Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2428
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I hvilke tilfeller og hvilke ikke? Fortid? Fremtid?
Gjelder ikke drap eller skade på andre.
ganske sikker på at de har meldeplikt på litt forskjellig, mange som har mista lappen etter å ha snakket om cannabisbruk til psykolog.
Generelt om det er fare for liv å helse.
Hard inni,myk utenpå
Benzopikk's Avatar
20 8
på norsk psykologforening står det

"Psykologen respekterer individets rett til konfidensialitet gjennom å iaktta taushet om det som han/hun får rede på om klienter og andre under utøvelsen av yrket. Unntak fra taushetsplikten gjøres dersom det foreligger åpenbar fare for klienten eller andre. Psykologen kan også i henhold til loven være forpliktet til å gi fra seg opplysninger, og informerer derfor klienten om de begrensningene i taushetsplikten som følger av loven"

aka nei de har ikke full taushetsplikt
sånn ca. hva gjelder det?
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det handler ikke om fare for liv ikke om rus. Det sitatet fra psykologforeninga betyr det om politiet ber om utlevering av journal eller at psykologen kan eller må melde fra om for eksempel planlagte lovbrudd. Om politiet ber om utlevering av journal og det ikke er journalført kan de kalle inn psykologen som vitne å spørre om noe er sagt uten å bli loggført?
Om det ikker er fare for liv, helse eller alvorlige lovbrudd så skal det gå bra.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Korte trekk jeg sliter mye psykisk pga tidligere livsstil men er ikke til fare for andre. Mye av problemene mine kan løses om jeg gjør en ting et lovbrudd og ikke at jeg trenger råd fra psykologen om det så vil det å fortelle det gi han mer forståelse av hvorfor jeg har det som jeg har det.
Om det ikke er et alvorlig lovbrudd så.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Om det ikker er fare for liv, helse eller alvorlige lovbrudd så skal det gå bra.
Vis hele sitatet...
Hvor går grensa for alvorlig lovbrudd? Er trygg egtl på at han ikke syns det er så alvorlig men onkel vil muligens se det anderledes.
Vill tro at om det er fare for å skade noen alvorlig så blir politi eller noe kontakta. Iallfall det jeg har fått beskjed om gjennom flere år til psykolog.
Regner med du klarer å se den grense sånn nogenlunde selv. Økokrim er jo superkriminelt her i norge :P
Hard inni,myk utenpå
Benzopikk's Avatar
20 8
det betyr at de må melde fra om sånn

-grunn til å tro at et barn blir mishandlet eller omsorgssvikt.
-gravid misbruker rusmidler så det er sannsynlig at barnet vil bli født med skade.
etc.

vet ikke noe om politiet kan få journal utlevert når de ønsker. hvis det er noe shady så kan det nok hende at psykologen er pliktig til å si ifra
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor går grensa for alvorlig lovbrudd? Er trygg egtl på at han ikke syns det er så alvorlig men onkel vil muligens se det anderledes.
Vis hele sitatet...
Selv snakket jeg med min psykolog om folk jeg kunne godt se død. Snakket en del om vold (mot meg selv og andre) og andre vonde ting. Han sa aldri noe til snuten og myndighetene. Men det var da en privat psykolog som kostet 500 hver time. Fremdeles de beste pengene jeg noensinne har brukt.
Det de aller fleste psykologer bryr seg om er fremtidige lovbrudd som du snakker om. Spesielt hvis du legger de frem som om du vil gjennomføre de. Jeg har snakket om alt fra stjeling fra butta til skoleskyting. Aldri snakket min psykolog med politiet, siden han forsto meg.

Nei, vær ærlig med psykologen din. Å lyge lurer bare deg selv. Psykologer kan uansett se deg som en sikkerhetsrisiko basert på oppførsel og væremåte. Ikke noe vits å holde kjeft.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor går grensa for alvorlig lovbrudd? Er trygg egtl på at han ikke syns det er så alvorlig men onkel vil muligens se det anderledes.
Vis hele sitatet...
Taushetsplikta gjeld ikkje dersom du snakker om konkrete, framtidige brotsverk. Om du snakker om det du gjorde i fjor, gjeld den. Om det så er drap.

Helsedirektoratet har ei grei oppsummering av reglane som kan vere verdt å lese. Følgjande utdrag er gjerne av interesse.
Helsepersonell har ikke rett eller plikt til å utlevere opplysninger til politiet utelukkende for etterforskning/- oppklaring av forbrytelser.
Vis hele sitatet...
Låner tråden til dette har politiet taushetsplikt? En gang de hadde telefonen min begynte hun som jobbet i politiet å spre rykter rundt on jeg aldri hentet den, var oppå legevakten for å ta blodprøve, snakket jo med noen pene sykepleiere da men hun i politiet hadde fortalt til hele jævla legevakten om innhold på mobilen min å rus og at jeg aldri hentet den mobilen å da så de på meg som en slaur om det er sånn man skriver det men har politiet lov til det???