Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5963
hei! jeg er i en litt kjedelig situasjon akkurat nå med huseieren, jeg flyttet i denne leiligheten for 1 år siden og helt siden da har han brutt nesten hver lov om husleieloven, det startet med at hver gang jeg forlot leiligheten for og dra på butikk, besøk og sjenerelt alt så la jeg merke til at han gikk ut og inn fra leiligheten ved å verken gi beskjed eller og gjøre noe. skaffet meg en sikkerhetslås til døren siden døren har samme lås som baddører (5nøkkel innerdør) og da jeg fortalte han dette så ble han veldig opphisset og truet meg med krig og var veldig spydig og kalte meg for ting og tang, jeg har holdt meg veldig roli helt til nå og prøvet og fortelle han om regelen 5-6 (utleierens adgang til husrommet)men til svar fra han var at jeg kunne ta den loven og trykke det en viss plass. samt når jeg er hjemme så kommer han innom nesten daglig for og sjekke at alt er som det er og er veldig frekk (går i alle rom, sjekker alle skap og til og med om søppelet er rett sortert) han klager veldig mye på at jeg tar meg et glass vann på kveldene rundt 11-12 tiden og sier bare at jeg får hute meg og gå på badet hvis jeg skal drikke fordi han skal sove, jeg tar veldig mye hensyn til ro og orden og har ikke bråket eller noe form for det på verken noen tid av døgnet, er ganske kjedelig og bo her pga at jeg føler meg truet av og være hær og får en angst for og låse døra mi og late som jeg ikke er hjemme.. jeg har tatt opp samtalene våre hvor han har sakt stygge ting og truet meg med ting og tang og er veldig spydig men så lurer jeg på hvor tar jeg det her ifra? burde jeg anmelde han og hva er det egentli politiet kommer til og gjøre med saken? planen er og flytte men er vanskelig midlertidig og kan hende jeg ikke kommer meg herifra før om noen måneder.
Her er det tydelig forliksrådet og en eventuellt megling som gjelder der.han kan ikke komme og gå i leiligheten din som det passer han.da må det være oversvømmelse, brann og den type ting.det er desverre mange huseiere som bare tar seg til rette uten loven i hånd!!

men det er desverre lang vente tid hos forliksrådet tror jeg, men ta kontakt med dem og hør hva du burde gjøre.og flytt så fort som mulig er mitt råd, for han kommer ikke til og forandre seg.sett inn annonse allerede idag.
Problemet er ikke å ha rett - problemet er å få rett. Dersom huseier driter i lovverket(som sier at han ikke har lov til å gjøre det han gjør) så vil det være krevende å få han til å snu.

Men ett standardråd i alle slike saker: dokumenter alt det du klarer!

Da står du veldig mye sterkere når du evnt klager videre. Noter ned dato, tid og beskrivelse av hendelser, samtaler og annet relevant. Ta gjerne med bilder, lydlogg og evnt vitner som kan bekrefte det du skriver.

Det enkleste her vil være å flytte. Du overlater dritten til noen andre men det er strengt tatt ikke så mye annet å gjøre(dessverre).

Nå vet ikke eg om det er ett stort eller lite sted dette her, men ett tips kan være å snakke med lokal lennsmann og høre om de kan ta seg en prat med utleier. Har gjort det tidligere og det kan være de faktisk gjør dette også. Men det vil naturligvis føre til at huseier er hakket surere enn før, men det kan være verdt det.
Du kan jo f.eks bytte lås inn til den leiligheten du leier. (Bryter han den opp er det jo innbrudd.)
Sitat av dggr Vis innlegg
Du kan jo f.eks bytte lås inn til den leiligheten du leier. (Bryter han den opp er det jo innbrudd.)
Vis hele sitatet...
Man skiller ikke lenger mellom innbrudd og innsniking/inntrenging. Forholdet rammes således av samme straffebestemmelse, uavhengig av om huseier må bryte opp en lås eller ikke for å komme seg inn. (Slike forhold kan imidlertid være skjerpende.)

Trådstarter: Åpningsinnlegget ditt er noe vanskelig å lese grunnet formateringen, men jeg er langt på vei enig med tidligere uttalelser (ikke minst tatt i betraktning at du ønsker å flytte snarest mulig): Det kan være krevende å hevde din rett i denne saken.
Sist endret av Pengui; 4. juli 2017 kl. 17:05.
Dokumenter med video! muntlige/nedskrevne påstander blir ikke annet enn ord mot ord.
Det er tydeligvis noe alvorlig i veien med denne husverten, dette er ekstremt unormal oppførsel. Uansett hva du har krav på og at du har loven på din side kommer ikke til å endre personligheten hans... Er det egentlig verdt å ta den kampen om du får angst av det? Hvis jeg var deg hadde jeg flyttet om jeg hadde mulighet til det. Det finnes utrolig mange hyggelige folk/husverter rundt om kring og kan ikke huske å ha hørt om noe så ekstremt som det du beskriver her, det er vel lite sannsynlig at du opplever noe slikt neste gang. Sjekker søppelet ditt faktisk! Utrolig...
Sitat av Pengui Vis innlegg
Man skiller ikke lenger mellom innbrudd og innsniking/inntrenging. Forholdet rammes således av samme straffebestemmelse, uavhengig av om huseier må bryte opp en lås eller ikke for å komme seg inn. (Slike forhold kan imidlertid være skjerpende.)
Vis hele sitatet...
Bare for ordens skyld:

Hvilken lov eller forskrift viser du til her?
Sitat av U.S.Marshall Vis innlegg
Bare for ordens skyld:

Hvilken lov eller forskrift viser du til her?
Vis hele sitatet...
Strl. § 268, som i hovedsak viderefører strl. 1902 §§ 147, 301 og 355.

At forhold som beskadiget lås kan være skjerpende, følger av forarbeidene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det rasshølet her går nok inn i leiligheten du leier når du er borte, få tak i iP kamera asap film han flere ganger, å si du har fått angst noia bla bla, og be om 100-200,000 i erstatning, så får du 5-20,000 spenn, men best av alt han gjør aldri lignende igjen, med mindre han ikke er en komplett idiot, som også godt kan være mulig.
Ta godt vare på de samtalene du tok opp.
Sist endret av raketten; 12. juli 2017 kl. 23:25.
Sitat av raketten Vis innlegg
å si du har fått angst noia bla bla, og be om 100-200,000 i erstatning, så får du 5-20,000 spenn
Vis hele sitatet...
Du må gjerne vise til hjemmel for påstanden din om at trådstarter vil få 5.000–20.000 kr dersom han krever 100.000–200.000 kr i erstatning.