Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1128
For en stund siden kjøpte jeg disse https://www.komplett.no/product/7949...3-2400mhz-16gb minne brikkene. Aktiverte XMP profilen og i bios sier den at det skal være 1.65V. Men ved siden av der det står viser det at de ligger på 1.7V. Kan jeg sette de til 1.6V slik at de kanskje får 1.65V?

De gir altså 0.05V "ekstra" enn det de skal kjøre på.

Spørsmål nr 2: Går det greit med 1.7V?

Dette parres med en 4790k og asus Z97-A
"Målet" for RAM vil være at den kan kjøre på hastigheten du har sett den til, på lavest mulig volt. 1.5V er standard/optimalt for DDR3, men på RAM med høg hastighet, som t.d. 2133Mhz og oppover trengst det gjerne litt høgere volt for å kunne fungere optimalt. Så det vil nok gå fint at du setter det ned til 1.6 ja. Nå vet jeg ikke om høgere volt på RAM er som overklokking av for eksmpel CPU, men der er det slik at høgere volt fører til kortere levetid.
RAM med bedre kvalitet = kan kjøre på riktig hastighet med lavere volt.

Håper dette var forståelig
Trådstarter
Justerte ned med 0.05V og kjører memtest for øyeblikket.
Angående volt og levetid så får det være. Om det ned fra 20år til 10år i levetid så overlever jeg
Nå har jeg nå satt Vcore på prosessoren til 1.2v som er betraktelig lavere enn det auto ville gitt, så kanskje jeg heller har økt levetiden? Vanskelig å si det der. Etter det har gått 5år så har jeg vel uansett kjøpt meg noe annet og bedre, i 5år skal det nå holde
auto på Vcore vil forandre Vcoren etter load.
Jeg kjører alltid auto med mindre det er en stor overklokk som er ustabil på auto Vcore.

(min i7-3930K @ 4ghz på auto gir en Vcore på 0.848v på idle. betydelig lavere enn å sette den fast til 1.2v)

ramen har du allerede fått svar på, og justert så hopper over det;p
Trådstarter
Jo, det er greit at auto Vcore gir mindre Vcore på idle. Den gir også betraktelig høyere Vcore ved full last. Når den presterer å gi en Vcore på en god del over 1.3V uten OC så velger jeg heller 1.2V når den er satt til 4.5Ghz. Minimum Vcore er ikke så nøye for meg. Det jeg ser på som kritisk er maksimum Vcore og temperatur.
Nå skal det sies at maskinen min ikke idler noe særlig når den brukes. Har en en maskin som idler hele tiden ser jeg klart fordelen med å kjøre 0.8V. Ulempen er når det kommer bittelitt last på den så skyter auto den opp på høyde og (langt) over Vcore grensen som er satt manuelt. Det er så mange variabler ute å går når det kommer til OC og en må nesten velge det en føler seg komfortabel med