Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7907
Synes situasjonen i verden blir mer og mer anspent fortiden. forskjellige kriger mellom folkegrupper, og mer rasisme. Verden ruster opp, spenningen stiger. Alt Dreier seg om penger og forbrukersamfunnet spiser opp Jordas resurser. Verden trenger fred, kjærlighet og fornuftig tenking.
Sitat av l0mpe Vis innlegg
Verden trenger fred, kjærlighet og fornuftig tenking.
Vis hele sitatet...
Og dette vil en "hippiebevegelse" fikse?
Tror ikke en hippiebevegelsen vil løse problemet, men verden tar hvertfall ikke skade av det.
definitivt, skulle gjerne sett en ny LSD generasjon.
Riktig, verden trenger fornuftig tenking, men verden trenger ikke fler hippier som ruser seg på lsd og cannabis.
Er det ikke den generasjonen som styrer nå, som var unge under hippi tida?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Tenag Vis innlegg
Er det ikke den generasjonen som styrer nå, som var unge under hippi tida?
Vis hele sitatet...
Både og! Vi har kommet milevis når det kommer til rettigheter som et resultat av det er den generasjonen som styrer nå: Kvinner har samme rettigheter som menn, Homofili er ikke lengre ulovlig, etc etc
Både og! Vi har kommet milevis når det kommer til rettigheter som et resultat av det er den generasjonen som styrer nå: Kvinner har samme rettigheter som menn, Homofili er ikke lengre ulovlig, etc etc
Vis hele sitatet...
Er stort sett enig i deg... Mitt svar var ment som litt ironi til ts som mener verden er blitt dystrere og at en ny hippi tid er en god
Det var vel strengt tatt ikke en stor hippiebevegelse i Norge rundt 1965-1975, og det var i allefall ikke dem som fikk gjennomslag for de rette ideene. Kvinnebevegelsen, fredsbevegelsen og den generelle kampen for bedre arbeidsvilkår ble startet og kjempet gjennom av den organiserte venstresiden og fagorganisasjonene, og ikke av "hasjhippiene".
Nå var del strengt tatt ikke Norge spesielt ts snakker om, og kanskje ikke hashhippiene heller.
Men hippibevegelsen har hatt betydning og påvirket føre enn hard vore blomsternbarn.

Håper ikke det bare er rus og fri sex ts mener......
Vi får ta tilbake Nisseberget og starte der. (kan bli vanskelig)
Men det var kult så lenge det varte..
Sitat av l0mpe Vis innlegg
Synes situasjonen i verden blir mer og mer anspent fortiden. forskjellige kriger mellom folkegrupper, og mer rasisme.
Vis hele sitatet...

Det er fort gjort å få det inntrykket, men statistikken viser vel faktisk at verden i det store og hele er blitt mer fredelig og egalitær med årene. Denne trenden har ikke snudd ennå, om man skal tro folk som Steven Pinker og Hans Rosling.

Likevel er det fortsatt mye fattigdom, krig, nød, urettferdighet og generell elendighet blant mennesker. Men de store taperne er og forblir dyrene og resten av det biologiske mangfoldet. Vi utrydder ca 200 arter per dag, og utryddelsen akselererer. De siste førti årene har vi tapt halvparten av artsmangfoldet. Ikke så underlig, tatt i betraktning at menneskebestanden øker med ca 230 000 individer hver dag -- netto. Disse individene skal ha arbeid, og skal dele mat, drikkevann og andre begrensede ressurser med de 7,3 milliarder menneskene som allerede er her. I april 2024 passerer vi 8 milliarder.

Hvor bærekraftig er dette på sikt? Hvor gunstig innvirkning har det på det biologiske mangfoldet? Og hvor fredelig blir det? Det gjenstår å se.
Trådstarter
16 4
Sitat av Tenag Vis innlegg
Nå var del strengt tatt ikke Norge spesielt ts snakker om, og kanskje ikke hashhippiene heller.
Men hippibevegelsen har hatt betydning og påvirket føre enn hard vore blomsternbarn.

Håper ikke det bare er rus og fri sex ts mener......
Vis hele sitatet...
snakker ikke om holdningen til sex og rus. hvorfor hippitiden oppstod var jo ett resultat av den verste perioden i verdenshistorien, med først en krig som krevde 70 millioner mennesker, og noen år senere sender amerikanerne flere millioner soldater inn i vietnam. Folk var lei krig og det kom en ny bevegelse med antimilitære holdning, og som var i mot det materialistiske samfunnet
Som Zabbath nevnte er verden tross alt fredeligere i det store og hele. Den materialistiske siden av samfunnet eskalerer med stormskritt mer enn noen gang før - spesielt i land som Norge. Så akkurat på det punktet kunne vi definitivt nyttet oss av en slags hippie-bevegelse. Tror det må skje noe helt drastisk for å snu den trenden, så klistret til gjenstander som vi alle fortsetter å bli. For ikke å glemme problemet vi har med å kaste helt brukbare ting. På den positive siden er jo den endeløse muligheten for å spre informasjon fra alle verdens kanter også et sterkt redskap.
Sist endret av dazezone; 27. april 2015 kl. 03:30.
Sitat av dazezone Vis innlegg
Som Zabbath nevnte er verden tross alt fredeligere i det store og hele. Den materialistiske siden av samfunnet eskalerer med stormskritt mer enn noen gang før - spesielt i land som Norge. Så akkurat på det punktet kunne vi definitivt nyttet oss av en slags hippie-bevegelse. Tror det må skje noe helt drastisk for å snu den trenden, så klistret til gjenstander som vi alle fortsetter å bli. For ikke å glemme problemet vi har med å kaste helt brukbare ting. På den positive siden er jo den endeløse muligheten for å spre informasjon fra alle verdens kanter også et sterkt redskap.
Vis hele sitatet...
Liker det materialistiske utviklingen! Sitter mye på sidelinjen å plukker opp etter andre, tjener gode penger på den utviklingen
Utviklingen jeg ikke liker er at vi skader dyr, vi blir egoistiske ovenfor andre arter feks; Rive ned masse skoger p.g.a motorvei/leiligheter!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Jee Vis innlegg
Riktig, verden trenger fornuftig tenking, men verden trenger ikke fler hippier som ruser seg på lsd og cannabis.
Vis hele sitatet...
Hva enn målet ditt med denne posten er så tenkte jeg at jeg skulle belyse temaet litt.
Ingen vil ha udugelige rusmisbrukere som lever på trygd og ikke har noe kontakt med den virkelige verdenen, det kan vi alle være enige om.
Cannabis er noe som brukes mye til nytelse, men det kan, som med andre midler også stimulere kreativiteten. LSD er ikke et middel som garanterer eufori, man vil heller gå ut i fra sinnstemningen man allerede er i og forsterke den.

Det disse stoffen kan gjøre, er å få deg til å se en sak fra andre vinkler. Om man har arbeidet på noe over lengre tid og føler seg fastlåst kan psykedeliske stoffer gi deg den sinnsendringen som skal til for å løse problemet eller komme nærmere en løsning.
En av de mest kjente (og overdrevne) historiene er vel LSDs rolle i oppdagelsen av DNA sin fysiske form. LSD ga de ingen ny informasjon, men det endrede tankemønsteret som skulle til for å komme nærmere konklusjonen og så gjøre ferdig arbeidet sitt.

Jeg vil tørre påstå at bruk av psykedeliske stoffer har en finger i spillet som resulterte i bedre rettigheter for alle mennesker og dyr.
Jeg tror det kommer til å bli krig lenge før verden skjønner at noe må forandres på. Jeg kan være jævlig brutal og si at Al Quaida faktisk har rett. Vesten har ødelagt så mye for resten av verden. 90% av klærne vi går med er laget av barn på slavisk vis i diverse i U-land. Det samme med teknologi. Det meste av komponenter som er i telefonene våre er laget av barnearbeidere i U-land. Dette har pågått i flere tiår nå, og det blir tatt opp i media innimellom hvorpå de store selskapene sier de skal "fikse" det og kommer med på uttalelser om hva og hvordan - og så blir det glemt.

Bradley Manning som avslørte USA's war crimes. Det var i nyhetene i kanskje ett år før det ble glemt at det tydeligvis er normalt å sette noen i fengsel for å avsløre alvorlige krigsforbrytelser. Alt fortsatte som normalt etterpå, og vi vet alle sammen at USA lyver om hvorfor de kriger i midtøsten, og at de er skyldig i krigsforbrytelser som ville fått oss til å boikotte andre land.

Europa - hvor de fleste landene skal ha det til at de er miljøbevisste og at EU-land er de landene i verden som jobber mest for miljøsikkerhet. Allikevel er Europa det kontinentet i verden som har, og fortsatt holder på, å ødelegge regnskogene mest. Europa har på merkelig vis fått befolkningen til å tro at det å resirkulere plastflaskene sine vil unnskylde alt det.

Vestlige land idag er egentlig bare I-land på bekostning av de fattige landene, og jeg tror virkelig at det kommer til å ta slutt om ikke så altfor lenge. Og det verste med alt dette er egentlig at -alle- vet det. Alle vet at det vi gjør er ille. Alle vet grunnen til hvorfor H&M er så billig. Jeg vet det - og som nordmann er jeg også en av de som nyter best av denne lidelsen til alle andre.



http://1.bp.blogspot.com/-IZ9A0u2ptvo/UjIEFUuTGKI/AAAAAAAASoE/PEMP0ChStiQ/s1600/world+history+in+one+sentence.png
Sist endret av Boo-Boo; 28. april 2015 kl. 12:03.
Vil forøvrig oppfordre til å gå på netflix å se følgende dokumentarer.

- GMO OMG
- Vanishing Bees

- Bottled Life
- Gasland
- We´re not brooke
- Hank - Fem år fra avgrunnen
- Oceans
- Connected
- Culture high

Matmangel, Vannmangel, Oksygenmangel, Økonomisk kollaps og Ødelagt miljø er definitivt ett utgangspunkt for krig, opptøyer, militære operasjoner, terror eller hva det nå heter.

En hippiebevegelse behøver ikke å ha noe med rus å gjøre, selv om jeg personlig mener lsd virkelig er ett nøkkelelement.

Det er nok mange flere temaer som burde vært opplyst, Isbjørnen har begynt å spise egg i mangel på is har jeg hørt, olje borres lengre nord en noen gang, radioaktiv beitemark i norge, oljefondet investerer blant annet i monsato, På nettsidene til statoil kan man se at de er aktør i verdens største gassmarked, nemlig usa.

"Som et viktig trekk i å maksimere verdien av Statoils gassvolumer, har selskapet sikret avtaler slik at selskapet om få år kan transportere gass fra Marcellusområdet til attraktive gassmarkeder i områdene New Jersey og New York City og den nordøstlige delen av Canada."

"Statoil har de siste årene bygget en solid gassposisjon i USA gjennom sin deltakelse i skifergassområdet Marcellus i det nordøstlige USA og Eagle Ford i Texas samt gassproduksjon i Mexicogolfen."

Kanskje vi blir de neste ombord gummibåt om havstrømmene stopper og den nordlige halvkule blir lagt under is?

De er også involvert i utvinning av arktisk gass i barentshavet,
se gjerne gasland og gjør dine egne tanker!

jeg er på ingen måte en engasjert person, men kanskje jeg burde våkne etterhvert. Selv om lsd har hatt størst betydning på det personlige plan, så offret jeg ikke slikt en tanke før det hvertfall. Sikkert andre med noen tanker rundt det.
Sitat av l0mpe Vis innlegg
Synes situasjonen i verden blir mer og mer anspent fortiden. forskjellige kriger mellom folkegrupper, og mer rasisme. Verden ruster opp, spenningen stiger. Alt Dreier seg om penger og forbrukersamfunnet spiser opp Jordas resurser. Verden trenger fred, kjærlighet og fornuftig tenking.
Vis hele sitatet...
For det første var nok situasjonen i verden mer anspent på sekstitallet da
de forskjellige ungdomsbevegelsene vokste fram. Hippiene var vel egentlig
bare en del av dette.

Det kan være greit hvis du først presenterer en konkret beskrivelse av det du
mener "hippiebevegelsen" sto for av positiv tenkning og idealisme, hvordan du
evt. ser at dette har påvirket ting i positiv retning (både kulturelt og politisk).

Man kunne dessuten utvide spørsmålet og si "trenger verden en ny Ghandi?",
og man kunne kanskje tenke at verden trenger flere "militante" pasifister
som ham.

Man kunne også tenke at verden trenger mer edruelighet - ikke nødvendigvis
i form av mindre rus, men mer sindighet og tålmod.

Mine 2 pasifistiske cents.
Flere problemer med det.

Mange var altruister, dvs. at de var villige til å gi og gi til de selv var et uthulet skall.
Mange var pasifister, som betyr at de ikke forsvarte seg selv om de fikk juling.
Mange lignet det å fråtse i dop med å være fri, som deres foreldre ble lært av Edward Bernays og hans 'frihetsfakler'.
Opprøret begynte med motstand til voldsmenn i dresser, også kalt lærere, men uten en klar retning rant det ut i sanden, og det som kunne vært dagens dominerende liberalisme, á la Eustace Mullins og Webster Tarpley, ble til en kollektivistisk forlystelseskult som fikk fram det verste i gode mennesker.

Visste I at Charles Manson har skrevet en sang for Beach Boys? I hans Laurel Canyon finner vi røttene til mye av det som senere er blitt kjent som "hippie". Les mer på Gnostic Media.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg må si det skal noe spesiellt til for å få altruisme og pasifisme til å være en negativ ting, jeg tror verden hadde gjort seg med flere Ghandier etc..
Jepp det er sørgelig at mange bare ruset seg bort, det har i midlertid ikke endret seg, heldigvis har vi land som Portugal som går forran med et godt eksempel og ser til behandling og dialog samt de har legalisert alle narkotiske stoffer, vi ser en oppmykning på Cannabislovgivning. Folk begynner endelig å innse at straff ikke er veien å gå.

Påstanden om at hippie bevegelsen ikke fikk til noe som helst er nærmest absurd, rettigheter for kvinner og minoriteter er flaggskipene, for å ikke snakke om all den fantastiske kunstene som kom fra denne perioden.
Hva tullingen Charles manson har med hele hippiebevegelsen å gjøre er forbi meg, dårlige epler finner man i alle slag og han er ikke representativ for hele eraen/bevegelsen.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg må si det skal noe spesiellt til for å få altruisme og pasifisme til å være en negativ ting, jeg tror verden hadde gjort seg med flere Ghandier etc..
Jepp det er sørgelig at mange bare ruset seg bort, det har i midlertid ikke endret seg, heldigvis har vi land som Portugal som går forran med et godt eksempel og ser til behandling og dialog samt de har legalisert alle narkotiske stoffer, vi ser en oppmykning på Cannabislovgivning. Folk begynner endelig å innse at straff ikke er veien å gå.

Påstanden om at hippie bevegelsen ikke fikk til noe som helst er nærmest absurd, rettigheter for kvinner og minoriteter er flaggskipene, for å ikke snakke om all den fantastiske kunstene som kom fra denne perioden.
Hva tullingen Charles manson har med hele hippiebevegelsen å gjøre er forbi meg, dårlige epler finner man i alle slag og han er ikke representativ for hele eraen/bevegelsen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror hippier har blitt kreditert for langt mer enn fortjent. De var på rett sted til rett tid, med de rette kjerneverdiene. (...Noe de forøvrig ville vært nærmest uansett, siden "peace & love" er rimelig tidløse greier.)


Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hva tullingen Charles manson har med hele hippiebevegelsen å gjøre er forbi meg, dårlige epler finner man i alle slag og han er ikke representativ for hele eraen/bevegelsen.
Vis hele sitatet...
Charles Manson var et eksepsjonelt råttent eple, og han var nok for hippier det overfalls-voldtektsmenn er for innvandrere.

Med det sagt så var hippie-bevegelsen som utviklet seg etter summer of love preget av langt mer enn bare noen råtne epler her og der. I 1969 ble "Altmont Free Concert" holdt, og hele greien var en pøl av vold, skadeverk, biltyverier, fødsler, dop og tre dødsfall ved uhell. Mest kjent er festivalen for at vakholdet, Hells Angels, endte opp med å stikke en afro-amerikaner til døde (vel og merke etter at han trakk en revolver).

En uheldig hendelse kanskje, men med tanke på at dette skjedde bare 2 år etter at hippie-bevegelsen tok av i 67 "The summer of love" skurrer ihvertfall min persepsjon av hippiene som en positiv, fredfull bevegelse.

Såvidt jeg har forstått var hippiene i utgangspunktet en liten og ideologisk gjeng, eller rettere sagt, mange små ideologiske gjenger, som først og fremst drev med en ny fantastisk musikksjanger (eks Jefferson Airplane) og mye spirituelle greier.

Det som ble den definerende hippie-bevegelsen, de som fylte opp woodstock eksempelvis, var mer folk som støttet oppunder fenomener som allerede var i anmarsj uavhengig av hippiene; kvinnefrigjøring, den seksuelle revolusjon, etc. Mange folk som støttet de ideologiske kjerneverdiene søkte sammen under hippie-banneren, og som illustrert i Altamont kunne de like fort bli en voldelig og destruktiv mob.

Slik jeg ser det var altså de "ekte" hippiene ferdfulle og ideologiske, dog med liten reell innflytelse på noe som helst. De var eksempelvis ikke politisk aktive. Deretter ble "Hippie" bare en banner der progressive og liberale mennesker som motsatte seg det en i dag gjerne omtaler som "A4"-verdier forente seg. Allerede eksisterende revolusjoner innenfor disse områdene ble så tilskrevet hippie-bevegelsen, urettmessig.

Kan også legge til at holdninger som at "kjør på, ha gruppesex offentlig hvis det føles bra", ikke er særlig positive i det store bildet. Ei heller er "the merry pranksters", som kjørte rundt USA og delte ut LSD til alle som turte prøve det, å regne som positive innslag i samfunnet.

Jeg tror spiritualitet, rettferdighet og en motvekt til formelle og konservative kristne verdier er en bra ting, men jeg tror ikke hippiene har noe reelt å bidra med i verden.
Sist endret av Tøffetom; 29. april 2015 kl. 14:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva ville du trodd hadde skjedd om våres statsminister hadde tatt LSD?