Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3898
Hei
Jeg har hatt økende mistanke om at jeg har ADHD i det siste.
Fastlegen min synes det virka veldig sannsynlig, og jeg blir nå henvist til videre hjelp.
I følge en venn med ADHD så kreves det urinprøve/blodprøve(?) for å få ADHD-medisiner? Stemmer dette? Jeg røyker cannabis ukentlig og er bekymra for å ikke få medisiner på grunn av cannabis-bruk så jeg har nå foreløpig lagt hasjen på hylla.

Jeg har prøvd både ritalin og metamina illegalt. Er det spesielle krav for å få metamina i stedenfor ritalin?

Mvh
Ritalin er i utleveringsgruppe A, det er da streng restriksjon rundt utskriving og urinprøve er sannsynlig. Etter det jeg har sett i andre diskusjoner om AD/HD her på freak, virker det dog som at det er varierende praksis rundt om man må ta urinprøve
Okei, da er det vel best å ligge unna rusmidler nå i fremtiden og håpe en eventuell urinprøve bli negativ.
Har heldigvis ingen rus-saker hverken hos politiet eller i helsevesenet så da håper jeg at jeg slipper det.
Kan det skje at man må ta urinprøve selv etter man har fått medisinen?
Takk for svar mo66y!
Sitat av Indifferens Vis innlegg
Kan det skje at man må ta urinprøve selv etter man har fått medisinen?
Vis hele sitatet...
Neppe, men det skader ikke å "legge sneipen på hylla" for det... Ritalin eller Conserta er i seg selv ganske kraftige saker, så hvorfor kødde til hjernekjemien mere?
[quote=Indifferens;3218204]Hei
Jeg har hatt økende mistanke om at jeg har ADHD i det siste.
Fastlegen min synes det virka veldig sannsynlig, og jeg blir nå henvist til videre hjelp.
I følge en venn med ADHD så kreves det urinprøve/blodprøve(?) for å få ADHD-medisiner? Stemmer dette? Jeg røyker cannabis ukentlig og er bekymra for å ikke få medisiner på grunn av cannabis-bruk så jeg har nå foreløpig lagt hasjen på hylla.

Jeg har prøvd både ritalin og metamina illegalt. Er det spesielle krav for å få metamina i stedenfor ritalin?

Regelen er alltid være nykter, minimum!! urinprøver 2 ganger i uka i et år.,
been there, lykke til
noe du lurer eller boksen tom, så bare koselig å snakke med deg

Mvh Frode adhd sprell
Sist endret av marosa; 29. mars 2015 kl. 01:48. Grunn: tekst borte
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Om du ikke har historie med rus fra politi eller lege så kommer de nok ikke til å ta urinprøver, men om du noen gang har sagt til lege at du har prøvd rusmidler så må nok 6måneder på urinprøve for å bevise at du er nyktern.

Hvorfor vil du medisineres?
Adhd er ikke noe som kan medisineres bort, det er best å bare akseptere at du har adhd og så lære seg og kontrollere og leve med det.
Men om du vil gå på amfetamin preparater resten av livet så be my guest, det finnes så mange andre alternativer som er bedre.
Flere jeg kjenner har måtte ta pisseprøve når de har vært på utredning for adhd.
Det var hovedsaklig stoffmisbruk de skulle se etter (ettersom det er et preparat i klasse A som skal skrives ut til pasienten).

Jeg regner med de fleste som er litt opp i ungdomsåra må avlegge pissprøve...
Kan hende de bare tar det på skjønn, og velger å ta prøve av de som ser mest sketchy ut.
Vet ikke nøyaktig, men det er nok lurt å ikke bruke noen ulovlige midler frem til du har fått stilt diagnosen og fått skrevet ut resepter
Sitat av Djiises Vis innlegg
Om du ikke har historie med rus fra politi eller lege så kommer de nok ikke til å ta urinprøver, men om du noen gang har sagt til lege at du har prøvd rusmidler så må nok 6måneder på urinprøve for å bevise at du er nyktern.

Hvorfor vil du medisineres?
Adhd er ikke noe som kan medisineres bort, det er best å bare akseptere at du har adhd og så lære seg og kontrollere og leve med det.
Men om du vil gå på amfetamin preparater resten av livet så be my guest, det finnes så mange andre alternativer som er bedre.
Vis hele sitatet...
Har du en bunnsolid kilde på akkurat det?
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Har du en bunnsolid kilde på akkurat det?
Vis hele sitatet...
Bunnsolid er det ikke men bra lesestoff.
Mindfulness Meditation Training in Adults and Adolescents With ADHD
Sahaja Yoga Meditation as a Family Treatment Programme for Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder
Google, velg og vrak
Vet ikke om du anser dette som gode kilder, men det må da være noe til det siden de alle får positive resultater?
Har du adhd?

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Vet ikke nøyaktig, men det er nok lurt å ikke bruke noen ulovlige midler frem til du har fått stilt diagnosen og fått skrevet ut resepter
Vis hele sitatet...
Det er helt sant, og ikke bare fordi at du må være nyktern for og få medisin, men for at man skal få helt klare resultater av utredningen så må du være helt fri for for rus og andre legemidler da det påvirker hjernen og balansen i kroppen og vis du ikke er helt clean så kan du bli feildiagnostisert.
Sist endret av Trollanon; 29. mars 2015 kl. 18:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Bunnsolid er det ikke men bra lesestoff.
Mindfulness Meditation Training in Adults and Adolescents With ADHD
Sahaja Yoga Meditation as a Family Treatment Programme for Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder
Google, velg og vrak
Vet ikke om du anser dette som gode kilder, men det må da være noe til det siden de alle får positive resultater?
Har du adhd?
Vis hele sitatet...
"Conclusion: Mindfulness training is a feasible intervention in a subset of ADHD adults and adolescents and may improve behavioral and neurocognitive impairments. A controlled clinical study is warranted."
- Resultatet av underøkelsen er altså at dette kan være en mulig behandling hos en undergruppe av voksne og ungdom med ADHD, som kan forbedre adferd og nevrologiske svekkelser.

" Results showed improvements in children’s ADHD behaviour, self-esteem and relationship quality. Children described benefits at home (better sleep patterns, less anxiety) and at school (more able to concentrate, less conflict)."
- Resultatene viste forbedringer, men sier ikke noe om hvor stor forbedringen var, eller om den var varig.


Alt dette her er veldig bra, og jeg håper det blir forsket videre på effektive behandlingsmetoder som ikke innebærer medisiner, men det er langt fra noe som bekrefter ditt første utsagn. Det står for eksempel ingenting om hvor mye dette har hjulpet, hvordan langtidsutsiktene er, hvordan det fungerer i forhold til vanlige medisiner, osv. Det står heller ikke at alle få bra resultater, slik du hevder i posten her. Den første undersøkelsen er veldig tydelig på at dette kan gi resultater hos en undergruppe av voksne og ungdom med ADHD.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Bunnsolid er det ikke men bra lesestoff.
Mindfulness Meditation Training in Adults and Adolescents With ADHD
Sahaja Yoga Meditation as a Family Treatment Programme for Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder
Google, velg og vrak
Vet ikke om du anser dette som gode kilder, men det må da være noe til det siden de alle får positive resultater?
Vis hele sitatet...
Det må vel være ok det... ;-)
Dog jeg sjekket bare Google scolar.


Sitat av Djiises Vis innlegg
Har du adhd?
Vis hele sitatet...
Jeg er iallfall ikke diagnostisert med dette, da velger jeg å tro jeg ikke har det. Men jeg har ei søster, og en svoger, som har fått diagnosen. Svogeren har at på til Tourettes syndrom, og de aller fleste med Tourettes har vist også ADHD...