Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 29214
Steke bacon, kjøttdeig og kyllingfileter å så ha i ildfast form.
Derretter har du på det du vill av krydder og urter så tar du litt castello ost i skiver oppå alt det her og hiver i ovnen i CA 15 min. Det er digg det.
Sitat av UNI7ERSE Vis innlegg
Jeg smører nugatti, putter på noen små marshmallows og oreo kjeks imellom to loffskiver som jeg deretter steker i panne med massevis av smør. Nam nam!
Vis hele sitatet...
Hvis jeg blir over 110 år skal jeg si at jeg spiste det hver dag.
ødelegge menneskeheten


Nå i disse dager steker jeg meg bare pepperkaker! tykke gode. litt småmyke inni med sjokoladesaus over <3
Spiser masse fettrik ost nå, men er ikke direkte usunt siden jeg spiser et kosthold med masse fett og lite karbohydrater
Sitat av belisarius Vis innlegg
Spiser masse fettrik ost nå, men er ikke direkte usunt siden jeg spiser et kosthold med masse fett og lite karbohydrater
Vis hele sitatet...
Såkallet lavkarbo altså?
Det er bevist å være svært usunt, da alt fettet skaper forkalkninger i årene.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Såkallet lavkarbo altså?
Det er bevist å være svært usunt, da alt fettet skaper forkalkninger i årene.
Vis hele sitatet...
Tullprat. Kan fint spise sunt selv om man er på lavkarbo. Tyller man i seg fett og bacon hver dag så er man dum. Grønnsakerr, kjøtt og sunn ost er ikke særlig usunt.
Tips til dere som liker å lage ostesmørbrød: rømme!
Det blir litt ekstra smak og fyll som piffer opp retten litt. Hjelper også hvis du syntes det ofte blir tørt eller bruker gammelt brød\loff.
Smør på et tynt lag oppå salamien\skinka og ha krydderet oppå rømma. Evt kan du smøre et tynt lag på den øverste skiva også som du legger ned mot resten av pålegget.
Sist endret av Bothrops; 18. november 2013 kl. 11:24.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Såkallet lavkarbo altså?
Det er bevist å være svært usunt, da alt fettet skaper forkalkninger i årene.
Vis hele sitatet...
Er jo rart da at svenske helsemyndigheter anbefaler lavkarbo for diabetikere og de som er overvektige. Forskning viser også at lavkarbo gir mest effektivt vekttap.

Lavkarbo er fullstendig ukontroversielt i et 6 måneders perspektiv. Det er langtidseffektene vi ikke vet noe om, men det betyr ikke det samme som at det er usunt.

Hvis du kan vise til studier som indikerer at det er farlig eller usunt vil jeg gjerne se dem.
Smorsh:

Hva trenger du?
Startkjeks
Freia Melkesjokolade
Marshmellows
Kullgrill(for best resultat)

Hvordan lage det?
1. Legg en startkjeks på en tallerk/serviett(den må ligge flatt).
2. Legg en eller flere Melkesjokoladebiter på kjeksbiten.
3. Så legger du en Marshmellow oppå der igjen.
4. Så legger du en ny Melkesjokoladebit på Marshmellowen.
5. Til Slutt så legger du en startkjeks på toppen av det hele.

Når du skal grille den anbefaler jeg å holde den over grillen med en grillklype. Du griller den til Melkesjokoladen smelter. Jeg [COLOR="Red"]AVBEFALER[/COLOR] å legge den rette på grillristen, siden da vil startkjeksen bli svidd.

når sjokoladen er smeltet er det bare å nyte.
Sist endret av øyvind95; 18. november 2013 kl. 12:30.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg koker MYE smør...så drikker jeg det...føler at jeg legger på meg bare av å tenke på det
Sitat av u94 Vis innlegg
Jeg koker MYE smør...så drikker jeg det...føler at jeg legger på meg bare av å tenke på det
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare snakk om å legge på seg, hjerteinfarkt er det du burde bekymre deg for !
Julepølse er det lite kjøtt i, og en del potetstivelse og blandegreier - forhåpentligvis ikke muk - men det er råbillig og noe jeg unner meg mye av i disse juletider. Den er fetgod!
Sitat av u94 Vis innlegg
Jeg koker MYE smør...så drikker jeg det...føler at jeg legger på meg bare av å tenke på det
Vis hele sitatet...
Minner meg om han jeg kjenner som kjøper seg pakker med smør/margarin og spiser med skje. Forferdelig ekkelt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hamburger:

Lag hambruger deigen etter ønske. Lag "kaken", legg shit load med ost i midten. Sylteagurk, bacon, det du ønsker. Så legger lokk over. Slik at du pakker inn godsaken. Stek, legg ost oppå. Enjoy.
Sitat av Tihi Vis innlegg
Heisann!

Jeg er nok ikke den eneste som er glad i å leke seg på kjøkkenet, da med noen litt finurlige og definitivt usunne kreasjoner! Så, hvilke usunn måltider bruker dere på freak å lage dere?
(...)
Hvilke dryppende oppskrifter liker så du å spise?
Vis hele sitatet...
Jeg pleier ikke lage mat, for at den skal bli usunn!
Men hvis du skal ha et eksempel på noe, som er skikkelig godt:

-Ta 1 stk FirstPrice pizza.
-Ha på chilisaus etter ønske (Tabasco og de andre sure, smaker for surt synes jeg, Sriracha er et bra alternativ).
-Skjær opp et eple i terninger, å strø på pizzaen 3/4 er passe synes jeg.
-Ha på en halv tomat, skåret i tærninger.
-Dryss på oregano og basilikum etter smak (en god del for min del)
-Bruk ostehøvelen og skjær osteskiver, legg på så det ca. dekker pizzaen.
Stek pizzaen på vanlig temperatur, men 2-4 min lenger enn normal steketid. Nam Nam!

Ellers er ferdigmat (gryter, supper osv.), en fin basis til mat. En kan f.eks. slenge inn grønnsaker og krydder i "pytt i panne". Da smaker den, bedre (alt etter krydder du bruker), mer, får mer vomfyll og den blir sunnere.

Sitat av u94 Vis innlegg
Jeg koker MYE smør...så drikker jeg det...føler at jeg legger på meg bare av å tenke på det
Vis hele sitatet...
Det der er en svært så effektiv måte å få meg til å spy. Og det er det ekstremt sjeldent har lyst på!
Jeg misunner deres evne til å tenke kreativt i matveien, mye godt her...

Mitt spede bidrag må være å bruke pytt i panne som basis, legg til en eler fler av følgende:
Bacon
Kjøttpølse
Egg
Ost
Krydder (type grill?)
Skinkebiter, rester, you name it...
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det der er en svært så effektiv måte å få meg til å spy. Og det er det ekstremt sjeldent har lyst på!
Vis hele sitatet...
Samme her. Fikk brekninger i hundre når jeg leste det der.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
-Ta 1 stk FirstPrice pizza.
-Ha på chilisaus etter ønske (Tabasco og de andre sure, smaker for surt synes jeg, Sriracha er et bra alternativ).
-Skjær opp et eple i terninger, å strø på pizzaen 3/4 er passe synes jeg.
-Ha på en halv tomat, skåret i tærninger.
-Dryss på oregano og basilikum etter smak (en god del for min del)
-Bruk ostehøvelen og skjær osteskiver, legg på så det ca. dekker pizzaen.
Stek pizzaen på vanlig temperatur, men 2-4 min lenger enn normal steketid. Nam Nam!
Vis hele sitatet...
Hvis dette er din usunne mat, tør jeg nesten ikke å tenke på hva din sunne mat er... Jeg hadde nok fått vitaminsjokk!
Løksuppe med enorme mengder ost etter litt gåselever og brød...... åh
Sist endret av Spirituell; 19. desember 2013 kl. 12:16.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Fett er ikke spesielt usunt (ser ut som om så å si alle poster den feteste maten de kan når de skal poste usunn mat). Mat med lav glykemisk indeks er sannsynligvis de mest usunne formene for mat, noe som er grunnen til at ting som inneholder mye sukker er det mest usunne du kan spise. Det er også i stor grad ved å spise slik mat man legger på seg, da det vil brytes ned raskt, overskuddet lagres som fett, før du igjen blir sulten (selv om du ender opp med å spise i overskudd). Når man spiser fet mat støter man som regel ikke på dette problemet, da det tar lengre tid å fordøye, og energien i det frigjøres litt og litt.

Dessuten, jo større del av dietten din som består av mat med lav glykemisk indeks, jo mer benytter kroppen din seg av glykolyse (bruken av glukose som energi), akkompagnert av fettlagring. Jo større del av dietten din som består av fett, jo mer benytter kroppen seg av ketose (bruken av fettsyrer som energi), der fettsyrene tas fra både maten du spiser og fettlagrene på kroppen. Det er rett og slett slik mennesker har utviklet seg, sukkerbrennere når vi har plenty av mat og kan lagre overskuddet, fettbrennere når det er lite mat og vi må ta fra kroppen. I dagens moderne samfunn hvor de fleste ikke trenger å bekymre seg for å lagre så mye fett til harde tider, anbefaler jeg sistnevnte i størst mulig grad, da det fra et medisinsk perspektiv er langt sunnere, og har mange fordeler i hverdagen.

Kanskje ikke det aller mest relevante til tråden, men det virker som om folk har et litt skjevt og utdatert syn på hva slags mat som faktisk er usunn!

PS: Jo mer aktivt man trener, spesielt former for styrketrening, jo mindre relevant blir det hva man faktisk spiser for at man skal holde seg sunn.
Nettopp ferdig med min Oreo-kake.


Du trenger 2 pakker kremfløte, en pakke Philadelphia smøreost, 100-125g smør og 4 pakker Oreo kjeks (Sukker/vaniljesukker i tillegg).


Jeg pisket opp en pakke kremfløte med en del sukker (Type en spiseskje), tok halvparten av dette i en ny bolle og blandet in hele pakken med smøreosten. Deretter kjørte jeg 3 pakker Oreo i foodprocessoren og moste det til en fin masse, nesten som mel, og smeltet og hadde i smøret. Deretter trykte jeg denne Oreo-massen i en rund form på ca 24 cm i diameter. En spiseskje er ideelt å bruke her. Deretter smurte jeg ostemassen over bunnen og brakk opp halvparten av resten av kjeksen og stakk bitene ned i Massen.

Nå er det tid for å piske opp kremfløte pakke nr to, blande resten av kremen (Den uten ost) i din nye krem og legge ett nytt lag. Deretter er det valgfritt om du vil pynte kaken med et nytt Oreo-lag eller ikke. Jeg gjør det.


Kaken må stå et lite døgn i kjøleskap/kald plass så bunnen får satt seg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
@[COLOR="RoyalBlue"]AXiMe[/COLOR]
Mat med lav glykemisk indeks er sannsynligvis de mest usunne formene for mat, noe som er grunnen til at ting som inneholder mye sukker er det mest usunne du kan spise
Vis hele sitatet...
Helt riktig at sukker er noe av det usunneste du kan spise, men mat med høy glykemisk indeks er (hvertfall iflg dr. Fedon Lindberg) ikke bra for en person. Så det så.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@[COLOR=RoyalBlue]AXiMe[/COLOR]

Helt riktig at sukker er noe av det usunneste du kan spise, men mat med høy glykemisk indeks er (hvertfall iflg dr. Fedon Lindberg) ikke bra for en person. Så det så.
Vis hele sitatet...
Så da er dette bedre altså?!?
Sitat av u94 Vis innlegg
Jeg koker MYE smør...så drikker jeg det...føler at jeg legger på meg bare av å tenke på det
Vis hele sitatet...
Mettet fett er nå bevist det verste for helsa over mange år (hvis en ser bort i fra gift).
Ikke noe hokkuspokkus eller spesielt med dette, sikkert andre her som har laget dette også.
Men om jeg har skikkelig much syntes jeg det er ekstremt digg med eggerøre, med masse egg, pølsebiter, skinke, bacon, og selvfølgelig masse ost! Syntes det er aller best på nystekt brød med smeltet smør på, men hender også jeg legger denne eggerøremiksen mellom et par loffskiver å hiver det i toastjernet, selvfølgelig med litt mer ost igjen
Første gang jeg har vært skikkelig sulten på det jeg kan huske etter at jeg leste denne tråden :P
Favoritten er vel bacon med ostesmørbrød ved siden av.

1) Stek så mye bacon du vil, selv steker jeg 2 pakker ca. 18 skiver bacon.
2) Gjør klar fire loffe skiver med ost på og klem dem sammen, legg begge to i panna.
3) Stek i baconfett til osten er smelta.

Jævlig godt og jævlig grisete, anbefales å spise med bestikk, eller papir til å "beskytte" fingra
Sist endret av Ekvivokk; 18. oktober 2014 kl. 13:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... flere år senere ... ▼
Gammel tråd, men etter å ha liggi syk noen dager og slitt med matlysten fant jeg igjen denne.

Slenger inn noe jeg kom på igår:
Creme fraiche og tacosaus blandes, 50/50. Tilsett revet ost oppi blandingen. Bruk som dip til nachochips, eller smør det på en brødskive med enda mer ost oppå og gratiner i ovnen. Smakene kom nydelig fram og det smakte himmelsk!

Ellers er det jo topp om noen blåser liv i denne igjen, sikkert nye oppskrifter ute å går nå tre år senere!
Tips til vellykkede ostesmørbrød er å fryse brødskivene på forhånd.
Dette fant jeg ut ved et "uhell" da jeg bare hadde brød og måtte tine det i stekeovnen.
Laget like greit et ostesmørbrød med ost, ketchup, grillkrydder, skinke osv, og for første gang i mitt liv fikk jeg et ostesmørbrød der stek-heten på pålegget og selve brødet, matcha.
Knekte koden der kan du si, jævlig digg.

Ellers er jeg veldig glad i å steke masse bacon, så skjære opp brødskiver, smøre på en del vanlig smør (feks brelett eller soft) så steke de skivene i baconfettet etterpå.

Så spiser jeg baconfett-innsugde brødskiver med smør, bacon, og drikker iskald cola siden av. Mest sannsynlig det mest usunne som finnes i hele verden, men fy faen så godt det er.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Julepølse er det lite kjøtt i, og en del potetstivelse og blandegreier - forhåpentligvis ikke muk - men det er råbillig og noe jeg unner meg mye av i disse juletider. Den er fetgod!
Vis hele sitatet...
Julepølser består vel oftest av medisterdeig som i seg selv er oppmalt kjøtt?

Mac & cheese:

Kok makaroni al dente.
Skru ned varmen litt.
Hell ut 80-90% av vannet og tilsett 2 dl melk/fløte.
6-12 skiver cheddar etter smak/tykkelse

Anbefaler også det nacho/cheddar krydderet som er til popcorn, en liten dæsj gjør utrolige underverker til en ostesaus.
Fluffy pancakes med lønnesirup er en favoritt, en liten prosess å lage de, men verdt.

Ellers hadde jeg pannekaker (oppskrift fra Boller og Burritos) i går, med bacon, blåbærsyltetøy og krem. Nom!
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Fluffy pancakes med lønnesirup er en favoritt, en liten prosess å lage de, men verdt.
Vis hele sitatet...
Kan jo legge til videoen da

Digger Matty! Snakker vi verdens mest underholdende tv-kokk? Ja, det tror jeg.
Burger. Selvsagt!

Hvordan? Hold my beer....


1.


Få familie og venner til å si ifra hvis de kommer over større stykker med kjøtt på tilbud. Feks. entrecôte-kam. Disse egner seg veldig godt til burgere pga høyt fett-innhold. Som vi alle vet er fett smak, så jo mer jo bedre. Man kan selvsagt krysse en grense, men personlig syns jeg 40/60 fett/kjøtt er en bra ratio.



2.


Velg hvilken del av kjøttet du vil kverne opp til burgere. Jeg er veldig glad i biff og bestemte meg derfor for å lage 2 forskjellige typer kutt (til biff) og bruke resten av avskjæret til burgere. Det beste kjøttet på hele dyret er uten tvil muskelen som sitter rundt selve øyet på entrecôten, spinalis dorsi. Den er markert med svart på det siste av de 3 bildene over. Denne har den kraftige smaken på hele stykket og mørheten (ish) til indrefilet. Så jeg valgte å skille hele av hele denne muskelen så jeg kunne lage de vi kaller ribeye cap steaks - om nom nom. Jeg rullet muskelen, surret den og kuttet den opp i størrelsene jeg ønsket.



3.


Ferdig "slaktet". Deilige biffer og bra avskjær (mye kjøtt og bra med fett).



4.


Så kverningen. Man får en grei kvern til under tusen-lappen, så her er det bare å slenge seg rundt! I tillegg til avskjæret valgte jeg å kverne opp en av biffene (spinalis dorsi-stykket) + noe mer renere kjøtt da det ble vel mye fett i blandingen.



5.


Så er det formingen av selve puckene. Jeg tilsetter ikke noe kjeks, egg eller annet for at de skal holde formen - når man har nok fett gjør det at det holder seg mer enn godt nok sammen. For at det ikke skal bli for kompakt er det bra å være noe forsiktig når man gjør dette, å ikke kna knallhardt. Jeg liker at det er litt å tygge i, så jeg velger stor sett en tykkelse på 1,5-2cm. Det gjør det også lettere å ikke oversteke kjøttet - slike burgere bør behandles som biff, siden det er jo det det faktisk er. Det bør ha en fin rosafarge i midten. Saltes og pepres, stekes så på høy varme i litt smaksnøytral olje for å få den deilige skorpa. Pro tip: Stikk tommelen ned i midten av pucken, så trekker den seg ikke sammen i stekeprosessen til en kjøttkake. Jeg elsker mine burgere slik jeg elsker min kone, full av cheddar - den tas på etter første og eneste vending.



6.


Så er det bare å smelle sammen med det du måtte like. Jeg liker ikke å søple til burgeren for mye, jeg vil at den deilige kjøttsmaken skal være fremtredende. På den hjemmelagde brioche-bolla (lag selv, mye bedre enn de i butikken) tok jeg min foretrukne burger-saus på begge sidene (majones, litt ketchup, litt sennep og en liten pinch liquid smoke), et salatblad nederst for å beskytte mot kjøttsaft, oh yes, there will be kjøttsaft! Deretter selve pucken, 2 skiver bacon og pickles skjært i skiver. Ikke velg disse norske sylteagurkene, de er søte og fæle. Stikk til en asiabutikk eller lignende, finn sylteagurker som ligger i saltlake - mye, mye bedre. Bildet er dessverre av min brors burger, han liker tomat og slikt.

Det er både gøy og veldig godt å lage burgere fra bunnen - Lykke til!
Sist endret av Butchern; 20. september 2017 kl. 01:44.
lars magne med mye ost
pleier å skjære opp små poteter i potetbåter, legge de i en ildfastform og smøre de inn i olje og krydre med hvitløkspulver. Så lager jeg bernaisesaus, steker bacon og spiser det med ost og bacon. mmmm nesten som bakt potet