Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2298
Heisann.

Flere ganger i timen mister jeg adgangen til nettsider på alle enhetene mine i omtrent et halvt minutt om gangen. Selve nettet forsvinner ikke, ettersom youtube videoer fortsetter å buffre, og jeg aldri blir kicket fra spill eller lignende. Jeg mister bare muligheten til å koble til nye ting en kort periode.

Noen som har vært borte i dette før og vet hvordan man fikser det?
hvilken leverandør har du?
hvilken modem \ router har du?
og er denne ferdig satt opp av leverandør?
hvordan er du koblet til? trådløst, kablet eller begge deler?

uten at jeg vet et døyt om nettverket ditt, så høres dette ut som at det kan være alt for mange samtidige forbindelser til eller fra routere \ modemet som får denne til å bli overbelastet og stopper opp i noen sekunder for å så prøve på nytt, dette er ihvertfall en klassisk problemstilling for de som lastet ned "torrent" trafikk med standard innstillinger fra levrandørene
Jeg har 100mbit fra canal digital. Modemet er et sisco EPC3010, og ruteren er en netgear R6300. Modem og tv tilkobling er satt opp av leverandør, men ruteren har jeg koblet til selv. Jeg har nettet helt for meg selv, og dette skjer uavhengig av torrenttrafikk.

Har aldri opplevd lave hastigheter eller kapasitetsproblemer med nettet. Enten så fungerer nettsider osv, eller så fungerer de det ikke i det hele tatt. Når det ikke fungerer, pleier jeg og sitte og refreshe helt helt til det plutselig fungerer helt fint igjen. Ingen tregheter å spore. Nettet har fungert utmerket i omtrent 9 måneder, problemene har først begynt å oppstå i det siste.

Høres dette ut som et problem som mest sannsynlig er på min side, eller bør jeg ta kontakt med canal digital?
Sist endret av Gunnar Gul; 1. juni 2015 kl. 22:27.
Sitat av knutazz Vis innlegg
uten at jeg vet et døyt om nettverket ditt, så høres dette ut som at det kan være alt for mange samtidige forbindelser til eller fra routere \ modemet som får denne til å bli overbelastet og stopper opp i noen sekunder for å så prøve på nytt, dette er ihvertfall en klassisk problemstilling for de som lastet ned "torrent" trafikk med standard innstillinger fra levrandørene
Vis hele sitatet...

Torrent trafikk kan ikkje overbelaste nettverket med mindre ein har hundrevis av klienter eller torrent maskiner på same ruter.

Mest sannsynleg er det enten forstyrrelsar på 2.4Ghz bandet (mikro, andre rutere, etc) eller DNS er trøblete.

Kan også vere at firmwaret på ruteren er utdatert og trenger ein ny oppgradering?

Mulig det også er ein feil på sjølve ruter-hardwaren (for eksempel sprengt kondensator eller transistor.)

Ta kontakt med canal digital, beskriv/fortel om problema dine og sei at det er ein feil som har oppstått over tid. Du får mest sannsynlig ein heilt ny ruter som du har fra før eller ein nyare model
Sist endret av mo66y; 1. juni 2015 kl. 23:57.
okay, ta å sjek hva en tracert omt en nettside so ikke fungerer for å se hvor det er tregt

åpne cmd.exe skriv tracert freak.no og trykk enter (dette vil søke opp alle routerene du er innom for å få opp freak.no sin server og hvor lang tid det tar fra deg og mellom dem)
Sitat av knutazz Vis innlegg
okay, ta å sjek hva en tracert omt en nettside so ikke fungerer for å se hvor det er tregt

åpne cmd.exe skriv tracert freak.no og trykk enter (dette vil søke opp alle routerene du er innom for å få opp freak.no sin server og hvor lang tid det tar fra deg og mellom dem)
Vis hele sitatet...
Tracert gir ingen relevant informasjon på dette tidspunktet, det viser berre kor mange "hopp" ein tar til ei IP adresse.

Vi har allerede identifisert problemet til ruteren (mest sannsynleg) og tracert vil ikkje hjelpe i det heile. Med tanke på at problemet er periodevis vil dette nemleg ikkje funke. Sidan TS kun har sin eigen hjemmeruter vil kun den første linja med tracert vere TS sin ruter.
Takk for svar! Bruker 5 GHz båndet, og i tillegg skjer dette også med kabel som jeg glemte å nevne.

Ruten er oppdatert til siste firmware. Når jeg tenker meg om så oppdaterte jeg for for en liten å stund siden, og det kan faktisk være da problemet oppsto. Skal teste med en nedgradering av firmware, hvis ikke prøver jeg å skaffe ny ruter.

Takk for hjelpen!
Høres ut som fult buffer; hvilken verdi har du på slow start? cwnd:<<dette tallet jeg spør etter>>
Hvordan finner jeg den verdien?
Når problemet oppstår, har du testet å kjøre en helt vanlig ping kommando i cmd?

Jeg har nemlig et ganske tilnermet likt problem. Helt ut av det blå kan jeg få problemer med å laste nettsider, men jeg mister på ingen måte nettet. Jeg detter ikke ut av servere, men jeg får utrolig høy ping. Sitter også på kablet nett.


Kjør: ping www.freak.no for eks. neste gang. Jeg får ikke høy ping der, jeg får ofte 100% tap av pakker.
Jeg hadde akkurat samme problemet i flere uker. Helt til en fyr her inne tipset meg om at det kunne være skype som faktisk var problemet. Jeg avsluttet skype (hadde automatisk oppstart av skyoe hver gang maskinen startet). Da fungerte alt. Avinstallerte gjeldende skype versjon, og installerte på nytt. Siden da har nettet aldri hatt samme problemet igjen.

Skye/uTorrent KAN være problemet ditt. Hvor mange enheter har du tilkoblet nettet ditt? Mobil? Playstation? TV? PC? Nettbrett? osv...
Har ikke prøvd å pinge når det skjer. Det var såpass kort at det er vanskelig å rekke å teste så mye, men skal prøve å pinge neste gang det skjer. Får heller ikke høy ping i spill.

Dette skjer uavhengig av hvilke enheter som er koblet til nettet. Alle enheter med unntak av mobilen kan være avslått, men mister fortsatt nettet på mobilen.
Prøvde å pinge nå. Den finner ikke freak.no i det hele tatt, så jeg mister tydeligvis nettet helt, ingen pakketap overhode.

CWINDOWS\System32>ping freak.no
Ping request could not find host freak.no. Please check the name and try again.
ingen kontakt mellom DNS server og maskinen din altså, under kommandoen: ipconfig /all hva har du oppført som DNS servere? er det samme ip som Default Gateway? isåfall hva har du som DNS Servere inne på innstillingene på routeren?
Takk for svar.

DNS og default gateway står oppført som det samme ja (192.168.1.1). Inne på ruteren står DNS på "Get Automatically from ISP".
Manglende DNS-oppslag kan være en årsak i seg selv, men er nok mest sannsynlig et symptom av at ruteren ikke klarer å håndtere flere tilkoblinger. Høres mest ut som en over her foreslo, at buffere i ruteren går full.
Ridder av 1. klasse
Du sier du har Modem --> Router. Modemet står i bridge sant? Du får ikke opp en 10.x.x.x eller 192.x.x.x adresse på WAN porten i routeren?

Du kan jo prøve å legge inn en annen DNS serveren enn Canal Digital sin, for å se om problemet fortsetter.
Kan prøve med Google sin DNS server 8.8.8.8 og 8.8.4.4
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Manglende DNS-oppslag kan være en årsak i seg selv, men er nok mest sannsynlig et symptom av at ruteren ikke klarer å håndtere flere tilkoblinger. Høres mest ut som en over her foreslo, at buffere i ruteren går full.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med flere tilkoblinger? Dette skjer også med bare en enhet tilkoblet.

Sitat av Mchjort Vis innlegg
Du sier du har Modem --> Router. Modemet står i bridge sant? Du får ikke opp en 10.x.x.x eller 192.x.x.x adresse på WAN porten i routeren?

Du kan jo prøve å legge inn en annen DNS serveren enn Canal Digital sin, for å se om problemet fortsetter.
Kan prøve med Google sin DNS server 8.8.8.8 og 8.8.4.4
Vis hele sitatet...
Vet ikke noe om modemet står i bridge, finner heller ingen informasjon om WAN port i ruteren. Under "WAN setup" står det ingen adresser i det hele tatt.

Prøver som du sier med Google sin DNS server, og ser om problemet fortsetter.
Ridder av 1. klasse
Du har jo som sagt modem --> router, altså har du en kabel fra modemet og inn i routeren. I hvilken port på routeren har du plugget kabelen som kommer fra modemet? Den gule internett porten? Eller i en av de andre portene 1-4?

Hva skjer hvis du plugger PC-en din rett i modemet, med en nettverkskabel og fjerner kabelen som går inn i routeren?
Hvilken IP får du da hvis du kjører cmd --> ipconfig ? Får du da en 192.x.x.x eller 10.x.x.x adresse? Hvis du gjør det, så står ikke modemet ditt i bridge.