Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1093
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Har en gammel "neonwire" som ikke fungerer, som skal prøve å fikse. Antar at det er inverteren som er ødelagt, så jeg har åpnet den for å se om jeg kan gjøre noe med den. Viste seg å være overraskende få komponenter, et par kondensatorer, motstander, en liten trafo og en ic i TO92 kapsel. Det jeg lurer på er hva den icen er til? Ettersom den får likestrøm inn og det er en trafo der, tyder det på at det blir gjort om til vekselstrøm, har denne icen noe å gjøre med det? Selvfølgelig er hele greia støpt inn i lim, som har gjort det vanskelig å se hva som står på icen.

Hvordan fungerer en slik inverter? Gjør den om likespenningen inn til en høyere vekselspenning?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Den ICen er en transistor som hakker opp spenninga tipper eg.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Trådstarter
Men vet du noe mer om hvordan en slik inverter fungerer i sin helhet? Hva gjøres med likespenningen før den sendes til trafoen?