Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4780
Hei!

Jeg har begynt å tenke på en ting i det siste. Jeg har et mobilabonnement med såkalt "fri bruk av data", men det er sånn at etter at jeg har brukt 40 GB senkes hastigheten min til 3 mbit/s resten av mnd.

For å unngå dette (eller utsette det lengst mulig) tenkte jeg at hvis jeg hadde fått senket hastigheten på en eller annen måte til feks 10 eller 15 mbit/s ville jo de 40 GB vare lenger.

3 mbit/s er jo for sakte, men såkalt "fri fart" er jo mye mer enn jeg trenger.

Dette ble litt knotete forklart, men er det noen som skjønner hva jeg mener? Og vil dette være mulig?

Det er kanskje et dumt spørsmål, men tenkte bare å sjekke ut muligheter.
Ja det vil være mulig, men altså om du strømmer en film på 1 gb, så tar den 1 gb uansett hvor fort det går.

Det eneste du oppnår er å spare litt dersom du ser små deler av større filmer hvor telefonen laster ned en gitt mengde for bruk som buffer.
40 GB er jo 40 GB uansett hvilken hastighet du har. Laster du inn en nettside påvirker hastigheten hvor fort du laster den inn ja, men er jo fortsatt samme info den laster inn uavhengig av hvilken hastighet det skjer i. Eneste jeg kan komme på som er fordelaktig er at f.eks Netflix endrer streaming kvaliteten etter hastigheten din, men vil du se på serier i 240p når du har et abonnement på "fri bruk"?
Trådstarter
Jo skjønner hva dere mener, men om jeg feks ser en fotballkamp direkte på tv2 sumo og så har jeg en hastighet på feks 15 mbit/s så vil jeg vel bruke mindre av de 40 GB enn om jeg ser den samme kampen med 5 mbit/s? Det vil blir dårligere bildekvalitet og mer hakking osv samtidig som det går mindre av datamengden min. Eller er det feil?
Det er riktig.
Bytt til Chilimobil. De gir deg 5 GB om dagen før linja strupes til 3 Mb/s (ca. 450 KB/s). Nylig har de også innført 20 kroners superboost for én time sånn som Telia (tidl. kun 100,- for resten av døgnet - kjipt når du bare vil streame i HD en times tid før leggetid), så jeg anser det nå som det beste mobilabonnementet med "fri data" uansett vinkling.
Dette kommer til å høres unødvendig komplisert ut, men det er blitt såpass enkelt at mamma på 64 faktisk kunne klart dette med få instruksjoner.

Sett opp en OpenVPN server hjemme hos deg (eller lei deg en virtuell server til en slikk og ingenting), og så struper du forbindelsen på dens nettverkskort (enten ved å kjøre serveren virtuelt og begrense i hypervisoren, eller på andre enkle måter, både software eller hardware), og så kobler du mobilen din til OpenVPN-serveren din hjemme så all trafikk routes via denne.

Jeg gjør dette av helt andre grunner (uten throttling) på mobilen (av og til for å nå ressurser på hjemmenettet, av og til bare fordi jeg ikke stoler på hotell/lufthavn-WiFi), og nå finnes det så mange script som har automatisert OpenVPN-installasjonen at de aller fleste med en RPi kan sette opp en OpenVPN server hjemme selv ved å bare kjøre scriptet og trykke Enter en haug med ganger..
Trådstarter
Ok. Skal sjekke det ut.. Takk for tipset
RPi script jeg kan trygt kan anbefale: https://github.com/StarshipEngineer/OpenVPN-Setup

Generisk linux script (strengt tatt testet på Debian/Ubuntu og CentOS/RedHat/Fedora) jeg trygt kan anbefale: https://github.com/Nyr/openvpn-install

VPS tilbyder jeg kan trygt anbefale: https://www.digitalocean.com/pricing/ (du trenger nok ikke mer en den billigste til 5 USD i mnd). Billigste vil naturligvis være å kjøpe en egen billig server og ha den stående på hjemme, da får du en liten engangskostnad sammenlignet med en leiekostnad per mnd)

Husk også at dine ønskede 10 Mbps sammenfaller med standarden Ethernet (som vi brukte før Fast Ethernet (100 Mbps) og Gigabit Ethernet (1000 Mbps)), som brukte færre par i kabelen enn dagens kabling.. Så skulle du ønske å gjøre om en Gigabitkabel (CAT5E eller CAT6), så kan du strengt tatt bare fucke til noen trådpar og så faller hastigheten ned på det den klarer med de trådparene som er er OK igjen.. Mao kunne du kjøpt en billig RPi som tar lite strøm og fucket til kabelen den bruker til routeren din hjemme, og vips så har du en 10 Mbps throttla VPN-server hjemme som du kan gå via på 4G for å automatisk få Sumo/Netflix/YouTube/whatever til å gå ned i kvaliten du streamer..

Sjeldent jeg selv har nådd 40 GB grensa, men hvis det skjer igjen ser jeg ikke bort ifra at jeg setter opp enda en virtuell OpenVPN server med throttla nettverkskort, men da ville jeg nok selv gått for litt mindre enn 10 Mbps, for selv med 10 Mbps så kan du teoretisk sett veldig fort bruke opp 40 GB på en måned..
Sist endret av bashfoo; 24. juli 2019 kl. 23:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan man ikke velge oppløsning på de fleste streamingtjenester? 3 Mbit/s holder jo til standard definition(576i) streaming så å strupe kvaliteten til 720p å unngå 1080p eller høyere streaming vil jo være enklest.
Selv med kun 10 Mbps struping (uansett oppløsning) så vil det uansett med full pupp bare ta 8,88 timer å nå grensen på 40 GB..
Sist endret av bashfoo; 24. juli 2019 kl. 23:18.
Når det gjelder abbonement så vil det billigste være 6gb + datafrihet hos ice, da betaler du 299+100 per mnd for 1tb som er mer en du klarer å laste ned med chilis fri data strupet til 300KBs
Sist endret av ruskelusk; 24. juli 2019 kl. 23:29.
Som med liten skrift også betyr at du utelukkende får den "friheten" innad i Ice sitt nettverk.. Med andre ord ikke alle de stedene der ICE leier nett av Telia..

ICE og Chilli alternativene er også utelukket hvis man (som meg) har Telia X med ett ekstra fysisk TaleSIM, ett ekstra e-SIM TaleSIM og ett ekstra DataSIM i tillegg til hovedSIM..
Sist endret av bashfoo; 24. juli 2019 kl. 23:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.