fra mange i USA nå at hans administrasjon burde sett dette komme. Burde ikke Trump ha gjort tiltak for flere måneder siden? Ser stygt ut i New York.
Vis hele sitatet...
USA trosset WHOs anbefalinger og innførte innreiseforbud/karantene for passasjerer fra Kina.

De var altså blant de første vestlige som innførte tiltak, men da var det galt også og de ble anklaget for å spre hat og frykt.
Sitat av reklame Vis innlegg
*pi: At FHI tar med samfunnskonsekvensene i sine anbefalinger av tiltak er jo helt naturlig. Sannsynligvis vil den totale nedstengningen av et samfunn ha negative konsekvenser for enkelte pasientgrupper f.eks. Eller barn som er uten trygge beskyttelsesfaktorer som skole/barnehage, utsatt for vold eller andre overgrep kan potensielt skape en bølge av behov innenfor barne- og senere voksenpsykiatrien, som en konsekvens av nedstengningen.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo det jeg er redd for. Mulig FHI er mer tverrfaglig enn jeg har inntrykk av, men jeg savner altså mer samfunnskompetanse i beslutningene. Men som sagt, bra de skjønner at det er flere hensyn å ta.

Folkehelse er en paraply du kan dekke omtrent alle mulige plager og skavanker med, ikke bare ut fra perspektiv med smittevernshensyn og korona.
Vis hele sitatet...
"Plager og skavanker" er en ting, men ting som økonomi, som gjerne blir satt opp mot helse, kan ha en ganske direkte innvirkning på folkehelse det også. Jeg forstår selvsagt at FHI ikke kun driver med smittevern.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gobity Vis innlegg
USA trosset WHOs anbefalinger og innførte innreiseforbud/karantene for passasjerer fra Kina.

De var altså blant de første vestlige som innførte tiltak, men da var det galt også og de ble anklaget for å spre hat og frykt.
Vis hele sitatet...
På sikkerhetsfeltet snakker vi om sikkerhetsteater. Dvs. tiltak som skal få folk til å tru at situasjonen er langt betre enn den er.

Trump sitt travel ban er i samme kategori. Factcheck har tatt for seg tidslinja i detalj.

Det vart viare innført 31. januar. På det tidspunktet var det klart at det hadde spredd seg utanfor Kina. Viare gjorde ikkje Trump meir enn å forby reiser på det tidspunktet. Det var for all del ikkje mange vestlige land som gjorde heller, men det er ikkje mange vestlige leiarar som prøver å omskrive historia så kort tid etter at det skjer heller...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
På sikkerhetsfeltet snakker vi om sikkerhetsteater. Dvs. tiltak som skal få folk til å tru at situasjonen er langt betre enn den er.

Trump sitt travel ban er i samme kategori. Factcheck har tatt for seg tidslinja i detalj.

Det vart viare innført 31. januar. På det tidspunktet var det klart at det hadde spredd seg utanfor Kina. Viare gjorde ikkje Trump meir enn å forby reiser på det tidspunktet. Det var for all del ikkje mange vestlige land som gjorde heller, men det er ikkje mange vestlige leiarar som prøver å omskrive historia så kort tid etter at det skjer heller...
Vis hele sitatet...
Hei.

Jeg fikk karantene etter at jeg var i kontakt med lege på sykehus som hadde testet positivt på corona , hun hadde smittet 2 andre også.
Men har ikke fått noen symptomer , er vel ikke alle som får symptomer heller da
Sitat av Sassawes Vis innlegg
Hei.

Jeg fikk karantene etter at jeg var i kontakt med lege på sykehus som hadde testet positivt på corona , hun hadde smittet 2 andre også.
Men har ikke fått noen symptomer , er vel ikke alle som får symptomer heller da
Vis hele sitatet...
Er du testet og var testen positiv? At du har vært hos en lege som er smittet betyr ikke nødvendigvis at du ER smittet.

Men det kan være at du ble smittet og er en av dem som ikke får store plager av corona. Eller kanskje akkurat du er immun og burde stilt deg til disp for forkerne? Rart forresten om de ikke testet deg når legen var smittet.

Uansett, ha en best mulig påske, og husk at evt. smitte du bærer med deg kan være smittsom lengre enn 2 uker. Så tenk på de rundt deg også.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er du testet og var testen positiv? At du har vært hos en lege som er smittet betyr ikke nødvendigvis at du ER smittet.

Men det kan være at du ble smittet og er en av dem som ikke får store plager av corona. Eller kanskje akkurat du er immun og burde stilt deg til disp for forkerne? Rart forresten om de ikke testet deg når legen var smittet.

Uansett, ha en best mulig påske, og husk at evt. smitte du bærer med deg kan være smittsom lengre enn 2 uker. Så tenk på de rundt deg også.
Vis hele sitatet...
https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/...et-to-kolleger

Hun har smittet 2 andre kolleger da , kan hende jeg var heldig å ikke bli smittet , eller så er jeg ( immun ) , at jeg ikke får noen symptomer

De vil kun teste de i risikogruppene og helsepersonell , så det blir nok vanskelig Om du eventuelt skal ha en sjanse for å bli testet må du ha symptomer også
Sitat av vidarlo Vis innlegg
På sikkerhetsfeltet snakker vi om sikkerhetsteater. Dvs. tiltak som skal få folk til å tru at situasjonen er langt betre enn den er.

Trump sitt travel ban er i samme kategori. Factcheck har tatt for seg tidslinja i detalj.
Vis hele sitatet...
USA stengte innreise fra Kina, mens amerikanske innbyggere fikk komme hjem med forbehold om karantene.

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51353279


Du bruker begrepet sikkerhetsteater - og det er helt greit - men da må du nesten utdype hvorfor du mener det er så relevant å bruke det akkurat her.

Altså; definisjonen er vi enige om, men hvorfor er du så sikker på at det ble gjort med intensjon om å redusere bekymring uten å ha noen som helst effekt? Tar du høyde for at utbruddet har vært uten sidestykke og at ingen har hatt noen fasit på riktig løsning?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det vart viare innført 31. januar. På det tidspunktet var det klart at det hadde spredd seg utanfor Kina. Viare gjorde ikkje Trump meir enn å forby reiser på det tidspunktet. Det var for all del ikkje mange vestlige land som gjorde heller, men det er ikkje mange vestlige leiarar som prøver å omskrive historia så kort tid etter at det skjer heller...
Vis hele sitatet...

Men hva er poenget ditt? At innreiseforbudet ikke har noen effekt? At Trump forsøker å ta på seg mer ære i ettertid?

Det stemmer helt sikkert. Jeg verken liker eller bryr meg stort om fyren så det har jeg heller ikke noen formening om.

USA innførte fortsatt tiltak før de fleste andre i vesten, og USA ble fortsatt kritisert for nettopp dette (se bla uttalelser fra Hua Chunying v/Kinas utenriksministeri).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gobity Vis innlegg
Du bruker begrepet sikkerhetsteater - og det er helt greit - men da må du nesten utdype hvorfor du mener det er så relevant å bruke det akkurat her.
Vis hele sitatet...
Eg trudde det var tåleleg åpenbart ut frå samanhengen, men for all del.

Tiltaket fokuserte på eit enkeltland, i ei tid der det var klart at det hadde spredd seg utanfor det landet. Viare hadde det ei rekke unntak, som gjorde det relativt tannlaust.

Det tyder på at tiltaket i hovudsak handla om å vise handlekraft, og hadde marginal effekt på faktisk spreiing av viruset. Skulle det hatt effekt på det, måtte tiltaket vore meir inngripande.
Sitat av Gobity Vis innlegg
Altså; definisjonen er vi enige om, men hvorfor er du så sikker på at det ble gjort med intensjon om å redusere bekymring uten å ha noen som helst effekt? Tar du høyde for at utbruddet har vært uten sidestykke og at ingen har hatt noen fasit på riktig løsning?
Vis hele sitatet...
Å gjere feil er heilt OK. Men del av det bør vere å innrøme at ein har gjort feil. Trump har i etterkant trekt det fram som bevis på at han reagerte i tide, og er handlingas mann.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det tyder på at tiltaket i hovudsak handla om å vise handlekraft,
Vis hele sitatet...
(i tillegg til å understreke skyld)
Hvis noen mener, at Trump har gjort en bra jobb angående Corona-viruset, så se dette. Spør du meg, er dette kanskje den verste presidenten de kunne ha hatt i denne situasjonen.
Nå er ikke John Oliver helt i toppen, når det gjelder kildekritikk. Men han har uansett en del virkelig bra poeng innen mange felt! Selv om vitsene hans også kan være elendige. Men han har iallfall lagd noen programmer om hvordan Trump har håndtert Corona-epidemien:
- 1: https://www.youtube.com/watch?v=c09m5f7Gnic
- 2: https://www.youtube.com/watch?v=_066dEkycr4
- 3: https://www.youtube.com/watch?v=ElIf2DBrWzU
- 4: https://www.youtube.com/watch?v=UnSILVWDKL8

En kan kritisere Kina, for det de gjorde i starten av dette. Men uansett så er det egentlig bare Kina og Vietnam, som virkelig har mestret dette. Det er bare, og se på kurven for antall smittede. Kina sin har nesten vært helt flat lenge. Men har da også berøvet mange innbyggere for dems frihet. Men de har klart å snu en trend. Vietnam sin kurve er også nå nesten flat.

Det Trump har gjort, er å løyet om at alt er under kontroll. Mens tallene smittede har skutt i været. Mens han har også i enkelte tilfeller nesten motarbeidet diverse eksperter under pressekonferanser. Dette er så farlig, at hadde jeg hatt makt nok, så hadde jeg fått Trump stilt for riksrett. Jeg klarer ikke å komme på noen verre president enn han! Han er bare en patologisk løyner, som aldri skulle ha vært i nærheten av makt!

Dere bør fortsatt høre på episodene til "This week in virology" (TWIV). Dette har kanskje vært en av de mest solide kunnskapsformidlerne i disse tider.
I episodene 595 og 598 så har også Daniel Griffin fortalt en del om situasjonen og det siste nytt innen medisinsk forskning på området (bruk av legemidler o.s.v.).
Here we go again , hva feiler det Kina!!!!!!!!!!!!!
"På flere dyremarkeder i Kina har handelen med ville, levende dyr tatt seg opp igjen, til tross for at corona herjer over hele verden"
https://www.abcnyheter.no/nyheter/ve...globalt-forbud
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Here we go again , hva feiler det Kina!!!!!
Vis hele sitatet...
..de har ikke NAV?
Ofte har de vell ikke heller tilgang på den store mengden info som vi er vandt til å ha et tasteklikk unna ( usensurert! ) så det er ikke sikkert
at de ser sammenhengen.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Here we go again , hva feiler det Kina!!!!!!!!!!!!!
"På flere dyremarkeder i Kina har handelen med ville, levende dyr tatt seg opp igjen, til tross for at corona herjer over hele verden"
https://www.abcnyheter.no/nyheter/ve...globalt-forbud
Vis hele sitatet...
Kina er nyttige å ha i dag pga alt de produserer som er ekstra nyttig å ha under epidemien. Man får heller trøste seg med at de forhåpentligvis vil få et enorm press på seg i etterkant av epidemien av statsledere som trenger en syndebukk for dødsfall og ruinerte økonomier.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Annen info jeg er interessert i er pasient zero. Finner man denne personen kan det gi oss mange svar.
Huang Yan Ling er mitt beste forslag til nå.
Vis hele sitatet...
Regner med du følger med på videoene til laowhy86 på YouTube.
Han har mange interesante teorier. Sjekk ut hans nyeste video her: https://www.youtube.com/watch?v=bpQFCcSI0pU

Han har bodd i Kina i mange år, leser og snakker flytende kinesisk og sier selv han har informasjon fra høyere hold. Konen hans er kinesisk og.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
En kan kritisere Kina, for det de gjorde i starten av dette. Men uansett så er det egentlig bare Kina og Vietnam, som virkelig har mestret dette. Det er bare, og se på kurven for antall smittede.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke stole på tall fra CCP-regimet.
Synes det er helt utrolig at så mange ser ut til og være ignorante om hvordan de operer. Det er parti-først som i gode gamle soviet.
Sist endret av DrPerception; 9. april 2020 kl. 01:46.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Du kan ikke stole på tall fra CCP-regimet.
Synes det er helt utrolig at så mange ser ut til og være ignorante om hvordan de operer. Det er parti-først som i gode gamle soviet.
Vis hele sitatet...
Bruker iallfall ikke et millisekund en gang, for å finne ut hvem jeg stoler mest på. De i Kina eller Trump? Husk det er også åpenhet i Kina iallfall i en liten grad. Det har også vært utlendinger fanget i smittekarantene der. Jeg så bl.a. et intervju med en engelskmann, som hadde overlevd viruset. Han hadde da kun vært i leiligheten sin noen uker.

Tallene er heller ikke borti natta. Når dem faktisk innførte de tiltakene de gjorde, så er det logisk at de gir resultater. Nesten alle personene i gjeldende byer ble jo så og si isolert en stund.


For å ta et annet logisk skritt også. Hvis Kina vil skjule alle disse tallene, hvorfor har dem da ikke gjort mere for å skjule tallene fra den første bølgen?
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Bruker iallfall ikke et millisekund en gang, for å finne ut hvem jeg stoler mest på. De i Kina eller Trump?
Vis hele sitatet...
Kina eller deres allmektige leder på valgfri tid Xi Jinping?

Både CCP-regimet og Trump skaper er jævlig skummel polarisering nå i kampen om å styre narrativet.

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Husk det er også åpenhet i Kina iallfall i en liten grad.
Vis hele sitatet...
"Great firewall of China" ja de er i allefall 30% mer åpen enn sin godevenn Nord-Korea.

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det har også vært utlendinger fanget i smittekarantene der. Jeg så bl.a. et intervju med en engelskmann, som hadde overlevd viruset. Han hadde da kun vært i leiligheten sin noen uker.
Vis hele sitatet...
Var han fortsatt i Kina?

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Tallene er heller ikke borti natta. Når dem faktisk innførte de tiltakene de gjorde, så er det logisk at de gir resultater. Nesten alle personene i gjeldende byer ble jo så og si isolert en stund.
Vis hele sitatet...
Ja logisk at det gir resultater, men da hadde viruset spredd seg og allerede nådd helt til andre siden av verden.

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
For å ta et annet logisk skritt også. Hvis Kina vil skjule alle disse tallene, hvorfor har dem da ikke gjort mere for å skjule tallene fra den første bølgen?
Vis hele sitatet...
Situasjonen var ut av kontroll og de hadde også verdens øyne rettet mot seg grunnet varslere som Dr. Li Wenliang som fikk stor publisitet med videoen han opplastet
og dagen etter varslet Kina WHO. Nå hadde de verdens øyne rettet mot dem.

De endret så senere kriterene og de varslet ikke WHO. De ble først bevist når en innringer på direktesendt WHO tv-sending som sa ifra.

Jeg håper virkelig ikke dette handler om at du misliker Trump til den grad at du prøver gi legitimitet til C.C.P som kanskje er det partiet i menneskets historie som har brakt med seg mest lidelse av dem alle og det bare fortsetter og fortsetter.... og de får mer og mer innflytelse rundt i verden.

Amnesty international om Kina:

https://amnesty.no/maktmisbruk-og-ur...r-koronakrisen

- Amnesty har et sterkt fokus på landet. Vi ber om langt større åpenhet rundt hvilke metoder de har brukt i kampen mot viruset. Enkelte som prøvde å varsle om viruset ble kneblet, og er nå døde.

Kina arbeidet aktivt i kulissene mot Verdens helseorganisasjon for å redusere fokuset på viruset i den første fasen. Propagandamaskineriet gjør at ingen kan vite hva som er reelle tall på smittede og hvordan myndighetene løser problemet.
Sist endret av DrPerception; 9. april 2020 kl. 13:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kina har vel nå en app tilsvarende smittestopp-appen som er under utvikling i Norge. Den må man ha for reiser inn og ut av wuhan-regionen og kunne vise til myndigheter ved kontroll.
Ja da har vært hjemmesittere i en måned. 128 bekreftet døde av corona. 6.500 påviste smittede. Smittemessig har det kanskje gått bedre enn mange fryktet? Antall døde er høyt. På en måned så har det dødd flere i corona enn det døde i trafikken i hele fjor. Men det kunne vært høyere tall. Vi klarte å bremse spredningen raskt nok til at det ikke ble fullstendig kaos på sykehusene og vi har ikke brukt all kapasitet på pustehjelp eller sengeplasser. Så får vi håpe tallene ikke stiger dramatisk når ting endres nå og restriksjonene lettes.

Hundretusenvis ledige og en arbeidsledighet på 15%, som vel nærmer seg historisk rekord i Norge? Hva skjer framover, hvor fort er vi tilbake til en mer normalisert hverdag? Eller, kommer vi tilbake dit? Når ser vi markant økning i konkurser? Både blandt bedrifter og personlig konkurs? Hva skjer med pengene som tradisjonelt går til grensehandel? Blir det større netto blant kolonialbransjen? Eller er folk blitt sparsomme av frykt for veien videre?

Når det slakkes opp, hva skjer da? Blir det kaos og voldsom smitteøkning eller klarer vi fortsette med å begrense oss? Om en måneds tid vet vi mer om hva som skjer når det gradvis slippes opp. Om det går bra eller mindre bra. Går det dårlig blir det vel en temmelig langvarig hjemmesitting og temmelig trange kår for mange bedrifter fremover. Vi får håpe koronapengene fra staten demmer opp for brorparten, men det vil nok være endel bedrifter som ryker nå som ville hatt livets rett uten pandemien.

I Israel melder de nå at barn ofte er symptomfrie men likevel kan være full i virus. Hva vil dette gjøre i forhold til åpning av barnehager og skoler? Og hva gjør gjenåpning av skoler og barnehager da med smittespredningen? Mor og far tilbake i jobb, også blir de også smittespredere fordi barna kommer hjem full av smitte? Merker jeg er skeptisk men håper jeg tar feil.
Sist endret av _abc_; 12. april 2020 kl. 22:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Og hva gjør gjenåpning av skoler og barnehager da med smittespredningen?
Vis hele sitatet...
En fin ting med skoler er at det er veldig lett å ha oversikt over en evntuell smittespredning der, det er et veldig oversiktlig miljø i forhold til f eks en butikk. Jeg regner med det blir stengninger igjen, men kanskje mer lokalt.

Det er helt nødvendig å få skolene i gang, man kan ikke holde stengt hele landet til en vaksine dukker opp. Det har for store konsekvenser, både fordi ikke alle familier takler det og fordi flere og flere yrker er kritiske jo lengre tid som går. Folkehelse er faktisk mer enn bare korona.
Sist endret av *pi; 13. april 2020 kl. 00:24.
Kinesiske myndigheter kneblet forsker som tidlig advarte om coronaspredning dyr til menneske
https://www.dailymail.co.uk/news/art...scientist.html
Sist endret av hollow; 13. april 2020 kl. 00:30.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av *pi Vis innlegg
En fin ting med skoler er at det er veldig lett å ha oversikt over en evntuell smittespredning der, det er et veldig oversiktlig miljø i forhold til f eks en butikk. Jeg regner med det blir stengninger igjen, men kanskje mer lokalt.

Det er helt nødvendig å få skolene i gang, man kan ikke holde stengt hele landet til en vaksine dukker opp. Det har for store konsekvenser, både fordi ikke alle familier takler det og fordi flere og flere yrker er kritiske jo lengre tid som går. Folkehelse er faktisk mer enn bare korona.
Vis hele sitatet...
...har du vært på en skole *pi? Eller en barnehage?
For jeg har jobba ved flere, og sjansene for smitte ett slikt sted er stor. Spesielt i barnehage, men også barneskole 1-2 trinn.
Sist endret av vindaloo; 13. april 2020 kl. 01:02.
Undres på hvordan påsken har påvirket folk? Er det mange som har reist for å besøke familie og venner? Vi vet jo at det har vært endel folk ute i gatene i påsken. Og mange har gått i kø i marka. Og endel hyttekommuner har hatt langt flere aktive mobiler enn hjemmesittingen skulle tilsi. Har vi som nasjon klart å begrense oss i påsken, eller forkastet vi i stor grad bort den store felles dugnaden vi har utført fra 12 mars og frem til påsken? Om det blir markant økning vet vi vel mer om månedsskiftet. Akkurat nå ser det jo ut til at spredningen går ned, antallet innlagte går ned og antallet i respirator går ned. Så vi er jo på rett kurs. De neste 2-3 ukene vil vel vise hvorvidt vi har holdt oss i skinnet? Ja om ikke oppmykningen treffer oss midt i fjeset da.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
...har du vært på en skole *pi? Eller en barnehage?
For jeg har jobba ved flere, og sjansene for smitte ett slikt sted er stor. Spesielt i barnehage, men også barneskole 1-2 trinn.
Vis hele sitatet...
Det har jeg også. Ja, det er selvsagt lett å smitte hverandre på en skole, selv om man nå skal gjøre noen grep for å dempe risikoen noe. Hvis du leser det jeg skrev en gang til, så ser du at jeg ikke sa det var lett å hindre smitte, men at det var lett å holde oversikt over spredningen. Det er de samme begrensede gruppene som møtes hver gang, fra et avgrenset område. Blir en butikkansatt syk så har man ingen ide om hvem vedkommende har vært i kontakt med de siste fjorten dagene, eller hvor disse kommer fra og reiser til. Det har man med en førsteklassing.

For tiden lurer jeg mest på hva som blir aftermath'en politisk når støvet har lagt seg. Hvordan ser Europa 2025 ut?
Sist endret av *pi; 13. april 2020 kl. 01:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av *pi Vis innlegg
Det har jeg også. Ja, det er selvsagt lett å smitte hverandre på en skole, selv om man nå skal gjøre noen grep for å dempe risikoen noe. Hvis du leser det jeg skrev en gang til, så ser du at jeg ikke sa det var lett å hindre smitte, men at det var lett å holde oversikt over spredningen. Det er de samme begrensede gruppene som møtes hver gang, fra et avgrenset område. Blir en butikkansatt syk så har man ingen ide om hvem vedkommende har vært i kontakt med de siste fjorten dagene, eller hvor disse kommer fra og reiser til. Det har man med en førsteklassing.
Vis hele sitatet...
jo greit nok det.
Men da må man jo ta høyde for at hvem som helst kan være smittet hvis 1 har blitt det. Ihvertfall på samme trinn.
Og noen kommer til å bli det. Da blir det mange stengning/åpning igjen situasjoner fremover.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
jo greit nok det.
Men da må man jo ta høyde for at hvem som helst kan være smittet hvis 1 har blitt det. Ihvertfall på samme trinn.
Og noen kommer til å bli det. Da blir det mange stengning/åpning igjen situasjoner fremover.
Vis hele sitatet...
Klart, men da trenger man ikke stenge alle skoler i hele landet hver gang. Som sagt, det er geografisk oversiktlig på en annen måte enn de fleste virksomheter.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
jo greit nok det.
Men da må man jo ta høyde for at hvem som helst kan være smittet hvis 1 har blitt det. Ihvertfall på samme trinn.
Og noen kommer til å bli det. Da blir det mange stengning/åpning igjen situasjoner fremover.
Vis hele sitatet...
Litt av poenget her er jo at dråpesmitte gjerne skjer ved hosting og nysing. Barn har veldig milde symptomer og slipper gjerne unna akkurat dette, da sprer smitten seg saktere enn blant en gruppe voksne.
Mine unger (som er blant de som skal tilbake på skolen om 2 uker) er forøvrig mye mer oppmerksomme på smittevernreglene enn de fleste voksne man ser påskehandler på kjøpesentre osv. så jeg tror at risikoen er relativt lav på skoler selv om det garantert vil bli en viss oppblomstring enkelte steder.

Det er jo ikke slik at viruset hopper fritt fra person til person, det er jo hosting/nysing kombinert med bla. håndhilsing og dårlig hygiene som gir mest smitte, ikke å hoppe tau eller gjøre matteoppgaver. Jeg stoler også på at skolen her vil innføre ganske strenge smittevernregler med svært lav terskel for å sende barn hjem ved tegn på sykdom.

I tillegg skal gjeldene råd om distanse, hjemmekontor og begrenset reisevirksomhet opprettholdes så dersom det skjer en oppblomstring på en skole vil videre smitte i utgangspunktet være begrenset.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av *pi Vis innlegg
Klart, men da trenger man ikke stenge alle skoler i hele landet hver gang. Som sagt, det er geografisk oversiktlig på en annen måte enn de fleste virksomheter.
Vis hele sitatet...
Vi får håpe det går bra. Først og fremst for kidza og det som jobber med de. Det virker som om mange av de som jobber med
dette, spesielt i b.hager er bekymra for både egen og andres sikkerhet.
Personlig syns jeg kanskje vi rusher dette litt, selv om jeg skjønner at kostnaden ved å stenge alt begynner å kvele oss litt.

Men dette att "men da trenger man ikke stenge alle skoler i hele landet hver gang" som du nevner *pi, ville ikke det også bli en
nærmest ulevelig situasjon for næringslivet? Ihvertfall på små steder. Hvor plutselig ALLE på 2 trinn må være hjemme igjen og halve
arbeidsstokken forsvinner fordi de må være hjemme i karantene med barna sine?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vi får håpe det går bra. Først og fremst for kidza og det som jobber med de. Det virker som om mange av de som jobber med
dette, spesielt i b.hager er bekymra for både egen og andres sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Jeg er også redd for barna, det er faktisk dem jeg er mest redd for av alt. Alarmtelefonene for barn og unge har mer enn doblet pågangen (og det gjelder bare barna som er store nok til å ringe!), samtidig som barnevernet for færre bekymringsmeldinger og sykehusene omtrent ikke får inn barn med uforklarlige skader i det hele tatt. Dette er også folkehelse. Jeg følger en del med på lærerdiskusjonene rundt dette, og måten sårbare familier omtales på imponerer meg ikke. Det virker som mange i skolen ikke tar inn over seg at de har en rolle i barn og familiers liv som ikke går på ren opplæring. Jeg vet selvsagt at det ikke er flertallet, men det er mange nok til å gi et visst inntrykk. Eksemplene jeg kom med over er ekstreme (men mange). Det er mange fungerende familier også, som fungerer fordi det er et system rundt dem, et system som ikke er der nå. Du kan ikke sykemelde deg fra hjemmeskolelærerjobben.

Lærerne klager over at de er forsøkskaniner, men alle er forsøkskaniner her. Vi har aldri gjort noe av dette før. Uansett når og hvordan vi strammer inn og åpner opp, så er det en stor grad av prøving og feiling, og konsekvenser for liv og helse på begge sider av ligningen.

Personlig syns jeg kanskje vi rusher dette litt, selv om jeg skjønner at kostnaden ved å stenge alt begynner å kvele oss litt.
Vis hele sitatet...
Jeg noterer meg i alle fall at de åpner mer forsiktig enn ekspertene foreslår, og at f eks Danmark, som har en sammenlignbar men litt strengere strategi, går lengre i å åpne.

Men dette att "men da trenger man ikke stenge alle skoler i hele landet hver gang" som du nevner *pi, ville ikke det også bli en
nærmest ulevelig situasjon for næringslivet? Ihvertfall på små steder. Hvor plutselig ALLE på 2 trinn må være hjemme igjen og halve
arbeidsstokken forsvinner fordi de må være hjemme i karantene med barna sine?
Vis hele sitatet...
Det må da være bedre enn å stenge ned hele virksomheten i kanskje et år eller to? For det er jo faktisk det som er det sannsynlige alternativet her, hvis vi skal vente til smittetallet er null og ingen skal ta noen som helst risiko.

Det handler heller ikke kun om konsekvensen for virksomheten som er nede, men at folk trenger de tjenestene disse virksomhetene tilbyr også. For hver uke som går er det flere yrker som er på kritisk funksjon-lista. Noen er kritiske på veldig kort sikt, men ganske mange jobber er kritiske i et årsperspektiv.
Sist endret av *pi; 13. april 2020 kl. 12:01.
Greit at vi skal gjøre det vi kan for å holde smitten nede, men dette begynner å bli uutholdelig for næringslivet. Ikke bare i Norge, men over hele verden. Jeg syns vi må basere mere på at folk generelt må være flinke med hygiene og avstand til hverandre i den grad det er mulig. Et mere personlig felles ansvar istedet for en totalt avstengning av mange virksomheter og områder.

Jeg er kanskje kynisk, men jeg syns ikke det er rett å isolere hele verden på grunn av et såpass"mildt" virus.
Jeg skjønner at mange er uenig, men uten å være helt tinfoil, media skor seg på denne epidemien for det dét er verdt.
De skaper et bilde av at dette viruset tar livet av deg om du blir smittet.
Realiteten er egentlig ikke i nærheten av dette, selv om folk med underliggende sykdommer har en viss risiko for å utvikle lungebetennelse og i verste fall dø.

Vi ser kun tall på hvor mange som dør av corona hver dag, men hvor mange prosent økning av dødsfall snakker vi egentlig i avvik hver dag i forhold til tiden før corona?
Jeg tror ikke det er en enorm økning selv om jeg er inneforstått med at det kunne vært mye høyere enn nå uten tiltak. Vi vil nok se at over tid vil tallet bli det samme uansett, viruset er ikke borte over natta og de som er i risikogruppen kan ikke skjermes for alltid.

Det eneste positive med å la dette spre seg over lang tid er et bedre helsetilbud for de som faktisk blir livstruende syke med et mindre press på helsevesenet, og det vil nok redde liv.

Jeg tror konsekvensene av restriksjoner og personlig økonomisk kollaps vil ta livet av flere mennesker på verdensbasis enn viruset i seg selv.
Mange mennesker i land uten velferdsgoder har allerede begynt å fått store problemer med å ha råd til mat. Og jobbene som har forsvunnet kommer ikke tilbake med det første selv om situasjonen etter hvert normaliseres.

Noen land er jo i total lockdown, inkludert portforbud.
Blir spennende å se hva mange land bestemmer seg for etter denne måneden, for dette her, det har ingen råd til i lengden.

Kan hende man rett og slett må prøve en annen "approach", for man kan ikke basere det vi holder på med nå på at det fungerte i Kina. Informasjonen derifra er ren propaganda.

Jeg har nok et litt annet syn på dette enn mange, men jeg syns dette har begynt å gå for langt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lusmisbruker Vis innlegg
Vi ser kun tall på hvor mange som dør av corona hver dag, men hvor mange prosent økning av dødsfall snakker vi egentlig i avvik hver dag i forhold til tiden før corona?
Vis hele sitatet...
Det virkelig store problemet er at vi risikerer at helsevesenet kollapser som følgje av det. Det ser du konturane av i USA og Italia. Då risikerer vi å komme ut på andre sida med eit helsevesen som de facto ikkje fungerer. I tillegg til at folk døyr totalt unødvendig.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det virkelig store problemet er at vi risikerer at helsevesenet kollapser som følgje av det. Det ser du konturane av i USA og Italia. Då risikerer vi å komme ut på andre sida med eit helsevesen som de facto ikkje fungerer. I tillegg til at folk døyr totalt unødvendig.
Vis hele sitatet...
Et argument for at å flate ut kurven bør være målet, ikke nødvendigvis full undertrykking som har vært regjeringens uttalte strategi, og som kritikerne av skoleåpningen later til å ønske seg.

For det er sant som lusmisbruker sier, at det er reelle konsekvenser av å kun fokusere på korona også. Pr nå har hundre tusen utsatt helsebehandling, det er snakk om noen uker. Hvordan fungerer helsevesenet vårt om et år med den utviklingen? Og hva kan internasjonal økonomisk kollaps føre til? Hva sier historien om det?

Jeg argumenterer absolutt ikke for frislipp, det er galskap når vi ser situasjonen i NY og Italia. Det er ikke kun snakk om koronapasienter, men alle som trenger intensivbehanding. Men det virker som noen går i motsatt grøft også. Flere tanker samtidig.
Sist endret av *pi; 13. april 2020 kl. 12:40.
Massedød i fremtiden vil skje uansett ettersom populasjonsveksten i verden vil overstige hva som er bærekraftig. Vi er 7,7 milliarder mennesker folkens. Vi er for mange. Er du klima aktivist? Ikke få barn, det vil gjøre planeten mer gode en å resirukelere plasten din. Nummeret på villdyr har blitt halvert de siste 40 årene. Før 1950 har verden ligget stabilt på 1-1,5 milliarder mennesker. på starten av 1930 var vi 2 milliarder. Så hvis vi ser på fra år 1900 til nå, har vi hatt spanskesyken og to av de verste krigene verden noen gang har sett og vi er nå snart 7,8 millarder! Er nok mange her som syntes dette er ekstremt det jeg sier nå, men viruset er moder jord som prøver å beskytte seg selv. MEN jeg drar ikke ut for å prøve å smitte andre. Jeg holder meg hjemme når jeg ikke må på jobb, vasker meg på hendene ofte osv. Nå er ikke norge problemet ettersom vi har alltid slitet med populasjons vekst. Vi er ikke 6 millioner en gang. Kina er 1,4 milliarder og i India er de 1,3!