Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1502
Vi blir fortalt at vi har et flott velfungerende demokrati.
Vi blir fortalt at vi skal skatte for å hjelpe landet med å bygges opp.
Vi blir fortalt at det som er vårt i eie, er vårt i eie så lenge vi betaler kontinuerlig skatter for våre eiendeler som vi har kjøpt selv. (Med andre ord vi leier og ikke eier)

Og dette er ikke alt, listen er lang og jeg klarer ikke å komme frem med alt. Men jeg har pratet med flere individuelt, og hver og en er ikke tilfredsstilt over hvordan dette landet blir styrt, og hvor lite frihet og rettigheter vi egentlig har.

Så mitt spørsmål er! Er Norge så fritt som regjeringen og kongehuset skal ha det til, eller har vi i Norge kontrollert frihet (med andre ord ikke frihet i det hele tatt).
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Administrator
Det eneste jeg får ut av dette er at du er misfornøyd med eiendomsskatten. At du har snakket med individer som ikke er fornøyd med hvordan landet styres, er ganske uinteressant. Hvis du har konkrete ting du mener er kritikkverdig, så bør du være i stand til å presentere dem selv, hvis ikke er det dessverre ikke mulig å ta deg seriøst.
Sist endret av mentalmelt; 1 uke siden kl. 01:49.
Hva tenker du skulle vært annerledes? Mindre skatter og avgifter? Ja det kan jo være bra for de med høy inntekt og formue sålenge livet leker og du og har høy nok inntekt til å klare dine forpliktelser. Isolert sett og akkurat der og da så vil jo mindre skatter og avgifter bidra til at du føler du har mer disponibel inntekt, men er det nå slik om vi ser på det store bildet?

Hvordan skal vi sørge for at vi ivaretar velferdsstaten om staten får inn mindre inntekter via skatter og avgifter? Eller tenker du at vi må droppe velferdsstaten for å sikre at hver enkelt av oss får noe ekstra på konto hver måned?

Skal vi begynne å ta betalt for grunnskole direkte fra foreldrene? Hva med offentlige sykehus? Privatisere alt sammen også får du behandling om du blir syk eller skadet i en ulykke kun dersom du har midler på konto til å betale for sykehusoppholdet eller du har en kostbar sykeforsikring?

Eller hva skjer om du blir arbeidsledig? Hver mann for seg slik at vi kan legge ned NAV?

Ja noen ville nok klart å leve helt fint uten nav, sykelønnsordning, gratis sykehus og med betalte skoleplasser fra første klasse til endt mastergrad.

Men hva skjer med de som ikke er like heldige stilt som deg og meg? De som kanskje allerede er utenfor samfunnet på et vis eller som støtt og stadig trenger assistanse fra vår velferdsstat i en eller annen form? Skal de bare klare seg så godt de kan? Sitte med tiggerkoppen på torget liksom? Eller kanskje de blir luskende rundt boligen din om natten, med avbitertang, slegge og knokejern fordi du har noe de trenger?

Vi kan helt fint kutte i skatter og avgifter, men slik jeg ser det så blir det som å tisse i buksen. Det varmer kun en kort stund. Uten vår velferdsstat så vil hverdagen bli ennå vanskeligere for veldig mange mennesker. Syke folk vil kanskje ikke få den hjelpen de behøver og mange folk vil ende opp som uskolerte med få muligheter til å komme ut av elendigheten. Det vil føre til ennå større forskjeller i samfunnet og skjevhetene vil fort bli veldig problematisk.

Se på USA. De har lave skatter og avgifter, men er det et bra land med like muligheter for alle? Eller er det først og fremst et land som tar vare på de som alt har penger, utdannelse og positiv formue?
Sist endret av random67489; 1 uke siden kl. 02:12.
Ganjalf the Green
EpicSnusBox's Avatar
Ja, Norge er fritt, men som alle andre (velfungerende) land så har vi lover og regler som skal følges. Lover og regler kan en se på som noe som begrenser friheten vår, men slik jeg ser det så bidrar de stprty sett med å sørge for at folk flest kan nyte mest mulig frihet.

Noen lover kan en kanskje si er utelukkende for å kontrollere hva vi er tillatt å gjøre, men andre pålegger oss å gjøre noe (f.eks. Skatter og avgifter) fordi det bidrar til felleskapet og lar deg og meg leve liv i trygghet om at noe uheldig skulle skje med for eksempel helsen vår, så har vi et sikkerhetsnett.

Demokrati er demokrati. I et samfunn med mange meninger kan en nok fort oppleve at ens egen mening ikke betyr noe og at demokratiet dermed er feilslått, men då må en tenke litt på alternativene.

Kanskje du burde engasjert deg politisk og få samlet likesinnede? Kanskje du vil kjempe for anarki, eller skulle du tenke at et aristokrati er en bedre løsning?
Jeg lever godt med både formueskatt, skatt på eiendom og det skattetrykket vil har idag. Så kan man kanskje si at det kunne vært rom for å endre noe på avgiftsnivået, eller disponere våre felles midler annerledes. Men akkurat det er jo demokrati i praksis.
Du har jo friheten, til å bare stikke fra landet, viss du syntes det er urettferdig. Og betale en liten sum av hva du tjener og eier, som skal gagne alle. Jeg vil si det er frihet og ha retten og muligheten til og gå på skole, eller dra på sykehuset uten at det skal koste rævva av meg, det er desverre mange som ikke har den friheten vi har, og da er det enkelt og ta den for gitt.
Sist endret av kimmy9gga; 1 uke siden kl. 02:54.
Gyps africanus
vidarlo's Avatar
Sitat av DJac91 Vis innlegg
Vi blir fortalt at det som er vårt i eie, er vårt i eie så lenge vi betaler kontinuerlig skatter for våre eiendeler som vi har kjøpt selv. (Med andre ord vi leier og ikke eier)
Vis hele sitatet...
Det er ein måte å sjå det på. Ein anna måte å sjå det på er jo enkelt og greit at samfunnet (e.g. staten) gir eigedommen verdi. Politiet passer på eigedomsretten din for deg, slik at ingen tek ifrå deg eigedomen. For det betaler du skatt. Samfunnet gjev deg vegar, slik at du kan transportere ting til og frå eigedomen på enkelt vis. Også viare.
Sitat av DJac91 Vis innlegg
Og dette er ikke alt, listen er lang og jeg klarer ikke å komme frem med alt. Men jeg har pratet med flere individuelt, og hver og en er ikke tilfredsstilt over hvordan dette landet blir styrt, og hvor lite frihet og rettigheter vi egentlig har.

Så mitt spørsmål er! Er Norge så fritt som regjeringen og kongehuset skal ha det til, eller har vi i Norge kontrollert frihet (med andre ord ikke frihet i det hele tatt).
Vis hele sitatet...
Problemet er at den enes frihet er den andres byrde. Når du benytter deg av frihet så går det nødvendigvis ut over andre i større eller mindre grad. Vi lever tross alt ikke i forskjellige universer, men er en del av samme verden og samme samfunn.

Regulering er nødvendig for at flere skal få frihet.

Og så er det lett å snakke om at man ønsker frihet når man faktisk har mulighet til å benytte seg av det. Hva med de som har kroniske sykdommer eller handicap, og som derfor ikke kan ta for seg av de samme frihetene som de? Skal de bare få seile i sin egen sjø? Hva med de som ikke har penger til å gjøre det de ønsker? De som er så fattige at de knapt har til mat på bordet? Skal de også bare få seile i sin egen sjø?

For all del, jeg skulle gjerne hatt mindre i skatt, men jeg har full jobb og ingen økonomiske problemer. Hvis jeg derimot hadde slitt økonomisk så hadde jeg ønsket at jeg kunne få hjelp et sted. Man kan ikke bare tenke på seg selv, her og nå. Man må tenke litt mer helhetlig.
Ingen skatt på folk i startfasen. Dvs opp til 20-21 år. Alle som har over 1mill utbytte/utbetalt/ skattes ned til 1m.

Resten av skattene trengs det ikke gjøres noe særlig med. BOOM; alle problemer løst?
Hva vil egentlig frihet si?
Jeg vil tro du får ekstremt mange forskjellige svar om du spør befolkningen.

Selv tror jeg aldri vi kommer til å kjenne på ekte frihet, verden takler ikke engang fred og harmoni så hvordan skal vi klare å takle frihet?
Gyps africanus
vidarlo's Avatar
Sitat av Topkek Vis innlegg
Ingen skatt på folk i startfasen. Dvs opp til 20-21 år. Alle som har over 1mill utbytte/utbetalt/ skattes ned til 1m.
Vis hele sitatet...
Det er i praksis ikkje skatt for folk under 20. Dei er enten lærlinger, eller under utdanning. I begge tilfeller er skatten i praksis svært liten. Har du 120k i inntekt (studielån er ikkje inntekt) er skatten ca. 10%.

Det eg reagerer mest på i dagens skattesystem er subsidieringa av å eige bolig. Formuesverdien er kunstig låg, og du får skattefrådrag for gjeldsrenter. Det gjer at ved å ha råd til å kjøpe kan du realistisk sett minst halvere boligutgiftene dine - og det er å subsidiere det å ha god økonomi.

For å ta eit kjapt døme. Eg har ei leilighet til rundt regna tre millioner. Skulle eg leigd, hadde det kosta minst 12000,- i månaden. I realiteten vil eit normalt par ende opp med å betale 4-5000 i renter - altså reelle utgifter - per måned på ei slik leilighet. For min del, ~2000,- per månad i renter. Det er ti tusen under det eg måtte betalt på leigemarkedet!
Synes det er flott jeg, vidar, da jeg er i samme situasjon som deg. Men du blir vel skattemessig 'slaktet' med flere boenheter, noe jeg finner bra. Personlig mener jeg sekundærboliger kunne vært beskattet enda hardere.
Suicide by proxy
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er i praksis ikkje skatt for folk under 20. Dei er enten lærlinger, eller under utdanning. I begge tilfeller er skatten i praksis svært liten. Har du 120k i inntekt (studielån er ikkje inntekt) er skatten ca. 10%.

Det eg reagerer mest på i dagens skattesystem er subsidieringa av å eige bolig. Formuesverdien er kunstig låg, og du får skattefrådrag for gjeldsrenter. Det gjer at ved å ha råd til å kjøpe kan du realistisk sett minst halvere boligutgiftene dine - og det er å subsidiere det å ha god økonomi.

For å ta eit kjapt døme. Eg har ei leilighet til rundt regna tre millioner. Skulle eg leigd, hadde det kosta minst 12000,- i månaden. I realiteten vil eit normalt par ende opp med å betale 4-5000 i renter - altså reelle utgifter - per måned på ei slik leilighet. For min del, ~2000,- per månad i renter. Det er ti tusen under det eg måtte betalt på leigemarkedet!
Vis hele sitatet...
Er du et unormalt par på én person, har du spesielt god rente eller er du et normalt par på to personer og deler utgiftene? Jeg lurer på hvordan 4-5000 for et normalt par blir til 2000 for deg.

Bortsett fra det hopper du elegant over utgifter som husforsikring, kommunale avgifter utover eiendomsskatt, vedlikehold og fellesutgifter.

Du sammenligner 12000 med 2000, men det er vel, for å si det forsiktig, helt på trynet?
Gyps africanus
vidarlo's Avatar
Sitat av Mercedes Benzo Vis innlegg
Er du et unormalt par på én person, har du spesielt god rente eller er du et normalt par på to personer og deler utgiftene? Jeg lurer på hvordan 4-5000 for et normalt par blir til 2000 for deg.

Bortsett fra det hopper du elegant over utgifter som husforsikring, kommunale avgifter utover eiendomsskatt, vedlikehold og fellesutgifter.

Du sammenligner 12000 med 2000, men det er vel, for å si det forsiktig, helt på trynet?
Vis hele sitatet...
2000 fordi eg nok hadde ein unormalt høg eigenkapital.

Husforsikring, kommunale utgifter, eigedomsskatt, vedlikehald og fellesutgifter og den slags reduserer rett nok skilnaden, men det endrer ikkje det faktum at det å eige bolig er grovt subsidiert. Tar du med utgiftene du skisserer opp ville det for min del blitt ca. 2500,- ekstra i måneden. Fortsatt grovt i favør av å eige.

Så nei; samanlikninga mi av husleige og rente på lånet er ikkje totalt urimeleg. Og så godt som samtlege økonomer der ute seier at å kjøpe bolig er eit glupt valg.

I tillegg er å eige ein av få måter du kan spare opp store summer som vanleg lønnsmottager. Leiger du går vesentleg del av lønna til leige. Eg kan derimot legge til side 10000,- i månaden, gjennom lånet - i tillegg til rentene. Det hadde ikkje vore gjennomførbart om eg brukte 10-12000,- på leige.
Jeg har aldrig følt meg så fri som da jeg mistet ALT.Matrialismen har tatt livet av våres evne til å tenke utenfor den boksen vi alle ble født inn i.Vi blir strippet for personelig ansvar,og vårt moralske kompass spinner ut av kontroll.Jeg er igjen blitt avhengig av samfunnets normer og forventninger.Nav penger og fastleger.Avhengig av å bli fortalt hva jeg skal gjøre,fordi det skaper en falsk trygghet og en falsk tilhørighet.Fri kan vi være i graven
Sist endret av 7kr8; 1 uke siden kl. 16:37.
Det er godt vi lever i et rikt land med solide sosiale trygghetsnett for de som faller utenfor. Da kan vi med god samvittighet koste på oss å filosofere over hvor fantastisk det var hvis vi kunne hatt enda større frihet til å gjøre som vi ville, og gi faen i konsekvenser for andre.

De som må jobbe livet av seg for å overleve fordi de ikke bor et sted med noe sosialt trygghetsnett har ikke tid til å filosofere over slikt. Det er forbeholdt rike og stort sett hvite menn i vestlige land med stor grad av trygghet.
Bra poeng du har der