Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 8268
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
Som nevnt tidligere i tråden så blir nok den beste spekulasjonen her at offeret ble truffet av et slag kraftig nok til å foresake en kraftig hjernerystelse. Hjernerystelse kan igjen foresake svimmelhet, tap av bevissthet og mangel på balanse, pimpen her har alt.

Men jeg kom egentlig hitover for å gjøre klart på at der forekommer slag i teakwon-do også, ikke bare spark. Teakwon-do betyr noe sånn som "Fothånd-kunst". Et navn som tilsier mer enn bare spark.
Vis hele sitatet...

I TK-D så er det ca 70% spark og 30% slag så vidt jeg kan huske.

Når det gjelder lammende slag, så er nok knivhåndsslag, "Hansonal mokchigi" (ellns) mot hals/strupe bra, eller rett å slett et slag i solar plexus, det er jo effektivt uansett om du har kampsport erfaring eller ikke :P
Som sagt tidligere er nyrene også et svært smertefullt/lammende sted å bli slått/sparket.
Sitat av Antrax-Vtec Vis innlegg
Teakwondo er for folk som vil lære og beskytte seg mot andre. Ikkeno mer.. Taekwon-do er bare selvforsvar.. Jeg kan nesten ikke kalle det en kampsport for man sloss ikke for at man er glad i idretten men rett og slett vil forsvare seg mot pedofile i skogen .. Jeg har nå gått på Kiokushinkai karate i et års tid.. Full contact hvor man bare kan dælje løs så mye man vil på hverandre helt til han enten sier stopp eller rett og slett går i bakken xD Utrolig hardt.. Tviler på at taekwon-do har et slag som lammer hele kroppen treneren er føler seg sikkert kongen på kloden siden han påstår at han kan lamme en person iløpet av noen sekunder.. Han leker bare bruce lee etter min mening ass.. aldri hørt om no sånt slag!
Vis hele sitatet...
TKD = selvforsvar? Se på fullkontaktskampene. De utøver ikke slag mot hodet. Ingen takedowns. Hvordan skal man være godt forberedt mot en reell angriper når det eneste man gjør er å stå på halvdistanse og sparke?

Vil du lære deg "feige" teknikker (slag mot strupehodet, spark mot testikler etc) som funker ville jeg heller sjekket ut Krav Maga. Vil du trene en fullkontakts kampsport som er så lik 1 mot 1 gateslosskamp som mulig ville jeg gått for MMA.
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Sitat av killstuff Vis innlegg
TKD = selvforsvar? Se på fullkontaktskampene. De utøver ikke slag mot hodet. Ingen takedowns. Hvordan skal man være godt forberedt mot en reell angriper når det eneste man gjør er å stå på halvdistanse og sparke?

Vil du lære deg "feige" teknikker (slag mot strupehodet, spark mot testikler etc) som funker ville jeg heller sjekket ut Krav Maga. Vil du trene en fullkontakts kampsport som er så lik 1 mot 1 gateslosskamp som mulig ville jeg gått for MMA.
Vis hele sitatet...

Går ikke å se på fullkontaktskampene som eksempler på selvforsvar... Det er helt andre regler der. I TKD har vi egne selvforsvarsteknikker som vi ikke har lov til å bruke i kamp, og de er effektive de. Selv om TKD generelt sett oppfordrer til å sette motstander ut av spill og ikke mose han helt!
Har Vært (Tidligere) medlem i over 3år, å det finnes ikke noen form for slag som lammer en person.
Har vært borti noen andre kampteknikker som man gjør det men det har med grep liksom å presse på noen punkt.
Men somsakt nei det finnes ingen slag der som lammer man! å nei det finnes ikke noen aldersgrense på slag eller teknikker så samt du har fyllt 15 år for å Sparre (gå nærkamper) mot en annen person.


-coz
I en virkelig slåsskamp vil du ikke huske og anvende ting du leste på internett. Hvis du vil slå ned noen tar du med en slåsshanske, messingknoker etc.
▼ ... flere år senere ... ▼
Gammel tråd, men slaget det er snakk om kalles sonnal olgul an chigi i Kukkiwon-stil Taekwondo, og finnes i de aller fleste asiatiske kampsporter, og også i flere militære nærkampstilet (blant annet var W. E. Fairbairn, som trente allierte kommandosoldater under andre verdenskrig, fan av dette slaget). For at slaget skal kunne ha beskrevet effekt, må det treffe vagus-nerven på siden av halsen. Treffer man godt, går de aller fleste i bakken i noen sekunder, men enkelte (f.eks. personer med svært mye muskulatur i nakke/hals) får ikke ønsket effekt, så det er definitivt ikke noe man bør basere hele selvforsvarsplanen sin på. Det er virkelig ingenting mystisk med dette slaget, og det læres bort i det tredje Taegeuk-mønsteret, som gjerne læres bort til folk som skal opp til 6. gup, uansett alder, altså overhodet ikke noe avansert mønster eller teknikk, og jeg har heller aldri hørt at noen har satt noen aldersgrense på denne teknikken, da mønsteret det er snakk læres bort til alle utøvere uavhengig av alder i alle Taekwondoklubber jeg vet om.

Her er eksempel på slaget i praksis: https://www.youtube.com/watch?v=DcaOr1TBA1w
En grei huskeregel for å avsløre bullshit-teknikker: Er det påstått å være veldig effektivt, men likevel ser man det ikke bli brukt med hell i profesjonell MMA til stadighet, selv om det ikke er noen regel mot det? Vel, da er det bullshit.

Så: Ser man dette halvengasjerte knivhåndslaget mot skulder-/nakkeregionen bli brukt og fungere i MMA? Nope. Er det noen regel mot det? Nope. Så hvorfor brukes det ikke da? Fordi det er bullshit.

(For å presisere: Det er regler mot å slå direkte mot ryggsøylen, i halsen og i bakhodet lavere enn toppen av ørene, men slaget man ser i videoen over er ikke forbudt.)
Sist endret av Provo; 3. mai 2018 kl. 14:40.
Hvorvidt teknikken i seg selv fungerer og hvorvidt den er en høyprosentteknikk i en MMA-kamp er to forskjellige spørsmål. Jeg kan garantere deg at håndkantslag mot vagus-nerven fungerer, men samtidig er selve slaget av en type som passer dårlig inn i den konkuranseformen som MMA tross alt er, bl.a. pga. at det telegraferes i stor grad og er svært vanskelig å få inn på trente utøvere som har guarden oppe og er litt «på hugget», og at det dermed er mindre praktisk å bruke tid på i trening enn slag av typen som brukes i boksing.
Sitat av Orotastic Vis innlegg
Hvorvidt teknikken i seg selv fungerer og hvorvidt den er en høyprosentteknikk i en MMA-kamp er to forskjellige spørsmål. Jeg kan garantere deg at håndkantslag mot vagus-nerven fungerer, men samtidig er selve slaget av en type som passer dårlig inn i den konkuranseformen som MMA tross alt er, bl.a. pga. at det telegraferes i stor grad og er svært vanskelig å få inn på trente utøvere som har guarden oppe og er litt «på hugget», og at det dermed er mindre praktisk å bruke tid på i trening enn slag av typen som brukes i boksing.
Vis hele sitatet...
Til tross for motstanderens guard får de inn spark og slag i hodet på hverandre jevnt og trutt. Jeg har aldri sett noe slik håndkantslag en gang bli forsøkt i en profesjonell MMA-kamp. Dersom det skulle være så effektivt som det påstås, så burde det være flust av eksempler på at det både blir forsøkt og fungerer. Det burde jo være det første man gjør om man er i ferd med å få ryggen på motstanderen – om du klarer å paralysere vedkommende i noen sekunder har du jo effektivt vunnet.

For all del, om du smeller til det du kan over nakken min, så gjør det sikkert veldig vondt. Men at et slappfiskklask med lanken som det vi ser i videoen skal paralysere motstanderen, er dessverre trygt å anse som en vrangforestilling.
Gå etter haka med knyttet neve, sikkreste stikke du har.
Skal ikke mye til før du knocker motstander rett ut.
Har sett store folk dette fortere i bakken av langt mindre trøkk i haka, enn den dærre slappfiskklasken av ett ninjaslag som vist i video over ett par tråder.
Provo:

Folk vil fighte som de trener, og når MMA-fightere primært trener stilarter som boksing, kickboxing og muay thai som standup-stil hadde det vel vært jævlig rart om de plutselig hadde slengt avgårde en masse teknikker som de ikke har trent på? Ja, MMA-fightere treffer hverandre stadig vekk selv om de er på hugget og selv om de har guarden oppe. Samtidig er et veldig relevant poeng her at bokse-type slag faktisk kan sendes FRA guarden og er minimalt telegraferende sammenliknet med et håndkantslag av typen som diskuteres her. Så hvorfor skulle en MMA-utøver i det hele tatt forsøke et slikt slag da det ikke har noen fordeler fremfor tradisjonelle bokseslag? Håndkantslag er som nevnt lite praktisk sammenliknet med bokseslag, og er på ingen måte et høyprosentslag, så det gir altså lite mening å forsøke noe slikt i en MMA-kamp. Men det å dermed konkludere med at slaget dermed ikke KAN fungere, er logisk kortsluttning. Det er bare ikke en særlig praktisk teknikk.

Jeg husker da jeg trente MMA på tidlig totusentall, der folk påsto at det tradisjonelle frontsparket(altså, ikke et teep, men front snap-spark fra Karate/Taekwondo) var ubrukelig i en MMA-setting, fordi ingen brukte det i UFC/Pride. Så knocket Anderson Silva og Lyoto Machida ut henholdsvis Vitor Belfort og Randy Couture med nettopp tradisjonelle front spark. Jeg husker også at folk sa at showy Taekwondo-spark var ubrukelige i MMA, men så dukket utøvere som Anthony «Showtime» Pettis (og senere fightere som Wonderboy og Yair Rodriguez) opp og viste at om en et på høyt nok nivå innen TKD, så kan man faktisk slippe unna med det. Ut fra din logikk, my disse sparkene ha vært «bullshit»-teknikker frem til de plutselig ikke var det lenger.

Betyr det at alle TKD-utøvere burde trene Taekwondo? Selvsagt ikke, da man får utrolig mye mer igjen for treningen opp mot MMA ved å trene mer praktiske standup-stilarter som muay thai, boksing eller kickboxing, og det å bruke enormt mye tid på å trene på showy lavprosentteknikker rett og slett er dårlig bruk av tid.

Jeg har forøvrig aldri påstått at håndkantslag mot vagus-nerven er fryktelig effektivt eller praktisk. Snarere tvert imot. Det jeg har sagt et at hvis du treffer, kan det ha den effekten som beskrives av trådstarter. Og det står jeg på, siden jeg har sett det fungere i praksis.

Skulle selvsagt stå «...betyr det at alle MMA-utøver burde trene Taekwondo?» over. Skriveleif.
Sist endret av Orotastic; 3. mai 2018 kl. 19:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Orotastic Vis innlegg
Folk vil fighte som de trener, og når MMA-fightere primært trener stilarter som boksing, kickboxing og muay thai som standup-stil hadde det vel vært jævlig rart om de plutselig hadde slengt avgårde en masse teknikker som de ikke har trent på?
Vis hele sitatet...
Men du snur dette noe på hodet. De trener på ting fra disse stilartene fordi det virker.

Sitat av Orotastic Vis innlegg
Ja, MMA-fightere treffer hverandre stadig vekk selv om de er på hugget og selv om de har guarden oppe. Samtidig er et veldig relevant poeng her at bokse-type slag faktisk kan sendes FRA guarden og er minimalt telegraferende sammenliknet med et håndkantslag av typen som diskuteres her.
Vis hele sitatet...
Om du går tilbake til videoen du postet, så vil du se at slaget ble sendt fra guarden. Det telegraferes noe i videoen, men mye mer enn nødvendig, og det er ingenting som tilsier at det må telegraferes noe mer enn en vanlig jab.

Sitat av Orotastic Vis innlegg
Så hvorfor skulle en MMA-utøver i det hele tatt forsøke et slikt slag da det ikke har noen fordeler fremfor tradisjonelle bokseslag?
Vis hele sitatet...
Fordi dersom teknikken har den effekten man ser i videoen, vil et slag med mindre kraft enn en lett jab medføre knock out.

Sitat av Orotastic Vis innlegg
Men det å dermed konkludere med at slaget dermed ikke KAN fungere, er logisk kortsluttning.
Vis hele sitatet...
Her tolker du meg nok litt strengt. Jeg sier ikke at siden man ikke ser det brukt i profesjonell MMA, så er det en logisk umulighet at det kan fungere. Jeg sier at dersom en påstått veldig effektiv teknikk aldri blir brukt, til tross for at den ikke bryter med reglene, er det trygt å konkludere med at det ikke virker slik som påstått. Desto mer effektiv teknikken hevdes å være, jo lenger over i bullshit-land beveger man seg.

Sitat av Orotastic Vis innlegg
Jeg husker da jeg trente MMA på tidlig totusentall, der folk påsto at det tradisjonelle frontsparket(altså, ikke et teep, men front snap-spark fra Karate/Taekwondo) var ubrukelig i en MMA-setting, fordi ingen brukte det i UFC/Pride. Så knocket Anderson Silva og Lyoto Machida ut henholdsvis Vitor Belfort og Randy Couture med nettopp tradisjonelle front spark. Jeg husker også at folk sa at showy Taekwondo-spark var ubrukelige i MMA, men så dukket utøvere som Anthony «Showtime» Pettis (og senere fightere som Wonderboy og Yair Rodriguez) opp og viste at om en et på høyt nok nivå innen TKD, så kan man faktisk slippe unna med det. Ut fra din logikk, my disse sparkene ha vært «bullshit»-teknikker frem til de plutselig ikke var det lenger.
Vis hele sitatet...
Sammenlikningen feiler, fordi det var ingen som påsto at disse teknikkene ikke påførte skade dersom man klarte å dra dem i land. Ingen verdt å høre på betvilte at om du får et kraftig frontspart rett i haka, så tar du stor skade og risikerer en knock out. Ingen sa at du kan sparke noen i fjeset eller tinningen så hardt du bare vil, og det har ingen effekt. Derimot gikk tvilen ut på om det var praktisk gjennomførbart å gjøre slike spark raskt og hardt nok til at man ikke bare stilte seg laglig til for takedowns.