Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1447
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Finner det vansklig å ikke dele joint med kompiser, men føler jeg blir litt utnyttet. Mtp de vet jeg har så de gidder ikke kjøpe. Min problemstillig er da at jeg vil jo ikke isolere meg å røyke alene å ikke si noe, men har veldig vansklig for å si nei også.. Kan få vondt i magen å dårlig samvittighet, det er kompiser lixm. Trenger litt hjelp da..
Liker å røyke alene, men mye bedre med en kompis eller to
Noen replikker og inspill og komme med?

Ja, jeg må røyke også

mvh og takk!
Skjønner det kan være vanskelig å si ifra i slike situasjoner. Det burde ikke være greit for vennene dine å bare få uten å gi noe sjæl. Spør om ilegg neste gang. "Du/dere har røyka en del på meg i det siste og det er litt kjipt når det bare går den ene veien"
Eller at det hadde vært alright om de la igjen noe penger innimellom for det de røyker
Har opplevd dette selv - spesielt da jeg var yngre. Jeg hadde mer lommepenger enn mange av mine venner og var som oftest den som hadde og delte mest. Ja, det kunne være irriterende å være "den" vennen, men det ga meg mer enn det tok i det store og det hele. De fleste var jo også gode venner som gjorde opp for det på andre måter og fortsatt er venner med meg idag.

Her må du nesten bestemme deg litt selv. Jeg synes det er bra at du vil at røyking skal være sosialt og forstår det godt. Det er jo også hyggelig å dele og jeg ville fortsatt det, men det er helt greit å sette grenser for det også. Hvis du ikke vil dele hver gang, så sier du ifra om det til kompisene på en grei måte. Er de virkelige venner, så aksepterer de det på en bra måte selv om de selvfølgelig kan bli skuffet.
Du kommer aldri noen sinne til å finne balanse på det problemet der. Det er for komplekst. Noen folk gjør opp for at de røyker på andre måter. Om en kar er jævlig fet å smoke med, ikke egoistisk, men bare trekker i vei av jonern din som en gal jævel og plutselig bare dukker opp med en pizza fra en lokale sjappa osv så er det nesten bare lættis. Men det er lov å si ifra også, hvis noen er helt egoistiske og aldri gir tilbake i noen form av enten røykings, munch, eller hva annet han måtte ha muligheten til å tilby. Husk at mange ikke har så mye penger også, eller at det kan være grunner til at vedkommende ikke hooker selv. Men om han fortsatt er en ekte kar og årner andre ting, hjelper deg med problemer, stiller opp, er real osv, så er det jo hyggelig av deg og la han røyke på deg. Skal jo ikke la hele vennskapet basere seg på et regnskap om hvem som skylder hva liksom. Men det finnes skikkelige tullinger også, som konsumerer alt de har av varer eller muligheter eller fordeler på egenhånd for så å gå snike til seg ting av andre. Det er helt klart lov å si ifra til denne typen mennesker. Men av erfaring så skjønner de det ikke uansett hva du sier til de, og når du ditcher dem så går de bare videre til neste kar de kan parasittere på, også før eller siden så går de på en skikkelig smell som gjør at de bare er nødt til å endre seg. Bare å la naturen gå sin gang. Får det så vondt med seg selv etterhvert. Du må bare se etter tegnene på de skikkelige tullingene (de tegnene er nødvendigvis ikke at de liker å røyke på deg, som nevnt... :P). Kutt dem ut tidlig. Blir lett å se etterhvert. Se på det som en sykdom.
Sist endret av brennesle; 2. januar 2019 kl. 00:58.
Ondskap er å ta uten å gi