Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 3417
Hei sitter nå her med et par harddisker som inneholder både kredittkortnumre og sikkerhetskoder.
Vi har prøvd og ødelegge disse for å hindre at noen plukker de på fyllinga og sitter med kredittkort infoen vår.
Etter og faktisk ha rygget over den med bilen og banket på den med en hammer begynner jeg og lure på hva hard disker faktisk skal tåle! Den ser helt merkelig og ubrukelig ut men da jeg koblet den til for å sjekke på pcen så fungerte den faktisk! Tilogmed operativsystemet lastet!
Jeg har derfor sett meg slått sånn midlertidig. Så jeg fikk tak i et program som kan slette på mange forskjellige måter.
En er et vanlig slett, den andre er en sletting som vistnok brukes av militæret i usa og det tredje er guntmann metoden eller noe. Jeg har satt den til å kjøre den sletting 99 ganger av sensetiv info på hard disken. Er den dataen jeg sletter da umulig og hente fram igjen eller sitter jeg plutselig og betaler luksuslivet til en heldig fyr som fant kreditt kort infoene min på den lokale miljøstasjonen?
Kjør sikker sletting / overskriving 1 gang så er det borte. Ellers er det utrolig hva de tåler ja, slengte en ut av vinduet en gang og selv etter et fint møte med asfalten ute så funka den fint igjen etterpå.
Kjøp tjenester fra bedrifter som tilbyr sikker sletting av data, f.eks ibas: http://www.ibas.no/ontrack-eraser/

Da vet du det blir gjort ordentlig, og det er billigere enn å kjøpe inn degausser selv.
Å sette den til å overskrive (slette) 99 ganger er en overdrivelse, og ja, da er du helt trygg på at man ikke kan hente frem dataene lengre.
Sitat av moridin Vis innlegg
Kjøp tjenester fra bedrifter som tilbyr sikker sletting av data, f.eks ibas: http://www.ibas.no/ontrack-eraser/

Da vet du det blir gjort ordentlig, og det er billigere enn å kjøpe inn degausser selv.
Vis hele sitatet...
Det der gjorde meg bare mere urolig.... Når jeg ser hvor mye data de faktisk han hente ut selv om man har overskrevet og det som er! Kall meg et miljøsvin men disse havner i glomma etter at jeg har kjørt guntmann slett 99 ganger!
http://killdisk.com/

Seriøst, overskriver du hele disken med svada så er det ikke noe igjen av det som var der tidligere. Uansett hvor mange ganger du gjør det.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Det der gjorde meg bare mere urolig.... Når jeg ser hvor mye data de faktisk han hente ut selv om man har overskrevet og det som er! Kall meg et miljøsvin men disse havner i glomma etter at jeg har kjørt guntmann slett 99 ganger!
Vis hele sitatet...
Miljøsvin!

Vel. Dette er absolutt ikke nødvendig! Formater den gjerne 2-3 ganger, så kan den ganske enkelt ikke hentes data fra lengre.
Sist endret av Fuzzybossen; 6. februar 2012 kl. 03:26.
Plutslig fant jeg ut hva jeg skal bruke disse supersterke magnetene fra dx til.. De får sitte på over natta når det er sletta 99 ganger med guntmann og kjørt killdisk et par ganger....
Tror ikke du har grunn til å være så paranoid, jeg ville heller fått meg en god natts søvn.
kaste dritten på havet? værre er det vel ikke :P ?
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Tror ikke du har grunn til å være så paranoid, jeg ville heller fått meg en god natts søvn.
Vis hele sitatet...
Sist gang jeg kastet en bærebar pc så fikk jeg 9900 trukket fra kontoen. Etter mye om og men med banken endte jeg opp med å betale en egenandel på 6000 kr da de mente jeg hadde vært grov uaktsom.
Derfor denne gangen skal det ikke finnes et fnugg av bevis igjen på disse to diskene.

Sitat av faceplants Vis innlegg
kaste dritten på havet? værre er det vel ikke :P ?
Vis hele sitatet...
Tja er vel på tide med en tur med danskebåten....
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Tror ikke du har grunn til å være så paranoid, jeg ville heller fått meg en god natts søvn.
Vis hele sitatet...
Sjekket klokka enda?
Bare last ned ccleaner (google det).
Gå inn på tools >> Drive wiper og velg "gutman" under security. Da overskrider du disken 35 ganger og innholdet blir uleselig for all fremtid.
Umulig at de overlever en tur i peisen, vel? Om du er villig til å kjøre over de er du vel villig til å brenne?
Ellers kan man jo klippe istykker disken med en kjettingklipper eller en stor avbiter.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Umulig at de overlever en tur i peisen, vel? Om du er villig til å kjøre over de er du vel villig til å brenne?
Ellers kan man jo klippe istykker disken med en kjettingklipper eller en stor avbiter.
Vis hele sitatet...
den overlever det meste, værtken "kjettingklipper" om det er noe som heter for det eller peisen villa ha hjulpet om noen virkelig vil hente ut data fra disken
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Jeg vet at kommunens it-avdeling samlet sammen harddiskene for å sende dem til smelting da jeg jobbet der i arbeidsuken for mange år siden.
1) formattering hjelper ikke
2) magneter tar langt mindre skade enn man skulle tro
3) litt vann skader ikke, disken kan fiskes opp senere
4) overskrivning én gang holder for å gjøre alt uleselig

last ned en ubuntu livecd, sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=8k
Som fler har sagt, så funker overskriving.

Det betyr at du først formaterer harddisken slik at den er helt tom, så fyller du hele harddisken med filer, så formaterer du den igjen. Nå burde det som lå på den før den første formateringen være umulig å få tak i, gjør det en gang til hvis du vil være på den sikre siden.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Som fler har sagt, så funker overskriving.

Det betyr at du først formaterer harddisken slik at den er helt tom, så fyller du hele harddisken med filer, så formaterer du den igjen. Nå burde det som lå på den før den første formateringen være umulig å få tak i, gjør det en gang til hvis du vil være på den sikre siden.
Vis hele sitatet...
Nei, formatering gjør ingenting. Det er meningsløst. Det er som å bruke viskelær på et ark der du har skrevet med penn for deretter å brenne det.

Du kan formatere harddisken hundre millioner ganger og det vil ikke gjøre noen forskjell. Han bør skrive over hele harddisken; ikke bare det området filsystemet lar han skrive nye filer.

Et dedikert program for dette er best. For GNU/Linux har man cat og dd som begge kan overskrive HELE harddisken.

Formatering er ubrukelig, og har ingen hensikt.

TS: Må du kvitte deg med harddiskene? Du kan ikke bare putte dem i en eske og så oppbevare den til kortene går ut? Eller ennå enklere, bare bestille nye kort så kan ikke kredittkortene misbrukes.
Man må visst ha elektromagnet, for at magnet skal fungere. Jeg er også smålig paranoid, ta deg en tur med danskebåten :P
Det betyr at du først formaterer harddisken slik at den er helt tom, så fyller du hele harddisken med filer, så formaterer du den igjen.
Vis hele sitatet...
Litt retting,gjelder også @Fuzzybossen
Formatering sletter ikke data,den fjerner kun indeksen i filesystemet.
Etter formatering kan alt data gjenopprettes.

Metoden du beskriver kan fungere,men vil være lite smart for og si det pent.

Man formater ikke,men overskriver disken som nevnt før i posten.
killdisk,dev/zero(linux) og dban er greie.

1 overskriving er nok,p.g.a at dagens datatetthet harddisker gjøre det vanskelig/umulig og gjenopprette noe.

Det var også en "Great Zero Challenge" som pågikk noen år.
Data var overskrevet 1 gang med dev/zero,og man skulle prøve og gjennoprette data.
http://hostjury.com/blog/view/195/th...ins-unaccepted
Sist endret av snippsat; 6. februar 2012 kl. 07:57.
Sitat av Sulfuric Vis innlegg
Man må visst ha elektromagnet, for at magnet skal fungere. Jeg er også smålig paranoid, ta deg en tur med danskebåten :P
Vis hele sitatet...
Hvis noen dykker ned å finner faenskapet? Da ville jeg heller demontert de i minste mulige biter og gravd ned delene dataene er lagret på i hagen, da har jeg iallefall kontroll over om noen får tak i det. Forøvrig lagrer jeg ikke sensitiv informasjon uten kryptering...
Sitat av paddus Vis innlegg
den overlever det meste, værtken "kjettingklipper" om det er noe som heter for det eller peisen villa ha hjulpet om noen virkelig vil hente ut data fra disken
Vis hele sitatet...
Sier du at du kan få filer ut av en brent disk som er klippet til småbiter?
Du må vise meg hvordan man gjør det en gang.
5 minutter i mikro-ovn burde holde
Sitat av arnekjell Vis innlegg
5 minutter i mikro-ovn burde holde
Vis hele sitatet...
Hvis du vil slette data fra mikrobølgeovnen, kanskje. Men harddisken vil mest sannsynlig fungere helt fint.

Sitat av olaPola Vis innlegg
Sier du at du kan få filer ut av en brent disk som er klippet til småbiter?
Du må vise meg hvordan man gjør det en gang.
Vis hele sitatet...
Teoretisk sikkerhet møter virkeligheten. Selvsagt er det teoretisk mulig, hvis man har masse ressurser. Security through obscurity never works. Det er bedre å være på den sikre siden. Selve delene som lagrer data i harddiskene er så små, hvorfor ikke bare oppbevare de i en skoeske og holde de trygg? Selvsagt etter å ha overskrevet dataene med nuller og klippet de i småbiter.

Eventuelt gi harddiskene til en lite datakyndig venn, så vet du at ikke andre personer får tilgang til dem. Jeg oppbevarer alle mine gamle harddisker under sengen min. Mesteparten er ganske kraftig kryptert, men hvorfor ta sjansen?
Kast det i mikroovnen, problem solved.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Kast det i mikroovnen, problem solved.
Vis hele sitatet...
Det fungerer jo ikke... Hvordan skulle det løse noe som helst?
Det enkleste er:
http://3.bp.blogspot.com/_o8lTKrSqpvI/SrzIUDdkwPI/AAAAAAAAAFI/tgYwptdvC6g/s320/saks832500.jpg
Sitat av emptychange Vis innlegg
Det fungerer jo ikke... Hvordan skulle det løse noe som helst?
Vis hele sitatet...
vet du hvordan mikroovner fungerer? All elektronikken vil bli ødelagt, det vil ikke være mulig å dra ut noe som helst fra harddisken lengre, får ikke liv i den i det hele.
Sitat av Glenni Vis innlegg
vet du hvordan mikroovner fungerer? All elektronikken vil bli ødelagt, det vil ikke være mulig å dra ut noe som helst fra harddisken lengre, får ikke liv i den i det hele.
Vis hele sitatet...
Så all elektronikk blir ødelagt i mikrobølgeovnen? Og dette har du testet selv? Jeg er ikke overbevist.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Så all elektronikk blir ødelagt i mikrobølgeovnen? Og dette har du testet selv? Jeg er ikke overbevist.
Vis hele sitatet...
1000W som blir omformet til ren varme i små ICer som kanskje ikke er beregnet for mer enn maks 5W.
Finn frem drillen og lag 5-6 "luftehull" igjennom disken..
egentlig så virker det letteste som å bare få nytt kort av banken. Koster ingenting.
som sagt, kast dritten på havet :P mye mindre styr og du er jo da nesten garantert at det ikke vil finnes noe igjen, vertfall så vil det være tungt for noen og vite at dette var deg, regner med saltvann vil fikse det meste og gjøre værtfall en mekanisk hardisk (altså ikke SSD) relativt uleselig når den får bygget opp en god del rust, ta danskebåten og kast den på midten.

de dicha megatron på bunnen av havet og det funket jo ganske bra :P
Skru av dekslet på den (er vel torx, om jeg ikke husker feil), ta ut skivene og knus dem? Problem solved. Husk at det spruter værre enn å knekke en CD-plate da, og at bitene er skarpe som f***
Sitat av Glenni Vis innlegg
1000W som blir omformet til ren varme i små ICer som kanskje ikke er beregnet for mer enn maks 5W.
Vis hele sitatet...
Mikrobølgeovnene vil ta kveld før det er gått lang nok tid til å gjøre relevant skade.

Er uansett platteren som er interessant, ikke IC'er, bare å flytte over elektronikk fra disk y til disk x.

Sitat av snippsat Vis innlegg
Litt retting,gjelder også @Fuzzybossen
Formatering sletter ikke data,den fjerner kun indeksen i filesystemet.
Etter formatering kan alt data gjenopprettes.
Vis hele sitatet...
Det du beskriver gjelder vel kun "quick"format i windows, tar man en full format vil alle sektorer skrives om til null.
Sitat av tep0sen Vis innlegg
Jeg vet at kommunens it-avdeling samlet sammen harddiskene for å sende dem til smelting da jeg jobbet der i arbeidsuken for mange år siden.
Vis hele sitatet...
De blir vel ikke smelta, men de blir nok shredda i en stor kvern? : p
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
For lenge siden det har vært en synsetråd her på bruket?

Feilinformasjonen folk har set ut til å påvirke andre brukere også:
Sitat av emptychange Vis innlegg
Teoretisk sikkerhet møter virkeligheten. Selvsagt er det teoretisk mulig, hvis man har masse ressurser. Security through obscurity never works. Det er bedre å være på den sikre siden. Selve delene som lagrer data i harddiskene er så små, hvorfor ikke bare oppbevare de i en skoeske og holde de trygg? Selvsagt etter å ha overskrevet dataene med nuller og klippet de i småbiter.

Eventuelt gi harddiskene til en lite datakyndig venn, så vet du at ikke andre personer får tilgang til dem. Jeg oppbevarer alle mine gamle harddisker under sengen min. Mesteparten er ganske kraftig kryptert, men hvorfor ta sjansen?
Vis hele sitatet...
Å gi lagringsmedier til en lite datakyndig venn, som gyldig alternativ til overskrivelse og å klippe dem i småbiter? Virkelig?
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Det der gjorde meg bare mere urolig.... Når jeg ser hvor mye data de faktisk han hente ut selv om man har overskrevet og det som er!
Vis hele sitatet...
Jeg har mine tvil til at Ibas lover å gjenopprette data fra medier som er overskrevet latterlige antall ganger, som du er i ferd med.

Jeg forstår at hele greia dreier seg mye om peace of mind, men innse at du ville fått det om «oisann! Vi amatører får den ikke til å funke etter å ha rygget over den med bil!». Selv om dét kan være pga. dårlige kontakter.

La overskrivingen gjøre seg ferdig, og om det fortsatt plager deg: kontakt Ibas.

Folk er skrekkelig late, så jeg siterer en bit fra det snippsat lenker til:
A challenge to confirm whether or not a professional data recovery firm or any individual(s) or organization(s) can recover data from a hard drive that has been overwritten with zeros once. We used the 32 year-old Unix dd command using /dev/zero as input to overwrite the drive. Three data recover companies were contacted. All three are listed on this page. Two companies declined to review the drive immediately upon hearing the phrase 'dd', the third declined to review the drive after we spoke to second level phone support and they asked if the dd command had actually completed (good question). Here is their response... paraphrased from a phone conversation:

"According to our Unix team, there is less than a zero percent chance of data recovery after that dd command. The drive itself has been overwritten in a very fundamental manner. However, if for legal reasons you need to demonstrate that an effort is being made to recover some or all of the data, go ahead and send it in and we'll certainly make an effort, but again, from what you've told us, our engineers are certain that we cannot recover data from the drive. We'll email you a quote."
Vis hele sitatet...
Denne biten er også artig, særlig når man har lest denne tråden:
Q. Why are you doing this?

A. Because many people believe that in order to permanently delete data from a modern hard drive that multiple overwrites with random data, mechanical grinding, degaussing and incinerating must be used. They tell others this. Like chaos, it perpetuates itself until everyone believes it. Lots of good, usable hard drives are ruined in the process.
Vis hele sitatet...
Når jeg leser «regner med at saltvann fikser biffen», og at ord som «teoretisk» blir slengt rundt omkring, kan jeg ikke annet enn å tenke «fjortiser som har sett for mye CSI».
Det du beskriver gjelder vel kun "quick"format i windows, tar man en full format vil alle sektorer skrives om til null.
Vis hele sitatet...
Nei eneste forskjell på hurtig og full formatering er at full formatering også sjekker disken for "bad sectors".
Det er derfor full formatering tar så lang tid,det blir ikke skrevet over sektorer.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Mikrobølgeovnene vil ta kveld før det er gått lang nok tid til å gjøre relevant skade.

Er uansett platteren som er interessant, ikke IC'er, bare å flytte over elektronikk fra disk y til disk x.



Det du beskriver gjelder vel kun "quick"format i windows, tar man en full format vil alle sektorer skrives om til null.
Vis hele sitatet...
Meh, de mikroene jeg har vært borti har ikke tatt kvelden, etter vi har kastet all slags lulz inn.
Det virker som om mange i tråden her ikke har sett inni en harddisk før.

Hvis én overskrivning ikke er nok (teoretisk sannsynlighet for å kunne finne igjen enkelte, sporadiske bits), og ødeleggelse er eneste alternativ, så er det ikke vanskeligere enn å skru opp disken med skrujern og ta ut lagringsplatene.

Disse platene er laget av et materiale som virker svært metallisk, men som faktisk kan knuses i en milliard biter ved hjelp av et par velrettede hammerslag. Alternativt kan du lime dem fast på en plate og bruke som et funky speil, eller leke deg med å rulle dem langs gulvet. De er også ganske morsomme å gni mot hverandre, da den svært glatte overflaten gjør at du får en slags vakuum-magnetisme ut av dem.

Som en ekstra bonus får du også tak på tidenes kraftigeste kjøleskapsmagneter ved å ta ut metallhjørnene i disken. Dekk disse med litt elektrikerteip og du kan henge små bøker rett på kjøleskapet. Mye morsommere enn å kaste den i sjøen i alle fall.
Sist endret av Dyret; 6. februar 2012 kl. 15:44.
Sitat av Dyret Vis innlegg
så er det ikke vanskeligere enn å skru opp disken med skrujern og ta ut lagringsplatene.

Disse platene er laget av et materiale som virker svært metallisk, men som faktisk kan knuses i en milliard biter ved hjelp av et par velrettede hammerslag. Alternativt kan du lime dem fast på en plate og bruke som et funky speil, eller leke deg med å rulle dem langs gulvet. De er også ganske morsomme å gni mot hverandre, da den svært glatte overflaten gjør at du får en slags vakuum-magnetisme ut av dem.

Som en ekstra bonus får du også tak på tidenes kraftigeste kjøleskapsmagneter ved å ta ut metallhjørnene i disken. Dekk disse med litt elektrikerteip og du kan henge små bøker rett på kjøleskapet. Mye morsommere enn å kaste den i sjøen i alle fall.
Vis hele sitatet...
Deler du så platebitene fra diskene inni harddisken i endel forskjellige poser, kaster en på butikken, en hjemme, en på jobben osv er du pretty friggin safe.
Hvorfor driver folk og maser om fysisk destruksjon? Last ned DBAN og la det kjøre, så er det umulig å recovere. Lett og greit.
Ekspertene anbefaler å slå en spiker gjennom, hvorfor et det ingen som har nevnt det? Det er jo jævlig safe.

Om det var min harddisk hadde jeg heller plukket ut lagringsplatene. De er utrolig artige å leke seg med.
ta for faen en vinkelsliper og "parter" opp hdd'n i flere biter. legg bitene i en pose, kast bitene i alle slags retninger på havet. problem løst for godt!
Har da tatt ut platene og knust dem. Tusen takk for alle som advarte meg mot at dette var som glasskår. Skar meg flere ganger mens jeg plukket opp delene..... Som forøvrig spredde seg over hele kjøkkenet ved første slag med hammern...
Kjøleskapsmagnetene har jeg dog beholdt. Skal leke meg med disse ved en senere annledning.
hahah, noe av det morsomste jeg har vert borti, og "ta en vinkelslipper og "parter" den" hahaha, KP for faen!

vet du er ferdig med den, men er det ikke verre enn å bare smadre den som folk sier? mye morsommere også?
Sist endret av christerer; 6. februar 2012 kl. 20:00.
Den er nok død nå og hviler i diverse søppelkasser hos naboene.....
Ønsker du å være helt sikker har du noen muligheter:

* Jeg ser danskebåten nevnt. Sjansen for at noen skal få tak i dataene hvis du kaster disken over bord sånn halvveis på veien til København er vel omtrent 0%. Dette er imidlertid ikke den mest miljøvennlige måten å gjøre det på.

* Last ned dban (http://www.dban.org/) og kjør full sletting av disken. Dette er en bootbar ISO som kan brennes ut til en vanlig cd-plate.

* Ta en hammer og et skrujern og slå flere hull tvers igjennom disken. Du er ikke helt sikker med denne metoden heller, men du gjør det svært vanskelig for dem som ønsker å hente ut dataene dine.

* Alle metodene kan selvsagt kombineres. For å være 99,999% sikker bør du først slette alle data med dban. Deretter tar du en hammer og et skrujern og slå flere hull tvers igjennom disken før du kaste hele skiten på havet