Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 7644
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Hehe, jeg mener ikke det selv, men riktigere nok lurer på om dette er et rasistisk utsagn, eller hvor rasistisk det er? Var en hardbarka FrP'er i klassen som kom med dette utsagnet helt tilfeldig mens vi snakket om demografi osv.

Jeg måtte kommentere det, og sa "Hva faen er det du snakker om? Det er jo helt...." "Rasistisk" avsluttet læreren for meg. Men når jeg kom hjem sa jeg dette til mamma, og hun sa at det var et faktum at mange sigøynere stjeler, men det var måten kompisen min formulerte det på som var feil.

Men er det et faktum at de fleste sigøynere stjeler? Eller var det bare et klassisk utsagn av min ignorante klassekamerat? Ikke akuratt første gang han kommer med noe sånt.
Kan ikke være tilfeldig, jeg kjenner flere sigøynere, han ene bøffa nettopp tlf til en kompis og han andre flyr alltid rundt på bøffa sykler..
Det er vel på en måte sant.

Jeg var på danmarkstur for ikke så lenge siden, og nesten alle polakker ble stoppet i tolla, vi så inn i den garasjen i det vi kjørte forbi og det sto mange biler der stappet med øl og røyk. Hun andre mente da at det var så rasistisk at alle polakker ble stoppet, men det er jo fortsatt en sannhet i det at polakker ofte smugler.

Litt det samme med disse voldtektene i Oslo, jeg har ingenting imot utlendinger og mener at alle er like, men det finnes en forbindelse mellom overfallsvoldtekter og utlendinger, det kan man bare ikke benekte.
____________________
Bare navnet sigøyner sier sitt. Sigøyner stammer i fra de tyske ordene "ziehende gauner" som betyr reisende tyv.

Sigøynere og særlig tatere har gjennomgått mye vondt her i landet, og verden for øvrig. Det er i de senere årene at for å rette opp deres liv. De norske sigøynerne og taterne har det rimelig bra i forhold til andre steder i verden, i hvert fall hvis man vinkler det rent økonomisk. Det er ganske kjent at svært få sigøynere er i jobb.
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Så det er ikke å generalisere? Kan det i det hele tatt sammenlignes med "Alle negere lukter vondt" eller "Alle pakkiser er terrorister" ? (Har hørt dette selv..)
Vis hele sitatet...
Nei, det synes jeg ikke. Det finnes mange snille sigøynere også, og det er absolutt ikke dårlige folk. Men dessverre er det en god del stjeling i den ''kulturen'' hvis vi kan si det sånn.
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Så det er ikke å generalisere?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det å generalisere. Spørsmålet er om det er galt. Noe det ikke er. Man generalisere når man snakker om en gruppe som helhet. F.eks. nordmenn. Eller sigøynere. Man har ikke noe valg.

Statistikk er ikke rasistisk.
Er så lei av at hver eneste uttalelse som kommer om raser eller folkegrupper automatisk blir stemplet som rasisme! Herregud...om noen sa noe som omhandlet hvite eller nordmenn på en negativ måte, kunne jeg ikke gitt mer faen!

Btw, har også altid hørt at sigøynere stjeler og hustler mer enn "normalt", men godt mulig det bare er en stereotype, donnow.. rasistisk syntes jeg hvertfall ikke det var!
Sigøynere stjeler fordi det er en praksis som er inngrodd i sigøynerkulturen. For å forstå sigøynerkulturen må man forstå at det er en stammekultur med århundregamle tradisjoner som blant annet bygger på et beinhardt skille mellom "oss og dem".

Det er en stolt kultur, og selv om mange har forsøkt å utrydde den er det ingen som har lykkes. Sigøynere er ikke late, tvert om er de et av de mest arbeidsomme folkeslagene vi har her i Europa. Men det de kaller 'arbeid', det kaller vi 'kriminalitet'.

Her til lands forsøkte vi å utrydde kulturen gjennom tvangssterilisering og ved å tvangsadoptere bort barna til norske familier. Det hjalp ikke. Så prøvde vi gulrot isteden for pisk og ga dem eneboliger så de skulle lokkes til å bli bofaste. Det hjalp ikke - sigøynerne demonterte boligene og reiste videre...
I mange samfunn som ikke var del av opplysningstiden og industrialiseringen som skjedde i Europa på henholdsvis 1700- og 1800-tallet, men som heller ble kolonisert senere eller på en annen måte ble integrert i den kapitalistiske verdensøkonomien, er synet på staten og den sosial organisering slik vi har i Nord-Europa i dag en litt annen. På en side har man oss, nord-europeere, som kjennetegnes blant annet av god arbeidsmoral, lydighet og tillit til staten. Max Weber gjør rede for det i boken The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism.

På en annen side har man kulturer i Øst Europa, Midtøsten og Afrika hvor man slettes ikke har det samme synet på staten og "fellesskapet" slik vi vi tenker i Norge. Dette skyldes av at de inntil nylig har vært organisert hovedsaklig gjennom slektskap. Uansett, i disse kulturene har de ikke det samme forholdet til lovgivning som vi har, ei heller den samme etikken hva gjelder f.eks. stjeling. Om en sigøyner stjeler fra en butikk, eller privatpersoner, har de ikke det samme forholdet til den virksomheten eller den personen da de ikke inngår den sosiale virkeligheten deres (i mange tilfeller slekten).

Litt rotete formulert kanskje, men kanskje fikk formidlet poenget mitt.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Hvis dere ønsker å debattere saklig slik enkelte over her har gjort så er dere velkommen til det, men rasistiske utsagn tolereres ikke.
Bans deles rundhåndet ut.
Sist endret av nso; 4. november 2011 kl. 22:48.
Altså, ordet/navnet sigøyner betyr jo en som ikke har et fast land å bo i, de er omvandrere. Selve betydningen er det vel mye om og men med, men det jeg har som oppfatning er at de har ikke et fast land å bo i, så de reiser rundt. Siden de reiser rundt, har de ikke jobber eller hjem. Derfor blir det vel mye stjeling og ulovligheter. I Bulgaria, som meg og familien pleide å reise mye til for mange år siden, der var det utrolig mange sigøynere. De brøt seg inn i hotellrommene, klatret oppetter veggene! De fødte barn i skogen, og det var utrolig mye tull med dem. Ingen likte dem der, hvert fall. Min mor, så bløthjertet hun er, ga vekk diverse klær og mat èn gang. Dette var noe som hun angret utrolig mye på i ettertid, for de kom jo etter oss! De ville ha mer....

Så det er vel ikke feil å si at de stjeler mye? Men dette var jo i Bulgaria.

Jeg støtte på noen i Praha også da. De var jævlig ekle. De bodde på det crappy hotellet som vi bodde på (klassetur)... De var høylytte, frekke, og de var feite. Nevnte jeg at de gikk uten skjorter? Ja. Nydelig syn.

Dette er hvert fall min erfaring med sigøynere...

- Serenity
Jeg var sammen med ei fra Romania som virkelig hatet sigøynere. Hennes mening var at hun mente sigøynere satte ærlige folk fra Romania i et dårlig lys. At det er kulturelt betinget at stjeling er ok er tull i mine øyne. Over hele verden har tyver blitt straffet med av kapping av hender til det som verre er i alle tider, så kjøper ikke den. Man skal være svært forsiktig med å dømme en folkegruppe, men jengs oppfatning er at sigøynere stjeler og er uærlige tvers i gjennom.
Sitat av murloc Vis innlegg
At det er kulturelt betinget at stjeling er ok er tull i mine øyne. Over hele verden har tyver blitt straffet med av kapping av hender til det som verre er i alle tider, så kjøper ikke den.
Vis hele sitatet...
Det gjør det jo ikke noe mindre kulturelt betinget at andre kulturer slår ned på stjeling.

Uten at jeg vet hvordan sigøynere ser på stjeling, da. Jeg tviler f.eks. at de tillater stjeling fra hverandre.
Sitat av Trymba Vis innlegg
Om en sigøyner stjeler fra en butikk, eller privatpersoner, har de ikke det samme forholdet til den virksomheten eller den personen da de ikke inngår den sosiale virkeligheten deres (i mange tilfeller slekten).
Vis hele sitatet...
Det må også understrekes at tyveri bare er en av mange måter de livnærer seg på. Tradisjonelt driver de også mye med hest, kjøp/salg av gull, gateteater, musikk, juvelervirksomhet, smiarbeid m.m. Alt de driver med er altså ikke krim, selv om det naturligvis er det aspektet som er det mest kontroversielle ved kulturen. Ofte er det vel også en salig blanding.

Som du er inne på, var nok industrialiseringen nokså tragisk for romanifolket, da den tradisjonelle nomadiske livsstilen var mer levedyktig i et førindustrielt Europa hvor landsbygdene var et større sentrum enn de er nå og hvor den moderne nasjonalstatens behov for monokultur og totalkontroll over befolkningen på eget territorium mtp skatter, registrering o.l. i stor grad var fraværende.

Nå er jo mye av sigøynerkulturen henvist til fattige ghettoer som eksisterer totalt på siden av samfunnet, og mye av det som før gjorde at sigøynerne til en viss grad ble tolerert (omreisende karneval og festivas, håndverkervirksomhet, handel med bønder osv) er blitt borte.

Sitat av murloc Vis innlegg
At det er kulturelt betinget at stjeling er ok er tull i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Såklart det er kulturelt betinget. Kulturer er ulike. Lojalitet innad i gruppen er noe annet enn lojalitet overfor utenforstående og fremmede. Og fastboende vil alltid være fremmede for sigøynere.

Men derfor vil det alltid være konflikt mellom sigøynerne og storsamfunnet rundt, da det er snakk om kulturer som lever etter vidt forskjellige sosiokulturelle normer. Så og si alle metoder, fra regelrett forfølgelse til tvangssterilisering til støttepakker til veldedighet til gratis utdanningsprogrammer er forsøkt - uten hell. Hadde nazistene fått viljen sin ville de vært fysisk utryddet alle som en - bortsett fra et par reservater Himmler ville beholde som en slags levende historiske museum.
Sist endret av Bolverk; 4. november 2011 kl. 23:37.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jge er tater og jeg ha rladri stjplet annet enn en liten smågodtfisk da jeg var 4 år gammel. Min familie består av tatere, go de er ærlige hartarbeidene folk. jeg synes det er et dårlig utsagn, men det er sant at veldig mange sigøynere og atatere blir tvunget til å begå kriminalitet, fordi de blir rakket ned på av samfunnet, ermed må de stjele for å klare seg. beklager mine skriveleif.
Hvorfor er det spørsmålet rasistisk?
Han er gjerne uvitende og forhåndsdømmer ett folk, men rasist?
Forutsatt at utsagnet er statistisk korrekt: kan det kanskje ha noe med at romanifolket har vært undertrykt på det groveste i århundrer og at de i de fleste land lever som en lutfattig underklasse?
Jeg ser ikke hvorfor vi skal gi folk som lever på "sigøynermåten" adgang til riket vårt. En ting er folk som har opphav fra signøyere, og som lever på en annen måte, men disse vil heller ikke komme hit i campingvogner eller vrak fra 80-tallet. Den beste måten å bli kvitt sigøynerproblemet på må være å nekte dem noe som helst "boltreplass" så de ikke har noe annet valg en tilslutt å måtte slå seg ned på en fast plass og tjene penger på ærlig vis slike som alle andre må.

Å gjeninnføre løsgjengerloven bør helt klart innføres så vi kan hive ut en del av de som driver rundt i storbyene.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Såklart det er kulturelt betinget. Kulturer er ulike. Lojalitet innad i gruppen er noe annet enn lojalitet overfor utenforstående og fremmede. Og fastboende vil alltid være fremmede for sigøynere.
Vis hele sitatet...
Kulturer ER ulike, men ingen jeg kjenner til tolerer tyveri, spesielt i dagens samfunn burde de vite at tyveri ikke er tillat. Så helt ærlig, kultur driter jegi, tyver vet de er straffbart.

Sitat av Bolverk Vis innlegg
Men derfor vil det alltid være konflikt mellom sigøynerne og storsamfunnet rundt, da det er snakk om kulturer som lever etter vidt forskjellige sosiokulturelle normer. Så og si alle metoder, fra regelrett forfølgelse til tvangssterilisering til støttepakker til veldedighet til gratis utdanningsprogrammer er forsøkt - uten hell. Hadde nazistene fått viljen sin ville de vært fysisk utryddet alle som en - bortsett fra et par reservater Himmler ville beholde som en slags levende historiske museum.
Vis hele sitatet...
Se hva du prøver på her, men poenget ditt faller vekk. Skal vi følge ditt eksempel så skal vi tolerere at samene begår brudd på loven siden vi forfulgte dem for en del år siden. Hva nazismen har med dette å gjøre vet jeg ikke, nazistene forfulgte ikke sigøynere fordi de stjal.

Bunnlinjen for meg blir at hvis sigøynere i Norge får samme tilbud som andre minoriteter kan de ikke unnskylde seg på noen som helt måte - noe de får. Hvis de etter det velger en kriminell livsstil så får de også tåle stigmatiseringen.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Forutsatt at utsagnet er statistisk korrekt: kan det kanskje ha noe med at romanifolket har vært undertrykt på det groveste i århundrer og at de i de fleste land lever som en lutfattig underklasse?
Vis hele sitatet...
Det samme har jøder, vi ser ikke på at de stjeler med mildere øyne enn vanlig gjør vi vel? De har selv valgt å leve på utsiden. Jeg er helt sikker på at de fleste sigøynere er oppegående folk som kunne bidratt masse til samfunnet - hvis de bare ville.(Jeg ønsker å påpeke at dette gjelder de av rom-folket som lever på denne måten. Jeg snakker ikke om lovlydige folk fra romania her.)
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Men er det et faktum at de fleste sigøynere stjeler? Eller var det bare et klassisk utsagn av min ignorante klassekamerat? Ikke akuratt første gang han kommer med noe sånt.
Vis hele sitatet...
Din ignorante klassekamerat har nok bare hørt det som folk flest hører. Det de hører er at signøynerne er ett tjuvaktig folkeslag som lever på bekostning av andres verdien. Det at læreren din påstår er en rasistisk kommentar synes jeg er feil. Han, kameraten din, stiller ett relevant spørsmål vil jeg si om akkurat sigøynerne.... Når han da velger å lukke kjeften på kameraten din ved å bruke det misbrukte ordet "rasist/rasisme" så er det en dårlig lærer i mine øyne.
Sitat av murloc Vis innlegg
Se hva du prøver på her, men poenget ditt faller vekk. Skal vi følge ditt eksempel så skal vi tolerere at samene begår brudd på loven siden vi forfulgte dem for en del år siden. Hva nazismen har med dette å gjøre vet jeg ikke, nazistene forfulgte ikke sigøynere fordi de stjal.
Vis hele sitatet...
Neida, vi kan jo ikke tolerere det. Poenget mitt var at det er dømt til å bli konflikt når ulike kulturer med vidt forskjellige normer skal leve sammen innenfor moderne nasjonalstater. Og at det ikke finnes noen enkel løsning på "sigøynerproblemet" - da verken brutal tvang eller naiv veldedig sosialisme har hatt noen særlige gode resultater.
Kleptomani går vel i arv. Er sikkert en del av kulturen til sigøynere å stjele, noe de er opplært til over flere generasjoner
Har en venn fra Bulgaria, han liker ikke siøynere i det heletatt. Han forteller det er bare ugang med dem.
Så også på Ross Kemp on Gangs - Bulgaria, som handler om at sigøynerne i Bulgaria driver menneskesmugling av prostituerte inn i England, og dopsmugling.

Også mener jeg det var ett sted/en by nær Drammen, under en times kjøring, der kommunen måtte sperre av ett stort område fordi det plutselig var så mange sigøynere som campa der.

Og det er all erfaring jeg har om sigøynere.
Sist endret av Niveum; 5. november 2011 kl. 00:48.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Neida, vi kan jo ikke tolerere det. Poenget mitt var at det er dømt til å bli konflikt når ulike kulturer med vidt forskjellige normer skal leve sammen innenfor moderne nasjonalstater. Og at det ikke finnes noen enkel løsning på "sigøynerproblemet" - da verken brutal tvang eller naiv veldedig sosialisme har hatt noen særlige gode resultater.
Vis hele sitatet...
At sigøynere vil bo i Norge synes jeg er helt greit. At vi yter dem sosiale tjenester er også greit. Men at de vil ha sosiale tjenester fra et land de ikke erkjenner som sitt eget, samt stjeler fra blir drøyt. Jeg må igjen påpeke at dette gjelder enkeltpersoner, ikke en folkegruppe. Problemet oppstår som du sier at kulturer med forskjellige normer braker sammen. Men det er egentlig bare et problem for sigøynerne, ikke oss. At det er noen sigøynere i Norge er ikke et problem for de fleste av oss. Sigøynere som vil bo i Norge må forholde seg til Norsk lov. Å ikke i noen stat kan noen si at de ikke visste at stjeling var galt.
Vel, få kaller seg selv sigøyner fordi det er et veldig negativt ladet ord. Sigøynere er ikke en "rase" derfor er det ikke rasisme, heller fordommer mot en gruppe.
Det at man kaller alle rumenere for sigøynere blir også feil i mine øyne, vanskelig sak.
Jeg kan hvertfall avslutte med en fin definisjon av fordommer; Det å ha sterke meninger/holdninger uten kunnskap om saken.
Har ikke noe med bøffinga til signøynere. Men se Knuckle! Nice nice.
Sist endret av ImnotEmo.; 5. november 2011 kl. 00:59.
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Hehe, jeg mener ikke det selv, men riktigere nok lurer på om dette er et rasistisk utsagn, eller hvor rasistisk det er? Var en hardbarka FrP'er i klassen som kom med dette utsagnet helt tilfeldig mens vi snakket om demografi osv.

Jeg måtte kommentere det, og sa "Hva faen er det du snakker om? Det er jo helt...." "Rasistisk" avsluttet læreren for meg. Men når jeg kom hjem sa jeg dette til mamma, og hun sa at det var et faktum at mange sigøynere stjeler, men det var måten kompisen min formulerte det på som var feil.

Men er det et faktum at de fleste sigøynere stjeler? Eller var det bare et klassisk utsagn av min ignorante klassekamerat? Ikke akuratt første gang han kommer med noe sånt.
Vis hele sitatet...
Var en venninne av meg som holdt på å bli frastjålet tlf sin ute på byen da vi stod foran et utested og en sigøynerdame gikk forbi og dro i jakken hennes.

Og en annen kompis som har blitt ranet med kniv av en sigøyner som resulterte i tap av mobil. En annen som også holdt på å stjele sekken hans..

Så ja. Sigøynere stjeler mye. Selv om kompisen din som sa det er "hardbarka frp'er, så er det en sannhet i det han sa. Og at læreren din kaller ham for en rasist er helt høl i huet.
Hvordan vet dere at de som bøffer er sigøynere? Hei jeg heter Per, jeg er sigøyner. Kan jeg bøffe telefonen din?
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Hvordan vet dere at de som bøffer er sigøynere? Hei jeg heter Per, jeg er sigøyner. Kan jeg bøffe telefonen din?
Vis hele sitatet...
Haha. "Hvordan vet dere at de som bøffer er sigøynere?" Morsom du!
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Haha. "Hvordan vet dere at de som bøffer er sigøynere?" Morsom du!
Vis hele sitatet...
Vet du i det hele tatt hva en sigøyner er? Fortell meg er du snill, hva er en sigøyner bortsett fra at de "bøffer". Har du noen kunskap om deres historie i det hele tatt? Sier Åge deg noe da det kommer til tater?

Edit: huffda, måtte du google nå?
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Vet du i det hele tatt hva en sigøyner er? Fortell meg er du snill, hva er en sigøyner bortsett fra at de "bøffer". Har du noen kunskap om deres historie i det hele tatt? Sier Åge deg noe da det kommer til tater?

Edit: huffda, måtte du google nå?
Vis hele sitatet...
Trenger ikke å google det. Det er de jævlene som later som de er tiggere på dagtid, og blir tyver og kriminelle på kveldstid.
På 700 tallet (mener jeg) var det en lov som forbød kjøpmenn og handelsmenn i å straffe en som stjal brød ol for å overleve.
En annen ting var om personen stjal for å fråtse, da hadde man rett til å kappe av hånden som stjal.

Det som irriterer med enkelte rom folk/sigøynere er den organiserte og aggressive tiggingen.

Om sleskenhet og tyveri ligger latent i kroppen på en sigøyner er nok tvilsomt.
Tror de fordommene kommer av at de eneste sigøyneren man ser/legger merke til er nettopp de som tigger og stjeler.
Men om du hadde truffet på en helt vanlig "sigøyner" i vanlige klær på vei til jobb, så hadde man ikke skjønt eller visst at dette var en sigøyner en gang.
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Trenger ikke å google det. Det er de jævlene som later som de er tiggere på dagtid, og blir tyver og kriminelle på kveldstid.
Vis hele sitatet...
I love you. Fortsett slik.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Trådstarter
Tenkte ikke på det når jeg skrev tråden, men farmor er faktisk rumensk. Har hørt hun var fra en rik rumensk familie som virkelig hatet tatere/sigøynere. Frastår fra det selvfølgelig.

Men han klassekameraten min har kommet med så mye rare/rasistiske utsagn som kan få meg ganske irritert, da jeg er ganske mye mer venstreorientert enn han. (Ikke bare derfor, menmen)

OffTopic: Beklager hvis et av innleggene mine ble oppfattet som rasistiske, selv om jeg siterte noen, men det kom vel litt dårlig frem :/
Hvordan i all verden var det rasistisk? Hvor i landet er det du bor egentlig?
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Trådstarter
Sitat av SVA Vis innlegg
Hvordan i all verden var det rasistisk? Hvor i landet er det du bor egentlig?
Vis hele sitatet...
Oslo vel... Er vel der "problemet" er størst tror jeg.
Sitat av murloc Vis innlegg
Kulturer ER ulike, men ingen jeg kjenner til tolerer tyveri, spesielt i dagens samfunn burde de vite at tyveri ikke er tillat. Så helt ærlig, kultur driter jegi, tyver vet de er straffbart.
Vis hele sitatet...
Såklart vil ikke en kultur tolerer tyveri. Tyveri er på ingen måte integrerende for den kulturen det gjelder, så da er det - fra et strukturfunksjonalistisk perspektiv, om du vil - en selvfølge at tyveri blir negativt sanksjonert. Det du derimot må anerkjenne er at 'sigøynerkulturen' som man opplever i f.eks. Oslo, eksisterer side om side med 'norsk kultur'. Jeg hevder fortsatt ikke at tyveri er akseptert hos en kultur, men ikke en annen. Heller at vi ser på en marginalisert minoritetsgruppe som skaper sin egen tolkning av den overgripende kulturen som den vestlige kapitalismen fører med seg. Et noe lignende eksempel opplever man flere steder i Afrika, gjerne i tidligere kolonistater. Comaroff-paret skrev en artikkel om det som forklarer utfordringene ved å tilpasse seg en 'ny kulturell virkelighet'.

Tror utfordringen for mange når man snakker om f.eks. sigøynere er å være kulturrelativistisk. Altså, man er nødt til å se på en kultur ut fra den egne premisser. Ikke med sin egen kultur som målestokk.
Har ikke mye erfaring med sigøynere selv. Det eneste jeg har møtt på er rumenske tiggere, og disse aner jeg ikke om skal gå under "sigøynere"(?)

Men disse rumenske tiggerne vi finner i Oslo har jeg et veldig argt forhold til. Eneste folkegruppen jeg faktisk bare vil ha UT av landet. De er aggressive i tiggingen, stjeler, forsøpler og oppfører seg generelt jævlig. Møkkafolk.

Har ikke noe imot tigging, men metodene deres gjør meg kvalme. Hadde de vært som norske tiggere, litt mer passive, kanskje tilogmed GJORT noe for pengene, som å lage små figurer eller no, så hadde jeg gitt dem.

Men som sagt, aner ikke om disse går som sigøynere...?


INNLEGG NR 250!
Sist endret av Wolfe707; 5. november 2011 kl. 18:22.
Ikke alle sunnmøringer er grådige små jævler, tvert imot. Likevel blir alle generalisert som Norges svar på Onkel Skrue. Men, det blir da ikke sett på som rasistisk, blir det det?
Å si det samme om jøder er moralsk feil og sett på som jævlig uetisk.
Sist endret av McLovin; 5. november 2011 kl. 18:47.
Hørte om en gravid dame som ble falt ut av en bil og slo seg kraftig, noen sigøynere hjalp henne opp og tok vesken hennes samtidig. Jeg har opplevd mange tilfeller i Norge der de er kriminelle og stjeler/svindler, men i land som feks. bulgaria er det helt ekstremt. Barn blir lært til å stjele helt ifra de kan gå, og slik fortsetter det gjennom hele livet. Hvis en sigøyner bosetter seg fast et sted i mer enn tre år blir man utstøtt fra miljøet, og blir en såkalt marime, det betyr at hvem som helst kan drepe deg uten følger. ( I sigøyner-miljøet).

Jeg husker jeg stod på rødt i et lyskryss ved Majorstuen også var det en rumensk tigger med jomfru Maria bilde og hele pakka, dagen hans var tydeligvis ferdig for han gikk inn i en bakgate og kastet pledd og sitteplate, tok på seg en ny jakke og gikk som en relativt vanlig mann. Det har ikke noe med å rase å gjøre, men hva man er oppvokst og lært til fra første stund som er ''problemet'', de har ikke et valg om å slutte å være sigøynere, for da kan de som sagt bli drept av andre. De er et gammelt omreisende folk som som lever av å være kjeltringer, det er ikke stort å gjøre med de. Fordi de har et så ødelagt rykte og mange andre faktorer kan de ikke få en vanlig og normal jobb, men de blir tvunget til å leve på side av samfunnet.

Må legge til en morsom episode fra Bulgaria: Jeg gikk langs stranden da det kommer en tilsynelatende fattig bonde og skal selge med en kurv frukt, jeg tok frem pengene og han skulle ha 12 euro for kurven, jeg kjøpte i god tro om at jeg hadde støttet en god sak. Dagen etter ser jeg 15 sigøynere med en fruktkurv under hver arm gående bortover, en mistet litt på bakken og puttet det oppi kurven sin igjen. Så at de gikk etter dumsnille turister og solgte for opp mot 15 euro, fant senere ut at frukten kostet 90 cent i butikken.
Sist endret av Heisenberg1; 5. november 2011 kl. 18:59.
Sant det du sier Kramer; men folk må jo overleve. Sterkeste trangen mennesket har er å knulle, få barn og spise, og svært mange skyr ingen midler. Jeg kjenner tatere som er ærlige, stolte mennesker; men som elsker naturen og skyr systemet i Norge. De er snille mennesker som gjerne byr på grillede koteletter i parken, og takker høflig for en tjuekroning.
Les litt om dem.
http://www.gypsyadvice.com/gypsy_lore.htm

Sånn at sigøynere ikke blandes alt for mye. Opprinnelige Indere som utvandret til Romania.

Enkelt og greit svar til dette er. "Fordi det ligger i deres kultur".
En litt mer komplisert versjon vil være; Mange gjør det, det ligger i deres kultur, men husk. Ikke alle Så, så lenge det ikke er alle så er formuleringen på spørsmålet feil.

"Hvorfor stjeler sigøynere?", "Stjeler mange sigøynere?", "Hvorfor stjeler så mange sigøynere?".

For "Hvorfor stjeler sigøynere så mye?" blir teit :P Av hvilken grunn skal de stjele mindre? Nok av tyver her til lands, hva er det som gir sigøynere mindre rett til å stjele?
Sitat av Ivar Vis innlegg
... "Hvorfor stjeler så mange sigøynere?"...
Vis hele sitatet...
olol! Vel, det er vel fordi de er så fine å ha til pynt, og de oppnår dessuten en god pris på det svarte markedet
Er Rom folket, tatere og sigøynere forskjellige navn må det samme eller er det forskjellige folkeslag?
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Er Rom folket, tatere og sigøynere forskjellige navn må det samme eller er det forskjellige folkeslag?
Vis hele sitatet...
Nå prater jeg ut ifra egen oppfatning.

Rom folk og sigøynere vet jeg er det samme, ang. tatere er jeg litt mer usikker på faktisk.

http://no.wikipedia.org/wiki/Tatere
Og utifra det så kan man jo si at tatere - sigøynere og rom-folk er det samme, men samtidig så er de ikke det.

Siden 1800-tallet har betegnelsen «tater» gjerne blitt brukt på Østlandet og i Trøndelag i nedsettende form om Romanisele/Sinti og andre folk med et fremmed utseende, mørkt hår og mørke øyne, som gjerne snakket gebrokkent norsk. På Sørlandet og i Telemark har også betegnelsen «fant» vært benyttet, som «splint» ble benyttet på Vestlandet. I Nord-Norge var de kjent som «fark».
Vis hele sitatet...
Så jo det er nok to folkeslag sigøyner/romfolk og tatere. (min mening)
Problemet her (som i mange andre konflikter) ligger enkelt og greit i begrepene. Hvem er hva?

Er du tater/sigøyner/romfolk hvis du reiser rundt som en nomade. Er du det ved en spesiell klesstil, eller skal vi bare ta det enkelt og gå så langt som mulig tilbake i tid.

Sitat av E=Fb Vis innlegg
olol! Vel, det er vel fordi de er så fine å ha til pynt, og de oppnår dessuten en god pris på det svarte markedet
Vis hele sitatet...
haha kan ikke si noe imot den :P