Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1202
Har et webkamera her fra en eldre asus laptop, og lurte på om det er mulig koble den til andre PCer med USB?
Det er 5 pins på kontakten, det står "04-370019000 (ny linje) M311-05037444" på en påklistret lapp, og bak på kortet står det "K2M311018D", og under det er det en logo som ser ut som et atom med noe skrift inni, og "m194v-0".

Bilde: http://img231.imageshack.us/img231/3725/untitledms9.png
Sist endret av kakeflekk; 16. juni 2007 kl. 18:11.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg plukket selv ut et slikt kamera for en stund siden av en laptop men kom meg ikke særlig langt i testingen.

Vil tippe den bruker en form for USB (selv om det gikk 5 ledere til kameraet).

Googlingen min traff ikke særlig mye heller.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du flaks er det som Eirik seier vanlig USB, og da er det stortsett bare å lodde på kabler. Har du uflaks er det properitært interface, og da er du uten sjans.
Jeg er ganske sikker på at det er USB, det var dårlig kontakt når det satt i laptopen, så når jeg tok skjermen opp og ned sluttet det å fungere, og når jeg tok den opp igjen sa den noe med asus-usb webcam koblet til. Er ikke helt sikker på hva det var, er ~ett år siden jeg brukte den.
Men hvilke pins skal jeg koble til, hvilken er den som ikke er USB, hva gjør den?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du drar ut den orginale kabelslyngen som hører til kameraet burde du kunne tyde fargene på de iallefall, tipper svart er jord rød er +5v og hvit er signal (normalt sett).

De to siste kan bare være dummy og\eller noe strøm til f.eks blits.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det er da to ledere for data i USB? Data og datajord?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Usb kan dele jord med strømjord hvis jeg ikke er helt glemsk.
Sjekket kabelen, og fargene der var brun, blå (lyseblå sølvaktig), hvit, svart, og en tykkere svart.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
hmm, ikkjestandardiserte kabler. Da er ei god gjetning at dei to svarte er jord, og kan koplast saman. Deretter er det gjetning, og du kan vel eigentleg berre prøve deg fram. USB er rimelig robust fysisk, så du kjem neppe til å ødelegge noko ved å prøve.
Så de to svarte skal kobles til jord på usb, og de 3 siste skal jeg bare prøve alle kombinasjoner på?
Sist endret av kakeflekk; 17. juni 2007 kl. 15:39.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Vil tippe hvit er data og brun er spenning iallefall.