Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 6717
Var ute å spiste lunsj på McDonalds idag etter en handle tur. Vi satt oss ned og nøt det herlige fettfulle måltidet. Så ser vi på brettene at det er et ark hvor det står om at kjøttet de har er fra de beste norske gilde kuer(ja serlig). Det er også en tabell på baksiden om hva de forskjellige matrettene ideholder. Anbefaler ikke å se på denne hvis du ikke vil vite hva du stapper i deg. På denne tabellen er det også en alergi tabell. Den viser om matvarer indeholder fisk, nøtter og sånne ting som noen kan være alergiske mot. Da jeg skummer gjennom for å se om det er noe der som indeholder dette får jeg meg et sjokk nor jeg kommer til fiske rettene. En liten rett som heter Fish et eller annet er ikke oppført med fisk på alergi listen. Hva faen? Ineholder ikke fisken fra McDonalds fisk nå? Ok tenker jeg, kan jo være en skrive feil, håper det vertfall.
Det neste jeg ser på er deres Disclaimer om matvarene. Her er det som slår meg mest. I disclaimeren står det at McDonalds ikke har noen rene vegetarprodukter(med det mener de noe som bare inneholder grønnsaker). Da stusser jeg virkelig over hva som er i gullerot posene, eple skivene, eller krutongene man har i salaten. Det kan ikke være skrive feil dette og! Hva faen er det i gullerøttene de gir til barn hvis de ikke er vegetariske(hvis det er ord da).

Hva syns dere om dette? For min del ble jeg ganske sint imed at de reklamerer for sunne alternativer som grønnsaker. Vet selfølgelig at det man får på McDonalds ikke er sunt.

Mvh Yellowpillow
Hallo, det er McDonalds. De kan UMULIG ha noe sunt...
Du kan jo kjøpe salat og gulerøtter på McDonalds. Det er jo like sunt som alle andre plasser du får kjøpt slikt.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Så ser vi på brettene at det er et ark hvor det står om at kjøttet de har er fra de beste norske gilde kuer(ja serlig).
Vis hele sitatet...
1. Hva er en Gildeku? 2. McDonalds bruker norsk storefekjøtt i sine burgere. Hvorfor skulle dette være så far fetched?
Gilde, mat vare produsenten
Qoute: Du kan jo kjøpe salat og gulerøtter på McDonalds. Det er jo like sunt som alle andre plasser du får kjøpt slikt.

Ja det var det jeg trodde og
Sist endret av yellowpillow; 14. februar 2009 kl. 19:36.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Gilde, mat vare produsenten
Vis hele sitatet...
Joda, jeg vet hva Gilde er, men ikke en Gildeku. Men det forandrer ikke det faktum at McDonalds i Norge bruker norsk storefekjøtt.
Skjønner hva du mener, men jeg har vanskelig for å se at McDonalds bruker det beste kjøttet fra de beste Kuene, som de sier.
Gulrotpose og epleskiver regnes vel ikke som en "rett". Det de sikkert mener er at de ikke har noen rene vegetarmenyer?
er ganske sikker på at det stod "vegetarprodukter". Men som alle kan jeg jo ha feil
Slik maten tilberedes tror jeg ikke du kjenner hvilken kvalitet kjøttet har, eller hadde for og si det slik.
Tror det er andre faktorer som spiller inn mer. Feks. generelt renhold, lagring, transport osv..

Edit: når mythbusters testa om man kunne mørne kjøttet med eksplosiver. Men når de skulle teste kjøttet etterpå strøk de med glans. De kunne like godt gjettet vilt. Selv kjøtteksperten klarte det ikke.
Sist endret av murloc; 14. februar 2009 kl. 19:59.
Ser ikke helt hvorfor du sier det, men morsom kunnsakp uannsett. Det jeg snakker om er grønsakene og fisken deres.
Sist endret av yellowpillow; 14. februar 2009 kl. 20:01.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Skjønner hva du mener, men jeg har vanskelig for å se at McDonalds bruker det beste kjøttet fra de beste Kuene, som de sier.
Vis hele sitatet...
Fortsatt vanskelig?
Han sier det fordi måten det blir lagd på har ganske mye å si.
Sitat av murloc Vis innlegg
Fortsatt vanskelig?
Vis hele sitatet...
Neida, tenkte ikke over faktorene. Men er det ingen andre enn meg som har sett den disclaimeren ?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Jeg har sett disclaimeren, og så ingen problemer med den. At du tviler på at de bruker det beste kjøtter er ikke spesielt interessant synsing fra et enkeltindivid. Om det så brukes "restekjøtt" i hamburgerne så kan det fremdeles være avskjær av svært godt kjøtt.
Er det at en stor hamburger inneholder over 1/3 av det daglige anbefalte kaloriinntaket du reagerer på eller hva?
Salaten på McDonalds er sunn den, hvis ikke du heller over all dressingen, men det får være opp til deg. Nå inneholder den riktignok kylling/skinke, så vegetarisk kan den ikke kalles, men du kan sikkert bestille uten også.
Synes hele greia med McDonnalds er ganske råttent, jeg og noen andre har boikottet Mcdonalds en god stund nå, og oppfordrer folk til å gjøre det samme.
Se på denne bloggen her. Gjett hvilken som er tolv år gammel og hvilken som er ny før du leser videre.

Ingenting i hele verden som kunne fått meg til å spise det der.

Når det gjelder krutongene kan det hende de ikke er vegetariske fordi mcdonalds bruker scetchy dyrefett på alle ting. Jeg mener det var en liten skandale en del år tilbake fordi de hadde sagt at f. eks. friesene var vegetarske men de brukte dyrefett.
Wow ! Forstyrrende bilde ass, angrer på den lunsjen nå ja!
Du kan jo kjøpe salat og gulerøtter på McDonalds. Det er jo like sunt som alle andre plasser du får kjøpt slikt.
Vis hele sitatet...
Salaten er absolutt ikke like sunn som andre plasser du får kjøpt slikt. Hvis du vil ha kilder som støtter opp dette, så nevnet dette rundt en times tid inn i Supersize Me.
Salaten inneholder mer sukker enn en halvliter Coka Cola.
Noen som veit hvilken del av kyllingen McNuggets er laget av? Det er ihvertfall ikke føttene de er formet som!
Sitat av Choo-choo-bear Vis innlegg
Se på denne bloggen her. Gjett hvilken som er tolv år gammel og hvilken som er ny før du leser videre.
Vis hele sitatet...
Sukk, hvor blir det av kildekritikk? Det er så sinnsykt lett å spre piss. Legg ei fersk brødskive på benken i 12 år. Den vil ikke mugne selv om den har kun økologiske, tidsriktige og motebevisste ingredienser. Det mugner når det ligger i pose eller matboks eller lignende. Dersom det bevares rundt rikelig med oksygen vil ikke muggsopp ha grobunn på grunn av mangel av vann, altså uttørket åker. Dette gjelder selvsagt både brødskiver og mækkern-burgere.

Jeg har sett meg lei på å høre på rykter om steder hvor jeg spiser burgeren min. Hvis jeg vil vite hva jeg spiser leser jeg på ingrediens-lista, jeg spør ikke mennesker. Mennesker tar ALLTID feil.

Altså kan du ikke stole på meg heller....
Men du kan vel strengt tatt ikke argumentere mot at når du spiser en burger fra mækkern er du uansett sulten igjen to timer seinere.
Kan vel ikke strengt tatt argumentere mot en 1 1/2 lang dokumentar der de fysiske skadevirkningene (Ja skadevirkningene) er dokumentert hele veien av 3 forskjellige leger. En ernæringsekspert, en lege i allmennpraksis og en lege jeg ikke husker hva skjedde. En ting er å vite hva de selger, for så å kjøpe det og argumentere for at du har din egen rett til å velge. Noe annet er å spise noe som ødelegger kroppen din for så å argumentere for at det ikke er så ille som alle vil ha det til.

Nå er jo mengden man spiser relevant. Og i supersize me så spiser han MickeyD til hvert eneste måltid i 31 dager. Dette tilsvarer da en vanlig persons (i statene) forbruk av Mcdonalds mat.

De fysiske sanksjonene var jo høyere blodtrykk, kolestrol og en lever som til slutt var nær ved å svikte. De fysiske skadevirkningene var det samme som hos en som konsumerte STORE mengder alkohol.
Sitat av zerto Vis innlegg
Synes hele greia med McDonnalds er ganske råttent, jeg og noen andre har boikottet Mcdonalds en god stund nå, og oppfordrer folk til å gjøre det samme.
Vis hele sitatet...
Hva er det du boikotter McDonald's for?

Jeg forstår ikke denne motstanden mot McDonald's. Det eneste argumentet for å boikotte McDonald's, er at de er en av de fremste representantene for forbrukssamfunnet som vi lever i - og amerikansk kulturimperalisme. Men da må man isåfall konkretisere kritikken til å gjelde dette - og ikke anklage McDonald's for alt fra reklamepress, til avskoging i Amazonas, fedmeproblemer og konspirasjonsteorier.

På stort sett alle måter er McDonald's - rent fornuftig sett - et veldig ansvarlig og samfunnsbevisst selskap.

McDonald's bruker bare 100% rent, norsk storfekjøtt, har en av de høyeste hygeniske standardene for noen restaurant i hele Norge, tilbyr sunn mat ved siden av mer fet mat, er ekstremt flinke til å opplyse om næringsinnholdet i maten sin og ble nylig til den 4. beste arbeidsplassen i Norge å jobbe ved. I tillegg holder de seg alltid innenfor alle lover og retningslinjer, både som restaurant og arbeidsgiver.

Ikke akkurat Satan ved spakene i det firmaet?

Ja, noe av maten på McDonald's - som f.eks. pommes frites - er fetende; men det er jo ingen som tvinger noen til å spise der? Hvis du ikke vil bli feit, ikke spis feit mat - men ikke skyld på McDonald's når kiloene begynner å legge seg som bilringer rundt magen; fordi det er ingen andre enn din egen skyld.

Det er så primitivt å helt ukritisk stille seg i hylekoret mot McDonald's - og demonstrere mot noe du egentlig ikke selv er helt sikker på. Internasjonalt sett gjør McDonald's sikkert mye kritikkverdig de også; men jeg vil tippe at din lokale kebabsjappe er et mye mer egnet mål for kritikken din - både hva gjelder hygiene, naturvern, arbeidsvilkår, villedende markedsføring og næringsinnhold i maten.

Sitat av Skambank Vis innlegg
Nå er jo mengden man spiser relevant. Og i supersize me så spiser han MickeyD til hvert eneste måltid i 31 dager. Dette tilsvarer da en vanlig persons (i statene) forbruk av Mcdonalds mat.
Vis hele sitatet...
Er du helt kjørt i hodet? Du mener at gjennomsnittsamerikaner spiser 3-4 måltider på McDonald's hver eneste dag? Shit, du må komme deg ut av huset litt mer.
Sist endret av Stormen; 14. februar 2009 kl. 22:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror han mener en normal personslivs forbruk
Man kan da ikke ta Supersize Me seriøst. Skal man gjøre et forsøk kan man ikke forandre på så mange faktorer samtidig og konkludere med at en av faktorene har skylden.

Hvis man tar en person som trener gjevnt og spiser sundt, og så stopper trene, spiser mer enn man orker og spiser ensidig så vil den personen bli syk. Uansett om personen bare hadde spist salat.

McDonald er stort og må derfor ha tingene sine i orden. Man vet akkurat hva man får. Er man i utlandet og magen ikke tåler lokal-maten, så er plutselig McDonalds et trygt alternativ.

Det har blitt kalt junkfood så lenge jeg kan huske. Synes det er rart at mange synes det er overraskende at det er usundt.
tror denne tråden har blitt tolket litt feil. Det er ikke en tråd om hvor dårlig McDonalds mat er. Alle vet det er usunt iforhold til annen mat.
Det som irriterer meg med Mcdonalds er at det jobber bare fjortiser der som ikke kan en dritt.
Enten så mangler det pomfrie eller hamburgen hver gang jeg bestiller.
Vet ikke hvordan det er med andre steder men sånn er det i Asker ihvertfall.
Sist endret av Dr.Feelgood; 15. februar 2009 kl. 01:08.
Jeg kunne ikke bry meg mindre om hva de stapper i maten, det er maten generelt som bryr meg.

De reklamerer med pene store skilt over hamburgere (og annen mat..) som skulle vært tatt ut fra himmelen hvis du dømmer ut av størrelse og det man står igjen med er en ussel, sammenpresset hamburger som skuffer veldig.


McDonalds er ikke bra, dårlig smak, dårlige porsjoner og dårlig service.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Skjønner hva du mener, men jeg har vanskelig for å se at McDonalds bruker det beste kjøttet fra de beste Kuene, som de sier.
Vis hele sitatet...
http://www.vilekerikkemedmaten.no/Var_mat/Storfe
For å komme tilbake til trådstarter sine punkter: 1 Det er trykk feil i noen av næringstabellene (som de virkelig burde ha rettet opp til nå klaga når jeg jobbet der for en god stund siden men men..) 2 De har ingen vegitar burgere eller menyer er det som er ment i disclaimeren.

Og de har veldig strenge regler for å selge kjøtt til mcd, "gilde" sine kuer må tilfredstille en viss standard for å kunne bli burgere på mcd, noen gårder som gir sitt kjøtt til gilde er ikke "gode" nok og de kan ikke selge dette til mcd, så derfor "de beste" kuene til gilde.

Og til dere som boikotter mcd, alt jeg kan si er stå på!!! Har aldri møtt noen som har noe fornuftig å si om hvorfor de gjør det unntatt at alle de andre raddis kompisene gjør det, og hey deres "loss" spør du meg. Supersize Me gjorde at mcd fikk opp øynene for at de måtte ha et helsebevist valg, jeg synes det er teit for å være helt ærlig. De er en burger kjede hva skal de egentlig med salater og masse piss pga en idiot i usa som hadde en ide til en film. Alle vet at pomfri og 1 liter brus til 4 måltid per dag kommer til å gå på helsa løs, han hadde ikke trengt å teste dette kan kunne bare spurt meg når jeg var ca 14 år gammel.
Sitat av raze Vis innlegg
Joda, jeg vet hva Gilde er, men ikke en Gildeku. Men det forandrer ikke det faktum at McDonalds i Norge bruker norsk storefekjøtt.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg vet hva Litago er, men ikke en Litagoku. Tror det forandrer på det faktum at kuer kun spiser gress. Men at de spiser såå mye sjokolade at hele kroppen ser ut som en sjokolade-plate d kan jo ikke stemme...



Sitat av Smoky Mo Vis innlegg
Det som irriterer meg med Mcdonalds er at det jobber bare fjortiser der som ikke kan en dritt.
Enten så mangler det pomfrie eller hamburgen hver gang jeg bestiller.
Vet ikke hvordan det er med andre steder men sånn er det i Asker ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Du ee heldig! Eg mangle alltid begge deler!! Får heldigvis 1 stoort beger /m brus da..

Men her på vest-landet er d heldigvis ingen under-betalte fjortiser bak disken! Kun underbetalte og meget erfarne kvinnfolk i overgangs-alderen. De kan og vet så mye! Ikke minst at de er underbetalt og har 1 møkka-jobb. Dette er personalet man kan stole på!

Nei, disse fjortisene er ikke mye verdt..
Sist endret av karusellen; 15. februar 2009 kl. 04:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Å sitte på MC Donalds å klage over at maten ikke er sunn.....trenger jeg si mer?
Sitat av karusellen Vis innlegg
Tror det forandrer på det faktum at kuer kun spiser gress.
Vis hele sitatet...
Kuer kun spiser gress? Det stemte vel en gang i tiden, men ikke nå lenger.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Gilde, mat vare produsenten
Qoute: Du kan jo kjøpe salat og gulerøtter på McDonalds. Det er jo like sunt som alle andre plasser du får kjøpt slikt.

Ja det var det jeg trodde og
Vis hele sitatet...
Om du har sett filmen Super size me, så bemerker han at "til og med salaten er sprayet med sukkervann for å få den til å smake bedre".

Mulig McDonalds i Norge gjør noe liknende.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Om du har sett filmen Super size me, så bemerker han at "til og med salaten er sprayet med sukkervann for å få den til å smake bedre".

Mulig McDonalds i Norge gjør noe liknende.
Vis hele sitatet...
Norge gjør ikke det. Har selv jobbet på McDonalds, og alle grønnsakene ligger på kjøl til salatene blir laget. Da blir de skylt i vann før de blir plassert i esken.


Sitat av Smoky Mo Vis innlegg
Det som irriterer meg med Mcdonalds er at det jobber bare fjortiser der som ikke kan en dritt.
Enten så mangler det pomfrie eller hamburgen hver gang jeg bestiller.
Vet ikke hvordan det er med andre steder men sånn er det i Asker ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Totalt usaklig. Greit nok lever McDonalds mye på ungdommer som arbeider, men jeg er utrolig takknemlig for at det finnes bedrifter der ute som har mulighet å gi ungdommer arbeid.

Men jeg spør deg, hva vil du heller ha, en helt fersk burger og pommes frittes(?) og vente 5 min på det, eller ha en lunken burger som har vært i varmeskapet i 5 min? It´s up to you....
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Gilde, mat vare produsenten
Qoute: Du kan jo kjøpe salat og gulerøtter på McDonalds. Det er jo like sunt som alle andre plasser du får kjøpt slikt.

Ja det var det jeg trodde og
Vis hele sitatet...
Ei gildeku er ikke ei ku som kommer fra produsenten Gilde(selv om man sikkert kan kalle ei ku fra Gilde for ein gildeku også).
Husker ikke helt hva ei gilde ku var, men tror det har noen med måten den er oppfostret på. Hvilken mat den har fått eller noe sånt. Men er ikke sikker.
Sitat av Ezzi Vis innlegg
For å komme tilbake til trådstarter sine punkter: 1 Det er trykk feil i noen av næringstabellene (som de virkelig burde ha rettet opp til nå klaga når jeg jobbet der for en god stund siden men men..) 2 De har ingen vegitar burgere eller menyer er det som er ment i disclaimeren.
Vis hele sitatet...
takker, tror dette har vært det mest seriøse svare så langt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Ritualz Vis innlegg
Tror han mener en normal personslivs forbruk
Vis hele sitatet...
Tror du en gjennomsnittsamerikaner spiser 124 måltid på MC Donalds iløpet av livet sitt?
Om han dør ung, som 20 åring, så vil det være kun 6 måltid i året.
Les ditt første innlegg, så ser du poenget mitt.
Sitat av Clr Vis innlegg
Du kan jo kjøpe salat og gulerøtter på McDonalds. Det er jo like sunt som alle andre plasser du får kjøpt slikt.
Vis hele sitatet...
http://www.ba.no/nyheter/article1131...?service=print
Sitat av Coco Jamboo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Quote:
I utregningen Dagsavisen har foretatt, er dressingen avgjørende for at salatene har et høyt fett- og kaloriinnhold. Kommunikasjonssjef i McDonalds, Margaret Brusletto, holder fast på at salatene er et sunnere alternativ, og viser til at en kan velge bort dressingen
End Quote.

Som Stormen sa, du kan velge selv, næringsinnholdet på de ulike produktene står spesifisert i restauranten. Big One burgeren har sykt mye dressing på seg, tar du vekk dressingen hadde jeg ikke blitt overrasket om at %-andelen fett ble redusert med 50, om ikke med.
McDonalds lager usunn mat, men det er det vel ingen som nekter for? Du går ikke på snop-butikken og klager over at det er så jævlig mye sukker i sjokoladen, gjør du? De har blitt veldig flinke til å oppgi næringsinnhold, så jeg synes at de har sitt på det rene. Kjøttet er vanlig kjøtt, ikke noe søppel de fant på gulvet, og salaten er vanlige grønnsaker. Jeg synes ikke burgeren er noe spesielt god, og jeg synes jeg får lite for pengene når jeg spiser der, så det blir heller sjeldent. Jeg har nok også påpekt dette til andre, men om folk vil ete der så må de få lov til det.
Tror du en gjennomsnittsamerikaner spiser 124 måltid på MC Donalds iløpet av livet sitt?
Om han dør ung, som 20 åring, så vil det være kun 6 måltid i året.
Vis hele sitatet...
jeg utela en del, det var: Antall måltider han hadde var det samme som antallet en gjennomsnitts amerikaner spiste fastfood mat i løpet av et år.
Dette blir bare teit, mcd er usunt? Ja vel, men de burde jo få lov til å selge usunne burgere å pomfritt, uten at folk skal klikke. Og alle de teit rykte og mytene som er ute omkring er helt idiotiske. Av en eller annen grunn så hver gang en eller annen finner på noe om mcd så tror folk på det. Bare se på alle de idiotene som trodde på at alle inntektene til mcd skulle gå til israel ROFL.

Mcd er en ansvarlig bedrift, alt kjøtt er fra godkjente bønder i norge. De har noe av det strengeste reglementet om renslighet og matkvalitet. Å spise på mcd er kansje ikke det sunneste alternativet men vi trenger da burger sjapper også? Og husk Supersize Me var USA ikke norge, hvor man fikk en liter brus med supersize meny og menyen inneholdt feks 2 bigmacs, og å spise det samme dag inn og dag ut så tror jeg du hadde blitt syk uansett hva du hadde spist.
Sist endret av Ezzi; 15. februar 2009 kl. 23:46.
Små burgere, slapp pommes, høye priser, mye bråk, ofte tørt kjøtt... Nei, jeg vil heller gå på Obs Café og vente 15minutter på burgeren som koster like mye men er dobbelt så stor og nyte den i rolige omgivelser med sprø pommes!
Den er sikkert ikke sunn den heller, men så er det ikke det man forventer av en burger.
Herregud, det finnes så mange evneveike mennesker, hvor langt må vi gå for å beskytte dem mot seg selv? Jeg går med glede og god samvittighet på Mac'ern en gang i blant, fordi jeg til daglig har et velbalansert kosthold og trener mye. Da er det ingenting i veien med en burger, selv om den hadde vært så ille som enkelte her påstår. Hvis man ikke forstår at det er usunt å spise det samme hver dag (dette gjelder forsåvidt alle matvarer) så har man seg selv å takke. Er sjeleglad for at slike saker som man finner i USA, der folk saksøker McDonald's, etc fordi de blir feite, ikke har kommet til Norge - ennå.
Tror folk bør være mer skeptiske til kebaber bestående av MUK og tonnevis med dressing som tilberedes i lokaler som ofte får en runde med spanskrøret av Næringstilsynet. McDonalds skal ha all honnør for å være en av svært få bedrifter i Norge som aktivt ansetter ungdom i tenårene.
Skjønner virkelig ikke problemet jeg.. Hvis du vil spise sunn og "trygg" mat drar man bare ikke på mc'ern, så enkelt er det!
Sitat av Franklin Vis innlegg
McDonalds skal ha all honnør for å være en av svært få bedrifter i Norge som aktivt ansetter ungdom i tenårene.
Vis hele sitatet...
De eneste som er villig til å jobbe for lønnen de tilbyr?
Sitat av Benson Vis innlegg
De eneste som er villig til å jobbe for lønnen de tilbyr?
Vis hele sitatet...
Benson, såvidt meg bekjent tilbyr McDonald´s helt greie lønninger; som ligger i henhold til hva som er tariff. De ble også kåret til Norges 4. beste arbeidsplass i 2008, så det er nok mer enn bra nok å jobbe der Samtidig er de faktisk Norges største arbeidsgiver for ungdom.