Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1542
http://bildr.no/thumb/797672.jpeg
(trykk for større bilde)

Noen som kan hjelpe meg med å finne en med samme verdier, har lett på elfa osv men finner ikke en som er maken.


Mvh. Panda
Hvor stor er den i fysisk størrelse? Litt vanskelig å dømme ut fra bilde, kan være en 4.7, 47... Så deles jo faraden opp i mindre enheter.. Så vi har ett stort spekter å gjette på
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Kan ikke du bare bruke en med tilsvarende kapasitans? Spennigståligheten skal vel ikke ha så mye å si?
Den er om trent like stol som en tegnestift, den har en spennings tolleranse på 24v regner jeg med, Den sitter i en DC krest som jeg selvfølgelig klarte å kjøre AC inn på(face palm)

Det er den første komponenten etter power, derfor jeg regner med den skal tåle 24v DC siden det ikke er noe trafo i forkant! men sliter litt med å finne ut hva 801 og 35e betyr.
Mest sannsynlig er den på 800 pF, vist du plotter inn 801 i denne kalkulatoren får du du 800 pF.
Sitat av johante Vis innlegg
...
Spennigståligheten skal vel ikke ha så mye å si?
Vis hele sitatet...
For kondensatorer, spesielt elektrolyttkondensatorer som den aktuelle, er riktig spenningstoleranse forskjellen på om kondensatoren eksploderer eller ikke. Nå er de fleste moderne elektrolyttkondensatorer utstyrt med svekking i kapslingen, slik at eksplosjonen blir mer en utblåsing i kontrollert retning. Lukter vondt gjør det også.

Andre kondensatorer blir bare ødelagt ved for høy spenning. Men også her kan du få litt knall, ved alt for høy spenning.

Spenningstålighet er med andre ord et veldig viktig parameter for kondensatorer. Men det skader ikke om kondensatoren tåler høyere spenning enn du skal bruke den til. Jeg anbefaler 1,5 ganger dimensjonering.

Med andre ord: 15V spenningstoleranse, hvis kretsen din opererer på 10V, osv.

Sitat av PandaOnTrail Vis innlegg
http://bildr.no/thumb/797672.jpeg
(trykk for større bilde)

Noen som kan hjelpe meg med å finne en med samme verdier, har lett på elfa osv men finner ikke en som er maken.


Mvh. Panda
Vis hele sitatet...
Det er dessverre ingen entydig standard for merking av kondensatorer. De fleste overflatemonterte elektrolytter jeg har (men ikke alle) har merking som følger:

Produktnummer
Kapasitet (i mikrofarad for elektrolytter)
Spenningstoleranse

Hvis dette stemmer for din kondensator får vi:

Produktnummer 801
47 mikrofarad
35 V

Helt sikker kan du ikke være før du ser på et koblingsskjema eller spør produsenten av dingsen du mekker på.
Siden du har kondensatoren ute av kretsen kan du måle kapasitansen dens med et multimeter som har den funksjonen. Så måler du størrelsen og kjøper en med samme kapasitans og så høy spenningsverdi du får tak i i riktig størrelse.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Siden du har kondensatoren ute av kretsen kan du måle kapasitansen dens med et multimeter som har den funksjonen. Så måler du størrelsen og kjøper en med samme kapasitans og så høy spenningsverdi du får tak i i riktig størrelse.
Vis hele sitatet...
Når en bytter kondensatorer er det stortsett fordi dei er dårlige/gamle, og da er ikkje ei kapasitansmåling interessant lenger.
Grunnen til att den skal byttes er pga. den sprengte av sokkelen.
Da har det ordna seg, fikk tak i et par 47micro F 40V, nå funker lysgardinene igjen.
Slepper da å sende de til omron på rep. for 2600 samt synke i karakter pga. en nybegynner tabbe!

Takker for all hjelp