Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1904
Har nå fått noen jobbturer i nordsjøen, og dette må jeg ha en helseattest for.

Hvordan er det med pissing? Ser de etter rusmidler eller er det kun sykdommer?
Har fyrt noen bønner i det siste og har litt noia på at dette kan ødelegge helseattesten
Det kommer an på hvor du tar den. Jeg har tatt den endel ganger ved to forskjellige steder, begge sjekket for rusmidler. De har en sjekkliste de skal følge, og på den sjekklisten står det at det skal tas urinprøve for hurtigtest av rusmidler.

Nå vil du sikkert få endel svar som sier at de ikke ble testet. Enten vet de ikke at de ble testet, eller så var de heldige. Søker du på forumet finnes det mange tråder om temaet allerede.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har tok helseattest på Oslo City hos sjømannslege. Måtte pisse i en kopp, men fikk ikke opplyst at de sjekket etter rusmidler. Fikk ikke opplyst hva de skulle se etter overhode, men er det slik at man er lovpålagt å melde fra til vedkommende hvis man sjekker etter narkotiske stoffer.
kjedelig streiting
Dem sjekker ikke etter det med mindre du gir dem noen grunn til å gjøre det i form av å svare ærlig på egenerklæringen.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da jeg var der for noen uler siden måtte jeg tisse i kopp, fikk ikke vite hvorfor. Etterpå analyserte de det i en maskin. Vet ikke fpr hva, men vil tro det er for å utelukke narkotika. Du kan også bli tatt rustester på når du mønstrer på. Hold deg unna rus i god tid før sjømannslegen så du er clean. Better safe then sorry.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Dem sjekker ikke etter det med mindre du gir dem noen grunn til å gjøre det i form av å svare ærlig på egenerklæringen.
Vis hele sitatet...
Arh, det er så utrolig irriterende når folk svarer noe de åpenbart ikke vet.

For å få utstedt helsesertifikat for arbeid i Nordsjøen må man gjennom en rekke undersøkelser, som feks. syn, blodtrykk, hørsel etc.. Dette er standardisert og er likt overalt. Uavhengig av hva du svarer på egenerklæringen skal det leveres urinprøve, som bla. skal testes for rusmidler. Det finnes helt sikkert mange legekontor som ikke praktiserer dette, men det er likefullt et av kravene som må oppfylles for å få en godkjent helseattest.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Arh, det er så utrolig irriterende når folk svarer noe de åpenbart ikke vet.

For å få utstedt helsesertifikat for arbeid i Nordsjøen må man gjennom en rekke undersøkelser, som feks. syn, blodtrykk, hørsel etc.. Dette er standardisert og er likt overalt. Uavhengig av hva du svarer på egenerklæringen skal det leveres urinprøve, som bla. skal testes for rusmidler. Det finnes helt sikkert mange legekontor som ikke praktiserer dette, men det er likefullt et av kravene som må oppfylles for å få en godkjent helseattest.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på at de _skal_ teste etter narkotiske stoffer? Har tatt helseattest for nordsjøarbeidere 5 eller 6 ganger, og jeg har spurt hver gang om de tester etter narkotika. Det har de ikke gjort.
kjedelig streiting
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Arh, det er så utrolig irriterende når folk svarer noe de åpenbart ikke vet.

For å få utstedt helsesertifikat for arbeid i Nordsjøen må man gjennom en rekke undersøkelser, som feks. syn, blodtrykk, hørsel etc.. Dette er standardisert og er likt overalt. Uavhengig av hva du svarer på egenerklæringen skal det leveres urinprøve, som bla. skal testes for rusmidler. Det finnes helt sikkert mange legekontor som ikke praktiserer dette, men det er likefullt et av kravene som må oppfylles for å få en godkjent helseattest.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne komme med kilder på det du serverer. Du sier at det er "standardisert og er likt overalt" og deretter "Det finnes helt sikkert mange legekontor som ikke praktiserer dette"? Det er forsåvidt ikke legekontorene som bestemmer hvordan ting skal praktiseres, men legen selv. Det er tross alt legen som kurses og autoriseres av myndighetene for å utstede offshore og/eller sjømanns-attester.

Har selv vært og har et drøss av kolleger som har offshore i Norge og i utlandet. Ingen av disse har blitt testet for rusmidler når de har fått helseattesten.

At du selv har blitt testet kan jo være for at du ser litt tvilsom ut. Da vil jo legene også gjerne rettferdiggjøre dette ved at de gjør det med "alle".
Sist endret av legalize_it; 18. august 2018 kl. 17:28.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Du må gjerne komme med kilder på det du serverer. Du sier at det er "standardisert og er likt overalt" og deretter "Det finnes helt sikkert mange legekontor som ikke praktiserer dette"? Det er forsåvidt ikke legekontorene som bestemmer hvordan ting skal praktiseres, men legen selv. Det er tross alt legen som kurses og autoriseres av myndighetene for å utstede offshore og/eller sjømanns-attester.

Har selv vært og har et drøss av kolleger som har offshore i Norge og i utlandet. Ingen av disse har blitt testet for rusmidler når de har fått helseattesten.

At du selv har blitt testet kan jo være for at du ser litt tvilsom ut. Da vil jo legene også gjerne rettferdiggjøre dette ved at de gjør det med "alle".
Vis hele sitatet...

Samtlige jeg kjenner som har tatt helseattester har blitt testet for rusmidler, dette er ved tre forskjellige sjømannsleger. To av dem har bare informert om at de skal det, mens der jeg var tok helsesøster hurtigprøve mens jeg stod å såg på. Kjenner dog til en sjømannslege som sier han tester, men klart ikke gjør det.

Beste tips er å ikke fyre opp så lenge du er i bransjen
Legalize it har rett, du må levere urinprøve ja, MEN de sjekker kun urinen med en stix å ser etter blod,proteiner og glukose.

MEN, de som ansetter deg kan kreve en screeningtest for rusmidler før du får reise ut på jobb. Har de ordnet timen din hos sjømannslegen kan de sikkert bestille dette samtidig.
Sist endret av ScoopeX; 18. august 2018 kl. 23:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.