Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 8830
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har snart jobbet 7 måneder som programmerer i et relativt stort firma, med flere avdelinger. Jeg merket veldig raskt at de som jobbet i denne avdelingen var svært ustrukturerte, lite oppdaterte, rett og slett ikke spesielt flinke.

I den første tiden jeg jobbet der så har jeg fått tildelt et prosjekt som avdelingsleder har jobbet lenge med (4 måneder), uten å klare å fullføre. Jobben han hadde gjort var mildt sagt ubrukelig, han hadde løst noen få utfordringer for seg selv, men hadde ikke angrepet prosjektet helhetlig, koden var i tillegg svært uoversiktlig og rotete.

Jeg startet på nytt, og fullførte dette prosjektet på én måned. Når en av sjefene lengre oppe var innom vår avdeling så hørte jeg avdelingsleder skryte av at han hadde løst prosjektet, og snakket ivrig om hvordan han hadde gjort det og hvor komplisert det var. Jeg hadde kommentert koden, og det han sa var nesten ordrett slik jeg hadde kommentert koden. Det ble senere sendt ut en fellesmail til alle ansatte, hvor denne avdelingslederen fikk masse skryt for prosjektet.

Etter å ha hørt samtalen med en av sjefene så snakket jeg med han på tomannshånd, og fortalte at jeg følte at dette var urettferdig. Han gikk rett inn i forsvarsmodus og sa at han hadde gjort alt av grovarbeidet, men sannheten er at jeg startet på nytt. Når jeg sa dette så følte han at jeg var respektløs, noe jeg forsåvidt kan forstå med tanke på at det er utrolig kjipt å høre. Det endte opp som en svært lite konstruktiv samtale.

Jeg tenkte at ok, jeg får bare fortsette å jobbe godt, og håpe at det blir lagt merke til over tid. Problemet er at dette scenarioet gjentok seg nå nylig, og ingen legger merke til det. Jeg vet at jeg ikke burde bry meg, men det er demotiverende å føle at andre tar æren for jobben jeg gjør.

Jeg har vurdert å snakke med en av sjefene, men uansett hvordan jeg spiller dette ut i hodet mitt så er det jeg som ender opp med å se ut som en idiot. Jeg har også vurdert å gjøre jobben dårligere, men da kan man banne på at jeg får all "ære" for prosjektet.

Er det noen som har noen tips eller råd? Er det noe jeg kan gjøre for å vise hvor ubrukelig denne avdelingslederen er for sjefene, uten å selv fremstå som en kjepphøy idiot som kaster kolleger under bussen? Er det noen som har vært i lignende situasjon som har lyst til å dele erfaringer?
Virker som du er en ypperlig kandidat til å være prosjektleder. Selvfølgelig er sjefene interesserte i hvordan de ansatte arbeider. Du har ingen ting å tape på snakke med sjefene, og be om å få ta på deg prosjekter på egenhånd.
Be han forklare hvordan han satt opp alt sammen som "han" har gjort
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Be han forklare hvordan han satt opp alt sammen som "han" har gjort
Vis hele sitatet...
Aldri bra å gå frem for å drite ut noen på jobb. Bedre å bare ta kontakt med sjefene og forklare situasjonen eller be om et eget prosjekt. De finner fort ut av hvem som faktisk gjør arbeidet.
Er det teit å "signere" koden med "kodet av blabla" ?
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for svar

Det å spørre om å få ta prosjekter på egenhånd var ingen dum idé, men utfordringen ligger i hvordan jeg burde gå frem i dialog med sjefene. Denne avdelingslederen er i sjefenes øyne kjempeflink, han har jobbet der i flere år, og jeg har kun jobbet der noen måneder. Dersom det blir spørsmål om hvorfor jeg ønsker å ta neste prosjekt på egenhånd, så er det vanskelig å begrunne dette uten å belyse inkompetansen til nåværende avdelingsleder. Dersom jeg (som fersking) skal snakke negativt om min kollega og leder, så er jeg usikker på hvordan dette vil oppfattes. Jeg kan risikere å ende opp som en større taper.

Dersom jeg signerer koden så kommer avdelingsleder bare til å fjerne det, han ser nemlig over koden.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Aldri bra å gå frem for å drite ut noen på jobb. Bedre å bare ta kontakt med sjefene og forklare situasjonen eller be om et eget prosjekt. De finner fort ut av hvem som faktisk gjør arbeidet.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel også slik at man ikke skal stjele andres arbeid og ta æren for det heller.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Aldri bra å gå frem for å drite ut noen på jobb. Bedre å bare ta kontakt med sjefene og forklare situasjonen eller be om et eget prosjekt. De finner fort ut av hvem som faktisk gjør arbeidet.
Vis hele sitatet...
på en måte er jeg enig, man skal backe opp kollegaer som har driti seg ut MEN om noen hadde tatt æren for arbeid som jeg har gjort, da hadde jeg ikke blitt mye grei og ha med og gjøre
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Nå er det vel også slik at man ikke skal stjele andres arbeid og ta æren for det heller.
Vis hele sitatet...
Nei, men du kan jo tenke deg hva som kommer til å skje når en "fersking" går ut for å drite ut en som har jobbet der i flere år og sannsynligvis nå er på godfot med sjefene. Det kommer nok ikke til å gå bra, pluss at personen vil få kraftig kritikk for å sette opp en 'felle' for medarbeidere fremfor å ta opp problemet med sjefene.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Nei, men du kan jo tenke deg hva som kommer til å skje når en "fersking" går ut for å drite ut en som har jobbet der i flere år og sannsynligvis nå er på godfot med sjefene. Det kommer nok ikke til å gå bra, pluss at personen vil få kraftig kritikk for å sette opp en 'felle' for medarbeidere fremfor å ta opp problemet med sjefene.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke nødvendigvis å drite ut personen for å få frem at personen stjeler andres arbeid og sier det er hans eget da.
Dessuten så er det vel heller bare riktig å gjøre noe slik så personen kanskje forstår at han ikke kan gå rundt å stjele arbeidet til absolutt alle han ønsker.

Får han ingen konsekvenser av det så kommer han mest sannsynlig bare til å fortsette med det uansett.
Sist endret av Slæsken; 16. juli 2017 kl. 14:16.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det som The Riddler nevner, er konklusjonen jeg også ender opp med når jeg utspiller dette i mitt eget hode :/
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dersom jeg signerer koden så kommer avdelingsleder bare til å fjerne det, han ser nemlig over koden.
Vis hele sitatet...
Dere bruker ikke noen form for versjonkontrollsystem (git, svn, cvs osv.)?
Hvis ikke kan det jo være en idé å prøve innføre det, vanskelig å skryte på seg ting når andre har commitet det.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Slæsken: Problemet er at jeg kan på en måte ikke selv bestemme hvor grensen skal gå i forhold til hva jeg sier til sjefene. Det vil være logisk at de ber meg om å utdype, og da vil jeg mest sannsynlig måtte forklare hele situasjonen for å få forståelse. Ved å forklare hele situasjonen så vil jeg også totalt ødelegge denne avdelingslederen, og dette vil muligens slå hardt tilbake på meg selv.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Goophy: Joda vi bruker git, men det vil uansett være en smålig og teit måte å gjøre det på. Avdelingslederen kan jo lett avfeie dette ved at det å legge til "Skrevet av x" og committe til git, er svært enkelt. Han kan også vri dette om til at det er jeg som forsøker å stjele kred fra han. Det å bevise at det er jeg som har gjort jobben har jeg forsåvidt allerede beviser for, problemet er imidlertid å fremlegge dette uten å selv ende opp som taper.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Med source control kan.man ikke skryte på seg så mye som en kodelinje.

Fuck lederen din og blås han til sjefene. Det er bare en jobb. Du virker som en dyktig kar som hadde hatt bedre av en annen arbeidsplass. Om lederen ikke er i familie til noen av sjefene kan jeg ikke skjønne hvorfor de ikke ville blitt glade for å bli gjort oppmerksom på elementer som gjør arbeidsplassen lite produktiv. Ett språk sjefer forstår er penger.

Men det er nå meg og kanskje litt for konfronterende.

Lykke til
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan tror du lederen din har blitt leder ved å samtidig ikke være faglig sterk? Han har gått over lik. Det må du også gjøre.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg er villig til å kaste avdelingslederen under bussen, problemet er jeg ikke har noen garanti for at det ikke jeg selv som ender opp som taper. Jeg vet at sjefene liker han, men de kjenner ikke meg i det hele tatt, de har knapt pratet med meg.
Som nevnt over her, fuck han, kast han under bussen, fortjener det 110%.
Du kan jo tilfeldigvis ta en reply og konfrontere over mail, uheldigvis trykket du feil og det ble reply all...
Bryr du deg virkelig om hvordan det går med han? Hvis ja så gro baller, ikke la noen tråkke på deg.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres ut som en situasjon hvor du har særdeles stor sjans for å tape uansett hva du gjør. Dersom jobbmarkedet i området du bor er noenlunde greit, så tror jeg heller jeg ville vurdert å kikke etter en ny jobb. Dersom de spør om en grunn til at du ønsker å bytte jobb, så kan du jo forklare situasjonen på det tidspunktet, men å tro at det vil komme noe positivt ut av å angripe en godt likt person som har jobbet i firmaet i flere år, tror jeg er veldig optimistisk. Selv om det skulle få negative konsekvenser for avdelingslederen, så tror jeg ikke du bør satse så alt for mye på det automatisk vil bety positive konsekvenser for deg, dessverre.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Jeg tror du burde spør sjefen (ikke avdelings leder) om en medarbeider samtale. Alt som blir sagt der forblir anonymt, du kan da forklare at du ønsker ditt eget prosjekt og forklare hva avdeling lederen har gjort. Dette vil være gunstig for deg og sjefen, de vil sikkert da ta en nøyere kikk på arbeidet til denne avdelingslederen og se svakhetene hans selv.

Ikke noe i disse samtalene kan brukes mot deg.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis TS får synliggjort dette på en grei måte, og likevel sjefene støtter avd.leder er jo det et så godt tegn at her kommer man aldri til å trives. Ta det opp, så får du alt på bordet og om du har en framtid i firmaet vil vise seg for deg.
Jeg vet ikke helt hvor mange som jobber der som programmerere, men virker som det er ganske få.
Du har jo all mulighet til å dra i gang noe som gir faglig utvikling for alle. Fagmøter e.l. Du har antakelig mye å bidra med der, så får du løftet de andre også.
Feilen virker jo som om folk der sitter med sine egne prosjekt uten å snakke / diskutere løsning med de andre.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spiller ingen rolle hvem som har jobbet lengst. Har man gjort bra arbeid så skal man få skryt.

Hvordan i allverden blir du taperen her? du jobbet på det i én måned og han skryter av seg, jeg ser en helt annen taper. Spessielt snakk med sjefen som ga skryt til avdelingleder. Hele greia trenger ikke bli tatt opp, bare gjør de oppmerksom på det. snakk rett ut, si det som det er; jævlig irriterende, og det skal jo være kult å jobbe.
Støtter forslagene om å gå til sjefen å spørre om å få egne prosjekter. Tingen er å formulere seg riktig, altså når de spør om hvorfor du ønsker egne prosjekter så finn en fin måte å forklare at prosjektene til avdelingsleder er basicly ditt værk og at du bruker mye tid på å knote med han sine rotete koder for å så starte hele greia på nytt. Og at du tenker at det vil være mest effektivt for bedriften at du kan starte fra starten av med dine egne prosjekter istedenfor.

Men ikke gå inn for å kaste Avdleder under bussen, det kommer bare til å virke dumt. Så la være å kritisere Avdleder.

Du sa at når avdelingsleder la frem ditt værk for sjefene så brukte han dine kommentarer til kodene for å forklare hva "han" har gjort, hva med å la være å lage så gode kommentarer å heller bruke litt stikk ord og litt sånn som bare du forstår?
Da kan det hende at Avdleder kommer til å slite med å presentere prosjektene så godt, og det kan jo være med å styrke din sak litt vil jeg tro?
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis jeg var deg, ville jeg gambla på å ta det opp med overordnede. Ellers blir du sittende under denne avdelingslederen så lenge du jobber der, og du kan ta deg gift på at han gjør det samme igjen (og igjen og igjen og...) hvis du ikke kommer med en sterk nok reaksjon
Har du snakket med avdelingslederen din om hvordan du opplever dette? Jeg har en filosofi om å løse alle konflikter på lavest mulig nivå. Om dette ikke fører frem, og at du opplever at han lever videre på ditt arbeide så er korrekt vei å gå, å ta det gjennom tillitsvalgtsystemet. Dette er vansklige saker, men jeg garanterer at på et eller annet tidspunkt vil det komme frem om han er faglig svak.
IT-Konsulent
Hva med å snakke med en av sjefene til avdelingsleder og si at du ser forbedringspotensiale i diverse prosjekter. Og i samme slengen si at når du startet på x prosjekt, så var det behov å starte på nytt, på den måten lurer du inn at du gjorde arbeidet, får creds for det og vinner tillit av sjefen?

Du vil ikke jobbe et sted hvor du blir trykt ned og andre tar creds for ditt arbeid.. Det virker jo som om du vet hva du gjør, så er jo bare å ta opp med sjefene at det var ditt arbeid, du har synspunkter på ting som kan gjøres bedre og ønsker egne prosjekter? Om de ikke liker det, finn deg en ny jobb.. Mitt tips iallefall
Hadde jeg vært deg TS ville jeg fortsatt med det gode arbeidet du gjør, og du vil bli lagt merke til etterhvert, det kan jo hende de utnytter at du er ny. Gi det et halvt år til og gjør det du er best til. For meg ser det ut som en "vinn-vinn-situasjon". Dessuten får du en, eller flere gode referanser når du evt. avslutter på nåværende arbeidsplass.

For meg virker det som du ikke kjenner mange på jobben, eller har noen nære relasjoner der du jobber, men du får ihvertfall et par gode venner hvis du jobber der litt lenger.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Siste du må gjøre er å plage ledere høyere oppe med det som for dem vil oppleves som en egosentrisk pissekonkurranse. Nå vet jeg ikke hva slags kode det er snakk om eller hvordan den fordeles dere imellom, hvordan de oppdateres relativt til hverandre etc., så dette blir litt på måfå; men jeg ville "tagget"

...kom ani.::
tagget koden med skjulte tags som å alltid starte variabelnavn med noe distinkt etc. Eller du kan bruke initialer enkelt og greit.

Det som er viktig er at du, når dette skjer igjen, kan gå rett til aktuell overordnede og forklare det at "dette skjer nå for tredje gang; det gjør ingen ting, men jeg synes ikke det er en ok måte å jobbe i team på. Derfor har jeg merket kjapt, ser du her kan du se at alle disse funksjonene følger denne merkingen, fordi jeg regnet med at dette skjedde giejn. Vil ikke lage trøbbel eller kaste vekk tiden din, bare litt surt å se andre ta æren for mitt arbeid, see you around bøddddy"

Ikke presenter det som et problem, for det er det ikke. Det er bare litt kjipt for de som gjerne har litt ambisjoner, dersom du alltid undergraves vil du aldri gjøre deg bemerket som produktiv koder. Dette forstår alle I ledende stillinger.
Sist endret av Tøffetom; 25. juli 2017 kl. 00:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Chaviz Vis innlegg
Er det teit å "signere" koden med "kodet av blabla" ?
Vis hele sitatet...
Det er ikke teit, du skal alltid gjøre det. Det er ditt åndsverk, er det ikke?
Sist endret av fxxked; 25. juli 2017 kl. 04:37.
I realiteten hadde jeg mest sannsynelig endt opp med å lage et realt oppstyr med både vedkommende og sjefer på plass.
Men jeg liker også å tro at jeg hadde klart å forholde meg til problemet ved å tenke at vedkommende må da ha det fryktelig vondt med seg selv. At noen er så ubrukelige i yrket sitt at de må ta æren for andres arbeid, og samtidig være så apatiske at de kan legge seg i senga om kvelden uten å ofre en tanke til hva de faktisk har gjort den dagen - det høres merkelig ut for meg.

Jeg tror en slik oppførsel vil bli avslørt over tid, så hvis du føler deg totalt kuet så bare lar du det ligge. Uten å vite særlig om arbeidsplassen din eller hvordan dere jobber, så er nok sjangsen for at han blir avslørt en vakker dag ganske stor. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg nok tatt det opp.

Moralsk sett er det da totalt irrelevant at vedkommende har jobbet i selskapet i flere år hvis han oppfører seg slik. Jeg skjønner at sjefene eventuelt vil ha mer tillit til han grunnet hans fartstid i bedriften, men det eneste det betyr er jo bare at bevisbyrden blir større på deg. Men det er jo ikke noe problem, fordi du vet jo selv at han har gjort en blåkopi av arbeidet ditt - skytset har du, du må bare ha håndfaste bevis som er lette å presentere.

Finnes det noen måter du kan bevise ovenfor sjefene at nåværende kode er skrevet av deg? Hvis ikke, planlegg for neste gang - evt gjør deg til et lett offer for han. Finnes det en slags signatur du kan legge inn i koden, som man ikke ser ved første øyekast? Noe du kan gjøre, som i ettertid gir deg håndfaste bevis på at dette er skrevet av deg? Hva med å filme deg selv og skjermen mens du skriver koden, eller noe i den duren, og når han er på vei til å levere inn marsjerer du til sjefens kontor med dokumentasjon på at det faktisk er du som har skrevet arbeidet!
Sist endret av brennesle; 25. juli 2017 kl. 06:08.
Ang. git så er det ikke bare å legge til noe og kommentere "jeg skrev dette", historien vil ligge der med mindre han kjører full rebase og er helt cowboy. Noe jeg tviler på han får til uten å fucke opp major league om han er så dårlig som du sier.

Videre lurer jeg litt på om dette kan være en misforståelse? At en leder tar ære for et prosjekt er ikke så rart mtp. at det implisitt skryt av de under ham. At hver enkelt koder skal få skryt fremstår litt urimelig, men kommer vel an på organisasjonsstørrelse. Om han tar æren for prosjektledelse (få deg til å gjøre en god jobb), eller selve kode er det viktige for om han er uredelig. Hvis du har overhørt hele samtalen og vet han tok ære for kode og ikke prosjektledelse, så har du et poeng. Men du bør være sabla sikker i din sak.
Sist endret av Xasma; 25. juli 2017 kl. 12:17.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren

Kode

def cards_dealt():
	...
def order_cards_hand():
	...
def dealers_hand():
	...
def early_surrender():
	...
def win_screen():
	...
def resplitting():
	...
def insurance():
	...
def tie():
	...
def tie_dealer_win():
	...
def end_round():
	...
def no_double():
	...
def bust_player():
	...
def yield():
	...
def lost_screen():
	...
def omit_dealers_second card():
	...
def dealer_bust():
	...
def double():
	...
def end_game():
	...
C.O.D.E.W.R.I.T.T.E.N.B.Y.L.O.D.D.E

Evnt. så kan du lage en funksjon som tilsynetatene inneholder "komplisert" logikk for å ta for seg et særtilfelle. Lag kommentar til funksjonen hvor du skriver i detalj hva som "skjer" når den kjøres. Håp på at avd. leder skryter på seg å ha skrevet kodesnutten. Prøv å få et møte med hans sjefer mens de har skrytinga friskt i minnet og fortell sjefene hva som egentlig er greia med kodesnutten, og hvorfor du la den inn.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av fxxked Vis innlegg
Det er ikke teit, du skal alltid gjøre det. Det er ditt åndsverk, er det ikke?
Vis hele sitatet...
"Skal"? "Alltid"? Det er ganske kraftige uttrykk for noe ingen faktisk gjør...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av robhol Vis innlegg
"Skal"? "Alltid"? Det er ganske kraftige uttrykk for noe ingen faktisk gjør...
Vis hele sitatet...
For min del er det heilt standard å sette initialer på alt av dokumentasjon og kode eg tar i.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Det er ikke teit, du skal alltid gjøre det. Det er ditt åndsverk, er det ikke?
Vis hele sitatet...
Det er vell strengt tatt bedriften sin kode, siden han utvikler den mens han er på jobb...
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Det er vell strengt tatt bedriften sin kode, siden han utvikler den mens han er på jobb...
Vis hele sitatet...
Det er det nok ja med mindre ts har en veldig spesiell arbeidskontrakt så står det nok gjerne også spesifisert i denne når man jobber med design. Dette ser ut til å være noe misforstått gjennom store deler av tråden.
TS: Det hadde vært fint om du sier litt om hva slags verktøy dere bruker på jobb. Eksempel på verktøy er kildekodehåndtering/GIT og JIRA.

Bruker selv kildekodehåndtering/GIT på jobb, og for hver gang jeg blir ferdig med en oppgave, så bare committer jeg koden og skriver en liten kommentar. Når det er gjort, så blir jo navnet mitt registrert i systemet og i JIRA.

I JIRA så har jeg jo oversikt over oppgaver som har blitt assignee til meg, og FOR hver gang jeg sjekker/committer i GIT, så blir jo det også registrert i JIRA med mitt fulle navn og dato.

Det er litt rart at ingen her har nevnt noe om dette....
Sitat av Zirto Vis innlegg
TS: Det hadde vært fint om du sier litt om hva slags verktøy dere bruker på jobb. Eksempel på verktøy er kildekodehåndtering/GIT og JIRA.

Bruker selv kildekodehåndtering/GIT på jobb, og for hver gang jeg blir ferdig med en oppgave, så bare committer jeg koden og skriver en liten kommentar. Når det er gjort, så blir jo navnet mitt registrert i systemet og i JIRA.

I JIRA så har jeg jo oversikt over oppgaver som har blitt assignee til meg, og FOR hver gang jeg sjekker/committer i GIT, så blir jo det også registrert i JIRA med mitt fulle navn og dato.

Det er litt rart at ingen her har nevnt noe om dette....
Vis hele sitatet...
Stadig rart hvor vanskelig det viser seg å være å lese en hel tråd

Sitat av Goophy Vis innlegg
Dere bruker ikke noen form for versjonkontrollsystem (git, svn, cvs osv.)?
Hvis ikke kan det jo være en idé å prøve innføre det, vanskelig å skryte på seg ting når andre har commitet det.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Goophy: Joda vi bruker git, men det vil uansett være en smålig og teit måte å gjøre det på. Avdelingslederen kan jo lett avfeie dette ved at det å legge til "Skrevet av x" og committe til git, er svært enkelt. Han kan også vri dette om til at det er jeg som forsøker å stjele kred fra han. Det å bevise at det er jeg som har gjort jobben har jeg forsåvidt allerede beviser for, problemet er imidlertid å fremlegge dette uten å selv ende opp som taper.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Med source control kan.man ikke skryte på seg så mye som en kodelinje.
Vis hele sitatet...
Sitat av Xasma Vis innlegg
Ang. git så er det ikke bare å legge til noe og kommentere "jeg skrev dette", historien vil ligge der med mindre han kjører full rebase og er helt cowboy. Noe jeg tviler på han får til uten å fucke opp major league om han er så dårlig som du sier.
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det er det nok ja med mindre ts har en veldig spesiell arbeidskontrakt så står det nok gjerne også spesifisert i denne når man jobber med design. Dette ser ut til å være noe misforstått gjennom store deler av tråden.
Vis hele sitatet...
Det treng forsåvidt ikkje vere spesifisert. Det er del av sedvaneretten at arbeidsgjevar får dei økonomiske rettane til eit verk som er produsert i eit tilsettjingsforhold. Men du har i tillegg dei ideelle rettane, m.a. retten til å verte kreditert. Dei må ein rimeleg eksplisitt sei ifrå seg.
Har et par tanker om dette.

Om du nå er riktig uheldig (på lang sikt), og hvis denne situasjonen fortsetter så risikerer trådstarter at den dagen h*n velger å søke ny jobb eller evt. går med i dragsuget pga nedbemanning, så kan han ikke dokumentere sin innsats. Dermed risikerer han å komme dårligere ut i arbeidsmarkedet enn avd.leder, selv om kompetansen på programmering er langt bedre.

Så var det jo det med å bevise hvem som laget hva av kode. Problemstillinga som er fremlagt her er: hvordan bevise at han er den egentlige forfatteren av koden etter gjennomgang? Hva med å zippe hele koden FØR gjennomgang (om så med passord) - send denne zip-fila i epost til en av sjefene elns.
Dersom det i etterkant blir diskusjon ang. kreds for arbeid og kommentarfeltene i koden er endret, så kan du bevise at samme koden fantes før gjennomgang og vise til den koden som er i zip-fila.
Dette er vel gjerne det som dere i denne posten kaller å "døtte forran bussen", så om det er en riktig avgjørelse eller ikke kan jeg ikke si noe om.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
[...]Dersom det blir spørsmål om hvorfor jeg ønsker å ta neste prosjekt på egenhånd, så er det vanskelig å begrunne dette uten å belyse inkompetansen til nåværende avdelingsleder. Dersom jeg (som fersking) skal snakke negativt om min kollega og leder, så er jeg usikker på hvordan dette vil oppfattes. Jeg kan risikere å ende opp som en større taper.[...]
Vis hele sitatet...
Du trenger aldeles ikke å nevne noe om den situasjonen.
Det finnes haugevis av grunner du kan ha for å ønske deg egne prosjekter.
Du kan ønske deg mer eierskap til koden du skriver, mer ansvar, "større utfordringer" osv. Det er bare til å finne på noen gode grunner.