Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 10091
er en mann på 20 år.. har vært avhengig av ritalin og amf i 6 år med misbruk hver dag.. klarte slutte helt for 3 måneder siden og har klart og ha jevnlige pauser fra alt.. den siste måneden har jeg relapset skikkelig tilbake på mdma og xtc. har tatt mdma mist 18 ganger i året og føler meg helt svidd nå.. døde nesten av en overdose på xtc å mdma for en uke siden.

innså da jeg har et problem. dro til legen og fikk vival da jeg sitter igjenn med ufrivillige rykninger panikk anfall som kommer og går og blurry syn.. det har avtatt en del nå men jeg klarte selvfølgelig i går og sluke hele boksen vival og spise 3,5 xanax og alkohol.. finner ikke glede lenger uten rus og derfor prøver jeg desperat nå skrive en tråd for å få hjelp av andre som har vært i samme situasjon.

skal begynne nå gå på møter hos anonyme narkomane. jeg føler meg så dritt hele tiden at jeg sluker hva som helst bare muligheten byr seg.. trenger virkelig å komme meg ut av dette har gode frammtids utsikter og jeg vet at om jeg fortsetter sånn her så vil det gå galt før eller siden..! har og forferdelig hangover av 60 mg valium å xanaxene hvor lenge kan jeg forvente alt henger i kroppem??

kan ikke skippe jobb for å bli på nett igjenn delvis og er avhengig av å kjøre bil.. føler bare jeg har fucka opp big time nå.. trenger ikke moral preken på mdma da jeg vet skadevirknongene men er det overhode mulig jeg kan få et ok liv uten mdma om jeg slutter nå helt?? vil føle litt glede i hverdagem igjenn uten rus..

dosene mdma jeg har tatt det siste årene har desverre vært sky høye... starter som regel med 200mg og ender opp i slutten av kvelden med bortimot 1-1,5 gram som sagt i det siste har det vær nesten hvert hver helg.. mdma har blitt billig og det er overflod av det j byen jeg bor i akkurat nå så er ikke lett å bare si nei når det er det eneste jeg føler litt lykke av..
Sist endret av Jonta; 3. mars 2019 kl. 17:19. Grunn: La inn noen linjeskift
Du lurer på om hverdagen kan inneholde noe som helst av lykke hvis du kutter ut rus. Svaret er ja, mye mer enn den er med rus. Med hyppig bruk av Emma og annen rus så vil lykkekjemikaliene i hjernen din være veldig lave, noe som igjen fører til en lyst til å skulle øke dem mer.

I tillegg til at du vil generelt sett bli mye mer stabil og føle deg mye bedre så vil du slippe bekymringer om lovbrudd og helse, dårlig samvittighet over alt rusrelatert samt å havne i kjipe situasjoner generelt sett på grunn av rus. Derimot vil du føle deg glad og stolt over å være rusfri.

Det å kutte ut slik er ikke enkelt og for å holde seg på matta må man ha nulltoleranse for noe som helst, ellers ruller ballen veldig enkelt. Hvis litt er lov, hvor mye er litt? Og hva med hyppigheten? «En sprekk nå skader ikke». Med slik tankegang går det til helvete.

Jeg tror og håper du klarer deg og jeg heier. Et bedre liv venter. Oppdater gjerne i tråden, det kunne blitt interessant. Stå på, så skal du se at livet blir fem hakk bedre snart.
kan ta og oppdatere tråden ukentlig rett og slett for og kunnréflektere tilbake senere på utviklingen..slutten av 2018 og til nå har vrt et helvette.. startet med å prøve skyte oxy mikset med ritalin og så begynte jeg virkelig miste kontrollen. men jeg vet det er fullt mulig klare det som du sier. prio en er nilltoleranse.. men det værste er alle venneme jeg må ditche frammover. de er på kjøret og så kan ikke omgås de da, det blir for risikofylt til å ende opp med å sprekke.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Kan få mye fine venner i NA og aktiviteter som er gøy uten rus.

Jeg sleit veldig med det du skriver her da jeg var på din alder. Hkjedet meg så jævlig uten rus.

Seinere følte jeg meg så syk og dårlig uten rus. Men så fikk jeg lyst å slutte..

Fant en egen glede og energi i det selvom jeg var veldig ambivalent ifht rusen. Men visste at jeg skulle klare det.

Hadde noen sprekker osv, men er veldig mye som er gøy i dag uten rus.

Tiden går fort og får oppheng på spill og samtaler, musikk og masse annet så føler det er håpe for deg.
. Gleden du vin fpbuten rus vil ogs føles mye mer ekte enn den på dop og man kan ofte hente tilbake følelser fra man er nykter. Å hente følelser fra mdma til nykter state blir veldig feil og funker ikke for meg.
. Lykke til da. Vil sakte å rolig bli bedre.


Prøv å trene å bevege deg så mye du kan. Det vin kickstart seratonin og dopamin produksjonen din.
Anonym bruker
"Begeistret Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For meg så hjalp det bare når jeg holdt på med aktiviteter.
Første dagen uten rus så vasket jeg ned hele leiligheten, og prøvde bare holde roen.

Dag 2. Så gikk jeg ut. Faktisk så var jeg så bestemt på å ikke bruke igjen at jeg endte med å gå en ny tur straks jeg var hjemme igjen. Da endte jeg med å vandre resten av dagen, og hele natten alene på fjellet.

Dag 3. Når jeg kom hjem igjen, så var jeg så trøtt at jeg sov ut dagen og nesten hele natten.

Etter dette så følte jeg at jeg hadde oppnådd mye, og kommet meg langt. Det var et halvt år siden jeg hadde gått en hel dag uten å bruke, så jeg ble veldig motivert over å være på dag 4.

Veien var tung og lang, og det var alle aktivitetene, og de nye hobbyene mine som drev meg avgårde.

Og slik fortsatte det til den dag i dag, hele 6 måneder uten knips, hasj og valium etter 6-7 års misbruk. Skal si jeg har aldri før følt meg så oppegående og klar i hodet. Å ikke føler jeg at fremmede ser at jeg er en bruker og dømmer meg straks de snakker med meg.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Masse lykke til! Skal selv på mitt første NA møte til uken og jeg gleder meg til å få hjelp til å mestre hverdagen uten rus
Takker for støtten folkens betyr utrolig mye for meg! det å lese hvordan dere har hatt det og det å se at det er så mange som har det som meg å vil slutte ga meg vannvittig motivasjon! gruer meg litt til og gå på NA møtet men har fått kompisen min jeg satt å junket med i natt til og bli med siden han har et alvorlig alkohol problem så det blir litt lettere og møte opp og så vi kan backe hverandre opp litt. skulle egentlig dra på NA møtet i går men var så stressa for å gå alene at jeg bare tok 4 valium å glemte hele greia... MEN nå er jeg tomm og får ikke så lett tak i dop da jeg har slettet alle dealere var legen som ga meg det og får nok ikke mer så da er nå den fristelsen ute av verden i det minste.

og så har jeg satt meg noen mål for og motivere meg mer til å slutte. om jeg klarer meg 3 måneder uten rus og klarer lage meg klare glde rutiner så skal jeg som ros anskaffe meg en hund. siden en hund da det gir meg mer amsvar samt at det vitenskapelig er bevosst at dyr kan stimulere hjernen din og gi deg disse god følelsene uten å måtte bruke dop for å stimulere hjernem
Sist endret av Kreativungdomm; 3. mars 2019 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ok. oppsumering.. dag 4 uten noe rus, føler meg halveis som en bakt potet og har litt vondt i muskler og ledd og spessielt i kjeven rart nok har jo ikke tatt mdma nå på rundt 9 dager hvorfor får jeg disse senvirkningene?? var på NA møte i går føler ikke jeg passet inn der da de føeste var mye eldre enn meg og virket som alle der enten gikk på minus eller hadde brukt stort sett minus så følte ikke noen kunne relatere til hvor fuckt jeg føler meg akkurat nå.. brgynner virkelig kjenne på hva en mdma/xtc overdose gjør med en. føler meg dissosiativ og har aldri vært så deprimert og følelses løs før... skal fprtsette gå på disse møtene selvom jeg føler jeg virkelig ikke passer inn i den settingen.
Stå på! Det blir enklere!

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For meg så hjalp det bare når jeg holdt på med aktiviteter.
Første dagen uten rus så vasket jeg ned hele leiligheten, og prøvde bare holde roen.

Dag 2. Så gikk jeg ut. Faktisk så var jeg så bestemt på å ikke bruke igjen at jeg endte med å gå en ny tur straks jeg var hjemme igjen. Da endte jeg med å vandre resten av dagen, og hele natten alene på fjellet.

Dag 3. Når jeg kom hjem igjen, så var jeg så trøtt at jeg sov ut dagen og nesten hele natten.

Etter dette så følte jeg at jeg hadde oppnådd mye, og kommet meg langt. Det var et halvt år siden jeg hadde gått en hel dag uten å bruke, så jeg ble veldig motivert over å være på dag 4.

Veien var tung og lang, og det var alle aktivitetene, og de nye hobbyene mine som drev meg avgårde.

Og slik fortsatte det til den dag i dag, hele 6 måneder uten knips, hasj og valium etter 6-7 års misbruk. Skal si jeg har aldri før følt meg så oppegående og klar i hodet. Å ikke føler jeg at fremmede ser at jeg er en bruker og dømmer meg straks de snakker med meg.
Vis hele sitatet...
Må støtte denne. Gjør man aktiviteter vil man "glemme" russuget, iallefall for min del. Har man gode venner og familie man kan være med hjelper også dette.
Sist endret av Superspurv; 6. mars 2019 kl. 13:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
led gjerne innlegget mitt på rus rapporter «opiatenes herre»

lykke til kompis, rusfrihet eier! ☺️
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg brukte mdma som deg i store mengder, over 1 + år + hasj. Det som nye studier viser at ved overdreven bruk, og bruk over tid. Så deformerer du serotonin reseptorene + andre reseptorer. De blir aldri 100% som du var, før bruk. Du vil ikke føle igjenn, på samme måte, hjærnen din er endret.

Når du har aksepter at du har fakka opp, kan du begynne å tenke på hva du skal gjøre nå, for å få et normal liv.

Det som hjalp meg var bruk av SSRI medisiner de øker serotonin. Brukte dette i 1 år etter jeg ble clean. Sluttet for 2 mnd siden. Bråseponerte å det gikk fint.
Hjærnen bruker lang tid på å opprette normal hjærnekjemi etter mye rusbruk. Det tok meg 2 år og komme hit jeg er nå, og jeg er fortsatt ikke normal. Mistet bedriften min, dame og leilighet. Hvis du fortsetter å ruse deg graver du deg selv i møkka. Hold ut den torturen det tar mnd/år å normalisere hjærnen. Med sunn mat, trening, Og rusfrihet. Ellers havner man i en evig spiral med bivirkninger av rus, opp å nedturer. Å mildt sakt helvette på jord.
betviler ikke et skund på at jeg har fakka opp hodet permanent men som du sier det kan bli bedre og går ann å leve med uansett hvordan livet ser ut om 5år eller generelt værre ksn det værtfall ikke bli så lenge jeg klarer holde meg nykter..

har begynt å få nogenlunde abstinenser tror jeg nå som valiumen å xanaxen ikke er i blodet lenger.. forferdelig irritabel i dag humøret svinger som faen og siden i går formidag har jeg hatt forferdelig kløe har klødd sår i hode bunn og på hendene ligner nesten på meth abstinenser..

bruker forsåvidt og 5 htp tror det kan være litt av grunnen til at bruken gikk over styr for boostet jo seratonin nivåene fort etter en tur så skal ikke se bort i fra at det har hatt en viss innvirkning på hvorfor jeg begynte ta knips og mdma oftere å oftere.. men nå etter overdosen har jeg vært kuk mot meg selv og ikke tatt 5 htp så jeg skulle få kjenne skikkelig på hva dette stoffet gjør med meg. har ikke tatt 5 htp før nå i kveld. tenker det går greit å booste de opp litt nå så det blir litt mindre ille å være tilstedeværende.
Sist endret av Kreativungdomm; 7. mars 2019 kl. 20:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
skal begynne nedtrapping på alprasolam fra i morgen av i samråd med legen.. hva kan jeg forvente legen blir å forskrive hvordan vil nedtrappings planen være? vil jeg fortsette på alprasolam og få det forskrevet i en periode så gå over til feks sobril så trappe videre ned eller?? kan jeg likavell si jeg har vært rusfri 9 dager siden jeg ikke har ruset meg siden da?? vil jo egentlig bare gå cold turkey men har begynt og få kramper i fotene i dag begynner å bli ganske så kjipt og klarer ikke gå på jobb fordi det føles som jeg har en tung sekk på ryggen hele tiden samt rimelig aggresiv har allerede i helgen kranglet med alle som kommer i mitt nærvære fordi jeg er så pist hele tiden. vil kunne være med kjæresten min uten å klikke i vinkel bare hun åpner kjeften. er ikke slik vanligvis aldri vært sånn før aldri hatt aggresjons problemer.. helt jævli å være sånn mot alle som er glad i meg..
Sist endret av Kreativungdomm; 11. mars 2019 kl. 19:20.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har selv vært i opioid-benzo-smørja, og sluttet cold turkey etter å ha våknet opp med overdose. Var tungt avgengig av Oxy og diverse benzo. Vil tro at du får utskrevet Vival eller muligens Sobril for å dempe eventuelle abstinenser. Det er aldri artig å gå av benzo etter lang tids misbruk. Har selv misbrukt Vival, Sobril, Stilnoct, Imovane og Temesta (Lorazepam). Det begynte med hverdagsbruk og det utviklet seg til hver eneste dag, hver eneste time. Våknet med overdose og tenkte at nok var nok. Pisket meg selv til å gå på fjellet og trene til jeg nesten dreit meg ut. Etter det sov jeg, og da jeg våknet var det på'n igjen med selv-tortur aka steinhard trening. Repeat til abstinensene var borte. Absolutt ikke enkelt, men det kurerte en ganske dyp avhengighet hos meg hvertfall. Lykke til!
ok har vært hos lege laget nedtrappings plan å greier sa jeg tok 12-16mg alprasolam i uka!
han luringen av en lege har nå forskrevet slik at jeg må hente dags dose på apoteket. men saken er at han har forskrevet 12mg om dagen fordelt 4 ganger utover dagen dette er jo helt vannvittig mye i forhold til hva jeg har brukt hva skal jeg si til legen jeg må ta urinprøver 1 gang i uken og nå fremmover så de kan jo se på cutoff verdiene at jeg ikke tar 12mg om dagen så vet ikke om jeg kan bare ta 4 mg om dagen og bare late som ingenting uten å bli busta heller da.
Sist endret av Kreativungdomm; 12. mars 2019 kl. 18:11.
Skal du ikke slutte da? Da burde du jo bare ringe i morra og si at det var feil på resepten.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Ikke noe å lure på. Kommer til å vokse på å ta ansvar.

Litt kjipt, men dette er en test tio deg du enten kan bestå eller feile.

Nykterhet krever for de fleste å være ærlig å leve ærlig. Ikke hustle alt og alle som før. Skal du gå å se deg over ryggen å bare vente på at feilen blir oppdaget å få kejft for at du ikke sa fra. Eller skal du si fra å få et godt forhold til helsepersonell å lege.

Sier du fra kommer legen til å sette mye mer pris på deg å stole mer på deg. Dette er en gavepakke delux. Du kan få masse respekt og et bedre selvbilde av å gjøre det riktig. Tvi tvi
når jeg komm på apoteket sa jeg til hu i skranken at jeg ikke skal ha 12mg om dagen men rundt 3 mg og ba henne gi meg 3 stk 2mg for i dag og i morgen. ga beskjed til legen rett etterpå at dette er feil og at jeg burde heller ta 3mg om dagen. han ble veldig glad for at jeg sa i fra så endret han det slik at jeg får 3mg hver dag. og da trappe ned 1 mg i uken. tror og at ærlighet varer lengst.. det å sitte med så mange piller kommer til å gå galt før eller siden hadde jeg knasket alle.. men et problem er at han vil jeg skal ta 4 ganger om dagen altså 3mg fordelt utover dagen men det kan jeg ikke kjører jo bil til å fra jobb så må heller ta 3 ganger for dag da. 1mg etter jobb 1mg rundt 6 og 1mg klokken 9 feks. da kan jeg kjøre bil og abstinensene rekker ikke bli ille før jeg får dosen min
Sist endret av Kreativungdomm; 12. mars 2019 kl. 22:06.
oppdatering går nå på 4mg alprasolam 1 xanor 4 ganger for dag måtte få endret fra 3 til 4 siden jeg begynte bli shaky å greier når det ble kveld siden jeg hadde bare først 3 ganger om dag og funket dårlig det. kjenner en sterk trang til å ta alle jeg får har en ekstra 2mg bar jeg ikke har brukt dog frister å ta den og 2 mg ekstra og bare sone ut.. er så rus sugen nå men er vell bare prøve holde seg i skinnet så godt man kan
Sist endret av Kreativungdomm; 14. mars 2019 kl. 09:34.
ok har klart det nå klarte ikke la vær ta 3,5mg xanor alle kompisa er dritings fruen komm hjemm dritings klara ikke holde meg edru nå det bøir å gå rett vest legen ga meg doser for hele helgen så er hardt
Selv røyker jeg weed med jevne mellomrom og tar meg en syretur fra tid til annen. Har grei kontroll over det og har aldri blitt fristet av tanken på å prøve noe sterkere da jeg er oppegående nok til å skjønne konsekvensene av dette. Eneste rusmidlet jeg rett ut føler avhengighet for er nikotin, så jeg kan bruke det som utgangspunkt: Jeg sluttet etter en syretur som ga meg en åpenbaring om at det finnes viktigere ting i livet. Ja, det var tungt å slutte. De første dagene var ren tortur og jeg trodde det skulle klikke for meg. Men følte ikke jeg hadde annet valg enn å bare godta det, viten om at det var bedre ting som ventet på andre siden. Etter at "abstinensene" daffet av begynte jeg raskt å kjede meg. Følte at noe manglet i livet mitt og at jeg på en eller annen måte måtte fylle tomrommet. Så jeg begynte rett og slett å trene og har siden ikke sett tilbake. Fysisk aktivitet er og blir den beste depresjonskuren som finnes. Gjerne kombinert med et sunt kosthold. Du må rett og slett bare lære deg å kontrollere dine impulser, ignorer det du vil ha og heller gi deg selv det du trenger.
Det er ikke lett, men med litt selvdisiplin er det fullt mulig.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Update; gikk som det måtte gå, klarte komme meg av benzo helt og mitt kjærlighets forhold til mdma ble brutt over tid, det er ikke interessant lenger. dog tar jeg meg en liten mdma trip i blandt er ikke så gøy lenger. men benzo holder jeg meg langt unna.. testene styrer jeg nærmest selv når jeg vil gå å pisse så er lett å spotan time når jeg kan ruse meg å ikke. holder meg til å ruse meg litt i helgene ikke i like stor grad som før og går mest i amfetamin å kokain som regel. vært litt utprøvende i sommer og tok til lysten å prøve heroin kjøpte et halv gram med afghan heroin røkte alt på en kveld. greit nok var det hvis vi ser bort fra all kløen hehe men heroin rusen slår ikke mitt første møte med mdma så det var ikke særlig spennende og har ikke rørt det mer. ellers går det mye bedre enn før
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min tankemåte for å holde meg unna når jeg har jævlig lyst på, er at de som lager amfetamin, lager det for å FÅ deg avhengig.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Min tankemåte for å holde meg unna når jeg har jævlig lyst på, er at de som lager amfetamin, lager det for å FÅ deg avhengig.
Vis hele sitatet...
Ikke for å pisse på paraden, men slik er det ikke. De fleste som bruker speed og det meste av annet dop greier å gjøre det uten å ramle inn i avhengighet. De lager amf fordi folk vil ha det og vil betale penger for det.

Blir det samme som å si at de som selger cheeseburgere gjlr det for å få deg til å bli en feit fastfoodjunkie.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke for å pisse på paraden, men slik er det ikke. De fleste som bruker speed og det meste av annet dop greier å gjøre det uten å ramle inn i avhengighet. De lager amf fordi folk vil ha det og vil betale penger for det.

Blir det samme som å si at de som selger cheeseburgere gjlr det for å få deg til å bli en feit fastfoodjunkie.
Vis hele sitatet...
Ha nå tar du rettelig feil. Det er lagd for nytelse, og får å få deg avhengig :P
Det du trenger er en LANG pause/ slutte helt. Selvfølgelig vil det beste være å slutte helt!

Du er 20 år gammel, og etter 2-4 uker vil du føle deg bedre og bedre for hver uke som går. Vet det er vanskelig, men det er noe du klarer hvis du virkelig vil det. Etter ett sånt kjør du har hatt, vil du sitte konstant på nedtur eller tennt. Hversåsnill, for din egen del, kutt ut nå. Du har hele live foran deg. Noen harde uker/mnder, og du vil takke deg selv for den harde tiden du har hatt. Vet det ikke var mye konstruktivt, men den eneste som kan gjøre noe med live ditt, er deg selv. Ta det skrittet, og ikke se tilbake. Lykke til!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De som lager amfetamin, lager det for å FÅ deg avhengig.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ha nå tar du rettelig feil. Det er lagd for nytelse, og får å få deg avhengig :P
Vis hele sitatet...
Nei, stoffet har mange flere bruksområder enn "nytelse" og mange inkludert meg selv nyter såvidt stoffet faktisk.

Så klart stoffet blir brukt for nytelse av visse folk, men stoffet ble nok ikke produsert med nytelse i tankene av personen som fant det opp og at stoffet blir produsert for å få folk avhengig er bare tull.

Om du faktisk mener jeg tar feil så får du komme med kilder for påstandene dine!
Sist endret av Alge; 5. oktober 2019 kl. 05:16.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var ca 1 år jeg var i en KONSTANT party-periode.

Vi snakker:

Alkohol (18-60 x 0.33L øl i uka)
MDMA / ecstacy (3 ganger i uka hvor jeg tok mellom 6-9 drop / piller per uke)
Kokain (1-2g i uka)
LSD (150-200 ug hver 2 uke ca)
Ketamin (1-3g i uka)
Valium (10mg x 20 stk i uka ca)
Kodein (200-400mg per dag)
Cannabis (5-10g i uka ca)


Det var SELVFØLGELIG en uke her og der uten alt dette, men var alltid noe.

Dette var da som regel hver Tor, Fre og Lør men kunne også fortsette til onsdagen etter. Tror jeg på det meste tok rundt 12 ecstacy på 1 helg, er helt latterlig å tenke på det i ettertid. Hvor dum kan man bli...? Kompisen min tok 7-9 per NATT... Vi var riiimelig ute av kontroll.

LSD etter 32 timer våken på MDMA og cola osv. Bare helt idiotisk....

Er ikke for å "skryte", da hadde jeg ikke gjort meg anonym. Er ikke noe å være stolt over uansett.

Men skulle fram til at jeg over 2-ish mnd tok mindre å mindre til det ikke tok noe dop. Jeg var egentlig helt tom for følelser i ca 14-16 mnd i ettertid, ble ikke "glad" etter 80mg OxyContin engang.

Men sakte men sikkert følte jeg meg bedre og ble til slutt "normal", men tok som sagt nesten 2 år uten MDMA.

Kan jo informere om at jeg ikke er 100% edru nå.
Men er snakk om 2g cannabis i mnd, litt speed eller cola 1-2 ganger i mnd, LSD 1-2x i året, ketamin 1 gang i mnd.

Har ikke rørt MDMA i det hele tatt siden det da, føler virkelig ikke for å røre noe som brenner seratonin reseptorene mine så hardt igjen.

Ikke missforstå. Om man bruker det 3-5 ganger i året, si 150-220mg drop så 50% mg som redose så er det greit, men for MIN del tørr jeg ikke leke med seratonin reseptorene mine mer. Lest om folk som har mistet lykkefølelsen i flere tiår etter MISSbruk av MDMA.


Det er noen som enten MÅ være helt edru (for eks Steve-O fra Jackass), mens andre som har "vært på kanten" fremdeles kan ta litt her og der. Har full kontroll, det året var bare en spesiell periode i livet mitt.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Min tankemåte for å holde meg unna når jeg har jævlig lyst på, er at de som lager amfetamin, lager det for å FÅ deg avhengig.
Vis hele sitatet...
Nah, de lager det for å tjene penger, akkurat som han som dyrker hasjen "du" røyker.

Tar amf 1-2 ganger i mnd, er ikke avhengig, kjenner mange som bruker det her og der, men ingen som er direkte avhengig.

Jeg har jo lest skrekkhistorier om de som er / var skikkelig avhengig av speed her inne så er fult klar over at man kan bli det
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nah, de lager det for å tjene penger, akkurat som han som dyrker hasjen "du" røyker.

Tar amf 1-2 ganger i mnd, er ikke avhengig, kjenner mange som bruker det her og der, men ingen som er direkte avhengig.

Jeg har jo lest skrekkhistorier om de som er / var skikkelig avhengig av speed her inne så er fult klar over at man kan bli det
Vis hele sitatet...
helt enig i at folk ikke lager amf for å få folk avhengig, det er for penga uansett om det er big pharma el en underground polsk el nederlandsk "kjøkkenlab" f eks.

men jeg har prøvd det som er og mer til, det eneste jeg må holde meg unna er amf/meth og veldig lignende substanser (alt fra metylfenidat til mdma til coke går fint).

dette er bare min personlighet, sikkert da jeg vanligvis er veldig lat og det er digg å få energi og motivasjon til å få ting gjort, men med speed så klarer jeg ikke stoppe før det er tomt, selv om jeg er våken en uke og passer ut så fortsetter jeg så fort jeg våkner om det er tilgjengelig..

ikkeno annet tar såpass kontroll på meg, langt ifra.
det sagt så skal man eksperimentere med rus så vil jeg fortsatt anbefale speed på lista, selv om den kommer langt ifra høyest på det jeg ville anbefalt da det er relativt trygt om man ikke har hjerteproblemer f eks, og etter min erfaring så har nok noen andre veldig vanlig rusmidler større avhengighetspotensiale enn speed for folk flest.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er god sjangs for at du kan bli bedre, hvis du gir deg selv muligheten til å bli det. Faktisk er det veldig vanlig at de som klarer å skjerpe seg i en sånn situasjon, blir så mye bedre både i kropp og hode, at de føler de kan begynne å ruse seg igjen. Hvem vil du være? Han som går i perioder med å bygge opp alt, rive det ned? Han som river ned alt sakte?

Alt som skal til, er at du starter pausen. Den blir ikke morsom, den blir flat, kjedelig, smertefull, vanskelig. Helt til den slutter å være det, og begynner å føles innholdsrik, euforisk, lett. Og så begynner du å kjede deg igjen... og da må du spørre deg selv:
hvem vil du være?
Sist endret av meaculpaUIO; 6. oktober 2019 kl. 19:28.
Hvorfor ikke heller ruse seg på å spise bare sunn mat og være i fysisk aktivitet fra morgen til kveld? Funker som bare det. Jeg har selv vert i samme situasjon, så jeg vet hva jeg snakker om..
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Hvorfor ikke heller ruse seg på å spise bare sunn mat og være i fysisk aktivitet fra morgen til kveld? Funker som bare det. Jeg har selv vert i samme situasjon, så jeg vet hva jeg snakker om..
Vis hele sitatet...
Fordi det funker for deg betyr det ikke at det er noen universalkur. Vil ikke akkurat påstå at rusen er sammenlignbar ift. styrke heller. Men det er absolutt gode vaner å ha, noe av det verste man kan gjøre ved nedtrapping eller seponering er å sitte i sofaen med de samme vanene og lure på hva som mangler.

Når det gjelder permanente hjerneskader eller endringer fra rusmidler skulle jeg gjerne sett en kilde på at dette er reelt. Har hørt om folk som får biologisk hjerneskade av hard løsemiddelbruk, men hjernen er ganske plastisk, og jeg vil tro at sunn stimuli over tid sannsynligvis vil normalisere funksjonen på sikt for flesteparten. Motbevis meg gjerne med studier eller lignende, men jeg har møtt min andel av narkomane som påstår at "hjernen min er ødelagt av rus", uten at de har noen andre kilder enn egne, dårlige tankemønstre og gjerne lavt selvbilde.

Og til TS: Det viktigste er ikke nødvendigvis å slutte helt, men å ha et relativt sunt bruksmønster, sånn at du har plass til livet i tillegg. Det må ikke skje over natta og kan for enkelte være en prossess som varer i årevis. Det dumme er at om man først har brent seg skikkelig så virker det som en lang pause er nødvendig for videre bruk, og selv da er man allerede tilbake i risikosonen. Hvis jeg absolutt skulle ruset meg etter å ha gått på en smell ville jeg hvertfall gjort så mye som mulig annerledes; bytta type stoff og setting, og selvfølgelig justert inntaksfrekvensen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fordi det funker for deg betyr det ikke at det er noen universalkur. Vil ikke akkurat påstå at rusen er sammenlignbar ift. styrke heller. Men det er absolutt gode vaner å ha, noe av det verste man kan gjøre ved nedtrapping eller seponering er å sitte i sofaen med de samme vanene og lure på hva som mangler.

Når det gjelder permanente hjerneskader eller endringer fra rusmidler skulle jeg gjerne sett en kilde på at dette er reelt. Har hørt om folk som får biologisk hjerneskade av hard løsemiddelbruk, men hjernen er ganske plastisk, og jeg vil tro at sunn stimuli over tid sannsynligvis vil normalisere funksjonen på sikt for flesteparten. Motbevis meg gjerne med studier eller lignende, men jeg har møtt min andel av narkomane som påstår at "hjernen min er ødelagt av rus", uten at de har noen andre kilder enn egne, dårlige tankemønstre og gjerne lavt selvbilde.

Og til TS: Det viktigste er ikke nødvendigvis å slutte helt, men å ha et relativt sunt bruksmønster, sånn at du har plass til livet i tillegg. Det må ikke skje over natta og kan for enkelte være en prossess som varer i årevis. Det dumme er at om man først har brent seg skikkelig så virker det som en lang pause er nødvendig for videre bruk, og selv da er man allerede tilbake i risikosonen. Hvis jeg absolutt skulle ruset meg etter å ha gått på en smell ville jeg hvertfall gjort så mye som mulig annerledes; bytta type stoff og setting, og selvfølgelig justert inntaksfrekvensen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal ikke dette virke på alle?

Hvilken av de exogene agonistene som pushes av leger og narkodealere er umulig å få metabolisert på en naturlig måte og hvilken biologiske mekanismer er det evt. som forhindrer dette?

Argumentet om at "dette virker ikke på alle" er i høyeste grad en udokumentert påstand. Enten lyger forskerne eller så lyger pasientene til legene for å få utsktrevet piller. Dersom man skulle gjøre en seriøs dokumentasjon på dette, så måtte jo legen vert i nærheten av pasienten 24/7 for å se om han/hun utførte denne sunne livsstilen og det gjør nok at denne påstanden faller på sin egen urimelighet..
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Hvorfor skal ikke dette virke på alle?
Vis hele sitatet...
Fordi noen er for alvorlig syke til å bli friske av "sunn mat og aktivitet". Kan nevne to jeg kjenner med kompleks PTSD og ME som eksempler, for begge disse vil tilstandene gjerne forverres av for mye aktivitet. Samme med folk som har kronisk tung eller moderat depresjon. Det lindrer kanskje, men løser jo ikke nødvendigvis opp i årsaken til alles problematikk. Prøver bare å få igjennom at folk er forskjellige og det ikke er noen grunn til å mistenkeliggjøre de som er uheldige nok til å være avhengige av kjemiske krykker i en periode av livet.

Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Hvilken av de exogene agonistene som pushes av leger og narkodealere er umulig å få metabolisert på en naturlig måte og hvilken biologiske mekanismer er det evt. som forhindrer dette.
Vis hele sitatet...
Samtlige, siden de er eksogene (altså tilsatt kroppen)? Den siste delen av spørsmålet kan jeg ikke nok om biologi/kjemi til å svare på.

Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Argumentet om at "dette virker ikke på alle" er i høyeste grad en udokumentert påstand. Enten lyger forskerne eller så lyger pasientene til legene for å få utsktrevet piller. Dersom man skulle gjøre en seriøs dokumentasjon på dette, så måtte jo legen vert i nærheten av pasienten 24/7 for å se om han/hun utførte denne sunne livsstilen og det gjør nok at denne påstanden faller på sin egen urimelighet..
Vis hele sitatet...
Det er du som kommer med en bastant påstand (at det virker på ALLE) og derfor bør fremlegge dokumentasjon. Det har vært nok av forsøk som viser at livsstilsendringer er ganske hjelpsomme, men det betyr ikke at de alltid er NOK, og i hvert fall ikke for ALLE.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fordi noen er for alvorlig syke til å bli friske av "sunn mat og aktivitet". Kan nevne to jeg kjenner med kompleks PTSD og ME som eksempler, for begge disse vil tilstandene gjerne forverres av for mye aktivitet. Samme med folk som har kronisk tung eller moderat depresjon. Det lindrer kanskje, men løser jo ikke nødvendigvis opp i årsaken til alles problematikk. Prøver bare å få igjennom at folk er forskjellige og det ikke er noen grunn til å mistenkeliggjøre de som er uheldige nok til å være avhengige av kjemiske krykker i en periode av livet.



Samtlige, siden de er eksogene (altså tilsatt kroppen)? Den siste delen av spørsmålet kan jeg ikke nok om biologi/kjemi til å svare på.



Det er du som kommer med en bastant påstand (at det virker på ALLE) og derfor bør fremlegge dokumentasjon. Det har vært nok av forsøk som viser at livsstilsendringer er ganske hjelpsomme, men det betyr ikke at de alltid er NOK, og i hvert fall ikke for ALLE.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis har du for lite kunnskap innenfor nevrobiologi til å kunne diskutere dette på et seriøst nivå. Eksogene og endogene agonister har samme stimulerende effekt på reseptorenes cellemembraner og sistnevnte får man ved å spise sunn mat og aktivere stoffskifte ved fysisk aktivitet.

Selvfølgelig finnes det enkelte somatiske sykdommer som gjør en slik prosess umulig, men for de aller fleste er det irrelevant siden det kun er noen få som er i en slik situasjon.

Vedr. depresjon så er det også fullt mulig å erstatte piller med matvarer som har høyt innhold av aminosyren Tryptophan. Her er det bare å google så finner du nok av matvarer som er fordelaktig.
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det var du som nevnte eksogene agonister. De brukes antagelig fordi kroppens egne endogene ikke gjør nok nytte, eller er all psykofarmaka bare tull og mafiavirksomhet fra legemiddelindustrien? Fraværet av kilder får meg til å tro at du egentlig bare sprer bro-science basert på egen erfaring.

Mengden tryptofan i matvarer er latterlig liten. Behandlingsresistent depresjon behandles med elektrosjokkterapi, men det hadde vel vært komplett unødvendig om pasientene hadde økt inntaket sitt av Norvegia?

For meg fremstår det som du har hatt relativt enkle problemer, med dertil enkle løsninger. Rådene dine er ikke dårlige, men heller ikke nok for absolutt alle. Uansett virker det som trådstarter er på rett vei; han kan jo forsøke en måned med helsekost og daglig mosjon for å se om det hjelper i hans situasjon, en som du tydeligvis kjenner ekstremt godt ettersom du fremstiller det som om dere omtrent er enegedde tvillinger eller kloner.

Uansett, i såpass ung alder hadde jeg personlig tatt en pause fra alt av narko i 5+ år. La hjernen utvikle/reparere seg ferdig, gjerne supplert med skole/jobb/sosial omgang, trim og sunn mat. Lykke til!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var du som nevnte eksogene agonister. De brukes antagelig fordi kroppens egne endogene ikke gjør nok nytte, eller er all psykofarmaka bare tull og mafiavirksomhet fra legemiddelindustrien? Fraværet av kilder får meg til å tro at du egentlig bare sprer bro-science basert på egen erfaring.

Mengden tryptofan i matvarer er latterlig liten. Behandlingsresistent depresjon behandles med elektrosjokkterapi, men det hadde vel vært komplett unødvendig om pasientene hadde økt inntaket sitt av Norvegia?

For meg fremstår det som du har hatt relativt enkle problemer, med dertil enkle løsninger. Rådene dine er ikke dårlige, men heller ikke nok for absolutt alle. Uansett virker det som trådstarter er på rett vei; han kan jo forsøke en måned med helsekost og daglig mosjon for å se om det hjelper i hans situasjon, en som du tydeligvis kjenner ekstremt godt ettersom du fremstiller det som om dere omtrent er enegedde tvillinger eller kloner.

Uansett, i såpass ung alder hadde jeg personlig tatt en pause fra alt av narko i 5+ år. La hjernen utvikle/reparere seg ferdig, gjerne supplert med skole/jobb/sosial omgang, trim og sunn mat. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Prøv å lese deg litt opp på kroppens nevrobiologiske mekanismer så vil du forstå en god del mer enn du gir utrykk for her. Tragisk at du ikke forstår at eksogene agonister kun er kjemiske kopier av endogene agonister som metaboliseres i rikelige mengder dersom man velger en aktiv livsstil. Jeg har snakket med en overlege på psykiatrisk avdeling som også er professorer i medisin og han forteller at ved forsøk på deres avdeling så hadde fysisk aktivitet bedre effekt enn piller..
Føler med deg! Er selv alkis, det har medført at jeg har mistet dama, førerkortet og mentaliteten.
Nesten all narkotika bruk er som regel knyttet til angst, depresjoner eller rett og slett bare nysgjerrighet og kjedsomhet noen ganger.
Lureste er nok å starte i små steps for så å kunne se mål i små ting, men ting som faktisk betyr mye i ned perioden.
Finn noe annet som gir deg glede, kanskje kan det blir en motivasjon til en videre hobby du vil bli god og få mestringsfølelse på.
Men det tar tid å lete, det er en vanskelig og frustrerende periode for å finne hva man ellers kan bli glad av i livet utenom rus.

Men det spørs jo helt på åssen typer bruker man dog også er. Les deg opp litt! Finn den du vil være. Eller skap deg din egen og lat som livet bare er et spill. Frykt og angst er første vei for mange inn til rusporten, enten det måtte være legemidler eller narkotika fra gaten.
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Nesten all narkotika bruk er som regel knyttet til angst, depresjoner eller rett og slett bare nysgjerrighet og kjedsomhet noen ganger.
Lureste er nok å starte i små steps for så å kunne se mål i små ting, men ting som faktisk betyr mye i ned perioden.
Finn noe annet som gir deg glede, kanskje kan det blir en motivasjon til en videre hobby du vil bli god og få mestringsfølelse på.
Men det tar tid å lete, det er en vanskelig og frustrerende periode for å finne hva man ellers kan bli glad av i livet utenom rus.

Men det spørs jo helt på åssen typer bruker man dog også er. Les deg opp litt! Finn den du vil være. Eller skap deg din egen og lat som livet bare er et spill. Frykt og angst er første vei for mange inn til rusporten, enten det måtte være legemidler eller narkotika fra gaten.
Vis hele sitatet...
Det er riktig som du skriver, men dersom den nye hobbyen blir en passiv aktivitet dvs. stillesittende hobby, så kommer han nok ingen vei. Angsten min begynte faktisk da jeg gikk fra fysisk arbeid til å begynne i en fabrikk der jeg satt med en maskin hele dagen. Når jeg begynte med Yoga og å være i fysisk aktivitet mesteparten av dagen forsvant problemene langsomt. Verdens beste medisin.

En god ide kan være å skaffe seg et bra kamera og ta bilder i naturen som man legger ut på nettet osv. Da kombinerer man noe spennende med fysisk aktivitet.
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Prøv å lese deg litt opp på kroppens nevrobiologiske mekanismer så vil du forstå en god del mer enn du gir utrykk for her. Tragisk at du ikke forstår at eksogene agonister kun er kjemiske kopier av endogene agonister som metaboliseres i rikelige mengder dersom man velger en aktiv livsstil. Jeg har snakket med en overlege på psykiatrisk avdeling som også er professorer i medisin og han forteller at ved forsøk på deres avdeling så hadde fysisk aktivitet bedre effekt enn piller..
Vis hele sitatet...
Du besvarer ikke spørsmålene mine med verken svar eller kilder, men egne anektoter. Hvis du tror "agonister" er alt som spiller inn i avhengighet har du gått glipp av endel. Overlegen kan fint ha fortalt deg om aktivitet som en unnskyldning for å ikke gi deg mer piller, for alt vi vet...

Prøver bare å nyansere tunnelsynet litt her, hvis du tror alt som skal til for å kurere seks års avhengighet er jogging, et kamera og en sunnere diett burde du starte et rehabiliteringssenter ASAP eller kanskje se litt mindre svart/hvitt på verden. Selvfølgelig hjelper en sunn livsstil, men noen må begynne i andre enden for i å det hele tatt ha overskudd til å bevege seg eller være sosial. Hvis noen for eksempel har lagt seg ut med rus for å håndtere traumer, biologiske lidelser, omsorgssvikt eller lignende synes jeg det er ganske teit og nedlatende med så banale løsningsforslag. Litt i samme gaten som å be folk "skjerpe seg".

Kanskje du ikke hadde så dyptgripende problemer i utgangspunktet, om angsten din ble trigget av stillesittende arbeid, noe de fleste jobber innebærer? Kanskje trådstarter har hatt det endel verre enn deg? KANSKJE han har et helt annet utgangspunkt i livet enn deg, mtp. arv og miljø?

Avslutter diskusjonen her, da den tydelig ikke fører noe sted. Uansett bra at du har funnet strategier som funker for deg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du besvarer ikke spørsmålene mine med verken svar eller kilder, men egne anektoter. Hvis du tror "agonister" er alt som spiller inn i avhengighet har du gått glipp av endel. Overlegen kan fint ha fortalt deg om aktivitet som en unnskyldning for å ikke gi deg mer piller, for alt vi vet...

Prøver bare å nyansere tunnelsynet litt her, hvis du tror alt som skal til for å kurere seks års avhengighet er jogging, et kamera og en sunnere diett burde du starte et rehabiliteringssenter ASAP eller kanskje se litt mindre svart/hvitt på verden. Selvfølgelig hjelper en sunn livsstil, men noen må begynne i andre enden for i å det hele tatt ha overskudd til å bevege seg eller være sosial. Hvis noen for eksempel har lagt seg ut med rus for å håndtere traumer, biologiske lidelser, omsorgssvikt eller lignende synes jeg det er ganske teit og nedlatende med så banale løsningsforslag. Litt i samme gaten som å be folk "skjerpe seg".

Kanskje du ikke hadde så dyptgripende problemer i utgangspunktet, om angsten din ble trigget av stillesittende arbeid, noe de fleste jobber innebærer? Kanskje trådstarter har hatt det endel verre enn deg? KANSKJE han har et helt annet utgangspunkt i livet enn deg, mtp. arv og miljø?

Avslutter diskusjonen her, da den tydelig ikke fører noe sted. Uansett bra at du har funnet strategier som funker for deg.
Vis hele sitatet...
Tragisk at du er så kunnskapsløs at du forveksler etablert vitenskap med anektoter. Du skriver jo også i et annet innlegg at man må være eneggede tvillinger for at kroppen skal reagere likt på min anbefalte livsstil.

Dokumentasjonen som du etterlyser ligger i det vitenskapelige faget som heter nevrobiologi. Jeg foreslår at du leser deg litt opp på dette istedenfor å komme med slik kvasi-intellektuell og tankeløs svada som du lirer av deg her. Du forhindrer at andre menneske med rusproblemer får livet på rett kjøl igjen og istedenfor må leve i et livsvarig helvete på piller og andre rusmidler.

Dersom alt ikke handler om agonister, hvorfor er samtlige av legenes medisiner mot angst og depresjoner laget på en måte øker eller binder mengden av agonister i nervesystemet? Tydelig at du er totalt kunnskapsløs i dette faget..
Sist endret av seriouslowitch; 8. oktober 2019 kl. 17:36.
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har gjentatte ganger bedt om dokumentasjon på din "etablerte vitenskap" uten at du engang har klart å levere en vag forklaring. Altså er det eneste du har kommet med personlige erfaringer. Om du sitter på såpass mye ekspertise innen nevrobiologi burde du kunne fremlegge kunnskapen din på et forståelig nivå eller henvise til vitenskapelige artikler og ikke samtaler med en tilfeldig behandler. Som kun er anekdoter til bevis fremlegges.

Hvis vi først skal til med personangrep er det bare å ta en kjapp titt på postehistorikken din for å forstå at du sannsynligvis ikke innehar kompetansen til å gi særlig gode, faktabaserte råd til andre. Du bruker jo dette forumet omtrent som andre benytter søkemotorer.

Gjentar poenget mitt for siste gang: jeg sier ikke at en sunn livsstil er dumt eller farlig, bare at det ikke alltid er nok. Noe du tydelig ikke evner å ta innover deg, siden det var nok i akkurat ditt tilfelle. Dét er ikke en holdbar grunn til å totalt avskrive psykofarmaka for andre, det vitner mer om en mangel på empati spør du meg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har gjentatte ganger bedt om dokumentasjon på din "etablerte vitenskap" uten at du engang har klart å levere en vag forklaring. Altså er det eneste du har kommet med personlige erfaringer. Om du sitter på såpass mye ekspertise innen nevrobiologi burde du kunne fremlegge kunnskapen din på et forståelig nivå eller henvise til vitenskapelige artikler og ikke samtaler med en tilfeldig behandler. Som kun er anekdoter til bevis fremlegges.

Hvis vi først skal til med personangrep er det bare å ta en kjapp titt på postehistorikken din for å forstå at du sannsynligvis ikke innehar kompetansen til å gi særlig gode, faktabaserte råd til andre. Du bruker jo dette forumet omtrent som andre benytter søkemotorer.

Gjentar poenget mitt for siste gang: jeg sier ikke at en sunn livsstil er dumt eller farlig, bare at det ikke alltid er nok. Noe du tydelig ikke evner å ta innover deg, siden det var nok i akkurat ditt tilfelle. Dét er ikke en holdbar grunn til å totalt avskrive psykofarmaka for andre, det vitner mer om en mangel på empati spør du meg.
Vis hele sitatet...
Orker ikke lenger å diskutere med folk som ønsker at andre skal ødelegge sitt liv på narkotiske piller. Dokumentasjonen du etterlyser har jeg allerede fortalt deg om hvor du kan finne, men dersom du ikke synes det er brytet verdt å sette seg inn i dette, så kan jeg desverre ikke hjelpe deg.
Anonym bruker
"Skeptisk Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Det er riktig som du skriver, men dersom den nye hobbyen blir en passiv aktivitet dvs. stillesittende hobby, så kommer han nok ingen vei. Angsten min begynte faktisk da jeg gikk fra fysisk arbeid til å begynne i en fabrikk der jeg satt med en maskin hele dagen. Når jeg begynte med Yoga og å være i fysisk aktivitet mesteparten av dagen forsvant problemene langsomt. Verdens beste medisin.

En god ide kan være å skaffe seg et bra kamera og ta bilder i naturen som man legger ut på nettet osv. Da kombinerer man noe spennende med fysisk aktivitet.
Vis hele sitatet...
Det er jo kjekt for deg. Jeg hadde også en ganske aktiv jobb, der jeg mang en gang ble gjennomsvett og varm. Fikk også brukt hodet en del. Men allikevel så fikk jeg det mønsteret, at desto mer jeg jobbet slik, desto verre ble jeg i hodet. De verste arbeidssesongene, så var jeg en god del suicidal vinteren etterpå. Jeg hadde uker, der jeg nesten bare så for meg og blåse hodet av meg med ei hagle. Fikk også symptomer, som begynner å ligne schizofreni (positive og negative symptomer) av heftige sesonger også. Et par av de negative symptomene henger igjen den dag idag, og jeg blir nok ikke kvitt dem mens jeg puster. Merkelig nok, så har mye av dette blitt borte med uføretrygd. Altså det som da har virket så flott for deg, virker tydeligvis ikke for alle.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er jo kjekt for deg. Jeg hadde også en ganske aktiv jobb, der jeg mang en gang ble gjennomsvett og varm. Fikk også brukt hodet en del. Men allikevel så fikk jeg det mønsteret, at desto mer jeg jobbet slik, desto verre ble jeg i hodet. De verste arbeidssesongene, så var jeg en god del suicidal vinteren etterpå. Jeg hadde uker, der jeg nesten bare så for meg og blåse hodet av meg med ei hagle. Fikk også symptomer, som begynner å ligne schizofreni (positive og negative symptomer) av heftige sesonger også. Et par av de negative symptomene henger igjen den dag idag, og jeg blir nok ikke kvitt dem mens jeg puster. Merkelig nok, så har mye av dette blitt borte med uføretrygd. Altså det som da har virket så flott for deg, virker tydeligvis ikke for alle.
Vis hele sitatet...
Da har du nok stresset for mye og gjerne inntatt feil næring, kanskje har du kjørt på med en sjokolade, kaffe litt brus og annen junk-food istedenfor proteinrik og sunn mat. Husk at alt du spiser av slikt samt alkohol, tobakk, hasj og andre stimuli vil gi motsatt effekt i ettertid. Kanskje hadde du søvnunderskudd i tillegg.

Det kan også være at du ikke trivdes i miljøet og følte deg usikker og engstelig i forholdet til de andre ansatte og rett og slett trengte å komme deg bort og over på uføretrygd fordi disse hadde et negativt forhold til deg.

Før jeg begynte med stressfyllt og stillesittende arbeid i industrien, arbeidet jeg som bud og kunne holde et rolig tempo, så stress er nok en betydelig faktor i så henseende, men også inntak av alkohol og andre rusmidler over tid har stor betydning.
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Da har du nok stresset for mye og gjerne inntatt feil næring, kanskje har du kjørt på med en sjokolade, kaffe litt brus og annen junk-food istedenfor proteinrik og sunn mat. Husk at alt du spiser av slikt samt alkohol, tobakk, hasj og andre stimuli vil gi motsatt effekt i ettertid. Kanskje hadde du søvnunderskudd i tillegg.

Det kan også være at du ikke trivdes i miljøet og følte deg usikker og engstelig i forholdet til de andre ansatte og rett og slett trengte å komme deg bort og over på uføretrygd fordi disse hadde et negativt forhold til deg.

Før jeg begynte med stressfyllt og stillesittende arbeid i industrien, arbeidet jeg som bud og kunne holde et rolig tempo, så stress er nok en betydelig faktor i så henseende, men også inntak av alkohol og andre rusmidler over tid har stor betydning.
Vis hele sitatet...
Snakk om bagatellisering av andres opplevelser. Ja, det var nok sjokolade og en sigg som ledet til schizofreni-aktige symptomer så alvorlige at de kvalifiserte til uføretrygd. Og hva mener du med "motsatt effekt i ettertid"? Forventer selvfølgelig ikke noe svar eller dokumentasjon, men for en utrolig snever og navlebeskuende tankegang. Har du hørt om empati? Har lest at romaner kan trene opp denne evnen i folk, så jeg anbefaler deg å lese ei bok eller femten før du fortsetter å gi folk råd med deg selv som en ufeilbarlig fasit.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Snakk om bagatellisering av andres opplevelser. Ja, det var nok sjokolade og en sigg som ledet til schizofreni-aktige symptomer så alvorlige at de kvalifiserte til uføretrygd. Og hva mener du med "motsatt effekt i ettertid"? Forventer selvfølgelig ikke noe svar eller dokumentasjon, men for en utrolig snever og navlebeskuende tankegang. Har du hørt om empati? Har lest at romaner kan trene opp denne evnen i folk, så jeg anbefaler deg å lese ei bok eller femten før du fortsetter å gi folk råd med deg selv som en ufeilbarlig fasit.
Vis hele sitatet...
Jeg er en meget empatisk person og derfor ønsker jeg folk bort fra pillehelvete og over i en sunn livsstil.

Alle rusmidler og stimulerende midler gir en motsatt effekt i ettertid. Det er dette som kalles abstinens og gjør situasjonen 10 ganger verre for dem som bruker slik stimuli.
Sist endret av seriouslowitch; 8. oktober 2019 kl. 21:35.
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg er en meget empatisk person og derfor ønsker jeg folk bort fra pillehelvete og over i en sunn livsstil.
Vis hele sitatet...
Så du ser fortsatt like svart/hvitt på medisinbruk - enten lever man i et pillehelvete eller har en sunn, straight edge livsstil. Betyr det at alle som går på p-piller befinner seg i helvete? Det finnes altså ingen mellomting, og ingen har egentlig noensinne bruk for piller, om enn i en avgrenset periode. Fortell det til psykotiske schizofrene, traume- eller smerteofre og se hvordan de reagerer.

Empati handler om å se verden fra andres perspektiv, og i denne tråden har du grundig bekreftet at dette sannsynligvis ikke er din sterkeste side.

Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Alle rusmidler og stimulerende midler gir en motsatt effekt i ettertid. Det er dette som kalles abstinens og gjør situasjonen 10 ganger verre for dem som bruker slik stimuli.
Vis hele sitatet...
Tull og tøys, du vet vel at det er mulig å bruke stoff forsvarlig for å unngå cravings og abstinenser. Misbruk over tid gir gjerne dette, men la meg liste opp en rekke stoffer jeg selv har inntatt uten å egentlig ha hatt annet enn positive opplevelser, både før og etter rusen:
- LSD
- Sopp
- DMT
- MDMA
- Samtlige benzo (foruten korttidsabstinens ved én anledning av Sobril pga. brå halvveringstid)
- Alkohol
- 2CB
- Ketamin
- Speed
- Kokain
- Khat
- Koffein

Hovedgrunnen er vel at jeg har holdt meg til relativt fornuftig bruk i kortere perioder og/eller trappet ned, og bakrus er ikke det samme som abstinenser. Men nå gir jeg opp, dette føles som å forklare farger til en blind person som nekter å innse at resten av verden har synsevnen i behold.